Niet de contra willen doen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ytje
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-08-04

Niet de contra willen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 10:13

Sinds kort rijd ik op die pony van mijn zus. Zij rijd er M mee bij de paarden en ik ben Z geweest met mijn pony. De contra galop is een ramp en hij vliegt gigantisch onder me vandaan.
Hoe komt het dat hij het niet kan? Heeft hij moeite met zijn balans en valt dit te verbeteren?

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:43

tsja die pony heeft daar waarschijnlijk veel moeite mee,
ik denk dat je de pony beter moet leren kennen onder het zadel, en dan pas kun je de contra galop goed met der rijden.
jij weet niet hoe ze reageert op de hulpen.
dus ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:43

Zorg iig eerst dat hij goed met zijn achterhand onderin galopeerd. Een paard dat op de voorhand loopt kan geen contragalop maken.
De pony moet recht kunnen galoperen, en zeker niet loperig ed.
Ik heb de contra geleerd door eerst een slappe gebroken lijn te rijden in galop, vanaf het moment dat mijn paard netjes op de achterhand galopeerde. Zo steeds totdat ik haar op die bebroken lijkn ook onder controle had zonder dat ze wegliep. En als dat goed ging heb ik een grote acht gemaakt. Als ik dan op de andere hand zit houd ik goed contact met mijn teugels, gebruik ik mijn zit om haar tegen te houden als ze sneller wil gaan, en met mijn been drijf ik haar aan zodat ze niet stilvalt.
Natuurlijk wel onder begeleiding van mijn instructrice Haha!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:13

beginnen met veel rechtuit galopperen op de binnenhoefslag, zowel de goede galop als de contragalop (dan aan het eind van de lange zijde weer terug in draf). Dan rustig een keer een afgesneden bocht in contragalop door en zo opbouwen. Je paard moet goed "rechtop" kunnen galopperen voor de contra. Balans hebben dus. Veel oefenen maar. Succes!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:17

licht schoudervoor laten galoperen dat ie lekker onderspringt en dan flauwe bochten rijden en vooral de schouder erbij houden

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:02

Probeer een in een groot weiland te rijden.
Dan kun je proberen een hele grote 8 te maken
Veel succes OK dan!
Probeer ook eens of je in de gewone galop hem volledig recht kunt richt dan wordt de contragalop ook gemakkelijker