superhard draven..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

superhard draven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 10:43

Mijn paard draaft altijd superhard.
Nooit eens normaal arbeidsdraf, ze gaat echt knoerthard.
M'n handen liggen al helemaal open van het trekken en het is niet bepaald fijn meer.
wat kan ik hieraan doen? ik wordt dr gek van Schijnheilig

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:47

volgens mij heb je te maken met een dravertje:D

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:54

dat probleem heb ik ook. Mijn paard wilt alleen maar hard. Dit doet ze volgens mij om onder het werk uit te komen. Maar ik denk niet dat trekken de oplossing is. Ga langzamer lichtrijden (is heel moeilijk, ik kan het ook nog niet zo goed) en geef voor ruimte, zodat het paard het bit niet kan vastpakken. Maak je zwaar en maak zonodig heeeeel erg veel voltes en overgangen. Ik doe het nu zo: als mijn paard gaat rennen, maak ik een volte. Gaat ze dan nog niet langzamer, maak ik een steeds kleinere volte en meestal komt ze dan wel terug. Of ik ga terug naar stap om ff te kalmeren en weer van voor af aan beginnen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:58

Allereerst: niet trekken!! Dan krijgt ze alle kans om lekker terug te trekken!!
Veel voltes rijden, hou het werk afwisselend. Tempowisselingen, overgangen, figuren.
Houdt ze van springen?? Zet ergens een sprongetje neer dat je meeneemt in je dressuur training. Gewoon een kruisje van 30 cm.
Lekker dressuurrijden en als ze rustig is even over het kruisje als beloning, maar ook als afwisseling.
Heb je les?? Zoek een goede instructrice die je er verder mee kan helpen!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:08

Milka heeft dit ook. Tempowisselingen en overgangen helpen heel goed.
Schijnovergangen ook!! (wachtovergangen)
En trekken heeft geen zin. Dan gaat ze alleen harder.
Maak jezelf ook zwaar in het zadel.

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:57

Cipa had dit ook... nu niet meer.. ik reed met wat lossere teugel zodat ze niet de nijging kreeg om terug te trekken, en veel voltes rijden is ook een hele goede oplossing... op de volte kunnen ze namenlijk niet zo hard als op de lange zijde! Knipoog

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:39

ik ben het eens met iedereen hier boven! *LOL*
en je moet natuurlijk veel geduld hebben, want het gaat heus niet in 1 keer goed. Knipoog

succes !!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:15

Hierboven staan al een heleboel goede tipc, heb ze ook allemaal gedaan in de begin periode met Par Haha!
Die wou ook alleen maar hard en ze werkten goed

Verder hebben wij *instructrice en ik* ngo een tijd geoefend met aandraven en terug nemen voordat ze sterk werd.
IN het begin draafde ik aan en kon meteen terug gaan nemen naar de stap, was ik te laat dan was ik haar al kwijt, dan had ze het tempo er al in zitten.
Ik moest dus terug nemen voordat ze sterk werd.
Na een aantal keer werd dat steeds langer, de eerste keren na een paar tellen al, en langzaam aan breidde dat steeds meer uit.
Uiteindelijk reed ik hele stukken, en nam ik haar ook neit meer terug naar stap als ze sterk werd maar hield haar bij me met mijn zit *langzaam en zwaar licht gaan rijden* en een ophouding aan de buitenkant.
Zeker niet gaan trekken, dit maakt het harder gaan alleen maar makkelijker voor haar.
Beter nog is de teugels gewoon losgooien, grote kans dat ze dan in 1 keer terug valt, en dan juist been bij blijven geven, laat haar maar lekker op haar eigen benen lopen ipv op jouw handen.

Succes.

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:29

Ja, probeer inderdaad niet trekken, dan gaan ze vaak alleen maar harder. Ook als je overgangen gaat rijden gaat een paard vaak alleen maar sneller. Probeer inderdaad iets langzamer te gaan licht rijden en je goed zwaar te maken. Misschien reageert hij wel op je stem als je een beetje HO zegt. Maak veel voltes en beloon je paard ook genoeg, blijf zelf heel rustig en ontspannen want als jij gaat zitten stressen wordt hij weer drukker en sneller. Gaat hij in galop ook zo hard? Want misschien gaat hij wel wat rustiger draven als ej even lekker een stuk hebt gegaloppeerd. Houd m bezig en doe allerlei verschillende dingen. Veel pleszier en succes ermee!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:35

Links een ophouding rechts een ophouding en ontspannen.Dit achter elkaar en natuurlijk zo veel mogelijk op je zit terug rijden.is het een draver?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:55

Hoe meer je ze van voren oppakt hoe sneller ze zullen gaan. Dit soort paarden zijn claustrofobisch aan de voorkant. Probeer ze eens lang en laag te rijden en veel laten terugkomen op je zit.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:36

Langzaam lichtrijden (is moeilijk), veel overgangen en schijnovergangen naar stap. Dit hielp bij mijn vorige verzorgpaard heel goed. Hij wilde ook het liefst alleen maar rondsjezen (hoe schrijf je dat Verward). En proberen niet te trekken maar normaal contact te houden, op je zit terug laten komen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:39

Voltes, overgangen what ever. Houd haar bezig zodat ze de kans niet krijgt om te rennen!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:01

Marrepar schreef:
M'n handen liggen al helemaal open van het trekken en het is niet bepaald fijn meer.


doe je grote deels met je zit Lachen
en alle andere tips die hier beschreven staan.

heb je les?
zo nee,zou ik daar eens mee beginnen.
instructeur kan je op juiste moment zeggen wat je moet doen.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:55

jij kan ook heel langzaam gaan lichtrijden, zodat het paard onder jou zit gaat lopen. zorg wel dat je ontspannen gaat lichtrijden anders kan het gaan bonken op je paard zn rug.
En tellen 21,22 bij 21 gaan staan en bij 22 gaan zitten, moet je natuurlijk niet te snel tellen. En veel overgangen, en voltes niet te lang rechtuit want dan heeft je paard de kans om onder je weg te rennen. Als je het moeilijk vind om niet te trekken laat je je teugels wat losser en hou je je desnoods aan het zadel vast.
Kleine harde ophoudinkjes wil ook nog wel eens helpen.

succes

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:54

belangrijkste tip... NIET TREKKEN...
als jou paard de kans krijgt om te trekken gaat het nooit over...

probeer haar veel terug te rijden op je zit maak heel veel overgangen...
en je moet heel veel schakelen(tempo wisselingen)

maak veel voltes en gaaf haar niet de kans om hard te gaan...

maar ga nniet trekken zodra ze hard wilt gaan draai jij een volte..HAND ONTSPANNEN.......

succes

TamBrav
Berichten: 84
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:32

Ik heb ook zo´n paardje gehad. En het is hierboven al beschreven maar je moet langzamer gaan lichtrijden. Het helpt echt. En niet trekken!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:23

Nooit terug trekken dat win je nooit, en zij zal er alleen maar harder van gaan. Dus dat trekken moet je niet accepteren, weet ik erg moeilijk, je denkt voor je gevoel haar zo bij je te kunnen houden maar het tegendeel is waar. Houd haar maar goed bezig, veel figuren rijden en vooral niet te lange rechte stukken rijden. Ook overgangen zijn heel goed. De hele tijd bezig houden, zodat ze bij jou blijft. Je zult niet meteen verschil merken zoiets kost erg veel tijd. Les nemen is ook altijd erg handig, weet niet of je dat al hebt? In iedergeval veel succes!

rojos

Berichten: 224
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:33

Marrepar schreef:
Mijn paard draaft altijd superhard.
Nooit eens normaal arbeidsdraf, ze gaat echt knoerthard.
M'n handen liggen al helemaal open van het trekken en het is niet bepaald fijn meer.
wat kan ik hieraan doen? ik wordt dr gek van Schijnheilig

je kan net doen of je heel nodig naar de wc moet het inhoud dat geeft een trek beweging kan het beter gaan. *LOL*

carootje90
Berichten: 198
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:51

Ik heb het ook gehad een paard dat steeds sneller wou... Je word er heel moe van I Know maar ik heb een oplossing gevonden bij het paard waar ik op reed : Doe iets wat die totaal niet verwacht, geef hem bijvoorbeeld een keer vrije teugel tussendoor om te ontspannen pak daarna de teugels rustig weer op als je merkt dat dit werkt blijf je het herhalen, Bij mij heeft het resulaat *LOL*

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:04

als je nog niet zo goed het langzamer lichtrijden dan je paard loopt onder de knie heb probeer dan eens door te gaan zitten en jezelf lekker zwaar maken des noods laat je je boven lijf iets naar achter hellen of laat hem rennen tot hij niet meer wil en als hij niet meer wil gewoon doorgaan net als dat een paard op hol slaat het is heel eng maar als je dan gaat aansporen neem jij het over en op een gegeven moment zal hij snappen dat als hij niet luisterd hij zich rot moet rennen bij wijze van maar zorg dat jij de baas blijft :p

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:13

heb niet alles gelezen. maar wat ik denk dt je hier aan kan doen:
langzamer lichtrijden (dus traag gaan zitten) zodat t paard zich aan jou moet aanpassen,
of een volte kleiner en groter maken tot ie kalm draaft...
en nooit trekken: halve ophoudingen geven
geven, nemen, geven, nemen...
als je met kracht gaat rijden wint je paard toch...

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:37