slaan met het hoofd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

slaan met het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 22:08

Jamaica had weer wat nieuws vandaag. Ze heeft het niet eerder gedaan.
Tijdens het rijden (ongeacht stap of draf, ongeacht welke hand) begon ze ineens met haar hoofd op en neer te "slaan". Hierbij trok ze de teugels zo ongeveer uit mijn handen.
Ik heb haar dus zeg maar vast gezet (geen lange teugel geven, en niet met mijn handen mee geven) dan hield ze op dat moment wel op, maar later deed ze het weer. En zo een paar x hetzelfde verhaal.
Ik heb haar gebit gecontroleerd, en voor zover ik kan zien zijn er geen veranderingen. Ook geen ander bit/neusriem whatever.
Waarom zou ze dit mogelijk doen? En wat zijn mogelijke oplossingen?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:17

Ken het!! Camilla doet/deed het ook! Frusty
Erg gevaarlijk, want voor je t weet heb je een bloedneus.. Clown Frusty

Wat ik doe, is wanneer zij slaat terugslaan, met mijn hand of vuist op haar hoofd.. ff schudden met t koppie maar ze leert het daardoor wel af.. Of het een goede methode is weet ik niet.. Maar anders lukte het niet.. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:29

2 handen laag en breed en flink op naar voor rijden.

Overigens zie je dit veel als een uiting van onbalans/rugproblemen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 23:07

nou, ze ging niet echt heel erg omhoog, niet in die mate dat ik een bloedneus zou kunnen krijgen.
Haar hals gaat ook niet mee, het is echt puur haar hoofd

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:12

Ik heb ook een paard gereden die die buien had om te gaan slaan.
(dus wel een x kopstoot gehad Frusty )
Wat heel belanrijk is daar in om naar voren te blijven rijden.
Als ik jou was, ook niet te veel mee gaan met je hand met haar bewegingen. Dan krijgt ze maar een x een rukkie in dr mond, weet ze ook meteen dat ze fout zit.

((Overigens bij dat paard wat ik reed hielp t wel toen we er een ander bit in legden. ))

Wat zegt je instructeur er van??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 23:14

weet ik nog niet, heb sinds maandag een nieuwe instructrice, heb eens in de 2 weken les.
Wil eigenlijk niet gelijk voor zoiets bellen. Als ze me nou het licht uit mijn ogen zou slaan, ala, maar dat is absoluut niet het geval

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:40

Gewoon negeren.
Handen netjes stil en laag houden, en verder rijden. Ze is nog jong, gaat vanzelf wel over als ze meer balans en evenwicht krijgt.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:45

ik herken het. Maƫl heeft het ook. die doet het niet zo zeer met zijn hoofd maar alleen met zijn bovenlip. die klappert ie dan van boven naar beneden. hij doet het tijdens het opzadelen, aan de hand lopen en alle andere saaie momenten die ie mee maakt met het bit in.
ik heb hem nu een zwaarder bit gegeven met koper inleg. dat werkte wel, maar niet optimaal. hij doet het gewoon uit pure verveling.
vermaken dus...

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:00

Als ik mij bij Denver onvoldoende ontspande, (schouders, polsen, ellebogen) deed ie het ook. Zodra ik het goed deed, hield hij daarmee op.

Ga bij jamaica na wanneer ze het doet, wanneer het begint, en op welke manieren ze stopt. Laat er iemand anders bij zijn die ook verstand van zaken heeft. Zoek samen naar een oorzaak en oplossing. (Best moeilijk via computer Haha! )

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:34

houdt goed drang naar voren. ik zou mijn handen niet vastzetten, want dan krijg je weer andere problemen Knipoog goed tegen je hand aandrijven. veel suc6

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:58

Ik heb dat ooit ook eens gehad met een paardje waar ik een keertje voor eventjes opzat, als de normale berijder ging rijden en um aan de teugel probeerde te krijgen, ging ie met zn kop schudden, en eigenlijk de hele tijd.

Toen ging ik erop, heb ik gespeeld tot ie omlaag ging (door benen en handen aan de teugel laten lopen) en als ie dan laag liep, zette ik mijn handen vast. Als ie dan niet weer met zn hoofdje omhoog ging, gaf ik ff iets meer teugelvrijheid.

Dit een paar keer gedaan en op het laatst ging ie gewoon aan de teugel zonder met zn koppie te schudden.
Dus dat ook gezegd tegen diegene en het heeft wel geholpen.
Zij speelde vooral de hele tijd en zette dus op een gegeven moment haar hand niet vast, hierop ging het paardje dan weer met zn koppie schudden en zo ging het kringetje rond.
Hierna ging het dus al veel beter.

Maarja, het ene paardje is het andere niet.
Dus idd vastzetten, maar als ie dan gaat trekken, zul je het toch niet winnen, want een paard is velen malen sterker, dus teugels losgooien zodat ie niet aan jouw kan trekken.
Maar aan de andere kant kan een paard dat ook weer te snel in de gaten hebben en dan dat spelletje alsmaar te gaan spelen (zo ken ik er dus ook weer eentje, maar dat is dus een ander paardje, die ging niet met zn kop schudden maar wel hangen).

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 19:44

Doet ze het op stal of als ze buiten staat ook? En schuurt ze veel met haar neus?
Of doet ze het echt alleen tijdens het rijden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 21:15

Sonja schreef:
Doet ze het op stal of als ze buiten staat ook? En schuurt ze veel met haar neus?
Of doet ze het echt alleen tijdens het rijden?


Op stal wordt ik altijd begroet met een paar keurige "ja knikjes" Haha! Niet meer en niet minder. Verder doet ze dat ook niet, en dit heeft ze al van begin af aan gedaan.
Ze schuurt niet (jah, staart Frusty )

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 21:21

Die van mij deed t al 2 maanden, ietsje korter.. Maar nu niet meer gelukkig. Lovers

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:20

het kan ook zijn dat ze geirriteerd is door stofdeeltjes in de lucht Verward Hoewel dit natuurlijk niet per se het geval hoeft te zijn, maar ik zou er rekening mee houden dat dit ook een mogelijkheid is waarom ze zo slaat met haar hoofd

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 23:02

wat ik zou doen is haar gewoon lang laten in de hals. zo controleer je of ze het niet als verzet tegen je hand doet, als je der vast hebt doet ze t dan wel en als je der langer laat houdt ze ermee op. dan weet je iig dat ze t niet op jou handen doet. als ze t blijft doen dan zou ik t gewoon negeren en misschien een veearts erbij halen om te kijken of t geen medische reden heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:02

Maaike schreef:
het kan ook zijn dat ze geirriteerd is door stofdeeltjes in de lucht Verward Hoewel dit natuurlijk niet per se het geval hoeft te zijn, maar ik zou er rekening mee houden dat dit ook een mogelijkheid is waarom ze zo slaat met haar hoofd


Daarom vroeg ik of ze het op stal ook doet, en met haar neusje schuurt. Dat zijn namelijk typisch de eerste symptomen van een pollen- en/of zonlichtallergie....

Nu is het dus echt een rijtechnisch probleem, dat wel weer overgaat. Als je je maar niet laat verleiden tot het vastzetten van je handen, want dan geef je haar echt een goede reden om het te doen. Consequent naar voren rijden als ze het doet. Gaat vanzelf over, veel jonge paarden doen dit even. Kan protest zijn, een uiting van onbalans etc.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:22

wij hebben ook enkele paarden staan die een luchtweg allergie hebben. die doen dit dus niet op stal maar wel als ze aan t werk moeten, omdat de ademhaling dan verandert. de ene periode hebben ze t ook meer dand e andere, er valt heel goed mee om te gaan maar de enige oplossing de er echt vor is om t paard te verplaatsen en dat daar t stofdeeltje niet zit.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 14:39

stef"]
[quote="Sonja schreef:
Doet ze het op stal of als ze buiten staat ook? En schuurt ze veel met haar neus?
Of doet ze het echt alleen tijdens het rijden?


Op stal wordt ik altijd begroet met een paar keurige "ja knikjes" Haha! Niet meer en niet minder. Verder doet ze dat ook niet, en dit heeft ze al van begin af aan gedaan.
Ze schuurt niet (jah, staart Frusty )
[/quote]

ja mijne ook! met vlechten wel irri, maar ja. voor de rest geen ondeugten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 20:07

vandaag deed ze het tijdens longeren (met longeersingel en hele losse bijzet, aangezien er gaatjes bij moeten Frusty ) ook.
Nu kon ik eens echt zien wat ze nu doet, ze slaat niet echt, maar begint "ja" te knikken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 23:08

Ik maak daar gelijk korte metten mee. Ik ga zelf niet in die mond rukken of er op reageren. Ik heb ooit een merrie van Bazuin gehad die dat deed. ik maakte een stootteugeltje aan de singel en het bit vast, liep tussen de voorbenen door. Het paard kon gewoon lopen met haar hoofd, dus ze werd absoluut niet vastgezet. Maar gooien met het hoofd ging niet meer, want dan kreeg ze een klap in de mond. Ze leerde het spoedig af! En ik hoefde er niets voor te doen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:45

deed suleika ook, maar dan met haar hoofd van links naar recht, das super irri. na een tijdje ging het wel over, want hij deed het iedere keer als ik ging rijden. maar nu doet hij het nog af en toe. aan het hoofdstel ligt het niet. ik vond dat vet vaag, dat doet hij ook af en toe met halsstrekken, iemand tips?

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

slaan met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:20

Als het ' headshaking' is, dan heb je een probleem, dat gaat misschien nooit meer over.
eenmaal zoiets meegemaakt, paard uit de sport op rust en pas enige jaren later weer normaal te berijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:24

Als je zeker weet dat het niet van vliegjes of zo komt dan drijf je hem extra naar voren op het moment dat ze het doet.
Gebruik ook je stem met iets van euh, of zo.
Dan leert ze ook dat ze het niet mag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 17:01

Klinkt inderdaad als een headshaker. Is erg moeilijk te behandelen, maar er zijn wel medicijnen voor. Straffen met stem, teugels of/en benen, hard voorwaarts drijven lost helemaal niets op, ze kan er niets aan doen.

Kijk even hier:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=