onhandelbaar jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:06

vriendin van mij heeft onlangs een vijfjarige kwpn er gekocht (v. goodtimes). Nog niet ingereden, wel gewend om aan longe te lopen. Na een paar weken het paard te laten wennen, en regelmatig te hebben gelongeerd heb ik er voor het eerst op gehangen en gezeten, het ging prima en zette geen stap verkeerd, ze was heel rustig. De volgende dag ging ze er zelf op en daar kwamen de luchtsprongen. Sinds dien gedraagt ze zich zo, ze is al een aantal keer achterover geklapt, ze stijgert konstant en maakt de meest idiote sprongen. Dit gebeurt altijd wanneer ze net op wil stappen of er net opzit. Als ze er eenmaal opzit en een paar rondjes heeft gestapt gaat het ook goed, dan loopt ze de sterren vd hemel.
Het is per dag verschillend, de ene dag kan ze vrij goed opstappen en de andere dag blijft ze klieren. Mn vriendin heeft al aardig wat smakken gemaakt en het is zo gevaarlijk aant worden dat er een oplossing moet komen. Ze is nu 3 maanden bezig, gister is ze er weer afgelazerd en voordat er echt ongelukken gebeuren...
Er zijn mensen die zeggen dat we haar goed moeten aanpakken, toen hebben het al een keer geprobeerd met een slofteugel, wanneer ze ging steigeren trokken we haar naar de grond. Uiteindelijk hield ze ermee op, maar de voglende dag weer net zo hard. Wie heeft ervaring met zo´n paard? wat moeten we doen? Is het echt een vals paard onder het zadel of zou er iets met haar zijn...

R0MY

Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:12

Wat ik altijd doe met moeilijke paarden is ze eerst dood longeren totdat ze echt moe zijn en er dan pas op gaan zitten. Controleer of laat het zadel ook eens nakijken, ofdat het wel goed ligt enzo.
Want het is zelden dat het paard zo reageerd terwijl er niks aan de hand is.
Het oplossen om m in de krul te sleuren met de slof is geen oplossing maar maak je het alleen maar gevaarlijker voor jezelf. Sommige paarden worden de slof nl wel eens inees beu gaan omhoog en slaan achterover doordat de slof eraan zit en ze dus uit evenwicht raken.
Als het zelf niet lukt haal er dan iemand bij die hier ervaring mee heeft.
Veel meer advies kan k eigenlijk zo niet geven omdat k t paard niet gezien heb.
Succes ermee en ben voorzichtig!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:25

Is ze medisch gezien gecontroleerd en 100% in orde? Is er gecontroleerd of het zadel goed ligt?
Hebben jullie ervaring met jonge paarden? Hebben jullie professionele hulp?
En als het echt niet gaat, moet je misschien er over denken om haar weg te brengen en door een prof te laten beleren.....
Succes!

sanel
Berichten: 66
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: neede/ haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:33

hallo bonnieknol , ik ken je verhaal , mijn vriend en ik maken ook paarden zadelmak. vaak gaat het mis als mensen geen ervaring hebben met het zadelmak maken ( is overigens geen kriyiek hoor !!) probeer je paard te kalmeren met het hangen en gooi niet in een keer je volle gewicht in het zadel maar oefen langzaam steeds meer druk uit op het zadel . hem geheel doodlongeren heeft niet zoveel zin , je krijgt hem dan misschien helemaal niet meer vooruit. dat het zadel niet goed ligt lijkt me ook erg sterk , dan zou hij ook moeten reageren als je het zadel erop legt en met hem wegstapt.
ik woon in neede en werk voor halve dagen bij eurocommerce in lochem en gorssel , misschien kan ik eens een keer kijken hoe jullie te werk gaan en jullie wat tips en adviezen geven?? ik geef al jaren les en heb mijn eigen stal samen met mijn vriend dus ik weet wel waar ik het over heb!!!!! interesse?? pb me maar even ... doeiii

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:55

ik heb een hele rare tip voor je..ga erop zitten op een stenen ondergrond..zodra paarden niet op het zand lopen..durven ze niet te bokken en of te steigeren..ik weet dat het raar klinkt maar het is echt zo,op m'n werk maak ik zo alle paarden zadelmak en we hebben nooit problemen..

marl
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:05

Oei, en als dit paard toevallig wel op stenen ondergrond steigert of bokt en je valt, maak je een doodssmak. (Er zijn namelijk echt wel paarden die op stenen ondergrond steigeren! Heb het er wel eens 1 op straat zien doen.)

Ik zou er een prof naar laten kijken of 'm een paar weken wegbrengen naar een prof. Kost misschien wel wat meer geld, maar aan een halve gare knol heb je ook geen plezier! (en als hij straks erg vervelend is, krijg je dat er ook weer moeilijk uit)

Of inderdaad even nalaten kijken bij de DA of hij niks mankeert.

Succes!

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:33

Hallo bonnieknol. Leuk he die hobby van een jong paard. Ikzelf heb ook een jong paard, zij is nu vier jaar en die gooide mij er ook geregeld af, vooral omdat zij niet wilde en ik wel. Probleem met karakter. Gelukkig heb ik de oplossing gevonden bij haar. Ze heeft een twee maanden alleen aan de longen gelopen met zadel op en beugels lang en ook aan de bijzet en dubbele longe. hierdoor leerde ze sturen aan de longe en voila toen ik weer opstapte ging het goed. Ze moet wel elke keer nog een minuut of 5 tot 10 gelongeerd worden, maar ik blijf zitten nu.
Bij het opstappen wil ik wat vragen, want die van mij rende ook weg toen ik op wilde stappen. Het probleem lag bij mij, want ik kwam tegen haar lichaam aan met mijn teen en dat accepteerde zij niet. Dus beugel omlaag en toen was het opgelost. Ik raak haar niet en zij laat mij opstappen. Misschien iets om te proberen...
Groetjes

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:36

Hoeveel biks krijgt dit dier?
Wij hebben n.m. ook een goodtimes op stal staan en die wordt aardig gevoerd en bokt ook zo als een gek!
Ik weet niet of dit ook bij jullie het geval is, maar die paarden moeten hun energie zo wel kwijt!
Zou dit het kunnen zijn?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:56

Weet je wat de reden is dat dit paard al 5 jaar is en nier ingereden is?
Hoe ouder hoe moeilijker. Goodtimes nakomelingen staan ook wel wat bekend om hun bokkesprongen. Zoek proffesionele hulp erbij!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:15

Elisa2 schreef:
ik heb een hele rare tip voor je..ga erop zitten op een stenen ondergrond..zodra paarden niet op het zand lopen..durven ze niet te bokken en of te steigeren..ik weet dat het raar klinkt maar het is echt zo,op m'n werk maak ik zo alle paarden zadelmak en we hebben nooit problemen..


Dat vind ik een gewaagde tip!

oilily

Berichten: 67
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:28

idd op een stenen ondergrong is erg gevaarlijk, mijn paard bokt net zo hard op een stenen ondergrond als in de bok.
Wij hebben ook een goodtimesXflemming gehad die was heel lief, maar wij hebben haar 2 weken profesioneel zadel mak laten maken. toen ze terugkwam was ze heel braaf nog wel eens eigenwijs (ik wilde links, zij rechts)maar het is allemaal goed gekomen!!Veel succes ermee!!!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:35

ik heb eens voor een vriendin van mij haar 3 jarige arabiertje zadelmak gemaakt.. hij was toen nog hengst.. en hij flikte precies t zelfde.. echt zo gemeen.. zodra je zat, nog voordat je je rechter voet in de beugel kon plaatsen.. en echt helemaal rond maken met t hoofd tussen de voorbenen en hij maakte er zelfs geluid bij (soort grommen??)
Ik was er ook al verschillende keren lelijk afgedonderd.. en op een gegeven moment had ik zo'n angst om te vallen.. niet voor hem.. gelukkig..
En ja hoor .. hij begon weer.. toen ben ik zo ontzettend boos geworden.. ik heb gevloekt, geschopt, gerukt en geslagen.... echt alles wat ze normaal zeggen dat je niet moet doen heb ik toen gedaan.. puur voortgekomen uit de angst om weer op de grond te belanden.. en echtwaar.. hij stond steel.. met zo'n domme kop van chips.. nu ben ik te ver gegaan.. en ik heb nooit meer problemen met dit paard gehad.
Na een tijd ging een ander meisje m rijden doordat ik te weinig tijd had voor m.. maar zij heeft zelfs nooit op kunnen stijgen....

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:43

hey issy,
ik ben begonnen met mijn verzorgpaard toen hij ook 5 was... dit is echt niet moeilijker hoor! Hij is nu tenminste (bijna) uitgegroeid en kan ik hem niet overbelasten... hij is eigenwijs maar dat zit in zijn karakter dat heeft niks met leeftijd te maken...

verder vind ik dat als het echt zo gevaarlijk wordt dat je er idd professionele hulp bij nodig hebt... die kan de situatie zien en weet he die er mee om moet gaan. succes

groetjes, liz

sanel
Berichten: 66
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: neede/ haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:50

marl schreef:
Oei, en als dit paard toevallig wel op stenen ondergrond steigert of bokt en je valt, maak je een doodssmak. (Er zijn namelijk echt wel paarden die op stenen ondergrond steigeren! Heb het er wel eens 1 op straat zien doen.)

Ik zou er een prof naar laten kijken of 'm een paar weken wegbrengen naar een prof. Kost misschien wel wat meer geld, maar aan een halve gare knol heb je ook geen plezier! (en als hij straks erg vervelend is, krijg je dat er ook weer moeilijk uit)

Of inderdaad even nalaten kijken bij de DA of hij niks mankeert.

Succes!
ben ik het helemaal mee eens.......

kablom
Berichten: 225
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:53

een gevulde overal op het zadel vast binden die yter alletijden vast blijf zitten. ze merk ze dat als ze bok of achter over klap het niet help om er iemand af te gooien. Dit heeft bij mijn verzorg paardje geholpen. toen ze hem vroeger wouden inrijden die was ongeveer ook zo aleen hij deed altijd bokken net zolang je eraf lag. en toen die op nieuw ingereden moest worden ook zo gedaan. werkt goed maar of het bij de jouwe helpt. misschien geef ze na maand haar zo gelongeerd te heben het op. dat ze het niet meer doet. wie weet alles kan je proberen.
en anders zou ik haar inruilen als ik jou was. een goed plekje geven als fokmerrie. waar ze lekker oud kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:37

Als je medische problemen kunt uitsluiten zou ik het beleren van zo'n paard aan een proffessional overlaten

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:43

probeer eens op ts tappen via een opstapje
misschien heeft ze de eenzijdige druk van het zadel niet graag,

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:56

misschien had je eens wat langer moeten blijven hangen, want begrijp dat jij er meteen de eerste keer ook op bent gaan zitten?
opzich niet verkeerd, dat heb ik ook gedaan met een jong paard wat ik zadelmak ging maken.
even hangen en even erop gezeten. dat was bij elkaar 10 minuten, toen zijn we gestopt.

ben de volgende dag wel weer gaan hangen eerst, en niet meteen erop gegaan.. ondanks dat hij zo braaf was de 1e keer.

maar is dat meisje er de volgende dag meteen op gaan zitten of heeft zij ook gehangen?
misschien had zij ook eerst moeten gaan hangen.
weet niet of jullie veel schelen in gewicht ofzo..

als ze wel eerst gehangen heeft, dan heb ik niets gezegd Lips are sealed
dan zou ik inderdaad eens gaan kijken of het met dit paardje wel helemaal goed zit met de DA.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:57

danifur schreef:
maar is dat meisje er de volgende dag meteen op gaan zitten of heeft zij ook gehangen?
misschien had zij ook eerst moeten gaan hangen.
weet niet of jullie veel schelen in gewicht ofzo..

als ze wel eerst gehangen heeft, dan heb ik niets gezegd Lips are sealed
dan zou ik inderdaad eens gaan kijken of het met dit paardje wel helemaal goed zit met de DA.


Misschien ligt het daar idd aan: als dat meisje niet eerst heeft gehangen voor ze erop ging zitten accepteerde ie dat miss niet... maar anders zou ik ook profesionele hulp zoeken of even de DA laten komen...

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:29

in het algemeen steigeren paarden niet op een harde ondergrond,als ze het wel doen dan moet je erop gaan zitten in een schuur met laag plafond,rondjes stappen als ie het dan goed doet dan naar buiten en daar op de harde ondergrond,stappen en draven en zorgen dat je constant iemand achter je aan hebt lopen die hem aanjaagt als ie vertraagd..

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:31

altijd met zn 2en zijn

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:55

Elisa2 schreef:
in het algemeen steigeren paarden niet op een harde ondergrond,als ze het wel doen dan moet je erop gaan zitten in een schuur met laag plafond,rondjes stappen als ie het dan goed doet dan naar buiten en daar op de harde ondergrond,stappen en draven en zorgen dat je constant iemand achter je aan hebt lopen die hem aanjaagt als ie vertraagd..


Jij hebt echt goede tips

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:58

dankje,het is ook mijn werk paardenproblemen oplossen dan leer je een hoop..

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:15

Elisa2 schreef:
dankje,het is ook mijn werk paardenproblemen oplossen dan leer je een hoop..


Ik denk dat het probleem van het paard dan misschien wel opgelost is, maar of jij het overleefd... Lips are sealed

Ontopic: paard uitbesteden aan een professional en niet verder je leven wagen. Laat dat maar over aan iemand die ervoor betaald wordt Schijnheilig

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:19

als je weet wat je doet wel...je moet er wel bewust mee bezig zijn en bewust je eigen lichaam ontspannen want daar begint het vaak al mee