[onderzoekje] tenen naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evoet

Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-04

[onderzoekje] tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 16:53

Ondanks alle inspanningen om mijn tenen keurig parallel te krijgen bij het rijden,
is me dit nog steeds niet gelukt.
Ik ben en blijf een Charlie Chaplin figuur
Wanneer ik de bekende tips en instructies nader analyseer,
kan ik eigenlijk ook geen logische verklaring vinden waarom deze zouden moeten werken.
Ligt de oorzaak dan ergens anders?
Ik ben op zoek naar alternatieve oplossingen voor dit probleem
En heb iets gevonden dat wellicht e.e.a. kan verklaren.

Graag wil ik in contact komen met ruiters die hetzelfde probleem ondervinden
en die mee willen werken aan mijn speurtocht.

Heb jij ook last van naar buiten gedraaide voeten
en krijg je dit niet op een ontspannen manier opgelost?
Laat me dat dan weten. Niet via pb maar via email.

Alvast bedankt voor jullie reacties OK dan!

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:58

Nou zal ik wel allemaal tegen berichten krijgen: Maar ik zal je zeggen dat ik van mijn instructrice helemaal mijn tenen niet naar binnen moet draaien omdat je dan ook je benen mee draait enzo de schouder beweging belemmert van je paard. Hou je benen lekker relaxt en ga geen over nodige moeite doen om je tenen naar binnen te draaien. Kost je alleen maar de rest van je houding en je zit te gespannen.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:19

Haha, ik moet juist moeite doen om ze naar buiten te draaien Tong uitsteken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:27

Je moet leren om met je binnenkant van je kuit te drijven en niet met je hak, dan kunnen je tenen niet meer naar buiten, want daarvoor moet je al in je bovenbenen en knieën gaan draaien

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:40

Aanvulling op Sjonniej: vaak als je paarden hebt die niet goed voor het been zijn, is het bijna onmogelijk om alleen met je kuit te drijven en zetten veel mensen af en toe 'de hakken erin'.

Ik vind het wel nodig dat mensen leren met hun tenen naar binnen te rijden, mocht je toe zijn aan het gebruiken van sporen dan moet je deze kunnen gebruiken zonder dat je het paard iedere keer prikt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:41

Je moet er voor zorgen dat je knieen goed in de wrong liggen (zonder te knijpen). Je moet idd niet je tenen naar binnen draaien, maar de rest van je been goed ligt, dan wijzen je tenen ook niet meer naar buiten.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:42

Je kunt ook je beugels onder t zadelblad doordoen, ik had mn tenen nooit naar buiten staan. Maar nu staan ze wel eng recht haha Haha!
Oefening baart kunst...maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

evoet

Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:14

En wat nou als je been helemaal goed ligt volgens de boekjes,
je je hulpen subtiel en correct geeft....
en je tenen wijzen nog steeds naar bak- en stuurboord?
Dan ga je de boel toch forceren met al dat gedraai en uitgedruk waardoor je ontspanning verloren gaat
en je houding effectief rijden onmogelijk maakt.

Wie heeft dit probleem en is bereid een korte simpele vragenlijst in te vullen?
Het kan gewoon vanachter je pc.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:16

evoet schreef:
En wat nou als je been helemaal goed ligt volgens de boekjes,
je je hulpen subtiel en correct geeft....
en je tenen wijzen nog steeds naar bak- en stuurboord?
Dan ga je de boel toch forceren met al dat gedraai en uitgedruk waardoor je ontspanning verloren gaat
en je houding effectief rijden onmogelijk maakt.

Wie heeft dit probleem en is bereid een korte simpele vragenlijst in te vullen?
Het kan gewoon vanachter je pc.

Als je houding helmaal volgens de boekjes is, wijzen je tenen ook niet naar buiten Knipoog Hoogstens een klein beetje.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:23

ik denk dat het eingenlijk wel een rijtechnischprobleem is, ik denk namelijk dat je je paard onbewust toch nog heel veel been moet geven, ook al heb je dat zelf waarschijnlijk niet eens door.
daarbij is het ook wel een aanwensel hoor, je zal er aan moeten wennen, je moet je hulpen anders gaan geven en je moet heel anders gaan zitten en toch ontspannen kunnen blijven.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:01

Is niet helemaal waar wat jullie zeggen dat dit altijd rijtechnisch is.. Het is zelfs bewezen dat er mensen een scheve voetstand hebben. Wanneer je hierbij hoort kan je rijtechnisch zo goed zijn als je zelf wil maar dan staan je tenen nog steeds scheef..
Heb zelf één rechte voet en één scheve.... Heb dus een halve kapstok *LOL*

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:10

Ik rij ook aardig met mijn tenen naar buiten...
Maar als ik gewoon loop.. Loop ik ook met mijn tenen naar buiten !!
Zou dat toch met elkaar te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:14

Ik loop ook met scheve voeten, met rijden is het een stuk minder
maar als ik op een paard zit wat niet aan het been is,
dan komen mijn hakken in ipv mijn kuit.
En dus hard werk nodig om het paard zover te krijgen dat hij aan de kuit komt.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:56

Sjonniej schreef:
Je moet leren om met je binnenkant van je kuit te drijven en niet met je hak, dan kunnen je tenen niet meer naar buiten, want daarvoor moet je al in je bovenbenen en knieën gaan draaien


toch drijf ik vaak met binnenkant van mij kuit, maar toch heb ik af en toe de neiging om mijn voeten beetje naar buiten te draaien.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:03

wat ik met de mary wanless geleerd heb en super helpt is leren vanaf je heup al je hele been naar binnen de draaien, zodat je eigenlijk meer op het 'vlees' van de binnenkant van de dijbenen zit en niet zozeer op de 'achterkant' van je dijbenen
dan ligt je knie ineens strak tegen je zadel en kan je makkelijker de spieren controleren in je bovenbeen.

wat hier gebeurd is dat je kuit meer afsteekt van je paard (ala anky als je ze van voren ziet, dat je tussen het paard en kuit heen kunt kijken)
de kuiten liggen niet konstant tegen het paard. enkel met drijven en dan weer los!

en zodra je knie netjes meer naar binnen gedraaid ligt, liggen je tenen ook gelijk wat naar binnen. en je onderbenen goed stil. probeer het maar eens voor te stellen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:07

Ik heb ook een keer gehoord dat je de bespiering en het vet van de bovenbenen zo kunt plaatsen (desnoods met de hand) dat je automatisch beter met de knie aan het zadel kunt komen. Als je vaak genoeg rijdt, gaat je bovenbeen daar ook naar staan (volgens mij een tip van Tineke Bartels?)

evoet

Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:28

Bedankt voor alle snelle reacties, ik waardeer jullie tips heel erg!
Maar in dit specifieke geval wil ik juist in contact komen met mensen die er moeite mee hebben met rechte voeten te rijden, omdat het van hen heel veel inspanning en aandacht vergt.

Mijn email-adres is: voetspoor@wanadoo.nl

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 01:39

O ja, nog een tip uit het boek Basis rijkunst van Anne Muller... i.p.v. steeds proberen je tenen naar binnen te draaien probeer eens je hakken naar buiten te draaien. Succes ermee!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 01:41

o ja.. wat betreft met recht voeten te rijden.. daar is m'n instructeur momenteel niet zo mee bezig... zullen dus niet enorme kapstokken zijn.(al zou ik het niet weten, geen spiegel in de bak) Moet wel bezig met m'n ellebogen naast m'n lichaam houden Knipoog

evoet

Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 02:24

Als je je knieen meer dan bij je lijf past naar binnen draait of je hakken naar buiten -of welke andere bekende instructie dan ook-, verander je veel meer in je houding dan dat alleen. Met ongewenste (spier)spanning op de verkeerde plaatsen en onbalans tot gevolg dus. Ik zoek liever naar een andere oplossing dan dat ik mijn fysiotherapeut mee moet nemen naar paardrijles Haha!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:46

Tja, dat geheel ontspannen op je paard zitten is ook een beetje overdreven, je ligt niet in bed Knipoog Natuurlijk verander je door het draaien van een voet ook vaak je heup... maar eigenlijk is het de bedoeling dat je al je ledenmaten afzonderlijk van elkaar kunt laten bewegen. (Niet dat dat nou haalbaar is, misschien als je Anky heet)
Je fysiotherapeut mee naar les nemen is eigenlijk wel een goed idee, instucteurs weten eigenlijk te weinig van het menselijk lichaam. M'n zusje doet de opleiding fysiotherapie en als onze instructeur zegt: 'Iedereen kan leren bla bla, je moet het gewoon doen' Dan zegt m'n zusje altijd: 'Nou dat hoeft helemaal niet want als je bla bla bla (rug, schouders etc.)'

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:43

Tja ik had er ook veel moeite mee, tot dat mijn instructeur touwtjes aan mijn beugels knoopte en die aan de singel vastmaakte. Toen moest ik wel. Dat was een paar dagen flink spierpijn. Maar het had wel effect!

evoet

Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 16:15

Evelijn schreef:
Dan zegt m'n zusje altijd: 'Nou dat hoeft helemaal niet want als je bla bla bla (rug, schouders etc.)'


Ik denk dus ook dat je zusje dan meer gelijk heeft dan die instructrice.
Niet iedereen kan dit of dat zomaar of met de nodige oefening.
Precies die groep proberen wij nu te bereiken.
Dus als er nog mensen zijn op dit forum die het ondanks alle inspanning en oefening niet lukt om met rechte voeten te rijden... Pling

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:25

wie is wij?

Kan je niet gewoon in dit topic vertellen wat de oplossing is? Kan ik wel gebruiken, als ik niet oplet dan rijd ik altijd met mijn tenen naar buiten. Op dagen dat ik veel last van mijn rug heb al helemaal.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:45

hoi, ik heb het zelde probleem ik kan ze ook niet naar binnen draaien en mijn instructrice zecht dat ik beter gewoon ontspannen met mijn voeten als kapstokken kan zitten als lopen te kloten om mijn voeten naar binnen te krijgen. Ik loop ook altijd met mijn tenen naar buiten toe.

Maar ik wil wel een vragenlijst voor je invullen stuur hem maar naar jessicaludie@hotmail.com

Ben wel benieuwd wat daar uit komt.