Puk...Ik krijg een punthoofd van d'r! Help me!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Puk...Ik krijg een punthoofd van d'r! Help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:21

Ik moest vandaag op Puk rijden en das geen succes. Ze is de Haflinger van hieronder en het enige dat ze doet is galopperen en bokken. Het is echt niet normaal meer. Zelfs longeren voor de les helpt niet...daar is ze heel braaf maar als je erop gaat zitten en wilt aandraven gaat ze gelijk bokken en racen...als je haar moet overnemen gaat het wel wat beter....en als ze bokt, scheurt ze gewoon op een andere pony af en gaat gericht meppen...wat moet ik daar nou mee?? Verward En ik hou er ook niet zo van want ze bokt heel gemeen...ik wil er liever niet afliggen dus ik ben maar gaan stappen na 2 pogingen draven...ik durf dan gewoon niet meer.... Verward

Hieronder zie je Annique uit mijn les op Puk....ik ben het dus niet!!!

Afbeelding

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:42

Is het je iegen paard of een manegepaard?
In dat laatste geval zou ik gewoon om een ander paard vragen om de les op te rijden.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:45

Past het zadel wel goed? Hoe is ze verder in de omgang?

=^.,.^=

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:03

het eerste wat ik dus dacht, ligt het zadel wel goed? een pony gaat echt niet zonder reden bokken.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:07

Brendageene schreef:
het eerste wat ik dus dacht, ligt het zadel wel goed? een pony gaat echt niet zonder reden bokken.

ja dat was ook mijn eerst indruk. je zegt zelf dat ze met longeren dit niet doet. Alleen als je er op zit. dan hjeeft het toch te maken met druk die ze niet prettig vind. laat een deskundige eens kijken naar je zadel.
OF naar zn tanden!! want daar kunnen ook veel problemen zitten waar een paard dol van wordt!!

suc 6

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:31

Lees een het boek, begrijp je paard, erg goed en kan je veel problemen achterhalen! Grz Angela

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:51

Maar als ze gericht gaat bokken Verward vind het toch maar een beetje raar hoor.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:26

Paarden reageren frustraties altijd af op de lagere in rang dus het zou een reactie op een lichamelijk ongemak kunnen zijn (in reactie op bovenstaande post dus)

Misschien kun je iets meer over de achtergrond van het paardje vertellen?
Als ik jou was zou ik het rijden maar even vergeten en even een da / zadelmaker raadplegen.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:43

Idd laat even nakijken of je zadel goed ligt.
Is er verder nix aan de hand, gewoon door gaan net doen alsof hij niet bokt En zeker niet gaan stappen. Dat is zeker niet makkelijk..Maar het werkt wel..Mijn paard heeft ook een hele tijd zoooo rot gedaan dat ik er zelfs aan gedacht had te gaan biljarten Maar ik heb doorgezet en nu gaat het echt weer super goed OK dan! Suc6

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 18:45

Puk is gewoon van de manege. En ze heeft haar goeie momenten...soms is ze alleen in het begin zo en daarna gaat het wel...en dan kan je wel gewoon op haar rijden...wel bokt ze dan een paar keer in de galop. Maar we hebben haar nu ongeveer een jaar en in het begin was ze ook al zo. Alleen racete ze toen meer met minder bokken...en ze heeft al die tijd hetzelfde zadel gehad...en zoals ik al zei kan ze wel normaal doen maar das niet vaak. In de stap doet ze ook normaal. Ik denk niet dat het met het zadel te maken heeft, ze is heel braaf met opzadelen. Ik weet het gewoon weg niet... Verward

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:33

Maar is het nu je eigen paard of is ie nog van de manege?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 20:24

Citaat:
Puk is gewoon van de manege



Hihi.... Haha!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:29

maar met opzadelen heb je niet de druk op de rug die je wel krijgt als er iemand opzit. denk dat het een zadelprobleem is.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:41

Wat doe je eik anders in de draf en galop dan in de stap...
Misschien heb je een "tik" dat haarniet bevalt, laat er anders een DA naar kijken oid.
Veel succes! OK dan!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 07:06

Citaat:
Misschien heb je een "tik" dat haarniet bevalt,


Nou, het maakt niet uit wie erop zit want ze doet het bij iedereen...en af en toe doet ze dus wel normaal en kan je gewoon op haar stappen, draven en galopperen...Ik stap heel normaal, doe niets raars ofzo...maar als je dan je been aanlegt om haar voor te bereiden op de draf dan gaat ze al klieren en na twee passen draf geeft ze al een bok en scheurt ervan door... Verward

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:45

Kun je de rug van Puck checken?
Vanaf de schoft naar het kruis met je vingers langs de ruggegraat glijden,met aardig wat druk.
Ik heb zo'n vermoeden dat ze pijn heeft.
Als het zadel niet goed is merk je het snel genoeg na deze controle

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:37

Inderdaad rug,zadel en tanden na laten kijken.
Er is iets wat niet klopt.
Dier gaat nooit zomaar klieren

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:35

wat zegt je instructrice hier dan van?

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:55

Klein beetje herkenbaar. Ik heb ook een haflinger, vooral een tijd geleden ging het erg slecht; met longeren was niks aan de hand, als ik erop ging, ging hij eerst 2 rondjes de bak doorracen. Zadel opnieuw opgevult, toen ging het beter. Maar achteraf bleek het toch dat hij me uitprobeerde, en als ik er dan een keer afviel, ben je toch onzekerder, en dat voelen paarden maar al te goed aan. Dus nu kon hij helemaal zijn gang gaan. Ik werd steeds onzekerder. Nu probeer ik ook het longeren af te bouwen, want hier ligt het gewoon niet aan. Als ze willen klieren, doen ze het toch wel! Voor de rest moet je proberen zo min mogelijk van aan te trekken, alsof het je niks interesseert. Dan is er voor het paard ook niks meer aan. Ik dacht dat mijn haflinger de druk van mijn gewicht eng vond, maar hij stelt zich juist enorm aan en is erg slim.

Je kunt even checken of hij gevoelig is op zn rug en het zadel. En wat de haflinger doet, rondracen, dat schijnt dus te werken, aangezien jij dan gaat stappen. Heeft hij z'n zin. Makkelijk gezegd natuurlijk..

Ojah, en ik vraga me af als het dier pijn heeft, waarom hij dan gericht gaat bokken Verward Scheve mond

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:39

mijndario schreef:
Klein beetje herkenbaar. Ik heb ook een haflinger, vooral een tijd geleden ging het erg slecht; met longeren was niks aan de hand, als ik erop ging, ging hij eerst 2 rondjes de bak doorracen. Zadel opnieuw opgevult, toen ging het beter. Maar achteraf bleek het toch dat hij me uitprobeerde, en als ik er dan een keer afviel, ben je toch onzekerder, en dat voelen paarden maar al te goed aan. Dus nu kon hij helemaal zijn gang gaan. Ik werd steeds onzekerder. Nu probeer ik ook het longeren af te bouwen, want hier ligt het gewoon niet aan. Als ze willen klieren, doen ze het toch wel! Voor de rest moet je proberen zo min mogelijk van aan te trekken, alsof het je niks interesseert. Dan is er voor het paard ook niks meer aan. Ik dacht dat mijn haflinger de druk van mijn gewicht eng vond, maar hij stelt zich juist enorm aan en is erg slim.

Je kunt even checken of hij gevoelig is op zn rug en het zadel. En wat de haflinger doet, rondracen, dat schijnt dus te werken, aangezien jij dan gaat stappen. Heeft hij z'n zin. Makkelijk gezegd natuurlijk..

Ojah, en ik vraga me af als het dier pijn heeft, waarom hij dan gericht gaat bokken Verward Scheve mond


Ik ken wel meer paarden die zulke dingen doen, zonder medicsch problemen...Veel haflingers bokken zonder reden..Ben verder met mijndario mee eens.
Tja en gericht slaan of bokken, denk dat hij dan echt gewoon vuil aan het doen is hoor...kende ook een paard die gericht ging slaan bij het scheren alleen...Geen pijn of wat, was gewoon boos..