4de gang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

4de gang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:02

Toen ik Zazou kocht hadden ze gezegd dat hij een 4de gang had, de telgang, ze hadden gezegd dat hij het moest afleren maar uiteindelijk vond ik de gang erg goed zitten en leerde ik hem verder aan.
vandaag liet ik de gang eens zien aan de hoefsmid en die zei: ofwel probeert Zazou te tolten maar lukt het niet helemaal ofwel is het een westernse gang.
Ik weet niet wat het is, het zit wel beter dan draf.
kan iemand me zeggen hoe die westernse gang gaat en wat voor gang het misschien nog kan zijn? ik had de indruk dat zazou met zijn rechter benen naarvoor en dan linker benen naar voor gaat(zoals de telgang dus eigenlijk) maar of dat nu echt zo is...

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:12

Misschien is het een "er tussen in" gang. Klinkt beetje vaag, maar ijslanders bijv. die moet je aanvoelen voordat je een gang zuiver kan rijden. Jouw pony heeft blijkbaar geen zuivere gang aangeleerd maar iets er tussen in. Voor wedstrijden kan dit dus echt niet, maar als je alleen recreatief rijdt, en je paard er geen last van heeft is er niks aan de hand en kan je gewoon doorrijden lijkt me Lachen Als je die gang alsnog af wil leren, kan je beter iemand vragen die er verstand van heeft...

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:40

Als je hoort op de baan klinkt het als tolt.
Op wedstrijden heeft hij er niet veel last van want als je genoeg benen geeft gaat hij niet over in die gang.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:08

tölt is een viertakt gang
als je die rijd op een harde ondergrond dan hoor je een zuiver 1-2-3-4-
te horen
bij een telgang/schweinepass hoor je eerder 1-2--3-4-
dus iets een pauze tussen 1-2- en -3-4-

bij tölt richten de paarden zich van voren ook meer op den daalt de achterhand wat meer

bij telgang op bij schweinen is dat meestal niet het geval maar schommel je echt van links naar rechts op een wat stijf gehouden rug

"tolt is een stapbeweging in een iets andere volgorde
en telgang is snelwandelen
dus link voor en achter tegelijk naar voren en dan rechts voor en achter tegelijkertijd naar voren

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 14:05

het schommelt wel van links naar rechts

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:51

Dan is het geen zuivere tölt, maar schweinepass (langzame telgang), Daar zou ik je paard niet in bevestigen want daar gaat zijn rug van vastzitten. Je kunt wel proberen om met goeie begeleiding (van iemand die bekend is met het rijden en trainen van gangenpaarden zoals Ijslanders) de tölt verder te ontwikkelen. Een goede tölt staat het 'gewone' dressuurrijden niet in de weg, want ook voor tölt moet je je paard verzamelen. Je moet je paard dan wel duidelijk het onderscheid tussen draf en tölt leren.
Maar die telgang zou ik zo veel mogelijk voorkomen want daar heb je niets aan en voor je het weet wordt het een steeds hardnekkiger slechte gewoonte (gaat hij bijvoorbeeld telgangen in stap).