spieren kweken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

spieren kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 23:48

Wat is nou volgens jullie de beste manier om flink wat bespiering te krijgen? Niet dat ik dan ineens zwaar ga trainen met Pinky maar ik ben benieuwd wat nou krachtig en wat minder helpt voor de bespiering.
Hieronder een lijssie waaruit je mag kiezen (moet nl wel te doen zijn voor pinky)

- Longeren
- dubbele longe
- langteugelen
- aangespannen rijden
- fietsen
- vrijspringen
- wandelen

De bespiering gaat vooral over nek + kont Lachen

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:02

ik longeer guido de laatste tijd regelmatig, ook met bijzetjes, en ik zie aan hem dat hij wel meer gespierd Cool is...
ik kies dus longeren!! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:23

Voor de achterhand, behalve natuurlijk dressuur-matig rijden, stappen door wat muller zand.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 00:23

Hoe zet je hem bij? en welke bijzet werkt waarvoor ( Ik longeer dus op het moment zonder bijzet (weet simelweg niet wat waar nuttig voor is en ik ga niet iets doen waar ik het nut niet van weet Knipoog). Dus ik zou graag willen leren hoe ik Pinky bijvoorbeeld bij kan zetten zodat ik extra nekspieren kweek?
*hengstennekje*

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:26

Dubbele longe!

Isabeau liep in het begin soms een beetje schouderkreupel linksvoor. Volgens de VA kwam dat omdat ze haar achterhand er niet onderzette en dus alles op de voorhand gooide waardoor die overbelast raakte. Ik ben toen begonnen met de dubbele longe en sindsdien loopt ze eigenlijk nooit meer kreupel. Ook heeft ze behoorlijk wat meer spier daardoor gekregen.....

En aanspannen en dan heuvels rijden....werkt bij mijn pony's ook goed....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 00:35

heuvels in Nuenen Haha! Knipoog Haha. Maaruh, dubbele longe he, gewoon 1 voordoor en 1 achterdoor en dan allebij door de ringen van de longeersingel halen?
Zo doe ik het, geen flauw idee of het goed is of niet (slecht he). heb weinig ervaring dus zou graag tip's horen Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:46

Dubbele longe:
Haal musketon door een ring van de singel, haal hem door het bit heen en bevstig de lijn dan aan een andere ring.
Door gebruik van verschillende ringen, op verschillende afstanden/hoogtes verkrijg je iedere keer weer een andere inwerking.
Moet je net even kijken wat het beste past bij je pony.

Vergeet niet dat longeren een vrij zware belasting is, helemaal voor zo'n jong dier.
Maak daarom de volte niet te klein, longeer niet te lang en zeker niet te vaak....

Waar 'te' voorstaat... nou ja, je weet het wel. Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 00:52

Oke bedankt Lachen
Even een paar kleine vraagjes:
bedoel je dat de 2 lijnen geruist moeten zitten bij het bit?? Of gewoon ieder musketon aan dezelfdekant vastklikken (aan het bit) als waar je hem door de ringen haalt?

Met welke ring kan ik het beste beginnen? Als ik het nu doe gaat hij door de middelste. Betere ideeen?

Ik longeer nu (ongeveer..) 1 maal per week enkel (dus simpelweg rondjes lopen/conditie opbouwen zonder bijzets ed) en 1 keer per week dubbel. Goed, teveel, te weinig?
Als ik longeer is dit meestal ongeveer 15 minuten.
5 minuten stappen, 8 minuten draven, 2 minuten galloperen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:59

Je haalt hem dus door een ring van de singel, dan door het bit en je maakt hem dan aan dezelfde kant weer vast.
Persoonlijk longeer ik ze het liefst diep, dus ik haal de lijn meestal door de middelste ring en als ik hem dan door de bitring heb gehaald maak ik hem vast aan de onderste of één-na-onderste.
Maar ik heb dan ook een longeersingel met veeeel ringen....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 01:05

oke..
Mmhh dat klinkt wel leuk jah, morgen eens proberen.. Kan dit wel al af en toe met een 3 jarige (bijna dan)?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 01:07

1 tot 2 keer in de week kan geen kwaad,
maar hou het dan wel bij een kwartier tot twintig minuten, bouw het goed op, stap daarna goed uit en maak vooral die volte niet te klein!

succes Party!!

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 11:02

aangespannen lijkt mij want dan moet je paard/pony trekken en dat bevorderd ook zijn voor en achter spieren en ook zijn hals spieren want om beter te kunnen trekken buigt ie zijn hoofd.
je hebt dan meerdere vliegen in 1 klap te pakken.
mijn verzorgpony loopt sinds een tijdje ook weer voor het karretje en het is wel te merken en te zien.

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:02

Met pessoateugel longeren, kun je door de teugel op een andere manier te bevestigen zelf kiezen welke spieren je het meeste traint. Als je echt snel spieren wilt kweken hebben ze ook PAVO musclebuild. Dit is een voedingssupplement waardoor de spieropbouw sneeler gaat. Succes!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:11

Pinky_girl schreef:
Hoe zet je hem bij? en welke bijzet werkt waarvoor ( Ik longeer dus op het moment zonder bijzet (weet simelweg niet wat waar nuttig voor is en ik ga niet iets doen waar ik het nut niet van weet Knipoog). Dus ik zou graag willen leren hoe ik Pinky bijvoorbeeld bij kan zetten zodat ik extra nekspieren kweek?
*hengstennekje*


Waarom zou je een hengstennek willen kweken? Volgens mij heeft het weinig nut en loop je best een risico dat je ze op de verkeerde plek kweekt, bv. aan de onderhals.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:04

longeren met 2 lijnen over balkjes!
Dan bevorder je ook z'n rug en kontspieren!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:01

Hoi,

Neem wel een dubbele longe uit een geheel en ga niet staan prutsen met twee losse lijnen. Je hebt dan veel te veel lijn in je handen, je moet overpakken bij het van hand veranderen en de kans dat het alsnog in de knoop komt is groot. Als je je paard goed traint, krijg je ook een goede bespiering. Dus ook sterkere hals- en nekspieren.