Zomaar steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurah

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-04

Zomaar steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 19:54

Hoi

Mijn verzorgpony is inmiddels 5 jaar. Ze is een welsh mountain pony van ong. 1.15m. Haar naam is romi.
Ze doet alles voor me en volgt me overal. Ik ben de baas en de enigste die echt te vertrouwen is. Haar moeder en zus zijn inmiddels verkocht. Zij is overgebleven.
Ze heeft een zeer groot probleem. Romi steigert aan de hand en onder het zadel. Zonder enige reden. Zelfs bij het hoeven uitkrabben. Afgelopen zondag is ze boven op de ruiter gevallen op het erf en na het rijden besloot ze dat ze weer ging liggen. Gelukkig is mijn ruiter niet bepaald bang uitgevallen. We rijden met een gewoon bit, enkel gebroken en draaiende ringen. Ik heb nog een rubberen trens, dit is mijn volgende stap. Ze reageert niet op je als je boos tegen haar doet. Ik kan schreeuwen wat ik wil maar ze snapt het niet.

Wie heeft er een idee ?

Ik had een koper voor haar maar die durft nu waarschijnlijk ook niet meer.
Romi is verder een zeer lieve pony, die gek is op buitenrijden en springen. Als je haar poetst en aandacht geeft is ze al helemaal tevreden.
Ze is overigens zeer voorzichtig met kleine kinderen. Laatst heeft er een meisje van 4 jaar op haar gereden en daar luisterde ze heel goed naar. Het meisje is zo klein dat ze niet met de voeten onder het zadel uit kwam. Ze legde haar benen achter het zadel en hield romi zo voorwaarts.

groetjes laura

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:34

Ik denk dat het gewoon een vorm van verzet is en wellicht dominantie. Je zegt dat jij de baas over haar bent, maar doet ze bij jou ook steigeren of doet ze dat alleen bij je ruiter?

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:40

hheft ze geen last van haar rug of zadel? hebben wij ook gehad en nu hebben we een nieuw zadel en is alles weer goed. Ik hoop dat ik je misschie heb kunnen helpen.

Daihyo

Berichten: 88041
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:28

Rugproblemen denk ik. Ik zou even de DA laten komen en ook je zadel na laten kijken.

MadDonna

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:29

Heb je al in de eerste topic gekeken? Daar komt steigeren ook in voor.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:25

het hoeft niet persee iets aan de rug te zijn...
hij is nog jong en hij kan ook gewoon koppig zijn en je uit willen proberen..

en net als marijkedam vraagt doet tie het alleen bij de ruiter of ook bij jou...??

tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:34

hey
met rijden als die dan steigert is die denk ik niet genoeg voorwaarts anders kan ze het toch niet doen?? ennuh ik denk dat ze gewoon aan t uitproberen is en de baas over jou {probeerd} te zijn.ik zou hulp vragen van een ervaren persoon die precies ziet wat het nu precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:38

Ik zal je een geheimpje verklappen: paarden steigeren nooit zonder reden Lachen
En een tipje voor jou: ga eens wat Freestyle doen met deze pony.

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:40

dat ze niet steigerd bij het kleine meisje is je antwoord.

het is pure dominatie. kleine kinderen, weet iedereen, daar doen paarden niks tegen.

maar een groter mens moet even weten wie er de baas is, door zo af en toe eens te steigeren. waarschijnlijk deed ze dit in de weide ook bij haar moeder en zus.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:38

ellepel schreef:
dat ze niet steigerd bij het kleine meisje is je antwoord.

het is pure dominatie. kleine kinderen, weet iedereen, daar doen paarden niks tegen.

maar een groter mens moet even weten wie er de baas is, door zo af en toe eens te steigeren. waarschijnlijk deed ze dit in de weide ook bij haar moeder en zus.


OK dan! juist dat vind ik ook pure dominatie

laurah

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 17:34

laurah schreef:
Hoi

Mijn verzorgpony is inmiddels 5 jaar. Ze is een welsh mountain pony van ong. 1.15m. Haar naam is romi.
Ze doet alles voor me en volgt me overal. Ik ben de baas en de enigste die echt te vertrouwen is. Haar moeder en zus zijn inmiddels verkocht. Zij is overgebleven.
Ze heeft een zeer groot probleem. Romi steigert aan de hand en onder het zadel. Zonder enige reden. Zelfs bij het hoeven uitkrabben. Afgelopen zondag is ze boven op de ruiter gevallen op het erf en na het rijden besloot ze dat ze weer ging liggen. Gelukkig is mijn ruiter niet bepaald bang uitgevallen. We rijden met een gewoon bit, enkel gebroken en draaiende ringen. Ik heb nog een rubberen trens, dit is mijn volgende stap. Ze reageert niet op je als je boos tegen haar doet. Ik kan schreeuwen wat ik wil maar ze snapt het niet.

Wie heeft er een idee ?

Ik had een koper voor haar maar die durft nu waarschijnlijk ook niet meer.
Romi is verder een zeer lieve pony, die gek is op buitenrijden en springen. Als je haar poetst en aandacht geeft is ze al helemaal tevreden.
Ze is overigens zeer voorzichtig met kleine kinderen. Laatst heeft er een meisje van 4 jaar op haar gereden en daar luisterde ze heel goed naar. Het meisje is zo klein dat ze niet met de voeten onder het zadel uit kwam. Ze legde haar benen achter het zadel en hield romi zo voorwaarts.

groetjes laura

laurah

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 17:47

marijkedam schreef:
Ik denk dat het gewoon een vorm van verzet is en wellicht dominantie. Je zegt dat jij de baas over haar bent, maar doet ze bij jou ook steigeren of doet ze dat alleen bij je ruiter?


Hoi

Daar was ik weer. Ze steigert eigenlijk altijd bij de ruiter. Deze ruiter kent ze nu ruim een half jaar. Ik heb haar al vanaf dat ze 12 uur oud is.

In het begin met inrijden hadden we veel problemen met het voorwaarts houden en krijgen. Toen uiteindelijk heb de longeerzweep laten klappen achter haar kont en sindsdien als ik klap in mijn handen weet ze donders goed dat ze moet doorlopen. Ze is er nooit mee geslagen. Ik wilde haar alles leren zonder slaan. Dat is trouwens erg goed gelukt. Als ze bij mij steigert bv vroeger met hoeven uitkrabben hield ik haar voet gewoon vast. Dat weet ze donders goed. Met buitenrijden volgt ze mij. Gaan we galopperen dan moet ik hard fietsen en stop ik dan stopt zij. Dat gaat nu al wel beter. Ze verliest me echt nooit uit het oog. Ook niet als we gaan uitmesten dan wil ze het liefst bij ons in de stal. Haar oma en moeder heb ik ook verzorgd. Die hebben dit nooit gedaan.

Dankzij Jouw bericht ben ik al wel weer een stap verder.
Bedankt.
Groetjes laura

laurah

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 17:56

Promessa schreef:
+:)+ juist dat vind ik ook pure dominatie


Haar moeder (Monique)was juist een heel verlegen en lieve merrie maar wel snel jaloers. Ze staat op de kinderboerderij in Zwolle. Ze wordt daar geplaagd door een hengstveulen en zelf daar doet ze niks op uit.
Oma (dominique) was als de dood voor je. Als je ook maar 1 hand naar haar uitstak was ze aan de andere kant van het weiland. Helaas is oma op 6 jarige leeftijd ingeslapen. Daarvan heb ik nog steeds veel spijt. Nu had ik haar wel kunnen helpen.
Haar zus (julia) was echt een kleine dondersteen maar ze was net 2 jaar toen ze verkocht werd. Julia kroop onder het draad door en vreesde niks.
Julia is trouwens een volle zus.

Ook bedankt voor de tip. Het blijft maar malen zo.

Groetjes laura