paard verongeluktnog liever dan te springen :\

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

paard verongeluktnog liever dan te springen :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 15:39

zelfs mét ruiter. Vandaag vloog ie volle snelheid tegen de bakrand op. En mijn been zat der tussen...Helemaal blauw natuurlijk

ze valt dus liever dan te springen. Hoe krijg ik dit paard over een hindernis zonder me nek (of been) te breken?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 15:43

Hoe pak jij het springen aan? Hoe bouw je het op en wat voor sprongetje staat er dan?

Gaat ze wel gewoon over balkjes in stap en in draf? Daar zou ik mee beginnen. Als dat goed gaat dan aan het eind van de balkjes een laag kruisje zetten zodat ze er eventueel ook in draf gewoon overheen kan. Zo langzaam opbouwen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 15:44

Tja ehm...niet dus...
Wij kunnen hiervandaan toch niet zien wát er gebeurd, dus moet je misschien ietsje meer uitleg geven wat ie doet, wanneer etc... Lachen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 15:50

ze staat op een manege, ze gaat zonder problemen over balkjes. Maar van het moment dat ze moet springen, vliegt ze of wel over de hindernis als of ze door een wesp in der kont gestoken is. (en is ze dus ook niet te houden Scheve mond)
en de andere keer stopt ze gewoon altijd.
En vandaag vloog ze tegen de bakrand op.
nu was het op breveten, gelukkig heb k herkansing gekregen omdat ik het nog eeen keer geprobeert heb met er en het echt niet lukte.

van het moment dat ze moet springen gaat ze weigeren. En ze kan heel erg goed springen. áls je der derover krijgt...

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:00

lijntjes rijden, en de dressuur aanpakken. Dit komt over alsof het paard jou te slim af is. balkjes draven, aan het eind 1 kruisje. Balkjes in galop. De huppeltjes voorzien van zijbalken, dan is dat wegschieten ook te voorkomen. Weigeren leer je af door de training goed op te bouwen(paard moet vertrouwen krijgen).
Het probleem is dat het een manegepaard is, en die weten hun truukjes.
Meestal ligt de fout bij de ruiter, zeker als balkjes lopen wel gaat en springen niet. Probleem is dus dat je niet de enige ruiter bent en dat ze het waarschijnlijk bij iedereen probeert en het bij 99,9% ook nog lukt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 17:24

germie schreef:
De huppeltjes voorzien van zijbalken

het is juist door die zijbalken dat ik nou met verband rond mijn been zit..

kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:57

Het is ook misschien handig om je paard is rustig aan de longeerlijn te laten lopen over cavalettie's en dan over kleine hindernisje. Vervolgs begin je opnieuw maar dan onder het zadel

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 18:22

kiwispirit schreef:
Het is ook misschien handig om je paard is rustig aan de longeerlijn te laten lopen over cavalettie's en dan over kleine hindernisje. Vervolgs begin je opnieuw maar dan onder het zadel

was t maar mijn paard, k had het haar heeeeeel anders geleert...
kvraag me alleen af hoe ik er iets aan kan doen zodat ze niet weigert op manege. ik had haar eerst balkjes leren lopen en dan kruisjes. op m&m zetten ze gewoon een hindernis en het paard mot mar zien hoe ze der over geraakt Scheve mond

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:27

Het is toch opvoeding, leren dat ze rechtdoor moet. Maar ja, het is niet je eigen paard, dus verbeteren zal erg moeilijk worden.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:42

Misschien eerst dressuurmatig met haar aan het werk.... flink figuren rijden en dan met een figuur uitkomen op een (heel laag) sprongetje.
zorg dan dat ze met haar koppie echt bij de figuren is en neem geen grote aanloop voor de hindernis

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:04

Kun je niet eerst een keer vrij springen? Dan kun je in ieder geval beter zien wat ze doet, of ze ergens last van heeft, of ze gewoon niet wil. enz. enz.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 21:41

z'is van manege, dus weet niet of dat mag...

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:31

Als ik dit zo lees lijkt het mij dat het paard ook geen plezier in het springen heeft.
Waarom zou je er dan mee door gaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 22:34

als ze der wat van snapt heeft ze dat misschien wel?

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:16

Jessica24 schreef:
Als ik dit zo lees lijkt het mij dat het paard ook geen plezier in het springen heeft.
Waarom zou je er dan mee door gaan.


ik ben helemaal met je eens, als je nu zelfs al je been in het verband hebt, hoe kan het dan aflopen?? Ook al wil je het zelf zoo graag, als je paard het niet wil/kan kan je beter je aandacht richten op iets anders.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:47

ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om het paard dit aan te leren. Het is niet je eigen paard maar een manegepaard, dus veel oplossingen als vrijspringen en dergelijke kun je alleen met toestemming van de manege, en alles wat jij misschien gedaan krijgt in een lesuur kunnen door de tien ruiters die na jou komen weer helemaal verpest worden.
Zolang de manege zelf geen initiatief neemt om de pony door 1 ruiter te laten rijden en te leren springen vrees ik dat je niet veel kan doen.

Vroeger reed ik heel vaak op een manegepony met een verleden achter zich, werd helemaal panisch als ze in de buurt van een hindernis kwam. Na maandenlang rijden en veel geduld lukte het me af en toe om eens kruisje te springen, maar als er daarna weer wat beginnende ponnyruitertjes op hadden zitten klooien, kon ik de les erna weer volledig vanaf 0 beginnen.
Wel sprong mijn instructrice enkele keren mee over het kruisje, dat hielp ook wel regelmatig(hoewel het toch soms gebeurde dat mijn instructrice plots alleen aan de andere kant stond Haha! )

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:50

Waarom in godsnaam springen met een paard wat helemaal niet wil springen?
Je gaat toch zelf ook niet bv.turnen als je er niks aan vindt?

Ik ga ook niet met mijn fries springen, omdat ik et zo leuk vind, al zou ik et zooooo graag willen.....

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:23

Igor vliegt er ook liever naats en als hij erover gaat is het alsof hij op hol is geslagen. Maar dat is enkel als we in de buiten piste springen binnen weigert hij ook, maar je krijgt hem er sneller over!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:51

Jnien schreef:
Waarom in godsnaam springen met een paard wat helemaal niet wil springen?
Je gaat toch zelf ook niet bv.turnen als je er niks aan vindt?

Ik ga ook niet met mijn fries springen, omdat ik et zo leuk vind, al zou ik et zooooo graag willen.....

omdat we in de les af en toe springen, en dat is het gewoon rottig als ik dan niet kan springen, en dan houd k de les ook op een of andere manier op. altijd dat geweiger!
k bedoel, al zou ze het niet graag doen, voor die paar sprongetjes die ze af en toe moet nemen kan ze toch wel eventjes springen...
als je der eenmaal aaan het springen hebt staan die oortjes naar voor en gaat ze der wel zonder probs over, tis een kwestei van haar der over te krijgen (dus de eerste keer erover te krijgen) en in parcourse raakt ze in paniek...
tenminste zo voel ik het aan als ik haar berijd.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:27

pharagirlke schreef:
omdat we in de les af en toe springen, en dat is het gewoon rottig als ik dan niet kan springen, en dan houd k de les ook op een of andere manier op. altijd dat geweiger!
k bedoel, al zou ze het niet graag doen, voor die paar sprongetjes die ze af en toe moet nemen kan ze toch wel eventjes springen...
als je der eenmaal aaan het springen hebt staan die oortjes naar voor en gaat ze der wel zonder probs over, tis een kwestei van haar der over te krijgen (dus de eerste keer erover te krijgen) en in parcourse raakt ze in paniek...
tenminste zo voel ik het aan als ik haar berijd.


Ja.. das denk ik et jammere van een manege. Alle paarden moeten maar springen!
En ik snap ook wel dat je graag wil springen, maar als het paard het echt niet wil, weigert ie. Stel hij zou niet uitkomen voor een hindernis, en dan weigert, das idd een kwestie van opnieuw, maar naar mijn idee wil ie gewoonweg niet.
Daarbij vind ik et ook nog eens gevaarlijk voor jou worden.
Dus probeer voor jullie springles een ander paard te berijden, ene die wel graag springt. Is voor je eigen ervaring en vertrouwen ook beter!
Succes in ieder geval!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:31

Oefenen, oefenen oefenen, vriendin van mij hadf ook een pony die erover vloog als een gek of zijn benen in het zand zetten, soort sliding stop alleen dan niet op de kont Haha! Na een hele tijd oefenen ging het steeds beter en werd ze zelfs eerste bij het B oefenspringen, zij heeft gewoon door gezet, ze had zelf ook wat angst, het paard nog veel meer, zij heeft hem het vertrouwen gegeven en op een gegeven moment deed hij het gewoon goed!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:24

misschien kun je eerst met cavaletti's beginnen , en zorgen dat je niet vlak bij een bakrand zit , en ik denk dat het oefenen ook is .. sterkte ermee!!!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:30

XchantjuhX schreef:
Misschien eerst dressuurmatig met haar aan het werk.... flink figuren rijden en dan met een figuur uitkomen op een (heel laag) sprongetje.
zorg dan dat ze met haar koppie echt bij de figuren is en neem geen grote aanloop voor de hindernis


Dit kan ik aanbevelen, werkt bij ons ook.......

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:19

Jnien schreef:
Waarom in godsnaam springen met een paard wat helemaal niet wil springen?
Je gaat toch zelf ook niet bv.turnen als je er niks aan vindt?


Dit vind ik grote onzin.
Dus als jou paard geen dressuur wil rijden ga je maar geen dressuur rijden?
zo heeft die mooi zijn zin.
dat heeft die snel genoeg door en doet dan net of hij/zij het eng vind en niet kan.
elk paard kan springen als je hem/haar maar genoeg vertrouwen geeft!!
en als je het paard ook laat merken dat je er echt overheen wil.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:24

misschien heeft ze ontzettend nare ervaringen met springen en blijft ze door dit gedrag in een cirkel hangen waar ze niet uit komt.
je zou ook kunnen zeggen dat ze last van haar rug heeft als ze zo gek doet met springen.
maar ja het leuke van maneges is natuurlijk dat ze constant de negeer-modus aan hebben staan. Rolleyes het is toch vooral paardonvriendelijk: niet zeiken en zeuren paard, doe wat ik van je vraag, jij hebt niks te willen, jij bent ondergeschikt aan mij. en als je niet doet wat ik je vraag geef ik je een klets met mijn zweep zodat je het uiteindelijk toch doet.

nee da's lekker, laten we vooral niet bij het welzijn van het dier nadenken, wij willen iets dus dat MOET! Boos!