Niet stil blijven staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseaholic

Berichten: 12
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: oldenzaal

Niet stil blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 20:40

Me arabiertje wil niet stil blijven staan!!! hij moet nog beleerd worden nah jah.. hij kent wel heel veel al.. maar hij moet het nog leren zeg maar Schijnheilig maar als je op wilt stijgen... rent ie keihard weg... je bent 10 minuten bezig om erop te komen.. als je hem in een hoek zet gaat ie naar achteren.. of springt hij voor de gene die hem vast heeft langs...

Verward hijs gek!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:48

Nee hoor, hij is niet gek, gewoon nog niet helemaal opgevoed Knipoog
Ga eerst aan de slag aan de hand stappen en halthouden met duidelijke commando's die je elke keer gebruikt. Als hij aan de hand netjes luistert, dus ook echt 'ho' is meteen stilstaan dan zorg je dat iemand hem vasthoudt als je er op gaat zitten (haslter onder hoofdstel). Hij moet eerst goed stilstaan voor jij je voet ook maar in de beugel doet. Als hij netjes stil blijft staan beloon je hem uitbundig en gaat er vervolgens weer af. Dat oefen je een tijdje en als dat helemaal goed gaat probeer je het eens met de helper die hem niet vasthoudt, maar er wel naast staat en vervolgens probeer je het los.
Als je paard nog niet beleerd is zal hij er ook nix van snappen als jij bijvoorbeeld met de teugels hem stil wilt laten staan, dus train hem op je stem!
Veel succes en veel geduld Lachen

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 00:45

probeer te zorgen dat als hij gaat lopen de binnenteugel naar je toetrekt.
blijf jij op 1 punt staan en zorg ervoor dat hij bij je in de buurt blijft,
dus je laat hem als het ware rondjes omjezelf heen lopen,
op een bepaalt punt ziet hij in dat het nutteloos is om weg te rennen zodra ja opstapt,

ook kun je proberen eerst een paar keer te hangen,
juist op dezelfde manier waarop je een onbeleerd paard bestijgd,
je hang er overheen,
en staat ie stil,
dan ga je een stapje verder !
succes!

horseaholic

Berichten: 12
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:04

ik gaat aan de slag...
alleen.. dat doen we ook, ik op 1 punt staan.. maar hij blijft rennen..
misschien beetje traag van begrip Knipoog maar in ieder geval... ik ga kijken wat ik met jullie tips kan...

THNX

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:19

ik zou ook bij het poetsen en wandelen enz heel veel halthouden oefenen,weet je in iedergeval zeker dat hij t commando kent!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:17

Heel consequent oefenen. Ik heb hier ook zo'n paardje staan. Ze moet stil staan als ik aansingel of op stap. Met heel veel geduld moet je ze leren dat weglopen/drammen niets helpt, juist belonen als het wel goed gaat!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:48

Zoals Alet het bedoeld heb ik ook geprobeerd bij mijn beestje, hielp niet.
Aan de hand stond ze wel stil. Bij het opstijgen liep ze altijd weg. Zo gauw ik de teugels oppakte liep ze weg, naar voren of naar achteren. Iemand anders kon haar niet vasthouden want dan kwam ze omhoog.
Ik probeerde het wel om haar stil te laten staan tijdens het opstijgen, liep ze wel weg dan ging ik wel in het zadel zitten maar zo gauw ik zat liet ik haar weer stil staan. Nu na plm. een half jaar staat ze wel stil met opstijgen.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:56

ow die van mij is dan ook niet opgevoed die kan ook niet stilstaan met opstappen ook als ik erop zit dan kan ze maar moelijk 1sec stil staan of ze wordt al opgefokt. Ik weet niet of het aan het ras ligt maarja. ik kan er in iedere geval wel op maar het is wel heel irri als ze niet stil staat

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:14

Maar ik begreep dat je arabier nog niet beleerd is?
Dan hebben teugelhulpen toch ook geen nut?!
Eerst grondwerk en dan erop denk ik dan.
Of ze wegspurten ligt niet aan het ras hoor; Sikiley doet het namelijk ook, dat probeer ik er ook uit te trainen, maar aangezien zij al jaren onder het zadel is doe ik dat wel met teugelhulpen.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:14

Als het allemaal niet helpt zou je hem als laatste redmiddel ook gewoon vast kunnen knopen aan een paal, en dan 100x opstappen en afstappen. Wedden dat ie t dan kent? Natuurlijk wel opletten dat ie niet compleet over de rooie gaat, want dat werkt natuurlijk averechts.