Verkeerd uitkomen (springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:02

idd, dat is echt onzin en heel erge onzin Verdrietig

Jij als ruiter hoort je paard goed bij de sprong te brengen.
daarom is dressuurwerk met springen ook zo belangrijk.
Jij moet kunnen verruimen in galop en zijn passen ook korter kunnen maken, zonder ritme te verliezen.
Door te verruimen of verkorten beplaal jij hoeveel galop sprongen hij maakt, hoeveel meter per galop sprong je aflegt en zo kun je passend op de sprong aanrijden.

Natuurlijk is het fijn als je een paard hebt, wat niet bij de kleinste ruiterfout de rem in vliegt, maar aan de andere kant hij hij daar het volste recht toe. En hem daarvoor straffen is dan ook erg onterecht.
Je straft hem dan voor jouw onkunde.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:43

Noucca schreef:
Vakkundig de stop inrijden is makkelijker als je teveel gaat terugnemen waar het niet hoort, dan als je je paard gewoon laat doen.
Je moet niet zomaar alles laten afhangen van je paard (gaat hij snel doorhebben en van profiteren trouwens Knipoog ) maar met een goed basistempo kan een paard zich als het niet te hoog is perfect redden door wat vroeger of later af te zetten, en door veel combinaties (en niet enkel in-uitjes en dubbelsprongen, maar een hele rij achter elkaar) leert hij het zelf.
Dan pas wordt het imo tijd om de ruiter het te leren, want als je teveel gaat corrigeren zonder dat je dat gevoel en dat inzicht hebt, doe je meer fout dan goed.
(en ik heb er jammer genoeg ervaring mee, want mijn paard is de stop in gereden, omdat ik van mijn vorige instructeur al veel te vroeg zelf de afstand moest gaan regelen.. )

Het is natuurlijk ideaal dat je als ruiter de afstanden kan inschatten en regelen, maar dat is veel moeilijker dan velen denken, en zolang je dat niet onder de knie hebt, kan je beter gewoon vlot rijden en je paard het laten inschatten.
Paarden zijn vaak veel slimmer dan hun ruiters in dat opzicht!!


Ik ben het met je eens dat als je er geen bal van ziet (zoals ik) dat je gewoon een vlot basis tempo aan moet nemen.
Braaf stil zitten, en niet terugnemen en niet bijrijden.
En idd je laat dan je paard het uitzoeken, maar daarin mag je niet hinderen.
ook niet als hij eerder afgaat dan je dacht, of later en jij dus al half in zijn nek gaat zitten voordat hij van de grond komt.
Allemaal erg belangrijk om er niet de stop in te krijgen.

En dat langzaam laten gaan zoals eerder beschreven is dus ook echt genoeg om je paard de stop in te krijgen, net als onder je uit laten racen.
Je zult dus dressuurmatig toch zover moeten zijn dat je wel tempo controle hebt, en daarin een aktieve galop kunt onderhouden in 1 tempo, Ook tussen de sprongen.
En daar gaat het al bij veel mensen fout.
Dus laat maar uitzoeken, gaat niet helemaal op omdat je wel degelijk alle controle moet behouden . En de tip laat de teugels maar los, dat is vragen om ongelukken.

Want al met al om je paard wat uit te laten zoeken, moet je toch al aardig wat kunnen dressuren. En laat je hem toch niet totaal aan zijn lot over, wat ik wel associeer met laat maar uitzoeken zoals hier omschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:57

Klopt
In het begin kruisje met drafbalk
Later iets op 4 galopsprongen erachter en dat soort dingen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers