Door de bovenlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Door de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 21:53

Wat wordt er daar nu precies mee bedoeld????? Verward
Ik heb nu les van Herman Wientjes en die zegt niets anders dan door de bovenlijn rijden. Terwijl ik naar mijn idee mijn haffie toch heerlijk aan het rijden ben . Wie kan mij antwaard geven?????

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:55

Haha, als je van iemand les krijgt dan kun je het toch het beste aan diegene vragen! Iedereen interpeteerd het weer anders en je instructeur wordt ervoor betaald om je dingen te leren en dus ook dit soort dingen uit te leggen!
Je hebt niet voor niets een mond, trek je scheur open en vraag het! Lachen
Ik zou het trouwens ook niet écht weten, in elk geval niet uit kunnen leggen

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:02

Nimwan schreef:
Wat wordt er daar nu precies mee bedoeld????? Verward
Ik heb nu les van Herman Wientjes en die zegt niets anders dan door de bovenlijn rijden. Terwijl ik naar mijn idee mijn haffie toch heerlijk aan het rijden ben . Wie kan mij antwaard geven?????


Ik heb geen idee wat het betekent , want ik heb er nooit van gehoord, maar ik denk dat hij bedoelt voorwaarts neerwaarts rijden.
Gokje hoor!! Tong uitsteken Maar vraag het inderdaad eens aan je instructeur hij is er om je les te geven en dus dingen te leren en hoort iets uit te leggen als je iets niet snapt.

Succes ermee!!! OK dan!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:07

Wij hebben ook wel les gehad van Herman. Hij zegt idd steeds die term ; door de bovenlijn. (net als; aaaaan je been.. Lachen )
Zoals ik het geinterpreteerd heb ; door de achterhand te stimuleren kunnen doorvragen aan de voorkant, waardoor het paard zich aanspant van staartaanzet tot oren. (bovenlijn).

Herman werkt (bij ons tenminste) aan diep en rond met heel veel stelling rijden met proberen de achterhand er goed bij te houden. (regelmatig een tikje bovenóp de kont..),vrij lossig van de hand zodat het paard zijn eigen hals leert dragen.

Hopelijk heb ik het goed begrepen... Verward
Maar zal voor elke combinatie weer wat anders kunnen zijn...

Maar uiteraaaaard ; VRAGEN ! En hij staat altijd open voor discussie.
veel plezier !

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 22:14

oke dan begrijp ik het weer een beetje. Ja hij zegt ook altijd aan dat been. Het enige wat ik dan nog niet begrijp is dat als ik hem voorwaarts neerwaarts rijd dan ik hem dan van voor elke keer korter moet gaan nemen. Verward Ja ik zal het hem wel vragen de volgende keer als hij weer komt.[/quote]

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:30

Nou, als je paard met zijn hals in gaat buigen, wordt de afstand mond-hand korter, dan lijkt het me logisch om je teugels dan ook korter te nemen Knipoog maar zoals de anderen al zeggen: vraag het! Lachen

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:42

ben ik weer

tis natuurlijk moeilijk te beoordelen wat er precies gebeurt, maar misschien laat je de teugels ietsiepietsie langer worden ? Overkwam mij ook, omdat ik zijn hals moest laten zakken en daarbij heel licht in de hand houden.. Dat is ook wel de bedoeling, maar doordat ik de teugels wat gaf, werd mijn paard telkens te lang Schijnheilig

Hij moest juist zijn lijf niet langer maken, maar de bovenlijn (daar istieweer !! ) meer aanspannen door dieper in te buigen in de hals. Dus wel voorw/neerw, maar niet langer in zijn lijf. Pffffffffffffffffff..... Rolleyes
(voor paard en berijdster... )

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:13

Nimwan, zonder afzeiken echt niet, maar ben je al toe aan lessen van Herman? Als je de basis van zijn systeem niet kunt volgen dan lijkt het mij beter om voorlopig naar een basis instructeur uit te zien die wellicht ook veel goedkoper werkt. jiska vd Akker, Nella Bijlsma, Prakash Peerenboom, Carmen Grondsma, Ilona Mens, Jolanda Schreuder, en als de rest van de bokkers helpen dan krijg je nog 10 namen, die kunnen je dat, volgens mij, vanaf de basis duidelijk maken wat ermee bedoelt wordt.
En dan voor de fijnafstelling is Herman een hele goede.

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 12:43

ik heb gewoon af en toe problemen met woorden en als iemand mij dat dan op een andere manier duidelijk kan maken dan ben ik erg blij, snap je dat ik heb niet alleen les van herman ook nog van andere maar op het moment dat ik les van herman heb ben ik zo geconcentreerd bezig dat ik zulke dingen vergeet te vragen. Hij komt maar eens in de maand dus vandaar dat ik de vraag hier stelde. Ik zal in ieder geval aankomende week Marjo Korporal wel eens vragen hoe en wat. Bedankt voor de reacties

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:53

Marjo stond nog niet in het rijtje! Is gisteren m kampioen geworden!
Ik weet niet wie er blijer was, Tiemen of zij zelf.

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 13:21

ja super he. Ik zie haar woensdag weer, zal wel leuk worden denk ik.