Verkeerd uitkomen (springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Verkeerd uitkomen (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:07

M'n paard komt wel vaker verkeerd uit voor een sprong en moet dan of een supergrote sprong maken, maar vaak van heel kort voor de hindernis een enorme sprong... Scheve mond Als ik laag spring is dit niet zo'n super probleem, maar ik had vandaag een oxer die best ver van elkaar af stond met een grondbalk ook ietsje voor de eerste (maar niet superhoog!), en hij kwam verkeerd uit en ik lag zo'n beetje op de nek... En voor een sprong van ong. 60 cm kwam hij verkeerd uit en die balk lag zo'n meter verder toen hij er tegen aan kwam! (paard is 1.40 m) Nu ga ik midden september 70 cm springen met hem, maar ben bang om er af te pleuren tijdens die wedstrijd Bloos, als hij verkeerd uitkomt is het vaak ook lastiger om goed te blijven zitten, of dat hij er balken afgooit enzo. Scheve mond Het ligt niet aan de verkeerde galop, rechts springt hij iig altijd goed aan dus ik heb vandaag voornamelijk geoefend op rechts, maar toch kwam hij nog steeds te vaak naar mijn idee verkeerd uit... Ik begin dan met galop in een bocht oid, ik reken niet precies uit ofzo want ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten kunnen doen. Bloos Ik zal eens navragen bij m'n instructeur, ik dacht er eigenlijk vandaag pas aan hoe vaak dit eigenlijk gebeurd. Maar ik heb pas over anderhalve week weer les, dus zou het erg fijn vinden als iemand hier me advies kan geven!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:16

Milka heeft dit ook. Dat komt omdat ze te hard op de hindernis afgaat.
Als ik Milka goed inhoud, komt ze vanzelf uit. Knipoog

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 22:59

Okee, bedankt, dat wou ik even horen! Ik zal gaan oefenen hierop nu ik dit eenmaal weet, dus langzaam laten gaan en er tegelijkertijd op letten dat hij niet terugvalt in draf voor en na de hindernis (dat is de reden dat ik hem vaak sneller dan een 'handgalopje' laat gaan). Lachen Ik hoop dat het gaat helpen, bedankt voor deze verhelderende woorden. Haha!

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:28

misschien heb ik nog een oplossing, ik had hetzelfde probleem!
Maak een in-uitje met 5 stappen ertussen (mijn pony 1.40, normale stappen) Als het niet uitkomt leg je ze dichterbij als ie een meter van te voren springt en als ie op het nippertje springt leg je ze iets verder! met de eerste: rijd er in stap opaf, 20 meter ervoor draven 10 meter ervoor galop. en kies zelf wanneer jullie over de hindernis gaan he, met je benen


xxx liza

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:21

De kunst van het springenis dat je je paard zelf passend op de hindernis aan moet rijden. Als je een paard hebt dat alles zelf passend maakt en meedenkt dan is dat super. Maar eenpard dat het moet leren moet je zelf toch wel op 40 cm nauwkeurig voor een hindernis kunnen plaatsen. Kun je dat niet dan is de kans groot dat je paard een keer stopt omdat je hem het gat inrijdt. Gebeurt dat te vaak dan zal hij uiteindelijk gaan staken. Een staker krijg jeniet zo makkelijk meer aan het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:26

Veel werken aan een goede actieve ritmische galop. Ook al ga je je passen langer of korter maken, blijf steeds hetzelfde ritme vasthouden. Je moet echt het gevoel hebben dat je paard van de grond af springt.

Je kunt dit oefenen door 2 balken een flink eind uit elkaar op de grond te leggen, en dan proberen verschillende aantal galopsprongen te maken, met behoud van hetzelfde ritme.

Ook kun je op een grote volte 2 balken of misschien cavaletti op de cirkel plaatsen, en dan gewoon rond galopperen en proberen zo min mogelijk te veranderen aan de galopsprong, maar passend te rijden door een goede lijn te zoeken.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:20

Jippie schreef:
De kunst van het springenis dat je je paard zelf passend op de hindernis aan moet rijden. Als je een paard hebt dat alles zelf passend maakt en meedenkt dan is dat super. Maar eenpard dat het moet leren moet je zelf toch wel op 40 cm nauwkeurig voor een hindernis kunnen plaatsen. Kun je dat niet dan is de kans groot dat je paard een keer stopt omdat je hem het gat inrijdt. Gebeurt dat te vaak dan zal hij uiteindelijk gaan staken. Een staker krijg jeniet zo makkelijk meer aan het springen.



Ik vind juist dat je paard eerst zelf moet leren te kijken, voor je zelf de afstanden gaat inschatten.
Dat kan je hem leren door veel combinaties te springen. Een lijntje van een stuk of 4 à5 sprongen allemaal op verschillende afstanden (in-uit, 1 galoppas, 2 galoppassen, een balkje er nog tussen,...) doet het heel goed wat dat betreft.

Verder zou ik niet teveel terug gaan rijden.
Een paard wat vaak niet uitkomt voor de sprong moet eerder vooruit gereden worden. Als je teveel terug gaat rijden ga je een paard krijgen wat bang krijgt, twijfelt en gaat stoppen (en ik kan het weten :/ )
Zorg voor een goed basistempo, dat eerder net iets te hoog ligt dan net iets te laag, laat hem niet vertragen in de bochten, dan zal hij ook niet de neiging hebben (of minder) om te versnellen erna, en blijf zelf gewoon wat druk onderhouden met zowel benen als teugels.
Veel succes ermee!!

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:08

ik ben het eens met jippie, de ruiter bepaalt wat er gebeurt dus ook wanneer en waar het paard sneller of langzamer moet en wanneer het paard zich moet afzetten anders ben je toch ook niet echt meer aan het rijden maar dan laat je je rijden. Haha!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:19

Ik denk niet dat ik zelf kan inschatten wanneer precies het paard moet springen. Hoe zou ik dit aan moeten geven, met benen, een zacht duwje op de schouder met zweep? Ik denk zelf dat als hij verkeerd uitkomt, het toch niet uit maakt of ik hem aangeef wanneer hij moet afzetten, hij zal dan alsnog te ver of kort van te voren moeten springen als ik verkeerd aangeef.

Ik heb nooit gezegd dat ik m'n paard laat beslissen wanneer hij sneller of langzamer gaat Verward Als ik me liet rijden zou ik denk ik vaker langs hindernissen gaan dan er over heen. Schijnheilig

Ik zou alleen niet weten hoe ik moet inschatten wanneer ik zoveel en zoveel galopsprongen voor een hindernis zit en dus moet aangalopperen... Ik kan dat simpelweg niet inschatten. Scheve mond

En ik kan me inderdaad ook voorstellen dat paarden bang worden als je ze teveel inhoudt voor sprongen. Ik ben eigenlijk juist wel blij dat Roskur nu uit zichzelf sneller gaat voor sprongen, er zijn tijden geweest dat hij in zijn superslome zweefgalopje eropaf 'stormde' en ik hem elke keer moest aansporen voor en na de hindernis omdat ie anders in draf viel. Hij is verder niet bang aangelegd, en zal dus niet gaan staken of bang worden als ik hem terugneem, zo is hij niet...

Ik zal wat tips gaan gebruiken... Ik vind het op zich ook wel apart dat hij zelf niet zijn tempo aanpast aan hoe ver de hindernis is, als je er over nadenkt zou je denken dat paarden zelf ook wel wat proberen in te schatten... (of heb ik dat nou helemaal fout?) Misschien ben ik niet de enige die niet zo goed kan inschatten. Schijnheilig

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:16

Probeer je galopsprongen eens te tellen als je op een hindernis afrijdt.
Je merkt dan dat je een bepaalde afstand maakt per sprong.
Op die manier kun je inschatten of je uit gaat komen.
Desnoods tel je hard op.

Ook een idee is een balkje met een galopsprong er tussen voor de hindernis te leggen,zo moet ie wel kijken

Cavaletti's is ook een goed idee.
En oefenen op stijlsprongen is ook beter dan oxers o.i.d.

Laat je je pony wel eens vrijspringen?
Op die manier kun je namelijk zien hoe hij het zelf doet.
Het kan ook zijn dat jij zelf hem te veel inhoudt en hem zo belemmert.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:19

Roskur schreef:
Ik denk niet dat ik zelf kan inschatten wanneer precies het paard moet springen. Hoe zou ik dit aan moeten geven, met benen, een zacht duwje op de schouder met zweep? Ik denk zelf dat als hij verkeerd uitkomt, het toch niet uit maakt of ik hem aangeef wanneer hij moet afzetten, hij zal dan alsnog te ver of kort van te voren moeten springen als ik verkeerd aangeef.


Je kan niet tegen je paard zeggen wanneer hij moet afzetten.
Wat je kan doen is zelf op voorhand zijn passen wat verruimen of verkorten om het zo te laten uitkomen, maar dat is echt heel moeilijk en dat leer je met veel springen.
Ik vind het in het begin echt gewoon belangrijk om een vlot basistempo te hebben, en door veel combinaties leren zowel jij als je paard je afstanden inschatten.



Citaat:
Ik zou alleen niet weten hoe ik moet inschatten wanneer ik zoveel en zoveel galopsprongen voor een hindernis zit en dus moet aangalopperen... Ik kan dat simpelweg niet inschatten. Scheve mond


Oefening baart kunst Knipoog
Niemand kan dat van in het begin, en ik zou dat eerlijk gezegd ook niet gaan proberen op je eentje.
Als je les hebt kan je gaan spelen (bv eenzelfde combinatie de ene keer op drie galopsprongen rijden en de andere keer op 4, zulke dingen) maar als je dat op je eentje moet gaan doen doe je vaak meer fout dan goed!!

Citaat:
En ik kan me inderdaad ook voorstellen dat paarden bang worden als je ze teveel inhoudt voor sprongen. Ik ben eigenlijk juist wel blij dat Roskur nu uit zichzelf sneller gaat voor sprongen, er zijn tijden geweest dat hij in zijn superslome zweefgalopje eropaf 'stormde' en ik hem elke keer moest aansporen voor en na de hindernis omdat ie anders in draf viel. Hij is verder niet bang aangelegd, en zal dus niet gaan staken of bang worden als ik hem terugneem, zo is hij niet...


Ik zou hem ook niet toestaan om sneller te gaan.
Dan worden ze vaak lang, en gaan ze zowiezo moeilijker springen (ook al omdat ze dan vaak helemaal op hun voorhand gaan lopen)
Zorg voor ene goed basistempo (ik val in herhaling Knipoog ) eerder te snel dan te traag, en laat hem dan niet meer versnellen, maar hou hem gewoon onder druk (vergeet daarbij je benen niet, anders zal hij idd misschien in draf vallen)

Citaat:
Ik zal wat tips gaan gebruiken... Ik vind het op zich ook wel apart dat hij zelf niet zijn tempo aanpast aan hoe ver de hindernis is, als je er over nadenkt zou je denken dat paarden zelf ook wel wat proberen in te schatten... (of heb ik dat nou helemaal fout?) Misschien ben ik niet de enige die niet zo goed kan inschatten. Schijnheilig


Dat is wat paarden zouden moeten leren, maar als de ruiter er van in het begin zelf teveel mee bezig is gaat het paard dat niet meer doen.
Een paard past trouwens niet zijn hele tempo aan aan de afstand, maar enkel de laatste 2 à 3 galopsprongen. (tenzij je misschien een hele slimme hebt, maar ik heb het iig nog nooit gezien Knipoog )

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:24

gewoon echt heeeeeeeeeeeel veel springen. Op een gegeven moment "zie" je zelf wat je moet doen. Echt heeel veel oefenen!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:20

Misschien heb je hier wat aan.
Je legt een aantal balken op op ongeveer vier normale galopsprongen uit elkaar (weet de maten van een pony nl. niet) en dan ga je proberen tussen die balken 3 grote galopsprongen te maken. en dan 4 nromale en een keer vijf kleine. zodat je een beetje meer gevoel er voor lkrijgt. Als de balken op de grond liggen kan er weinig gebeuren.

Als je dan weerecht met de hindernissen bezig gaat. probeer te tellen. dat je er ritme in krijgt. Je moet ook het paard niet onder je vandaan laten galoperen. je moet heb wat bij je houden, wat ook belangrijk is blijf zitten tot het paard afzet. Anders heb je meer kans dat je paard te vroeg springt.

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:51

Ik heb een boek, een redelijk oud dat nu zoek is :s Maar ik weet dat er in staat:
Als je springt, mag je de pas voor je paard nooit verkorten voor de hindernis, maar liever verlengen. Dus nooit verkorten, maar een langere pas laten maken ofzoiets, in hetzelfde ritme, natuurlijk.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:33

ik bedoelde met dat sneller en langzamer gaan dat jij dan kan zorgen dat hij goed voor de sprong uitkomt, om dat in te schatten is natuurlijk ook moeilijk daarom inderdaad oefenen, oefenen, oefenen, succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:02

Noucca schreef:
Ik vind juist dat je paard eerst zelf moet leren te kijken, voor je zelf de afstanden gaat inschatten.

Maar als je zelf de afstand niet ziet en je paard ziet het ook niet dan houdt alles op natuurlijk.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:15

Alles valt te leren Haha!
Maar ik raad je toch aan om wat hulp in te schakelen,iemand die je kan uitleggen hoe het nu precies werkt.
Dat meetellen bedoel ik.
Misschien helpt het ook als je eens naar andere ruiters kijkt die springen.
Of eens in een springles op de manege meerijden

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:31

Jippie schreef:
Maar als je zelf de afstand niet ziet en je paard ziet het ook niet dan houdt alles op natuurlijk.


Vandaar je paard het LEREN zien.. Knipoog
Dmv combinaties, zoals ik hierboven ook al zei

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:50

Het afstanden zien kan je inderdaad alleen door ervaring leren. Sommigen hebben er meer talent voor dan anderen en zien het vrij snel.

Je paard moet zelf gaan kijken en springen en jij moet zorgen dat hij netjes voor de sprong komt. Sommige paarden zijn van zichzelf heel handig en kijken meteen al heel goed mee, anderen moet je echt alert maken op de sprong.

Heel belangrijk is hierbij een constant basistempo!! Daarnaast leren schakelen, maar met een mooi basistempo zal je al 50 % beter uit komen.
Je paard moet dus vloeiend door galoperen naar de sprong en blijven wachten. Als hij teveel aantrekt op de sprong rijd je wat meer terug als hij teveel terug komt op de sprong weer mee been. Het moet niet zo zijn dat als je paard de hindernis ziet dat hij steeds harder gaat.

En tellen inderdaad ik tel nog alles uit, voor mijn gevoel rijd ik zekerder als ik blijf tellen heel suf is dat. Het is ook een beetje een gevoel.. In het begin zie je pas bij de laatste 2 of 3 galopsprongen dat het niet gaat passen, en straks kan je dat bij 5, 6 of meer sprongen al zien en dus ingrijpen als je ziet dat het niet past.

Als je wat verder bent kan je bijvoorbeeld twee hindernissen op 4,5 galopsprong zetten en dan oefenen in 4 sprongen groot te rijden of 5 sprongen terug te rijden, maar dan moet je wel behoorlijk kunnen schakelen.

Maar eerst een goed regelmatig grondtempo!! Dat is echt het halve werk.
(en les nemen! waar is RK??)

Succes!!

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:57

een paard moet zelf goed uitkomen zonder hulp van de ruiten...
bij de meeste kan dat maar sommige hebben hulp nodig...

wat je kan doen is als je een keer alleen in de bak bent laat je teugels bijna los ze mag geen steun zoeken bij jou handen...

laat er maar gaan kijken of ze het zelf kan...
en probeer het daarna op het tempo wat jij wilt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:55

Promessa schreef:
een paard moet zelf goed uitkomen zonder hulp van de ruiten...


dat is echt onzin! Als ruiter bepaal je het tempo en dus ook hoe je je paard voor de sprong zet.

Ik heb al veel te veel paarden gezien die vakkundig de stop in werden gereden Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:02

idd, dat is echt onzin en heel erge onzin Verdrietig

Jij als ruiter hoort je paard goed bij de sprong te brengen.
daarom is dressuurwerk met springen ook zo belangrijk.
Jij moet kunnen verruimen in galop en zijn passen ook korter kunnen maken, zonder ritme te verliezen.
Door te verruimen of verkorten beplaal jij hoeveel galop sprongen hij maakt, hoeveel meter per galop sprong je aflegt en zo kun je passend op de sprong aanrijden.

Natuurlijk is het fijn als je een paard hebt, wat niet bij de kleinste ruiterfout de rem in vliegt, maar aan de andere kant hij hij daar het volste recht toe. En hem daarvoor straffen is dan ook erg onterecht.
Je straft hem dan voor jouw onkunde.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:31

Ik ben blij dat mensen boven mij Promessa heeft verbeterd!

Door te wisselen uit het basistempo kom je een heel eind! Net zoals hierboven al beschreven staat

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:44

Zep schreef:
Veel werken aan een goede actieve ritmische galop. Ook al ga je je passen langer of korter maken, blijf steeds hetzelfde ritme vasthouden. Je moet echt het gevoel hebben dat je paard van de grond af springt.

Je kunt dit oefenen door 2 balken een flink eind uit elkaar op de grond te leggen, en dan proberen verschillende aantal galopsprongen te maken, met behoud van hetzelfde ritme.

Ook kun je op een grote volte 2 balken of misschien cavaletti op de cirkel plaatsen, en dan gewoon rond galopperen en proberen zo min mogelijk te veranderen aan de galopsprong, maar passend te rijden door een goede lijn te zoeken.

Ben ik het helemaal mee eens!
En ga ook mee tellen (hardop!!) zodat je er steeds makkelijker mee wordt. Klinkt kinderachtig, maar werkt echt, ik laat het de mensen in mijn lessen ook doen!

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:59

Jippie schreef:
dat is echt onzin! Als ruiter bepaal je het tempo en dus ook hoe je je paard voor de sprong zet.

Ik heb al veel te veel paarden gezien die vakkundig de stop in werden gereden Verdrietig



Vakkundig de stop inrijden is makkelijker als je teveel gaat terugnemen waar het niet hoort, dan als je je paard gewoon laat doen.
Je moet niet zomaar alles laten afhangen van je paard (gaat hij snel doorhebben en van profiteren trouwens Knipoog ) maar met een goed basistempo kan een paard zich als het niet te hoog is perfect redden door wat vroeger of later af te zetten, en door veel combinaties (en niet enkel in-uitjes en dubbelsprongen, maar een hele rij achter elkaar) leert hij het zelf.
Dan pas wordt het imo tijd om de ruiter het te leren, want als je teveel gaat corrigeren zonder dat je dat gevoel en dat inzicht hebt, doe je meer fout dan goed.
(en ik heb er jammer genoeg ervaring mee, want mijn paard is de stop in gereden, omdat ik van mijn vorige instructeur al veel te vroeg zelf de afstand moest gaan regelen.. )

Het is natuurlijk ideaal dat je als ruiter de afstanden kan inschatten en regelen, maar dat is veel moeilijker dan velen denken, en zolang je dat niet onder de knie hebt, kan je beter gewoon vlot rijden en je paard het laten inschatten.
Paarden zijn vaak veel slimmer dan hun ruiters in dat opzicht!!