Stijfheid verandert met galop....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Stijfheid verandert met galop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 08:46

Ja ik weet het beetje vage titel, zal het even proberen uit te leggen.

EINDELIJK heeft mijn fjordenkind de galop ontdekt (na veel pijn en moeite maarja ze is pas 4). De rechtergalop gaat perfect, maar de linker wil op dit moment even niet meer lukken (was in het begin dr makkelijke kantje).
Nou dan is ze stijf op links zul je zeggen.
Niet dus, want in stap en draf loopt ze super op links, superstelling, nette buiging in het lijf op voltes echt niks op aan te merken, terwijl dat rechtsom juist het tegenovergestelde is.

Tips wat betreft longeren: helaas dit is door een traumaatje uit het verleden niet te doen want dan valt ze aan, ze kan wel los "gelongeerd" worden (NH loswerken), maarja dan heb je minder grip op de buiging en stelling.
En ze valt niet aan omdat ze aan de longeerlijn buiging moet nemen, maar gewoon omdat die lijn eraan vast zit.

Mijn vraag is dus (voor ik weer onnodige tips krijg): waarom is dr stijfheid in galop andersom dan in stap en draf. Dit heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt, en mijn instrctrice ook niet (die dr overigens ook niet in die linker galop kijgt).
Of zou dit een puberkwestie zijn? Ze is natuurlijk net 4.

Viv

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:28

Ik kan het je niet zeggen, maar wil wel even kwijt dat Waldo dit ook een tijd heeft gehad. Stap en draf links was hardstikke stijf, maar galop beter dan rechts. Erg vreemd idd. Ben benieuwd naar de antwoorden van de bokkers

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 16:07

Klinkt raar, maar soms kennen paarden de optie "linkergalop" niet en zijn ze alleen maar op de hoogte van de rechtergalop optie. JE moet haar zover zien te krijgen dat ze "zonder erg" in de goede galop aanspringt, zonder boos te worden of te dwingen, want ze snapt het gewoon niet. Misschien helpen met een balkje in de hoek? en dan even in de goede galop doorgallopperen en goed belonen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 18:00

Nee dat is het niet want die kent ze wel (zowel los als ohz, is dus al heel bijzonder voor een fjord), maar alleen als het haar uitkomt. Ze kan ook prima changeren als ze verkeerd zit, niet op comando helaas (komt nog). Maar ala ze merkt dat ze moeilijk de bocht doorkomt dat springt ze even over zonder moeite.
Denk dat het voor een groot deel aan het puberen ligt, kijken hoe ver ze kan gaan voor ik boos wordt (en dat wordt ik niet meer zo snel, dus de lol is er hopelijk snel af).
Ach ze galopeert tenminste, das al heel wat na een paar maanden ploeteren, dan maar een 5 voor verkeerde galop, hihii.

Zondag gaan we naar het strand, eens kijken wat we er daar van bakken, misschien dat het dan wel ineens weer gaat.

Ik blijf hoop houden! Haha!

Viv

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:07

Je zou ook met los longeren (loswerken a la NH) , je paard kunnen bijzetten. Gewoon zoals je dat zou doen als je een paard aan de teugel hebt, singel om, hoofdstel in en bijzetten. En dan "longeren"zonder longelijn. Je zei toch dat ze je alleen maar aanviel omdat de longe eraan zit?

Voor de rest zou ik toch eerst kijken of er iets in de rug zit dat zeer doet, en dat de reden is dat ze de goede galop niet meer oppikt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 19:37

Cassidy"]
Je zou ook met los longeren (loswerken a la NH) , je paard kunnen bijzetten. Gewoon zoals je dat zou doen als je een paard aan de teugel hebt, singel om, hoofdstel in en bijzetten. En dan "longeren"zonder longelijn. Je zei toch dat ze je alleen maar aanviel omdat de longe eraan zit?
[/quote]

Ja dat ga ik maar weer eens doen, wordt wel rennen in de bak want die is best groot ookal issie 4-kant, op mijn vorige stal hadden we een longeerring, dat ging een stuk makkelijker. We verzinnen wel wat. Lint ofzo om af te zetten.

[quote="Cassidy schreef:
Voor de rest zou ik toch eerst kijken of er iets in de rug zit dat zeer doet, en dat de reden is dat ze de goede galop niet meer oppikt.


Nee dat is het niet want dan zou ze op die hand ook niet zo makkelijk stelling nemen en buigen in dr hele lijf. Denk dat het meer een beetje dwarsigheid is van de pubertijd. Als ze er echt last van zou hebben zou ze het bij het losgooien ook niet doen. En ze doet het wel ohz, maar alleen als het haar uitkomt Haha! . Tsja blijft een fjord he? Dat krijg je er toch echt niet uit.
Maar ze is nog jong en we zijn nog bezig met inrijden dus het komt vast vanzelf goed. Zo dacht ik 3 maanden geleden nog dat ze NOOIT de galop zou leren, en zie hier, 4 rondjes (bak van 30x50 ofzo) nonstop op de ene hand en nog even een voltetje tussendoor, en tig rondjes in de verkeerde galop op de andere hand, dus er zit al verbetering in *LOL* .

T blijft een klein Extreme duivel , want moet je eens kijken hoe goed ze kan galoperen als er een hindernis van de vorige les in de bak staat. Dan werkt het gaspedaal ineens en is de rem stuk }> Verward .
Nee tis af en toe echt een Schijnheilig . Dat hebben de meesten al gemerkt bij Jos, t kan af en toe echt een geel klein driftkikkertje Boos! zijn en een Clown .

Dat houdt het fjordenleven spannend zeg ik dan maar Haha! .
Maarja ik Lovers blijf dr helemaal te gek vinden, al bakt ze er niks van ohz of in het tuig, t blijft toch je kind he?

Viv

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 01:36

Nou het is eigenlijk heel logisch...

In de galop wordt het buitenste achterbeen het meest belast en in de draf het binnenste achterbeen. Dus, als je linkergalop moeilijk is, is automatisch je draf rechtsom ook moeilijker.

Uit je verhaal blijkt dat je pony moeite heeft om het rechter achterbeen te belasten. De oplossing zit hem in het rechtrichten en het versterken van eht rechterachterbeen. dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en het kost ook enorm veel tijd, maar als gewoon regelmatig blijft trainen zal het op termijn vanzelf een stuk beter gaan; je pony is immers nog hartstikke jong!

Je kan met het longeren een boel hieraan verbeteren, en met kleine stukjes schoudervoor (op beide handen) kom je ook al een heel eind. Vraag in draf rechtsom goed stelling en zorg dat hij linksom niet over het schouder wegvalt (dat komt door te makkelijk teveel buiging, opsluiten)
In galop is het zaak om in de linkergalop veel overgangen te rijden (draf galop), zo zet je hem automatisch al wat meer op dat achterbeen en train je dus op kracht.
Overdrijf niet met zo'n jonge pony, het komt heus allemaal goed. het hoort gewoon bij het rijden op zo'n jong dier.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 09:42

Heeej Dees,
Thanx, ja als je het zo stelt klinkt het idd logisch.
We heben de tijd dus we gaan er rustig aan werken, we hebben nog 20 jaar (of langer). Thanx voor de tips!

Viv

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:52

hoi

ik wil toch wat zeggen over het longeren.
longeren is een heel belangrijk onderdeel van de training van je paard. dus ik zou toch wat oefeningen gaan doen zodat je je paard kan longeren... daar heb je later nog veel profijt van!.

groetjes joyce

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 11:08

joycje schreef:
hoi

ik wil toch wat zeggen over het longeren.
longeren is een heel belangrijk onderdeel van de training van je paard. dus ik zou toch wat oefeningen gaan doen zodat je je paard kan longeren... daar heb je later nog veel profijt van!.

groetjes joyce


Sorry maar ik blijf liever leven!
Ze was goed te longeren tot mijn stalbaas het wel even zou doen (buiten mijn medeweten om trouwens). Sindsdien is het mis (puur angst dus geen dominantie). En loswerken werkt hetzelfde als longeren alleen zonder lijntje.
Mijn paard wordt prima getraind zonder longeren by the weg. Tsja en we zijn al 1,5 jaar bezig met oefeningen doen met longeren, maarja trauma is blijkbaar te groot, dus we doen het lekker zonder. Ga geen dingen opnieuw forceren.

Nogmaals ze is nog jong (wordt volgende maand 4) dus we hebben nog minstens 20 jaar de tijd (liever langer). Mijnes hoeft niet met 6 jaar op Z niveau te rijden of wat voor niveau dan ook, als ik er maar lol mee kan hebben. En dat laatste lukt prima, Haha!.

Dus voor ons helaas geen longeren.
Viv