Tenen naar binneN!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Tenen naar binneN!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 15:32

Dat is de zin die ik ongeveer de hele les door hoor.. maar het is zo moeilijk!!
haha..
Mijn voeten moeten mooier in de beugel.. nou eigenlijk zit dat wel goed maar mijn tenen moeten meer naar binnen waardoor ik hoop dat mijn knie ook wat beter in mijn zadel schuift/ leg.

Maar ik hoorde van sommige mensen dat het heel handig is om strotouwtje aan je stijgbeugel en aan je singel te binden waardoor je vanzelf je voet beter aangesloten aan het zadel houd en ook je tenen naar binnen gaan.. maar andere mensen zeggen weer dat dit een erg slechte manier is om deze techniek te leren.

Ik weet alleen niet waarom het niet zou werken.

Weten jullie of het dus wel of niet goed werkt? en kunnen jullie er uitleg bij geven, groetjes mariska

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:37

Ik weet niet of het goed of fout is. Wij moeten voor een ideale beenhouding onze voet uit de beugel doen, je been helemaal naar achteren doen en dan terug in een vloeiende beweging in de beugel doen.

Het helpt echt.

Touwtjes aan stijgbeugels helpt ook goed. Heeft iemand bij ons op de manege moest iemand dat ook doen en die doet d'r tenen niet meer naar buiten.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:40

Pfff jah die opmerking krijg ik ook net iets té vaak..
ik weet niet of het werkt.. lijkt me in principe wel maar het lijkt me ook dat je dan zonder strotouwtje weer met je tenen naar buiten rijdt..?!
ik probeer er nu gewoon altyd goed op te letten.. gaat al een stuk beter..
nog niet helemaal perfect, maar ik krijg al bijna geen opmerkingen meer Bloos Succes!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:40

Let goed op je bovenbeen dat die goed ligt, misschien iets meer naar binnen "kantelen", waardoor je onderbeen beter ligt en dus je tenen naar binnen komen. Huhh, snappe?

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:04

Ja dat klopt dat moet ik trouwens ook, en dan gaan idd. ook je tenen kantelen

Morris schreef:
Let goed op je bovenbeen dat die goed ligt, misschien iets meer naar binnen "kantelen", waardoor je onderbeen beter ligt en dus je tenen naar binnen komen. Huhh, snappe?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:08

Ik denk dat je beter kunt werken aan je knieen naar binnen, dan komen die tenen vanzelf wel.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:09

Ik weet niet echt tips maar ik kan wel zeggen dat de techniek met strotouwtje wel helpt maar het is gevaarlijk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:23

Je moet drijven met de binnenkant van je kuit, om dat te krijgen moet je (zoals Tessebes zegt) je knieën al gaan draaien. Als je dan nog steeds je tenen naar buiten doet zit er iets echt niet goed in je enkel.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:54

edward gal en tineke bartels rijden ook met hun tenen naar buiten Lachen
als dit echt het enige is aan je zit die slecht zou ik het zo houden.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:59

Sja... je moet idd goed zitten...goed je knieen naar binnen kantelen...
Ik heb geluk met mn zit... hoef er geen moeite voor te doen...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:12

Het is idd een veel gehoorde kreet: 'tenen naar binnen'. Terwijl vergeten wordt dat je nooit je tenen naar binnen kan doen en tegelijkertijd je benen goed blijven liggen. Dit kan erg veel spanning oproepen en komt zeker niet ten goede aan je houding en zit.
Als je op je paard zit, moet je maar eens naar je beenligging kijken. Het is belangrijk dat je tenen de lijn volgen van je bovenbeen naar je knie. Wijk je af van deze lijn, dan zit je been op zo'n manier gedraaid dat je dus nooit goed kan inwerken.
Dus de veelgehoorde kreet van 'tenen naar binnen' is vaak complete nonsens.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:58

Zitles!

Ik propageer dat nu wel erg vaak maar ik ben zo BLIJ met mijn zitles! Ik heb ook van die kapstokken gehad, die zijn nu al een heel eind weg.

Maar inderdaad was bij mij ook het probleem: knieen eerst aan het zadel houden en mijn onderbeen een kilometer naar achteren. Nou, toen kwamen die tenen idd bijna vanzelf. (moest daarbijwel mijn bekken kantelen, anders KON het gewoonweg niet...)

Wat ook een trucje is om te onthouden: Niet je teen naar binnen, maar je kleine teen een beetje optillen. Dus je voet een beetje "kantelen", als je begrijpt wat ik bedoel... Je kan ook nog schuine beugelblokjes proberen, maar als je houding (oa je knieen) sowieso al niet goed is, zou ik eerst daar aan gaan werken!

(en als je instructrice alleen op die tenen let, zou ik eens uit gaan kijken naar een ander...)

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:22

ik heb het ook zo geleerd! strotouwtjes aan de beugels binden!! Haha!
ik heb het vroeger geleerd van een hele goede instructeur.
in het begin doet get pijn, zeker als je ze helemaal vast doet. maar naar maten je het meer en meer doet wordt je het gewoon en kan je de touwtje op de duur weg laten.
ja kan ze ook altijd strakker en strakker doen. (je begint met een los touwtje en elke keer een beetje vaster zodat de beugel op de duur helemaal tegen de singel zit. dan nog eens proberen zonder touwtje en normaal gezien zitten je voeten dan goed Knipoog )
succes ermee

LISWA

Berichten: 381
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:59

is dat met een strotouwtje niet gevaarlijk.. als je dan valt kan je makkelijk blijven haken..
ik heb er zelf ook heel veel last van mijn tenen
maar ik ga dat van niffi denk ik een keer proberen

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:35

He Miepmiep,

van wie heb jij zitles?

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:06

ik heb het wel met stro touwtjes geleert omdat je dan gewoon weg je tenen niet naar buiten kan doen... het heeft bij mij heel goed geholpen ik houd nu mijn tenen naar binnen misschien moet je het proberen het is geen pretje dat moet ik wel vertellen want zo hebben je voeten nooit gezeten dus je krijgt er wel last van waarschijnlijk... ik hoop dat je er wat aan hebt