probleem met lichtrijden op jamaica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

probleem met lichtrijden op jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 20:37

ik heb altijd geleerd licht te rijden als het buiten voorbeen naar voren gaat. Echter, op de rechterhand krijg ik het bij jamaica niet voor elkaar om op het goede been te zitten. OP het verkeerde been zit ik gewoon normaal, maar op het goede been wiebel ik alle kanten op, en voelt het of ik op het verkeerde been zit.
Wat doe ik fout? (voor zover je dat kan beoordelen zonder het te zien)

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:33

Misschien vind ze het fijner als je op het rechterbeen lichtrijd ,
sommige paaden hebben daar een voorkeur in.

De mijne zit ook op het enen been lekker en op het andere heel wiebelig,
dan is ze ook een beetje uit evenwicht ,
en eerst (nu nog HEEL soms) deed ze dan altijd wat om me weer op het andere been te krijgen , even schrikken , even een raar dribbeltje ,
wat ze maar kon bedenken Haha! .
Helaas had ik haar snode plannetjes door ,
en als ik dan wat duidelijker stelling naar binnen vroeg ging ze wel
lekker lopen , daarna weer rechtstellen was er niks meer aan de hand.

Ik let er ook goed op dat ik ongeveer evenveel op links als op rechts rijd
in een rit , zodat ze er goed aan went .
Maar ik merk het nog wel soms dat ze het een beetje moeilijk vind...


Misschien is er wel een bepaalde reden voor ?
Ben ik ook wel benieuwd naar !!!

Maar denk dat het gewoon voorkeur is ,
ik schrijf ook beter met rechts dan met links zal ik maar zeggen Haha!

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:36

Heb dit probleem ok met Pouskin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:50

Zonder het te zien denk ik ook dat het paard een voorkeur heeft op welk been je lichtrijdt, dat heeft te maken met welke benen hij op de grond heeft als je zit, dat is het zwaarste moment. De oorzaak is scheefheid. De paarden die dit doen worden uit hun evenwicht gebracht omdat ze te eenzijdig ontwikkeld zijn, ze zijn aan een kant veel sterker dan aan de andere kant. Het is voor je paard comfortabeler als je op het sterke been zit en het is moeilijker als je op zijn zwakke kant landt, vandaar dat ie hobbelt.
Het is dus zaak om je paard zo te rijden dat de scheefheid minder wordt. Doe dus oefeningen om de zwakkere kant sterker te maken en de sterkere kant soepeler.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 00:38

tja lov, leuk en aardig, maar war je beschrijft klinkt als behoorlijk intensief gaan trainen, en dat was ik met jamaica nog niet van plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:06

Nee hoor, dat valt reuze mee. Met wat je met haar doet, heeft ze deze scheefheid weten te ontwikkelen, dus dat maakt niet veel uit. Het gaat er vooral om dat je niet alleen voor haar streng bent, maar ook voor jezelf. Let er bijvoorbeeld op dat je niet veel meer doet op haar makkelijke kant. Let er op dat je ook stelling en buiging vraagt aan de kant waar dat lastiger is. Galoppeer op twee handen, enzovoort. Uiteraard ga wat langer stappen als je merkt dat ze het moeilijk vindt, maar ook dat stappen doe je op twee handen. Je rijdt bijvoorbeeld ook veel wendingen, of op de tweede hoefslag. Soms zal ze het misschien niet leuk vinden, maar uiteindelijk is het beter voor haar. Pas het werk een beetje aan aan haar vermogen, maar probeer geen concessie te doen aan het rechtrichten.
Voor duidelijke uitleg kun je 'in het rechte spoor' van Jos Pronk er op na slaan, daar staan handige dingen in om te weten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 01:15

ik heb eigenlijk geen hand waarvan ik zeg daar rij ik het meeste op, ik stap los op beide handen, stap normaal op beide handen, draaf op beide handen, figuren op beide handen etc etc.
Heb verder ook niet echt het idee dat ze een bepaalde hand moeilijk vindt (is bij elk paard zo, maar ik ben er met jamaica nog niet achter welke hand het is Haha!)
Dacht meer dat het aan mijn zit ofzo zou liggen, in die richting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:24

Als ze je al graag zo scheef op haar rug zet, dan is dat een teken genoeg dat ze wat scheef wordt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:48

Stef, klinkt als wat Cerise in het begin had op de rechterhand.
Rechtsom is haar moeilijke kant, is ze wat stijver in, stelling is dan nog moeilijk.
Daarom 'voelt' het lichtrijden ook minder 'goed' als op de andere hand.
Vooral veel oefenen en kijk eens of het lichtrijden op de volte op die hand moeilijker is of juist minder moeilijk?
Anders even aan je instructrice vragen. Sterkte!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 11:03


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:49

Hmmmmm, heb je mij weer met m'n eigenwijze kop.... Haha!

Ik kan uit bovenstaand verhaal niet afleiden dat het aan het paard zou liggen Verward Ik zie regelmatig ruiters die hetzelfde probleem hebben. Ik vraag ze dan (hoe koud het ook is) om even de jas en slobbertrui uit te doen en de overige kleding even, hoe oncharmant ook, in de rijbroek te stoppen. Vervolgens even van voren en van achteren bekijken, en je ziet dat veel mensen zelf wat vast zitten aan 1 kant van de heupen. Daardoor is de heupbeweging niet zuiver naar voren, maar meestal gericht naar de "goede" kant van de ruiter. Maw: als je heup aan de rechterkant vastzit, is de opgooibeweging vaak wat naar links, omdat de rechterheup niet soepel is. Dit resulteert vaak in rechtsom wel voor het ook netjes kunnen lichtrijden (pas als je beter kijkt zie je de afwijking weer terug) maar linksom niet.

Dus vraag eens een (zeer) ervaren stalgenoot oid om eens kritisch naar je bewegingen te kijken?

Sowieso kan het geen kwaad om bij je paard goed te letten op rechtheid, echter, met een 'afwijking' in de ruiter, zal het paard ook nooit recht worden...