Ruiter te zwaar voor pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Ruiter te zwaar voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 00:08

Ik vroeg mij af wanneer jullie vinden dat je te zwaar bent voor een paard/pony. Ik rij momenteel een pony van een meisje die nog 2 weken op vakantie is. Ik ben ongeveer 1.65 en weeg 63 kilo. Ben ik te zwaar voor deze pony van 1.45? Moet ik er wel bij zeggen dat het een wat grover type paardje is.

En als we dan toch in discussie zijn: wat vind men van de stelling dat dunne mensen met lange benen netter op een paard kunnen zitten. Ik zie nog regelmatig de uitdrukking "anky figuur" door het beeld schieten. Pasgeleden op een concour had een (behoorlijk) zwaarder iemand zelfs een commentaar gekregen van de jury, wat er op neer kwam dat zij met haar behoorlijke bovenbenen nooit fatsoenlijk op een paard zou kunnen zitten. Afgezien van het feit, dat dit een commentaar is wat een jurylid niet zou moeten geven, heeft deze man volgens jullie gelijk of niet?

[Edit Apple: titel aangepast]

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:02

Je bent absoluut niet te zwaar voor deze pony, lekker blijven rijden!!! En over je stelling: Het is onzin dat een dun mens met lange benen netter kunnen zitten. Dikkere mensen met kortere benen kunnen dat ook, alleen is het een ander gezicht. Ik vind niet dat een jurylid hierover iets kan zeggen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:58

Ik ben nog kleiner dan jou, woog heel iets minder (Nu niet meer:+) en reed mn haffie van 1.40. Geen probleem dus! En ik ken veel mensen die hoog niveau rijden en niet super slank zijn, integendeel zelfs, wat maakt het uit, het gaat niet om hoe jij er uitziet op je paard het gaat om hoe je je paard rijdt. En of je dik of mager bent, paardrijden blijft hetzelfde. En als de jury daar niet oplet, is dat echt een klote jury die echt oppervlakkerig is. Boos! En hoort daar niet te zitten

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:56

Een haffie is wel wat anders dan een gewone pony.
Maar dit kan wel hoor vind ik.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:01

Afbeelding
Een 'zwaardere' mens op een ang. arabier..Meisje reed ZZ dressuur. Zie die benen Bloos!
Ik wil gewoon zeggen dat paarden niet al te gauw last hebben van ' zware' mensen, paarden zijn zelf ook erg zwaar en sterk en kunnen dit makkelijk ..en niks aantrekken van die jury Knipoog

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:43

Het is inderdaad belachelijk van zo'n jurylid om zoiets te zeggen.
Behoorlijk beledigend Boos!

Nu heb ik zelf (voor mijn gevoel) ook behoorlijk stevige benen en vind het er mooier uitzien als iemand slanke benen heeft.

Maar het lijkt mij onzin dat dikkere mensen geen nette houding kunnen hebben Knipoog

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:01

wat de jury lid zegt: grove onzin, zelf ben ik niet vors gebouwd, maar iedereen kan netjes zitten! dik dun, lang kort. (vind vorsere mensen trouwens mooier op een paard dan een slang.)
wel moet ik zeggen dat ik denk dat als je lange benen hebt, je wat makkelijker in evenwicht blijft, lijkt mij zo.

tuurlijk kan je nog rijden op die pony! wat voor pony is het trouwens?! en heb je geen foto van jij op die pony.. ?

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:08

Ik vind het een erg beledigende opmerking, die overigens niet eens waar is! Dat dat jurylid jury mag zijn Boos!
Natuurlijk kan iedereen mooi zitten, als je gewoon zoals het hoort recht zit enzo dan ziet het er gewoon zoals het hoort uit!

En trouwens je past er makkelijk op hoor

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:19

muiszje schreef:
(vind vorsere mensen trouwens mooier op een paard dan een slang.)


Daar zijn de meningen over verdeeld... Ik heb trouwens wel het idee gehad dat ik, door m'n lange benen, altijd net iets beter bleef zitten bij een bok ofzo. Vooral in m'n ponytijd, als je dan vergelijkt met al die kids met korte beentjes.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:27

Over jezelf; ik vind dat het makkelijk kan hoor. Je bent helemaal niet te zwaar voor je pony. Wat dat jurylid zei is natuurlijk niet netjes. Zulke opmerkingen kan je maar beter voor je houden (zeker als jurylid) want je hebt grote kans dat je er iemand alleen maar mee kwetst. Maar zelf ben ik het wel een beetje met deze stelling eens Bloos! Ik vind het ten eerste er zelf netter uit zien als je een wat slanker persoon op een paard of pony ziet rijden, dan een wat gezettere persoon. Maar die is persoonlijk natuurlijk. Qua beenligging, tja het ligt er net maar aan hoe goede en vaste zit een ruiter heeft. Maar als je echt te dikke (boven)benen hebt, zie je vaak dat de ruiter toch niet geheel netjes op het paard kan blijven zitten.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:40

pony kan je makkelijk hebben hoor!

en dat zwaardere mensen minder zouden rijden vind ik onzin, ik ben van mening dat als je zwaarder bent maar je paard goed kan volgen en niet in de weg zit, er dus geen probleem is, zelf jureer in vrijwel ieder weekend en ik kom ook wel tegen dat een "zwaarder" persoon een betere zit dan de slankere dames.
zit een zwaarder iemand echt te hossen en klotsen en kan de beweging niet volgen en zit het paard in de weg, vind ik wel dat een paard hier meer last van zal hebben dan een lichter iemand die geen goede zit heeft, het is toch extra belasting op zo'n moment.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:41

@ VValar"Over dat het 'netter' uitziet als je slank bent dan een wat breder iemand, ben ik met je eens. Als je een slank en een dikker iemand gewoon naast elkaar zet dan denk ik ook dat het slanke iemand wel wat 'netter' uitziet om het zo maar te zeggen, (Ik bedoel hier verder niks mee!!) dus op het paard zal het ook wel invloed hebben op het geheel, maar ook dat wat bredere iemand kan denk ik mooi zitten: als deze gewoon hoe het hoort zit is het in ieder geval het mooiste wat hij/zij ervan kan maken.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:04

Het is belangrijker hoe je rijdt dan hoe zwaar jij bent.
Ik persoonlijk zie liever een zwaarder persoon lekker rijden zonder dat het paard in zijn beweging gestoord word, dan iemand die lichter is en niet kan rijden.( bonken in het zadel en trekken in de mond bijv.)

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:37

Hooi Britty,

Over je pony zeg ik niets want dat staat er al vaak genoeg!

Maar over het 2e deel wil ik nog wel wat kwijt!
Een paardenlichaam is rond () hierdoor heeft een ruiter met slanke (aan de binenkant dus vlakkere) benen meer raakpunten (dus stabielere zit) met het paard dan een ruiter met dikkere (aan de binnenkant bollere) benen (dan krijg je iets als )()( <-dat)!

Als beide ruiters even goed zijn heeft de slanke dus een voordeel! Aaangezien vrouwenbenen altijd (genetisch bepaald) iets meer ronding hebben dan mannenbenen zijn mannen dus altijd in het voordeel!

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:57

nou ik vind de stelling wel evne schrikken... ik denk iet dat het zo heel veel uitmaakt zolang je maar met de beweging van je paard mee gaat...
Ik weet niet of jullie Claudia Roossien kenne maar dei springt nationaal en die heeft geen Anky figuur maar ze doet het goed OK dan! !!!
En jij bent niet te zwaar voor die pony hoor don't wurry!
KiZz... Pling

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:36

kijk ik ben zelf een beetje gezet. ( goh wat een openbaring. Ik ben 1.74 en 83 kilo. ( van de 121 die ik in januari dit jaar woog ) maar ik vind een slanke vrouw mooier op een paard tonen dan een forsere. Maar over het algemeen om te zien vind ik een stevigere vrouw mooier dan een slanke den!!!!!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:48

just my 2 cents:

ik ben ook geen slanke den, integendeel, maar ik denk dat wij zwaardere ruiters wel een extra nadeel hebben: omdat ons zwaartepunt hoger ligt dan de slankeren onder ons hebben wij wat meer moeite om in evenwicht te blijven op het paard, zeker als je ook nog korte pootjes hebt zoals ik Haha! .
Het is dan gewoon wat moeilijker om te blijven zitten als je paard een vreugdesprongetje maakt. Maar het is onzin dat wij dan minder goed zouden rijden en dat de jury onderscheid maakt is helemaal belachelijk.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:50

Zolang je er plezier aan beleeft en je paard er geen problemen mee heeft, is er imo weinig aan de hand!

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:56

Haha! Ik ben gewoon ronduit dik! Ik was vroeger 133 kg. Ben toen in 1 jaar tijd 55 kilo afgevallen. Toen heb ik een paard gekocht en in de loop van de jaren zijn er weer zo'n 20 kilootjes bij geslopen. Schijnheilig Jammer genoeg!

Ik heb gelukkig toendertijd gekozen voor een groot stevig paard ± 1.72 m. en niet voor een iel typje. Natuurlijk heb ik mij ook wel eens afgevraagd of het wel of niet kon.... Maar als je er van uitgaat dat paarden wel eens met giga boomstammen moeten slepen en loeisterk zijn, dan kun je best een uurtje op zijn rug zitten. Ik vind het zelf ook een mooier plaatje een Anky figuur op een paard, dan een steviger type! Maar het is nu eenmaal niet anders, niet iedereen is gezegend met een goedwerkende stofwisseling. Ik vind het alleen belangrijk dat er wordt gekeken naar hoe het paard gereden wordt. Ik zie ook vaak genoeg inderdaad slanke types trekken en hopseflopsen en dat vind ik persoonlijk zieliger dan een dikker iemand met zachte hand etc.

Het is gewoon jammer dat er elke keer dit soort discussies moeten zijn. Iemand die wat dikker is, is zich over het algemeen toch al zo bewust van zichzelf... Het kan toch niet zo zijn, dat wij dan in het vervolg maar niet meer aan wedstrijden mee moeten doen??? Als er iets dergelijks op mijn protocol zou staan zou ik alleen van pure frustratie al een vreetbui krijgen. Verdrietig

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:00

ja idd ben het met je woorden eens carlinsky!
Je ziet mensen ook vaak kijken. En daar heb ik juist een hekel aan. ZE denken idd dat je niet kan rijden en zo. ( nu ga ik dat over mij zelf niet zeggen maar vind dat ik geen klagen heb en dat ik menig paardje heb beleerd)
Maar je wordt er kort gezegd scheitziek van!!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:05

Er zijn ook bekende ruiters die rond de 90 kilo wegen (tops, Sven R) Dus kwa gewicht is het niet zo'n probleem en slecht rijden kun je dik of dun!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:08

Pfff wat een reacties Haha! Ik vind eigenlijk dat een slank (dus niet mager) persoon er netter uitzien dat iemand die echt dik is. Maar daarentegen vind ik iemand die echt mager is ook niet netjes. Het moet er precies tussen in liggen vind ik Lachen Niet beledigend bedoeld hoor, maar als je lange benen hebt en vrij slank bent, kan je de paardenrug denk ik wat beter aanvoelen...Maar dikkige mensen kunnen ook goed rijden hoor Knipoog Maar als je nou eens kijkt naar ruiters die aan te top rijden..zijn vrijwel allemaal slank en rond de 1.75 ofzo...

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:11

Tuurlijk is dat "het mooist" maar ja een knap iemand op een paard staat ook weer "mooier"dan een lelijkerd! Moeten die allemaal maar stoppen dan? Of mensen met Te lange benen, das ook weer niet "mooi".

ja en dan mag je eigenlijk ook alleen nog maar met hele "mooie"paarden rijden wat dat staat ook weer veeeel mooier!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:14

Tja, functioneel gezien weet ik gewoon dat paardrijden makkelijker is met wat slankere bovenbenen (ik spreek uit ervaring). Maar onder de 100 kilo ben je denk ik niet te snel te zwaar voor een paard (dus niet pony, dat ligt weer anders).

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:14

Samsam schreef:
Tuurlijk is dat "het mooist" maar ja een knap iemand op een paard staat ook weer "mooier"dan een lelijkerd! Moeten die allemaal maar stoppen dan? Of mensen met Te lange benen, das ook weer niet "mooi".

ja en dan mag je eigenlijk ook alleen nog maar met hele "mooie"paarden rijden wat dat staat ook weer veeeel mooier!

is dit aan mij gericht? Scheve mond ik heb namelijk nooit gezegd dat dikke mensen niet goed kunnen rijden...