Loopt je pony slechter zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Loopt je pony slechter zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 18:39

Hallo,
Sinds vandaag zijn de ijzers onder mijn pony uit (voor en achter)...ik natuulijk erg tegengestribbeld Schijnheilig
want jah ik heb nog twee buitenconcoursen...in de m1
ik heb tegen m moeder gezegd dat ik liever ijzers onder wilde in verband met grip (k draai natuurlijk stiften in)
mjah mn moeder zegt dat het niets uitmaakt...
heeft ze gelijk of niet? :S

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:06

Nou, met dressuur heb je ze minder nodig dan met springen, maar veel doen voor de zekerheid wel in, waarom mag ze niet meer op ijzers eigenlijk? En van je titel dacht ik het lopen in algemeen, en niet per se op wedstrijd, toen was mijn antwoord wel als ie te kort bekapt wordt Haha! Das namelijk gebeurd bij mijn pony.....erg zielig en niet grappig Boos!

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 19:10

tis gewoon puur voor thuis rijden en wedstrijden....
als hij ijzers onder heeft 'show't hij veel meer, en gooit hij zijn benen meer in de lucht Tong uitsteken
tsjah en ik d8...in de m1 vragen ze soms al best moeilijke dingen, en alst dan een x glad is enzow en hij heeft geen ijzers om :S

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:32

loutje schreef:
tis gewoon puur voor thuis rijden en wedstrijden....
als hij ijzers onder heeft 'show't hij veel meer, en gooit hij zijn benen meer in de lucht Tong uitsteken
tsjah en ik d8...in de m1 vragen ze soms al best moeilijke dingen, en alst dan een x glad is enzow en hij heeft geen ijzers om :S


Weet niet wat voor ijzers jij hebt...(of pony) Maar mijn pony deed dat niet..Lijkt me ook een sterk verhaal, maar goed, er wordt steeds meer op wedtsrijden gereden zonder ijzers, echter niet bij het springen (buiten) dan ben je ze wel nodig (vind ik). Dressuur, tja..als het een keer glad is, ja, kun je ze maar beter onder hebben, maar nodig zijn ze niet, en er zijn maar weinig paarden die 'beter' met ijzers lopen, eerder paarden die 'beter' zonder lopen, dan denk ik vooral aan die wat voor de kar loopt, en getraind wordt met iets zwaardere ijzers, die halen ze af voor de wedstrijd, nou , gooien met de benen dat ze doen!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:12

hmmm is er niet een een of andere alternatieve manier van bekappen ipv ijzers?? hoorde ik laatst erges vaag...misschien weet iemand hier wat van??
maar waarom moeten die ijzers er dan af??

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:15

mm,ik ken een pony die is veeel beter gaan lopen mét ijzers...Maar dat verschilt natuurlijk, ligt eraan of het terrein erg glad is..

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:49

pas op met ijzers er onderuit halen...het is soms nog niet zo onschuldig als het lijkt..mijn paard heeft er maanden door stil gestaan...wat bleek nou hij had een andere houding aangenomen nadat de ijzers eraf waren zo heeft hij een tijd gelopen en daardoor kreeg hij allerlei andere klachten en liep hij niet meer goed..schouders borst enzo. dus nu weer ijzers eronder...probleem over..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:50

Nee het maakt weinig uit, ze tillen hun benen vaak wat beter op.
Maar voor de gladheid zou ik het niet doen, als je gewoon netjes rijdt gebeurd er niets. Mijn pony is vierkant beslagen, ik rij dressuur en marathon(mennen) op gras, maar nóoit met stiften. Mijn pony is dan ook nog nooit uitgegleden, als ik zie dat hij weg gaat glijden, meer druk op je buitenteugel en alles komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:28

Ik rij ook altijd wedstrijden zonder ijzers. Ook springen. Maar ik rij dan wel B.
Met stiften hebben ze wel meer grip.
Waarschijnlijk moet je pony wel eerst wennen om zonder ijzers te lopen, het kan zijn dat ze op harde ondergrond wat gevoelig zijn. Maar na een poosje gaat dat vanzelf weer over.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:35

Ik vind het niet verstandig om nu al de ijzers er onder weg te laten halen. Vaak gaan ze op concours dan toch rommeliger en voorzichtiger lopen wat je punten geen goed zal doen. Ook kan een ijzer zorgen dat de voorvoet sneller afrolt waardoor je pony meer vanuit de schouder kan gaan lopen. (en dus mooier toont)

Je zult het zelf wel merken in het rijden op de wei bijvoorbeeld. Het voelt een heel stuk anders en zeker niet beter.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:13

mijne loopt beter met ijzers..
tilt ook beter op

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 15:44

Nouw mijn lanniej heeft voor altijd op ijzers gelopen.....en tsjah ik merk nu gewoon heel veel verschil...
hij maakt kortere passen en de middendraf komt er minder uit1
maar mn instructrice staat aan mijn kant OK dan! nu mijn moeder nog!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:52

Zonder ijzers heeft het paard bijna even veel grip als met hoefijzers en kalkoenen. Als ze ze verder niet nodig heeft is het zelfs gezonder voor de hoeven om zonder ijzers te laten lopen. Omdat je pony altijd met ijzers heeft gelopen zijn de hoeven nu zwakker en daarom zal hij ook korter lopen. Als ze straks weer sterk zijn is het een stuk gezonder!
Laatst bijgewerkt door Solvej op 04-09-04 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:03

Ik ben het met Okkie 1 eens; voorwaarde is wel dat je een goede smid hebt, die van mij zegt altijd dat goed bekappen minstens net zo moeilijk is als goed beslaan. Die kortere passen, dat gaat wel over, je pony moet ook even wennen om zonder ijzers te lopen. Ik haal alles in de winter zo vele mogelik van de ijzers af, makkelijker in de wei en ik vind het wel net zo natuurlijk. Maar af en toe is er een die toch voor een ijzer houdt omdat de smid denkt dat het beter is (dan is er vrijwel altijd sprake van zwakke hoeven en/of afwijkende standen).
Dat je een mooier voorbeen krijgt van een ijzertje voor is trouwens ook waar. Je middendraf is net een beetje gewoner......nou ja, als dat het enige is!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:33

mijn pony loopt ook nooit op ijzers, heel natuurlijk en goed voor zn benen! pas wel op dat ie dan niet scheef gaat lopen en dat je m goed laat bekappen!!! als ik de weg op ga (aangespannen of onder t zadel) doe ik zn speciaal voor haar gemaakte schoenen aan, en als ik wedstrijd heb, gewoon uit, en t gaat prima geef de hoeven indd wel de tijd te helen!!!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:40

Milka loopt met ijzers slechter als zonder ijzers.
Ik heb ook minder problemen zonder ijzers Lachen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:55

Met springen maakt het wel wat uit denk ik, omdat je er stiften in kan draaien. Voor de rest maakt het niet uit als ze maar goed bekapt is..

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:19

Met dressuur maak het denk k niet zo veel uit..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:12

Mijn paardje heeft ruim een jaar op ijzers gelopen.
Nu heb ik ze er ongeveer een half jaar eronderuit.
En zonder ijzers loopt hij stukken beter!

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:28

ik kan er niet veel over zeggen die vna mij heeft nooit ijzers gehad maar ik begreep weer van mijn smid dat het aan de hardheid van de hoeven afhankelijk was of een paardje ijzers nodig heeft weet niet of dit echt zo is maar dat vertelde hij mij.....

succes ermee