Scheuren met de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MichellevG
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Friesland

Scheuren met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 12:35

De haflinger van mijn broer heeft een nare eigenschap.
Zodra ik aangallopeer begint hij te racen en is met geen mogelijkheid te stoppen. Met stap en draf is hij ook lekker voorwaarts maar wel netjes te houden. Zodra ik de hulpen geef voor de galop begint hij te scheuren. Ik moet dan echt heel erg veel kracht zetten en hem bijna omtrekken op een kleine volte om hem terug te nemen. Iemand nog tips? (Wij hebben zijn rug laten nakijken maar is niks mis mee).

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 14:56

Ik weet niet hoe oud die Haf is maar ik rijd er nu eentje van 8 maar die was nog zo goed als groen en deed precies hetzelfde.
Nu we er een paar weken fanatiek mee aan het trainen zijn gegaan, gaat het een stuk beter en is ze veel rustiger. Ze moeten ook dat evenwicht vinden.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:58

misschien minder voer..of moet ie naar de tandarts..
en anders zou je een martingaal kunnen gebruiken!!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 17:32

Hoe oud is ie? Hoelang is hij al onder het zadel? Misschien is het namelijk gewoon een evenwichtskwestie. Als hij geen goed evenwicht heeft, gaat ie nl steeds harder lopen, om niet om te vallen.

Als hij al jaren onder het zadel is, zou ik niet naar de hulpteugels grijpen, maar gewoon, vanuit een rustige, ontspannen draf, in galop aan springen, dit een klein stukje en dan weer terugnemen, en rustig verder draven.

Maar aangezien hij volgens jou niet te stoppen is in galop, maar in stap en draf wel, denk ik dat je toch nog wat duidelijker moet zijn met de hulpen, dus meer met je zit terugrijden, minder teugeldruk. Veel overgangen rijden dus, in stap, draf en galop, en natuurlijk veel figuurtjes voor z'n evenwicht, en soepelheid.

Succes!

Groetjes Nienke

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 01:09

Zet dat dier eerst op de volte en spring dan aan in galop en blijf op de volte, gaat hij harder dan sluit je de volte en als hij uiteindelijk rustig is pas de hoefslag volgen. Als hij weer gaat racen zet je hem weer op de volte.Dit geld alleen als hij niet groen is en al zijn balans heeft.Zelf wel diep blijven zitten en niet te veel aan de teugels zitten. Probeer ook om hem op je zit terug te rijden. Maak jezelf dus lang en zwaar.
Groetjes Blieb

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:18

hallo!

wat vind je ervan om hem eerst een tijdje te longeren ( evt met bijzetteugel) zo leert hij om rustig en beheerst te galoperen!. en als je zonder bijzet wil doen!. laat hem dan gewoon lekker galoperen en er daarna pas op gaan zitten.

als je helemaal niet wil longeren kan je ook gaan galoperen terwijl je erop zit...( ik weet niet of je goed rijdt en goed kan blijven zitten) maar zo ja galopeer dan net zo lang tot je paard er geen zin meer in heeft maar neem jij dan het initiatief over dus laat hem dan galoperen omdat jij er zin in hebt... dus na een paar keer ongelooflijk lang galoperen... ( wat hij natuurlijk in het begin leuk vind maar later iets minder) zal ie snappen dat ie van dat harde scheuren alleen maar heel moe wordt en het dus beter rustiger aan kan doen

veel succes groetjes joycje!