hals strekken, wel of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

hals strekken, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:49

Ik men met mijn verzorpony Kyra. Na de zwangerschap moet ik weer van voren af aan beginnen. Nu heeft ze er een handje van de teugels achterlekaar uit mijn handen te trekken. Ik geef haar ruimte, maar heb het idee dat ze er een spelletje van maakt om maar niets te hoeven doen. Als ik haar korter neem en het hals strekken niet langer toesta wil ze af en toe steigeren, heel laag, dat wel. Ik open mijn hand dan ietsje en dan gaat ze wel weer, maar niet van harte. Heeft iemand tips voor mij?
Alvast bedankt. OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:56

Je 'gewone' teugelmaat langer maken, zodat je minder in haar mond zit. Zo zal ze ook niet iedere keer om lange teugel vragen.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:41

Ik heb het idee dat die van jou gewoon aan het etteren is......
Ik zou de teugels gewoon op maat maken en zodra ze weer dreigt te steigeren flink naar voren rijden, dan mag je ook best goed streng zijn, want ze zal niet graag willen vertrekken, maar trap haar dan maar een keer naar voren (beetje lomp gezegd Schijnheilig )

Vooral niet terug trekken, want dat win je nooit, wie niet sterk is moet het anders aan pakken Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:09

Verplaatst naar RT

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:16

Mijn paard gaat dit doen wanneer hij denkt klaar te zijn! Ik heb toen de tip gekregen om mijn binnen teugel wat aan te trekken en met mijn buitenbeen een flinke hulp te geven, dit heeft geholpen het is alleen niet makkelijk om zo op die manier snel te reageren. Dus meestal pak ik meteen op aanleun lengte mijn teugels op en krijg ie gewoon een zweepslag, en hup weer doorrijden! Dan is het meteen over.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:27

MijnMullino dit gaat over een paard voor de kar, dus niet van toepassing.

Verder ga ik met Jaike mee

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:39

oeps was dan niet helemaal wakker....!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:41

Oeps ik ook niet Bloos maar het commentaar klopt nog wel, alleen kun je hem nu geen "trap" geven, maar moet je hem/haar bijtikken Schijnheilig Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:06

Hoort ook niet bij RT maar UZ denk ik....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:51

Het is net verplaatst annegti.
Het maakt ook niets uit of je dit probleem nu ohz of aangespannen hebt. Je moet het toch op dezelfde manier oplossen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:09

ik denk zodra je voorwaarts wilt de ruimte geven en als ie "normaal" loopt contact teugel houden niet super strak { wel ontspannen} en zeker niet uit je handen laten trekken,speel met je teugels zodat je paard ontspannen is in de mond en mocht ie trekken laat hem voorwaarts gaan met ruimte vang hem weer voorzichtig en ontspannen op..met slaan los je niks op ,hij moet lekker gaan kauwen op het bit dan heeft ie ook geen neiging om de teugels uit je handen te trekken denk ik

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:29

(vrijwel) iedere oplossing van een rijtechnisch probleem begint met benen erbij.... en dat wil zo moeilijk voor de kar. (tenzij je op het koppaard zit voor de gouden koets Haha! )

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:39

nee dat hoeft niet perse,bijna iedere oplossing van een rijtechnisch probleem ligt in het voorwaarts blijven rijden,en dat kan ook zonder benen..

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:06

idd voorwaarts rijden is de beste remedie voor BIJNA elk probleem.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:08

ja haha behalve als ie te loperig is ;-}

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:14

Zelfs dan moet je je benen eraan houden Elisa2....

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:22

Jaike schreef:
Ik heb het idee dat die van jou gewoon aan het etteren is......
Ik zou de teugels gewoon op maat maken en zodra ze weer dreigt te steigeren flink naar voren rijden, dan mag je ook best goed streng zijn, want ze zal niet graag willen vertrekken, maar trap haar dan maar een keer naar voren (beetje lomp gezegd Schijnheilig )

Vooral niet terug trekken, want dat win je nooit, wie niet sterk is moet het anders aan pakken Haha!

Jou paardje wil je lekker uitproberen en heeft geen zin om met je te werken. Goed aanpakken lijkt met het meest logische en een flinke por geven. Kom op zeg, ze komt gewoon in protest. Dat moet je echt de kop indrukken, een beetje meer respect voor de ruiter is wel op zn plaats Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:52

annegti schreef:
(vrijwel) iedere oplossing van een rijtechnisch probleem begint met benen erbij.... en dat wil zo moeilijk voor de kar. (tenzij je op het koppaard zit voor de gouden koets Haha! )

Daarom hebben wij menners een stem en zweephulp! Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:52

tja, dan zou ik hem dus bijtikken met de zweep Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:34

Sorry heb niet alle reacties gelezen dus het kan zijn dat ik eroverheen lees. Maar heeft ze geen last van de tanden?
Als dat het niet is zou ik proberen hem meer vanuit achter te laten werken. Dan ontspant ze voren vanzelf meer! Voorwaarts hoeft niet altijd sneller te betekenen.

meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 21:49

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb zelf het ideedat het meer etterij is dan een ander probleem. Als ik haar aanpak, wat ik dus de afgelopen keer heb gedaan houd ze na ene tijdje wel op met het uit de handen trekken van de teugels. Ik gebruik een stang voor de wagen en ben dus erg voorzichtig met mijn handen maar aan de teugel en mooi naar beneden rijden is ene hele klus met Kyra. Ik probeer jou raad op te volgen Elisa, maar de eigenaar van Kyra adviseert me de hande superstil te houden met wat druk erop, dan komt ze bij hem vanzelf wel. 't Is mij voor de geboorte van het veulen ook wel gelukt, maar nu moet ik weer helemaal overnieuw beginnen, balen. Ik moet nu haar geheugen weer even opfrissen!!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:23

handen sluiten en aansporen!