Rechtergalop onder de man vrij moeilijk..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rechtergalop onder de man vrij moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:55

weten jullie nog het topic dat ik vroeg om een een dubbelgebroken bitje omdat hij iedere keer wegrende als hij moest aanspringen.. Dat is nu over!

Maar nu heeft hij dus het bokken ontdekt Scheve mond Hij vind de galop op de rechterhand dus nog heel heel moeilijk. links no problemo maar rechts..

Nu longeren we hem al veel aan de rechterkant om hem daar lekker soepel te maken.

Maar hoe zorgen we er nu voor dat hij goed op zijn rechterhand onder de man gaat galoperen?? Is dat een kwestie van wachten totdat hij sterker is of moeten we gewoonm iedre keer weer oefenen?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:02

Hoe oud is hij?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:28

vind hij het aanspringen moeilijk? je zou anders eventueel voordat je aanspringt op het verkeerde been kunnen lichtrijden, en dan de hulpen geven voor de rechtergalop.
verder: als hij bokt, dat kan hij niet doen zodra hij hard gaat, drijf hem dus naar voren!

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:23

ik zou veel aanspringen in de galop en dan niet te lang door blijven galoperen. en hem op de volte houden, dan moet hij wel zijn binnenachterbeen er goed onder zetten, en daar wordt hij sterk van! Haha!

ik zou dus gewoon door blijven oefenen, en natuurlijk niet alleen op de rechterhand, want dan heb je de galop straks goed op de rechterhand, kun je op de linkerhand overnieuw beginnen! *LOL*

succes!

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:37

Ik zou ook eens goed kijken of je niet scheef zit op links. Het paard wil graag onder je gewicht lopen. Zit je scheef op lings gaan dingen op rechts wel eens mis, ook wijken en hogere dresuur oefeningen. Met gewoon rijden alleen zul je weinig merken, maar bij het aanspringen in galop kan zoiets naar voren komen.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:41

Ik heb geleerd dat je in zo'n geval juist veel stukken in de rechtergalop rechtuit moet galopperen. Zodat je het paard toch lekker in de galop hebt zonder het hem al te moeilijk te maken. Veel overgangen en schijnovergangen maken zodat de achterhand sterker wordt.

Meteen op de volte in de rechtergalop is m.i. toch iets te veel gevraagd voor het dier.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:18

veel paarden die in een bepaalde galop niet willen aanspringen hebben ergens in hun lichaam pijn bv hun rug !

groetjes

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:16

shana schreef:
veel paarden die in een bepaalde galop niet willen aanspringen hebben ergens in hun lichaam pijn bv hun rug !

groetjes

Bloos! Haha!

Zou ook kunnen, maar het scheelt als wij weten of het een jong paard is die nog evenwichtsproblemen heeft, of dat het een ouder paard is die het opeens niet meer wilt.

Jodianne
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:23

Ik zou het paard veel links laten galopperen, de rechterkant wordt dan vanzelf ook sterker. Is overigens de draf op de rechterhand wel oké? Waarschijnlijk niet zoals op de linkerhand. Werk aan de draf, zodra dat goed gaat, zal de galop vanzelf ook verbeteren. Succes!

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:34

Wij hebben een 4-jarige pony die we pas hebben geleerd om aan te galloperen en de linkergalop pakte ze meteen goed op maar nu na een maand proberen wil ze nog steeds niet op de rechterhand (aan)galloperen.
Zo gauw we op de rechterhand gaan doorzitten (in de draf) wil ze terug naar de stap.
Als je dan een tikje met de zweep geeft gaat ze stappen.
NOg een tik, dan staat ze stil
benen,tik met de zweep het helpt niet.
Sinds vandaag gaat ze dr ook nog bij bokken.
echt gemene hoge bokken dan he.
Als ze op de rechterhand moet galloperen dan gaan gelijk dr oren in dr nek, slaat ze mt dr staart en gaat daarna dus ook bokken.
Terwijl de linkergalop er toch bijna gelijk opzat
Ik weet dat ze nog jong is maarhij moet er toch echt een keer op komen die rechtergalop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:54

lucky is een jong beestje nu zon 3,5 jaar...

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:13

Kijk toch aub naar je gewicht. Dat is zo belangrijk, vooral bij zo'n jong dier. De meeste fouten liggen toch echt bij de gene die er op zit, als je zeker weet dat ze nergens pijn heeft.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:19

mits de oorzaak geen pijn is dan zal die nog sterker moeten worden. Dat kost training maar ook vooral veel tijd. Niets overhaasten dus. Idd rechte stukken galopperen. Ze heeft er al moeite mee dan maak je het nog extra zwaar door op de volte te galopperen. En korte stukken en telkens weer herhalen. En let idd vooral op je eigen houding. Die zal nu ze niet fijn loopt minder zijn en zo kan je der ook hinderen, wat misschien niet je bedoeling is. Suc6!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:18

Ik zou hem rustig aan laten draven en op de volte heeel erg overdreven naar binnen laten kijken en zelf een beetje naar binnen leunen dan aanspringen, bij mij werkte dat heel goed! Ik heb een draver die eerst (in de 2,5 jaar dat ik haar al rijd) nog nooit een sprongetje rechtergalop heeft gedaan. En met deze methode die ik nu net 3 maanden ken echt al een heel rondje kan! Het met longeren losser maken is ook goed, en veel figuren rechtsom rijden. Zodat ze lekker los word! suc6 ermee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:07

ten eerste lucky is een hij..! ach maakt niet uit..

nou las ik ergens dat het aan het gewicht lag, nou kan ik me dat niet voorstellen ik met mijn 50 kilo..

als het pijn zou zijn dan zou hij het toch ook aan de longe moeten doen? en dat doet hij juist niet...

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:17

Luckey schreef:
nou las ik ergens dat het aan het gewicht lag, nou kan ik me dat niet voorstellen ik met mijn 50 kilo..

als het pijn zou zijn dan zou hij het toch ook aan de longe moeten doen? en dat doet hij juist niet...


Iedereen zit wel een beetje scheef denk ik. Je oefeningen aan de ene kant gaan ook vaak beter als de oefeningen aan de andere kant. En het heeft niets te maken met hoe zwaar je bent, haha.

Maar je paard loopt het liefste onder je gewicht. Als je door de bocht gaat moet je op je binnen zitbeenknobbel gaan zitten. Bij het aanspringen is het belangrijk daar eens op te letten. Laat iemand die er verstand van heeft eens naar kijken en laat hem of haar het ook eens proberen. Ik hoop dat je een oplossing vindt! Succes! OK dan!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:17

dubbele teugel longeren, hielp geweldig bij balladyn.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:07

yankeestar schreef:
dubbele teugel longeren, hielp geweldig bij balladyn.


Hm jah alsof iedereen dat ff goed kan.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:58

Op het buitenbeen gaan ligt rijden en dan de draf iets opvoeren zodat hij als het ware in de galop valt. Als hij dan snapt wat het is zal het steeds beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:52

Esperanza schreef:
Iedereen zit wel een beetje scheef denk ik. Je oefeningen aan de ene kant gaan ook vaak beter als de oefeningen aan de andere kant. En het heeft niets te maken met hoe zwaar je bent, haha.

Maar je paard loopt het liefste onder je gewicht. Als je door de bocht gaat moet je op je binnen zitbeenknobbel gaan zitten. Bij het aanspringen is het belangrijk daar eens op te letten. Laat iemand die er verstand van heeft eens naar kijken en laat hem of haar het ook eens proberen. Ik hoop dat je een oplossing vindt! Succes! OK dan!


ow zo ja er ston let op het gewicht en ik weeg heus geen 150 kilo dan zou ik denk wel doorhebben dat het aan mij lag...

Mijn instructrice oefent nou de galop iedre keer als ze komt met hem en wij aan de longeerlijn, ach het komt wel..

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:58

ik heb een tinker die de rechter galop ook iedere keer verkeerd aan springt. volgens mijn instructrice ligt dat ook gedeelte aan het paard.
een paard is altijd of een beetje naar rechts of een beetje naar links.
dus is de ene kant makkelijker dan de andere voor de pony. ik doe haar nu dat alleen laten oefen aan de longeerlijn. met een bijzet touwtje en de longeerlijn doe ik haar naar links stellen om haar in de rechter galop aan te laten springen. dan geef je de hulp die je op het zadel ook moet geven eingelijk. als ze verkeer al aan springt moet ze draven langzaam en dan pas aanspringen. het is niet zo dat als je dik of dun bent slechter of beter kan rijden. of je kan rijden of niet. ik ben toevallig dik maar ik rij toch.??

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:52

hoi more!!
ik heb een kruising tussen een draver en New forest.
Ik heb al gehoord van verschillende mensen dat dravers er over het algemeen al veel moeite met de (rechter)galop.
hebben.
iedereen thnx voor zn hulp!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:58

Miss_Blimm schreef:
Hm jah alsof iedereen dat ff goed kan.
Nee, maar dan hoef je dr nog niet meteen vanuit te gaan dat de TS het niet kan . De tip mag gegeven worden want eht is best een geoie.