Niet helemaal ''fijn'' nageeflijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Niet helemaal ''fijn'' nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 11:21

Dit is een beetje ingewikkeld uit te leggen maar ik hoop dat jullie het kunnen volgen Scheve mond

Met rijden ging het de laatste tijd steeds beter, mijn paard loopt eindelijk lekker rustig (in het begin nogal problemen gehad met de tempocontrole Tong uitsteken ) en ontspannen en geeft goed na. De afgelopen 2 weken is er echter iets raars aan de hand, ze geeft niet meer zo fijn na zeg maar Scheve mond

Zo gister ook weer, na het instappen en ''indraven'' aan de lange teugel pakte ik haar op, Ozis geeft dan altijd vrijwel direct na. Toch voelt het de afgelopen 2 weken anders, de rechterkant voelt wat stug aan. Het is niet dat ze het bit echt vastpakt maar toch voelt het aan die kant ''vast'' Scheve mond Het is een beetje ingewikkeld uitleggen maar het geeft mij iig de indruk dat Ozis niet echt lekker ontspannen loopt, daarnaast rijd het ook absoluut niet fijn.

Ik heb geen idee hoe dit komt, ze deed het gewoon plotseling. Meer been geven of extra veel figuren rijden ter ontspanning helpt helemaal niks..
Weet iemand misschien hoe dit komt en wat ik er aan kan doen??
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 03-09-04 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:26

Misschien is ze uitgegleden of gevallen.
Ik zou een acupuncturist laten komen!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 11:30

Tja, ik weet het zelf dus ook niet. Het lijkt echt of ze niet lekker loopt in haar mond rechts. (jeetje wat klinkt dit vaag Verward ) In haar nek buigt ze in ieder geval wel goed, ik heb de brokjes test gedaan Knipoog Aan haar gebit kan het volgens mij niet liggen, ze is in maart nog helemaal gedaan door de tandarts...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:39

Een paard wat ik rijd had dat een paar maanden geleden van de een op de andere dag ook zo, helemaal stijf op rechts. Nu is het al een stuk beter, maar de acupuncturist was gister gekomen; op links gaf hij geen kick, en op rechts óveral, deed hem echt pijn (totdat de naalden erin zaten; gaf hij op rechts ook geen kick meer) terwijl er met rijden niet zo heel veel meer aan te merken was (hij was eerst veel zwaarder/sterker op rechts). Ik denk dus zeker dat die je kan helpen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:44

het eerste waar ik zo aan denk is dat het een rijtechnisch probleem is, als je dat kan uitsluiten kan je het in een andere hoek gaan zoeken.

je zal zelf naar de oorzaak moeten zoeken. je kan gelijk van alles langs kunnen laten komen om te kijken arts, tandarts, wichelroedelaar, of een acupuncturist zoals lenn adviseert, wie weet hebben ze wel een middeltje of oplossing of zwaaien ze met hun toverstaf, maar het is maar de vraag of dat ook werkelijk iets oplost.

als ik jou was zou ik kritisch kijken wat er de afgelopen weken gebeurd is, een eigenaar heeft zelf vrijwel altijd een goed vermoeden in welke richting hij moet denken, ben ik de afgelopen tijd ook weer achter gekomen. het feit dat je het zelf op rijtechnisch zet, zegt misschien al iets?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:03

Ik vind het heel moeilijk om er iets van te zeggen...... zoals je zelf al aangeeft, is zoiets ook heel moeilijk uit te leggen.

Zoals ik het hier lees kan het zowel iets rijtechnisch zijn als het gevolg van bv een keertje vastliggen in de box of zo iets.

Ik zou het eerst ff aankijken voordat je de hele medische staf laat voorrijden..... misschien 'n paar dagen alleen los laten lopen Verward

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:23

haha sorry ik liep idd misschien iets te hard van stapel met mn acupuncturist.. ik ben normaal ook helemaal niet zo van meteen de medische staf erbij, maar na gisteren ben ik helemaal betoverd! Ik ga er zelf ook een bezoek aan brengen haha.. en het is trouwens niet zweverig hoor SP!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:58

MarchaL"]
Tja, ik weet het zelf dus ook niet. Het lijkt echt of ze niet lekker loopt in haar mond rechts. (jeetje wat klinkt dit vaag Verward ) In haar nek buigt ze in ieder geval wel goed, ik heb de brokjes test gedaan Knipoog Aan haar gebit kan het volgens mij niet liggen, ze is in maart nog helemaal gedaan door de tandarts...
[/quote]

Dan is ze niet in haar hele rechte kant vast, lijkt mij.

Tja, ik zou ook mond laten na kijken, misschien heeft ze daar iets..ook al is ze in maart al gedaan...Je weet maar nooit..Zelf zou ik als eerste de mond laten na kijken..En als haar spieren door haar lijf niet vast zitten en het niet aan haar gebit ligt..weet ik ook niet waarom een paard ineens aan een kant vast is..

En ik wou ff deze quote van Tyrza neerzetten waar ik volledig mee eens ben:
[quote="Tyrza schreef:
Als het heel spontaan is opgekomen, kan het bijna wel zeker iets fysieks zijn. Laat haar eens nakijken door TA en/of DA, danwel fysio.

Pas als je alles hebt uitgesloten, kan je er rijtechnisch werk van maken.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:09

MarchaL schreef:
Tja, ik weet het zelf dus ook niet. Het lijkt echt of ze niet lekker loopt in haar mond rechts. (jeetje wat klinkt dit vaag Verward ) In haar nek buigt ze in ieder geval wel goed, ik heb de brokjes test gedaan Knipoog Aan haar gebit kan het volgens mij niet liggen, ze is in maart nog helemaal gedaan door de tandarts...

Maar er kan intussen al heel wat gebeurd zijn daar in die grote paardenmond Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:08

Lenn schreef:
.. en het is trouwens niet zweverig hoor SP!
ohhhh maar dan is het goed Verward

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:40

MarchaL schreef:
Tja, ik weet het zelf dus ook niet. Het lijkt echt of ze niet lekker loopt in haar mond rechts. (jeetje wat klinkt dit vaag Verward ) In haar nek buigt ze in ieder geval wel goed, ik heb de brokjes test gedaan Knipoog Aan haar gebit kan het volgens mij niet liggen, ze is in maart nog helemaal gedaan door de tandarts...

Wat is de brokjes test eigenlijk

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:49

Rijdt jij haar als enige? Zo niet: hebben de anderen er ook wat van gemerkt?

Voelt het alleen vast in de hand, of gaat ze een kant op echt wat stijf door de bocht?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:52

Maybe de natuurlijke scheefheid van het paard? En anders toch echt een gebitprobleem en/ of rugprobleem

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:23

ik had hetzelfde, maar dan erger toen ik terugkwam van vakantie. Ze was die week alleen wel intensief getraind voor bestgaand rijpaard. (ze liep overhaast, erg op de voorhand en strak met haar rug en hals en was hangerig) Ik wilde het er weer uit proberen te rijden voor het kampioenschap 2 weken later, en ging dus elke dag rijden in de hoop haar zo weer los en door haar lijf te krijgen. Het werkte eigenlijk niet en ik raakte er gefrustreerd van. Door het slechte weer werd die wedstrijd afgelast en kreeg ze meer vrij. Pas toen begon het echt beter te gaan. Het is nog niet zoals het voor mijn vakantie was, maar het echte verzet is weg en en ze loopt wisselend heel fijn en ietsje strakker, maar voor haar was de beste remedie meer rust.
Ik denk dat ze overvraagt is die week en daarna door mij nog eens extra erachteraan (wel meer op ontspanning gericht gereden) en dat haar spieren gewoon enorm protesteerden... Pijn maakt strak...

Misschien dat even een stapje terug en rust of ontspannen longeren bij jou ook al een heleboel helpt. Werkt dat niet dan is na laten kijken toch wel heel verstandig. Succes!!!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 12:04

Citaat:
Rijdt jij haar als enige? Zo niet: hebben de anderen er ook wat van gemerkt?

Voelt het alleen vast in de hand, of gaat ze een kant op echt wat stijf door de bocht?


Ik rij haar als enigste. Het voelt overigens als vast in de hand, ze voelt niet over het hele lichaam stijf oid. Afgelopen zaterdag tijdens mijn les voelde ze weer goed, gewoon los en weer ''fijn'' nageeflijk zeg maar. Gister had ze het weer wel Scheve mond

Ik lees hier nu al meerdere malen dat ik er direct een tandarts of wat dan ook bij moet halen. Begrijp me goed, als mijn paard ziek is of kreupel oid dan haal ik er altijd direct een VA bij. Dit probleem wil ik eerst wel even aankijken, ik ken mijn paard vrij goed en ze geeft mij niet de indruk pijn of wat dan ook te hebben. Het is toch niet zo raar dat je niet direct van alles en iedereen erbij gaat halen Verward Als het me echter aan blijft houden haal ik er uiteraard wel meteen iemand bij Knipoog

Citaat:
Misschien dat even een stapje terug en rust of ontspannen longeren bij jou ook al een heleboel helpt. Werkt dat niet dan is na laten kijken toch wel heel verstandig.


Dit kan ik inderdaad ook eens proberen OK dan! Iedereen trouwens bedankt voor de tips!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:00

MarchaL schreef:
Het is toch niet zo raar dat je niet direct van alles en iedereen erbij gaat halen Als het me echter aan blijft houden haal ik er uiteraard wel meteen iemand bij


We zeggen ook niet dat je een TA,VA en alles erbij moet, maar wij kennen het paard dus niet, en als wij horen, 'het paard zit vast, of houdt het bit vast' Ja, dan denken wij toch echt dat het paard dit niet voor niks doet. Maar je hebt al aangeven dat jij je paard goeg genoeg kent, en denkt niet dat het zo is. Goed genoeg toch? Het is en blijft JOUW paard uiteraad..

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:20

Ho rustig, zo bedoelde ik het nu ook weer niet Scheve mond Ik zeg alleen dat ik denk dat de meeste paardeneigenaren wel weten of iets medische is of niet. Aankijken is in dit geval toch niet vreemd? Soms heb ik echt het gevoel of andere je dan ineens een ''ontaarde'' eigenaar vinden oid Scheve mond Natuurlijk wil ik een oplossing anders zou ik het ook niet op bokt zetten toch? En zoals ik al zei, als het probleem aanblijft haal ik er echt wel iemand bij...

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:29

MarchaL schreef:
Ho rustig, zo bedoelde ik het nu ook weer niet Scheve mond Ik zeg alleen dat ik denk dat de meeste paardeneigenaren wel weten of iets medische is of niet. Aankijken is in dit geval toch niet vreemd? Soms heb ik echt het gevoel of andere je dan ineens een ''ontaarde'' eigenaar vinden oid Scheve mond Natuurlijk wil ik een oplossing anders zou ik het ook niet op bokt zetten toch? En zoals ik al zei, als het probleem aanblijft haal ik er echt wel iemand bij...


Ik was niet boos hoor! Bloos!
Maar jij gaf aan dat je niet dacht dat er een TA of DA bij moest komen, vooral omdat je het paard kent. Wij dus niet En daarom zeggen wij ook dat er misschien een DA of TA bij moest. En de quote van Tyrza ben ik ook mee eens, Eerst medische uitsluiten, dan pas rij technisch van maken. Dus niet meteen je paard harder aan pakken, terwijl er ergens in zijn lichaam iets mis is/kan zijn. Vork

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:37

Citaat:
Dus niet meteen je paard harder aan pakken, terwijl er ergens in zijn lichaam iets mis is/kan zijn.


Iets rijtechnisch oplossen wil niet zeggen dat ik mijn paard harder aan pak, ik denk dan juist aan mijn eigen fouten. Waarschijnlijk moet ik dus mezelf harder aanpakken Haha! Mijn vraag is dus ook wat kan ik zoal fout doen wat dit probleem veroorzaakt?

Maar dan begreep ik je net een beetje verkeerd, sorry voor de mis communicatie Knipoog

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:41

Tja, dan weet ik het niet..misschien hangt ze aan de teugels, dan loopt ze op de voorhand, en moet ze meer voorwaarts zijn.