Verzamelen en laag rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Verzamelen en laag rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 00:24

Dit las ik net een topic.
Ik vind dit eigenlijk heel tegestrijdig.
Verzameling komt naar mijn idee nog altijd vanuit de achterhand.
Hierdoor wordt de voorkant dus als het ware gelift
Hoe kan je je paard dan laag rijden, dit is dan toch heel onnatuurlijk en lijkt me ook echt niet fijn voor je paard.
Met laag en rond vind ik niets mis maar gewoon in arbeidsdraf
Soms heb ik weleens het idee dat mensen denken dat verzamelde draf gewoon langzaam draven

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 00:28

Laag en verzameld kan wel...kijk maar naar de westernsport.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 00:35

Maar ik ben van mening dat je dit niet echt kunt vergelijken.
Jullie rijden andere verzameling.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 01:06

Kijk naar voorwaarts neerwaarts rijden. Het iseen goede oefening om te laten zien je paard volledig ontspannen en onder controle te hebben.

Je rijdt het paard zo laag mogelijk mét een actieve achterhand. Je moet hem zo ontspannen hebben dat je elk moment omhoog kan rijden en elk moment omlaag. Maar ook elk moment terug kan rijden (op je zit) en ook elk moment kunt laten verruimen. Als je correct vwnw rijdt kun je een verzamelijk rijden waarbij het paard zó ontspannen is dat de neus laag blijft. Het paard maakt zijn rug dan boller en rekt zijn spieren. Daarom vind ik dat dé oefening om een verkeerd gereden paard te corrigeren. Hij gaat er ruimer van bewegen, het vertrouwen in de mond wordt vergroot, de reactie wordt vergroot op het been en het paard wordt er toe gezet zijn spieren helemaal te ontspannen. Als je een verzameling vanuit het vwnw rijden kunt rijden dán ben je goed aan het rijden met gevoel.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 08:25

Even een voorbeeld.
Bij ons op stal zijn een aantal mensen bezig met verzamelde galop.
De dieren komen hoger in de hals wat naar mijn idee logisch is want ze komen van voren meer van de grond.
Toch willen die mensen het paard constant laag inzetten met hun hals waardoor je naar mijn idee het paard hinderd in het onderschuiven van de achterhand.
Natuurlijk is het goed om je paard zo af en toe eens laag te rijden maar het lijkt mij zeer hinderlijk voor het dier als je dit constant doet in het verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:29

Als je zoekt op LDR dan vind je hele discussies waarin je verschillende stanpunten zijn toegelicht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:50

Taaclover schreef:
Maar ik ben van mening dat je dit niet echt kunt vergelijken.
Jullie rijden andere verzameling.


Verklaar je nader. Verzameling is verzameling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:59

Cassidy schreef:
Verklaar je nader. Verzameling is verzameling.


Dat is waar, of zou in ieder geval waar moeten zijn Knipoog. Maar er is toch wel degelijk een verschil tussen western en engelse dressuur. En dat verschil zit 'm denk ik in de oprichting.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:21

Zit hem zeker in de oprichting, maar dat betekend niet dat een laag lopend paard niet verzameld kan zijn. Het is zelfs moeilijker dan verzamelen met hoge oprichting.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:30

Toch is het imo ook niet dezelfde verzameling. Kijk o.a. ook maar naar de afdrukken, er wordt toch ook veel minder in- overgestapt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:39

Is die afdruk niet inherent aan het ras wat je ziet en de gangen die het paard van nature heeft?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 11:02

Ik vind joggen eerlijk gezegd iets anders dan verzameld lopen Schijnheilig
Jullie rijden anders verzameld als engels.
Jullie rijden langzaam, wij proberen de achterhand onder te schuiven.
Als ik eerlijk moet zijn heb ik bij western een paard nog nooit op die manier verzameld zien lopen als een goed engels gereden paard.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:08

Taaclover schreef:
Als ik eerlijk moet zijn heb ik bij western een paard nog nooit op die manier verzameld zien lopen als een goed engels gereden paard.


Ik denk dat dat meer komt omdat de gemiddelde Nederlandse (sorry sorry maar het is echt zo) westernruiter het verschil tussen een jog en een sjok, of een lope en een loopje, niet weet/voelt. Een correcte jog en lope vragen wel degelijk een sterke verzameling inclusief het onderbrengen van de achterhand.

Edit: ff duidelijker gemaakt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:35

Idd Jessy, wij rijden niet alleen langzaam (denk dat ze hier op de pleasure doelt?) en willen zeer zeker verzameling zien. Maar zoals al eerder gezegd is dat moeilijker te bereiken met het hoofd laag dan dat je oprichting zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:41

Cassidy schreef:
Idd Jessy, wij rijden niet alleen langzaam (denk dat ze hier op de pleasure doelt?) en willen zeer zeker verzameling zien. Maar zoals al eerder gezegd is dat moeilijker te bereiken met het hoofd laag dan dat je oprichting zoekt.


Ik denk ook dat er op pleasure wordt gedoeld. Reining is toch weer een ander verhaal. Al die takken van sport ook in de western Schijnheilig.

Wat mij is opgevallen tijdens mijn bezoekjes aan enkele westernwedstrijden (waaronder een zeer dramatisch NK) is dat er toch aardig wat pleasurepaarden sjokken, zels strompelen/zeer onregelmatig lopen. De gangen zijn er dan meer uitgereden dan dat er een goede jog is getraind. Maar goed, dit betrof het MKZ jaar waardoor zo'n beetje iedereen mee mocht doen aan dat NK, dus er zullen heel wat mindere combinaties tussen gezeten hebben. Ik vond het een slecht voorbeeld van hoe goede pleasure hoort te zijn en ik denk dat dit soort voorbeelden een heel vertekend beeld geven van goede westernsport. Dit vind ik echt heel erg jammer voor deze sport.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:31

Taaclover schreef:
Verzameling komt naar mijn idee nog altijd vanuit de achterhand.

Klopt Lachen
Citaat:
Hierdoor wordt de voorkant dus als het ware gelift

Niet de voorkant, de schouders Lachen

Citaat:
Met laag en rond vind ik niets mis maar gewoon in arbeidsdraf

Die ook al verzameling inhoudt Lachen

Citaat:
Soms heb ik weleens het idee dat mensen denken dat verzamelde draf gewoon langzaam draven

Dat heb ik ook Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:45

Ik rij 100% engels Haha! En ben er nog steeds van overtuigd een goed gereden paard te kunnen laten verzamelen in een lage hoofdhalshouding Haha! Nogmaals, wanneer ik voorwaarts neerwaarts rij kan ik weldegelijk mijn paard laten verzamelen zonder dat de afdruk korter zou zijn dan wanneer ik haar opricht. Het kost alleen wat meer moeite!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 15:47

Maar waarom wordt dan in hemelsnaam de oprichting gevraagd in de hogere dressuur?
Kan iemand dat mij dan eens uitleggen.
Want als ik dit zo lees rijden weinig mensen hun paard opgericht Verward

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:55

mzz ik vind het wel logisch hoe jij denkt eigenlijk Knipoog
het is toch ook de bedoeling dat je tijdens het verzamelen je paard opricht, zodat hij achter gaat zitten en voor omhoog komt
of snap ik nou de hele dressuursport niet Knipoog Tong uitsteken

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:02

Op het moment dat je je paard laag instelt, daarbij verzameling vraagt (maar ook verruiming) en het paard ontspant zich op dat moment en laat zich op die manier fijn werken gebruikt hij zijn rug optimaal. Hij moet op dat moment immers omstebeurt zijn rugspieren oprekken en ontspannen. Dit is vooral goed te trainen door tempowisselingen te rijden, want dan is pas echt te voelen of de rug losgelaten wordt. Je rijdt dus niet alléén in de verzameling, denk dat daar de 'verwarring' zit.

Op het moment dat je dan weer naar die oprichting toe rijdt hou je wat extra's over doordat je de rug optimaal hebt losgewerkt. Paard laat rug beter los, 'energie' van achter komt beter door naar voren -> aanleuning en oprichting worden constanter en beter en het achterbeen kan goed onder blijven treden (hoe vaak zie je niet dat een achterbeen geblokkeerd wordt zodra het paard hoger opgericht wordt?!)... De oprichting zou je dus kunnen zien als 'controle' van de basis, want als 1 van de basispunten niet in orde is zul je nooit een mooi oprichting kunnen krijgen.

Als ik aan het rijden ben rijdt ik zeker 80% van de tijd niet in wedstrijdhouding, want als mn paard lekker los door zn lijf loopt lukt hem dat ook wel wat meer opgericht (en dan heb ik het niet over de 'top-oprichting' maar over een nette L/M-proef houding). Tijdens de les gaat ze wat meer omhoog om de puntjes wat op de i te zetten en wat proefgerichter te rijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:03

Taaclover schreef:
Kan iemand dat mij dan eens uitleggen.

- ) Uit het leger: Een paard wat opgericht loopt maakt meer indruk op de vijand. Zoals de capriool (ok spaanse rijschool , maar goed) ook handig is om je vijand uit het zadel te helpen Knipoog

- ) Omdat de algemene mening is dat dat er mooi uitziet

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:07

Pasha schreef:
het is toch ook de bedoeling dat je tijdens het verzamelen je paard opricht, zodat hij achter gaat zitten en voor omhoog komt
of snap ik nou de hele dressuursport niet Knipoog Tong uitsteken

Dat denk ik, want het is andersom Knipoog
Een paard wat verzameld en meer gaat "zitten" krijgt voor meer oprichting. Maar dat is de schouder die opgetild wordt. De halshouding is dan nog aan te passen Lachen

En voor het ene paard is het makkelijk om daarbij laag te lopen en voor het andere om daar hoog te lopen. Hangt o.a. van de bouw van het paard af.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:13

Als een paard niet zo'n lange nek en zwaar hoofd had was het onmogelijk voor het dier om te grazen. Waardoor hij van nature meer gewicht op de voorhand draagt. Het is de taak van de ruiter om het paard te stimuleren het gewicht naar de achterhand te verplaatsen tijdens de training zodat er een gelijk balans komt tussen de voor en de achterhand. Als het paard sterk genoeg is, zullen de achterbenen nog meer gewicht moeten dragen. Op dit punt gaat het paard 'zitten' en wordt de voorhand verlicht. Het paard gaat 'over de rug lopen'. Hiervoor is niet persé een oprichting nodig.

Afbeelding
Vind even geen betere foto, hier zakt de achterhand, het paard blijft doortreden en verlengt in de hals zonder de voorhand weer te gaan belasten. Dit is natuurlijk geen verzameling als bij een doorgereden paard maar ik ben ervan overtuigd dat je een goed doorgereden paard kunt laten verzamelen zonder persé oprichting te hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:15

Romkabouter schreef:
Dat denk ik, want het is andersom Knipoog
Een paard wat verzameld en meer gaat "zitten" krijgt voor meer oprichting. Maar dat is de schouder die opgetild wordt. De halshouding is dan nog aan te passen Lachen

En voor het ene paard is het makkelijk om daarbij laag te lopen en voor het andere om daar hoog te lopen. Hangt o.a. van de bouw van het paard af.


Amen!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:18

Verzamelder en lager dan dit kan niet....
Afbeelding