Rustig krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Rustig krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 16:35

Mijn lieve paardje Schijnheilig dat nu 3 weken van mij is, probeert me uit en wil de baas spelen. Maarja slecht baasje dat ik ben, laat dat natuurlijk niet toe Haha!

Het begon zondag, ik was lekker aan het stappen.
Wat voltes en andere oefeningen voor stelling te krijgen en hem zo te doen ontspannen.
Alles ging goed, tot meneer opeens omhoog sprong en weg galopeerde, paar meter verder waren we alweer aan het stappen. Wat later deed hij het weer en liep bijna met mij een hindernis omver Haha! Dan heb ik hem een klap op zijn nek gegeven en het was toen gedaan.
Als ik toen wou draven, wou hij altijd maar sneller en sneller, dus moest hij stappen van me en weer draven en als hij weer sneller wou gingen we terug stappen. Dat ging goed, hij begreep het snel.

Nu kwam er een meisje en die zei dat ik juist moest draven en hem moest laten verruimen enzo, dus ik laat hem verruimen, was hij bijna niet meer te stoppen.. "ooh wat loopt hij mooi" terwijl meneertje niet luisterde naar ophoudingen "maak hem maar moe"
Maandag had ik les, maarja dan is hij natuurlijk braaf. Hij weet het heel goed wanneer er iemand in het midden staat Knipoog Ik vertelde dus van zondag en hij vond dat ik goed heb gereageerd met dat laten stappen.

Dinsdag was hij op wandeling ook strontvervelend, hij is een keertje weggeschoten in galop.. Dus wandelen stellen we even uit tot hij weer braaf kan zijn in de bak.
maar hoe zouden jullie het oplossen?
Ben benieuwd hoe hij vandaag zal zijn Tong uitsteken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:06

Ik denk dat je het buiten precies het zelfde moet doen als in de bak. Je zei dat het hielp dus waarom zou je iets anders gaan doen? ook je instructeur was tevreden dus ik zou het zo laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:22

Ik kies ook voor de overgang terug.
Wachtoefeningen zijn nu erg goed om te doen.
Hij moet immers op jouw gaan letten en geen tijd meer krijgen om andere dingen te verzinnen.
Veel succes ermee.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:28

Voor beide oplossingen is iets te zeggen denk ik.
Zowel het stappen als het laten verruimen in draf kan werken.

Stappen omdat je paard nu eenmaal moet luisteren. Stap is stap en het tempo moet van jou blijven.

Aan de andere kant kan laten draven ook werken. Hij wil draven? Prima, maar dan wel een kwartier of 20 minuten lang. Wil hij gaan stappen of terugvallen in tempo?? Nee, hij wilde draven en DUS blijf je draven.

Zoals ik al zeg: het kán werken, maar je hebt ook paardjes die gewoon nooit opgeven en dan werkt bovenstaande dus weer niet.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:30

Ik zou hem voor de zekerheid dan eerst even zijn gekheid aan de longe eruit halen, en daarna gewoon erop. Ik denk dat die stapoefeningen wel goed zijn, maar je moet hem niet te veel terugrijden, want dat kan later weer in je nadeel werken. Ik denk dat je hem vooral moet negeren. En net doen alsof er niks aan de hand is. Je moet er gewoon even door heen, hij zal t snel genoeg zat zijn.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 21:00

Sjonniej, hij ging buiten vanuit stap naar volle galop Haha! Was niet echt de bedoeling.. We hebben alleen gestapt en gedraaft, en op het einde ging hij eventjes ervandoor..

DePennyBitch, 20 min aan een stuk draven houd hij niet vol, hij is nog maar van begin juli onder het zadel. Maar voor mijn gevoel werkte het verruimen niet, hij maakte zich nog sterker toen.

Pf vandaag liep hij zo goed weer.. Snap niets meer van dat dier Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:05

Die 20 minuten waar DePennyBitch het over had was een voorbeeld, maar het gaat er dus om dat je hem even laat weten dat áls hij wil draven, hij ook net zo lang moet draven als jij wil. Dus als hij het na 5 minuten al zat is, draaf je 7 minuten. Maar het gaat erom dat je hem dus langer laat draven als hij verwachtte.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:35

Sjonniej schreef:
Die 20 minuten waar DePennyBitch het over had was een voorbeeld, maar het gaat er dus om dat je hem even laat weten dat áls hij wil draven, hij ook net zo lang moet draven als jij wil. Dus als hij het na 5 minuten al zat is, draaf je 7 minuten. Maar het gaat erom dat je hem dus langer laat draven als hij verwachtte.


Dat bedoelde ik idd te zeggen Lachen

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 12:37

Probleem is dat hij niet snel zal opgeven Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:49

Dookie schreef:
Probleem is dat hij niet snel zal opgeven Haha!


En dat moet jij hem dus leren. Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:15

Ik heb het ook gehad met Par, en die gaf ook niet snel op Haha!
Maar op een gegeven moment zijn ze het toch echt zat en willen ze wel wat meer rust, op dat moment heb ik dus hetzelfde gedaan als bovenstaand staat, doorlopen, desnoods maar 1 extra ronde, werkte trouwens wel Haha!

Maar iedere keer als ze sterker werd terug nemen naar stap werkte bij mij beter.
Vanuit stap aandraven en als ik voelde dat ze het heft in handen wou nemen kwa tempo meteen terug rijden naar stap.
Dit had ze vrij snel door, en al snel werd het uitgebreid van enkel passen draf naar hele rondes draf in mijn tempo.

Wat ook werkt is zodra ze er tussenuit wilt piepen even op de volte, gebroken lijn etc. zetten, ze hebben al snel door dat een figuur in een hard tempo niet doenbaar is, en dan iedere keer als ze versnelde gooide ik haar weer op een volte.
En goed de hoeken doorrijden
Dan moet ze ook tempo terug nemen en is het al makkelijk het tempo van jezelf te houden.

Ik heb bovenstaande allemaal geprobeert Haha!
Ze reageerde op alles, maar het beste werkte bij mij toch het terug nemen naar stap en weer opnieuw beginnen.

Hoop dat je er wat aan hebt

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:08

Ik denk dat een paard moeier word van hard werken dan van hard lopen.. is echt onzin.. en de manier je het in het begin aanpakte lijkt mij veel tactischer...

Wat betreft dat wandelen.. zolang het niet gevaarlijk is.. denk ik dat het jusit wel goed is om te doen.. zo leer je elkaar goed kennen en is goed voor de band tussen jou en paardje..

ofwel.. gewoon consseqent blijven en doorgaan met hoe je bezig was Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:23

Een paard leert niks van lang achter elkaar te draven.
Door iets veel te herhalen leert een paard iets.
Een gemiddeld inteligent paard leert een herkent een oefening past na hem 400 keer herhaald te hebben.
Bij een intiligenter of minder inteligent paard duurt dit korter of langer.
Dus herhaling heeft meer effect dan moemaken.
Dan wordt het juist vervelend voor je paard en krijgt hij al meer tegenzin om het gevraagde uit te voeren.