Bijzetteugel of longeeriem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Bijzetteugel of longeeriem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 13:05

Guus vertikt het om aan de teugel te lopen.
Ik heb alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken.

Nou wil ik maar gaan oefenen met een longeersingel en hem dan langzaam naar beneden halen.
Of een bijzetteugel tijdens het rijden.

Hoelang kan ik nou beginnen met hem netjes gebogen laten lopen?

Ik dacht zelf aan 5 min aan beide handen.
En dan een dag later pas weer oefenen.

Of is er een betere andere manier om hem aan de teugel te krijgen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 13:34

"Aan de teugel lopen" komt niet vanuit z'n hals, maar vanuit z'n kont en z'n rug. Het is een gevolg van het goed gereden worden van het paard, geen doel op zich.
Met simpelweg naar beneden takelen zul je waarschijnlijk een op de voorhand sjokkend paard met rugproblemen kweken als je het teveel overdrijft.

Neem fatsoenlijk les en ga niet zelf prutsen met allerlei dwangmiddelen.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 16:56

je kan wel je bijzets aan de longeersingel doen en dan iets bijzetten. niet kort maar gewoon dat ze er net doorheen is. mijn oude pony (type connemara) liep altijd met dr kop omhoog in de lucht. na een paar keer longeren met losse bijzets, dat ze dus niet dr kop in de lucht kon steken, liep ze tijdens het rijden ook steeds beter.
na een tijdje werd ze wat nagevelijker en tijdens een buitenritje was het moment opeens daar dat ze zelf lekker rond ging lopen.
kwestie van er aan laten ruiken dus en dan doortrainen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:05

heb je les?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:18

Corona schreef:
niet kort maar gewoon dat ze er net doorheen is.


Waar doorheen?
Ik mis het voorwaartse in jouw verhaal, vrij belangrijk punt, door bij te zetten buig je alleen die hals in een krulletje (Het 'Geen gelu l in de krul' verhaal), ziet er leuk uit, maar heeft niets met rijden te maken, dat kan iedereen. Een slim paard duikt waarschijnlijk lekker op de voorhand en gebruikt die bijzets als 5de been.

Ik zal het nog maar eens herhalen: niet dat hoofd naar het lijf toe trekken, maar het lijf naar het hoofd toe rijden van achteruit, dan komt uiteindelijk de 'krul' vanzelf.

Neem gewoon goed les en ga niet zelf aan het prutsen. Daar heb je op de lange termijn het meeste aan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:29

Heel goed les nemen.
trouwens ik wou even zeggen dat je een leuke pony hebt (ik heb hem gezien met fenity erop)

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:34

tis belangrijk dat een paard zijn hoofd naar beneden houd.
(dus aan de teugel loopt)
zo niet dan krijgt hij op den duur last van zijn rug.
je kunt bijzets gebruiken.
Zelf rijd in wel met bijzet en vooral slofteugel.
Ik vind die zelf lekker rijden.
Want voor het bijzetten van de bijzetteugels moet je van je lopy af.
Als hij schrikt kan hij niet wegvliegen en raakt misschien in paniek.
Bij een slof kun je zelf uitvinden hoe strak je hem moet hebben.
En als hij wegvliegt kan hij ook echt zijn hoofd omhoog doen.
Dus raakt niet in paniek.

Veel su6

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:37

Horsy4ever: als je hem op de voorhand zet, dan krijgt ie nog veeeeel meer last van z'n rug hoor! En ik kan je nu al voor 99% verzekeren dat ie op de voorhand gaat lopen als je met hulpteugels hem in een bepaalde houding dwingt.
Ik ga helemaal mee met Margreet en NEEM LES!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:56

Horsy4ever schreef:
tis belangrijk dat een paard zijn hoofd naar beneden houd.
(dus aan de teugel loopt)
zo niet dan krijgt hij op den duur last van zijn rug.
je kunt bijzets gebruiken.
Zelf rijd in wel met bijzet en vooral slofteugel.
Ik vind die zelf lekker rijden.


Welkom bij deel 1 van de cursus 'Hoe zorg ik dat mijn paard een rugprobleem krijgt'
Vandaag gaan we het hebben over het in de krul sjorren van het paard, essentieel voor het kweken van rugpijn en overbelaste voorbenen.

Gaaaap Frusty I rest my case.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:02

Horsy4lover: ook voor jou geld: NEEM LES. En nog een vraagje: hou jij echt zo van paarden als dat jou naam hier op bokt beweerd?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:01

Hmm ik heb geen horselover zien reageren en vraag me eigenlijk ook af of die opmerking van toepassing is op dit topic. Zelf vraag ik me nog steeds af of Fsoudan al les heeft. Het feit dat sommigen denken dat die krul alles is komt vaak voort uit onwetendheid of verkeerde instructie. Dat heeft niks met liefde voor paarden te maken over het algemeen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 21:19

Ik zelf heb nu momenteel geen les.
Vanity mn verzorgstertje wel.
Die heeft een dag per week les.

Ik kan zelf geen geschikte instructiese vinden in omgeving Leiden.

Verders wilde ik hem aan de longeeriem doen en hem dan zeg maar laten voelen en merken dat die nek ook wat gebogen kan.

Hij begrijpt niet dat hij aan de teugel moet.
Hij begrijpt het echt niet,dus of ik nou goed rij of niet hij weet n iet eens wat het is.

Hij heeft het zelfs nog nooit per ongeluk gedaan.
Ik ben nu al vanaf october hier mee bezig,heb allerlei mogelijke manieren geprobeerd,maar tervergeefs.

Ik dacht als ik nou met de longeersingel zn nek eerst wat soepeler maak en het daarna tijdens het rijden het weer eens probeer?

Denk eerlijk gezegt niet dat het aan mijn rijstijl ligt maar aan Guus die het niet begrijpt.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 21:21

O en Lieke dank je.

Hij is net zo dom als hij eruit ziet Lachen Lachen Lachen

Maar hij is wel erg lief. Lovers Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:22

Aan de teugel rijden komt idd door het van achter goed te lopen.
Goed aan de hulpen te zijn, en daarbij bedoel ik niet de teugelhulpen!
Als jij hem goed op het achterbeen hebt komt hij vanzelf voor naar beneden lopen.

Ga je voor zitten frutten met je handen, of nog erger met hulptuegels gaat je paard juist op de voorhand lopen en ben je de "motor" van achteren helemaal kwijt.

Ik ben het dus o.a. helemal met margreet eens.
Ga goede les halen, het is een investering in jezelf en je verdere paardrij leven.
Alles wat je nu leert kun je op een eventueel volgende paardje ook weer toepassen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:44

Misschien kun je een briefje ophangen bij de rijvereniging waar Vanity (en ik ook) rijd voor een instructeur.
Er zijn hier wel genoeg instructeurs te vinden denk ik.
Succes

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:31

hoi, met er doorheen bedoelde ik het volgende.
mijn pony stak altijd haar hoofd recht omhoog en drukte zo haar rug er uit. ik deed er dan bijzets aan om te zorgen dat dat hoofd niet meer recht omhoog ging. zodat als je een lijn trekt door het paard van de staart/kruis tot de schoft, haar hoofd niet boven die lijn uit kon komen. ze drukte zich er uit en dat wilde ik voorkomen.
ze kon dus alleen nog normaal lopen of met haar hoofd naar beneden en dat werkte perfect.
na zo een tijdje gelongeerd te hebben, ging ze onder het zadel ook makkelijker lopen. dan stak ze namelijk ook altijd dat hoofd omhoog en nu wist ze dat er ook andere mogelijkheden waren en na een tijd trainen ging ze vanzelf rondlopen.
volgens mij de perfecte oplossing en volgens mijn instructrice toendertijd ook.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:16

je kan hem aan de longe trainen maar ik weet niet of het zoveel zin heeft want hij moet het met rijden ook gaan doen en dan zit jij er op. Zorg dat hij altijd goed voorwaarts is en dat betekend niet hard maar dat hij het achter been er ook goed onder krijgt. Brengt hij het achterbeen er goed onder zal het ook makkelijker gaan om hem aan de teugel te krijgen. En heel veel werk daarvoor moet niet van je handen komen maar van de benen.

Ik vind trouwens goede aanleuning een mooier woord Haha!

Kimbaie

Berichten: 775
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:59

Ik zorg altijd dat ik mijn verzorgpaardje eerst goed losrijd. Dan neem ik de teugel iets op maat en ga ik lekker figuren met hem rijden dan gaat hij al uitzichzelf naar beneden

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 12:53

Ik denk niet dat het aan mijn eigen rijstijl ligt, maar dat Guus het niet begrijpt.
Quote Fsoudan.

Fsoudan, lees deze uitspraak van jouw eens een paar keer over. Dat klopt toch niet. Als je iets aan je paard duidelijk wilt maken en dat lukt niet op jouw manier, dan zal je een andere manier moeten zoeken. Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat jouw paard het niet snapt.

Het aan de teugel lopen is zoals eerder gezegd niet een bepaalde oefening die je rijdt, maar het gevolg van de manier waarop het paard gereden wordt.

Ga eerst eens goed na waarom je paard niet loopt zoals jij dat zou willen. Drukt jouw paard zijn rug ook weg? Heb je al eens gekeken of je zadel echt goed past, gebruik je het juiste bit? Heeft hij misschien ergens last van, gevoelige rug of iets dergelijks.
Heeft hij misschien een wat moeilijke bouw, bijvoorbeeld een hertehals?

Als je zeker weet dat lichamelijk alles helemaal in orde is en je zadel e.d. goed past, ga dan echt heel hard opzoek naar een goede instructeur. Die zullen er ook in de buurt van Leiden wel moeten zijn. Gewoon aan iedereen laten weten dat je een instructeur zoekt, dan krijg je vaak via via wel een goede tip. Dan kan je samen met je instructeur er stap voor stap aan gaan werken dat jij en je pony elkaar beter gaan begrijpen.

Ik bedoel dit absoluut niet als aanval op jouw, ik bedoel alleen maar te zeggen: kijk eerst goed waar nu de oorzaak van het probleem ligt.
Succes!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:29

Inderdaad Suzan, super verwoord! Focus je niet zo op dat knikje in de hals, maar kijk verder. En zoek allereerst een goede instructeur. Die zijn er heus wel te vinden hoor, of WIL je geen les?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:43

Grappig dat er zo negatief op het gebruiken van de bijzetteugel gereageerd wordt...
Ze heeft het toch over longeren? Paarden worden zadelmak gemaakt via longeren met bijzetteugels. De bijzetteugel voorkomt dat het paard de hals verkeerd gaat gebruiken en houdt het paard beter bij de les. Nieuw is de halsverlenger, longeren met touwtjes en de gogue en chambon. De bijzetteugel is al bijna antiek! Maar daarom niet slecht mits hij goed gebruikt wordt. Dus niet te strak (en niet te los als hij trainingswaarde moet hebben)

Veel gevorderde ruiters die ik ken trainen (of laten het doen) hun paard aan de longe met hulpteugels als bovengenoemde. Het helpt het paard de goede houding aan te nemen, traint de juiste spieren en helpt om het paard soepeler en sterker te krijgen.

Bovendien werken deze hulpteugels nooit terug... Ze bieden enkel weerstand, en dat moet je hand toch ook doen? Door touwtjes of halsverlenger kun je een paard dat sterren kijkt en de rug hol trekt min of meer verbieden het hoofd te hoog te houden, maar wel de vrijheid geven/aanbieden het te laten zakken en de hals te buigen. Hierdoor wordt de bovenlijn gerekt en ontspannen de onderhals spieren. Het paard wordt rond en kan zijn rug gaan gebruiken. De manier/mate van bijzetten hangt af van het africhtingsniveau.

Ik zou zeggen... Probeer het met halsverlenger of touwtjes mits je goede begeleiding hebt. Zet ze niet te kort, maar wel zo dat hij niet de hele tijd met de neus in de lucht kan blijven lopen. Bouw het rustig op. Eerst vrij laten warmlopen, dan kort op beide handen een beetjes bijzetten, eventueel nog ietsje korter daarna als hij daar al aan toe is en weer zonder bijzet uit laten lopen in alle gangen zodat de spieren weer kunnen ontspannen en lekker de afvalstoffen af kunnen voeren. Probeer je paardje steeds lekker voorwaarts te laten lopen. En misschien kan hij eert nog niet instappen omdat hij te stijf is, maar probeer dan lanzaam steeds meer te laten verruimen. En dat kan best weken van trainen kosten voordat je echt verschil gaat merken!

Als een paard op deze manier getraind wordt, wordt hij makkelijker met rijden omdat de spieren beter ontwikkeld zijn en hij al geleerd heeft hoe het moet. Het paard snapt het dus al en zal uit zichzelf sneller het bit opzoeken en op weerstand afbuigen. Ook trekken e.d. zal waarschijnlijk minder worden omdat hij immers alleen met en tegen zichzelf vecht. Niemand om uit het zadel en uit evenwicht te rukken!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 22:28

Dank je.

Dit was ik ook van plan,en wilde weten of het wel goed was.
Er zaten nog wat goede tips bij.
Want ik moet namelijk die bijzet nog kopen.


Maar ik wil wat specifieker weten hoe lang ongeveer kan beginnen en met hoe lang je weer moet opbouwen.

Ik zorg wel dat even iemand anders helpt tijdens het rijden.
Als je er naast staat heb je er toch meer zicht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:43

joyce B schreef:
Grappig dat er zo negatief op het gebruiken van de bijzetteugel gereageerd wordt...
Ze heeft het toch over longeren? Paarden worden zadelmak gemaakt via longeren met bijzetteugels.

Misschien bij jou wel
maar ik maak paarden zadel mak zonder zooi.
Alleen maar een zadel en hoofdstel.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 00:15

Ik longeer ook wel met een bijzetteugel. Volgens mij niks mis mee. Maar net als bij ieder hulpmiddel geldt dat je moet weten hoe je er mee om moet gaan. Ook aan een bijzet kun je je paard in de krul trekken (lekker strak eraan, daar gaan we!!). Het belangrijkste blijft VOORWAARTS op eigen benen lopen, ook aan de bijzet!!
Kijk nou eens niet naar dat 'aan de teugel lopen' maar leer naar je hele paard te kijken. Hoe loopt ie? Lekker voorwaarts, goed in balans, kont er onder? Dan loopt ie vast niet met z'n kop in de lucht. als jij dan een vriendelijke hand hebt, je zit netjes en je gebruikt je benen goed, dan komt je paard vast ook wel aan de teugel - beter gezegd: hij maakt zich rond, strekt z'n rug en zal als een gevolg daarvan aan de voorkant gaan afbuigen. Voor longeren geldt hetzelfde: loopt ie lekker, op eigen benen, goed in balans? Als ie dat goed doet, kun je rustig een hulpteugel gebuiken om 'em verder te gymnasticeren aan de longe.
Andersom werkt echt niet. Rugproblemen zijn het gevolg, je paard gaat of in verzet of is niet meer vooruit te branden, echt leuk wordt het er ook niet door!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 19:36

runningkawa"]
[quote="joyce B schreef:
Grappig dat er zo negatief op het gebruiken van de bijzetteugel gereageerd wordt...
Ze heeft het toch over longeren? Paarden worden zadelmak gemaakt via longeren met bijzetteugels.

Misschien bij jou wel
maar ik maak paarden zadel mak zonder zooi.
Alleen maar een zadel en hoofdstel.
[/quote]

Ik wordt weer een beetje moe van zo'n reactie!
Ieder heeft zn eigen manier om met paarden om gaa,en paarden inleren.
Het komt wel vaker voor dat paarden met hulpstukken worden ingereden.

Op stal staat er ook een beestje wat zo is ingereden,die loopt standaard aan de teugel.
Maar netjes vanuit zn achterhand.
Maar die gooit zo nu en dan ook even zn neus in de lucht om dr rug te ontspannen.

Mischien dat die paarden op latere leeftijd er last van krijgen?
Dat weet ik niet.
Maar is dat niet zo,dan zie ik het nare er niet van in om paarden zo te beleren.