Niet oplettend...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Niet oplettend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:58

IK heb me paard dus eindelijk zo ver dat ze netjes laag leert lopen in stap draf galop en dat ze lekker ontspannen loopt. Alleen waar ze nou altijd al moeite mee gehad heeft is het ronder instellen met halthouden.
Ik moet zoveel kracht op die teugels zetten en ik krijg der gewoon niet gemakkelijk omlaag... Ik ontspan wel na enige tijd en ik maak veel overgangen van stap-halthouden en draf-halthouden en andersom maar ik krijg der niet echt met der aandacht bij mij...
Heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt!

Groetjes Ilona

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:08

Met kracht naar beneden houden met halthouden werkt vaak negatief. Een beetje paard gaat dan al snel terug trekken en staat dan dus blij met zn hoofd de lucht in.

Als je wilt dat je paard laag blijft met zn hoofd tijdens het halthouden dan zul je dat moeten oplossen met je benen en met je zit. Je handen juist ontspannen houden.

Wat zegt je instructie er van?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 14:14

ik heb morgen waarschijnlijk les dus dan ga ik het vragen... ze had eerst erg moeite met het laag ontspannen lopen zonder der neus naar voren te doen.. Zadelmaker laten kijken want het zadel lag ook niet helemaal goed en nu loopt ze al een stuk fijner. Ik rijd nou ook 1 keer in de week met halsverlenger en daar reageert ze erg goed op.. Maar dit is meer dat ik wat minder met me handen bezig hoef te zijn.
Met druk op de teugels houden lukt het op een gegeven moment wel want dan geeft ze op... Alleen ik wil dat ze sneller en makkelijker nageeft.. Als ik me handen alleen ontspannen houd kan ik als het aan haar ligt wachten tot volgend jaar kerst...Lachen

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:34

Stukje uit 'Paardrijden met gevoel' van Wim Bonhof & Tessa van Daalen
35. Hoe voorkom ik dat hij tegen de teugel komt tijdens het halthouden?
Een paard dat tijdens of net na het halthouden zijn neus in de lucht steekt, is niet meer aan het been. Hij blokkeert in zijn rug en kaak tegen een ruiter die te veel druk op de teugel houdt. Meestal staat zo'n paard ook niet vierkant stil. Zorg dat dit paard actiever aan het been wordt (zie 1) en de achterhand beter onder zijn lichaam plaatst.
Aandachtspunten: Rijd schijnovergangen (zie 47) / Longeren met bijzetteugels / Rijden met een stootteugel (zie 15)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee en luister naar je instructrice Haha!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:14

IDD wat Evelijn hier boven zegt. Bij een overgang is het belangrijk dat het paard vaart minderd door juist zijn gewicht op de achterhand te nemen. Dit vergt redelijk veel kracht van een paard, voor hem is het veel makkelijker op de voorhand te vallen en gewicht in jou handen te gooien, waardoor aanleuning en contact verloren gaat.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:45

Les nemen!!! want zoals jij het doet is echt niet de juiste manier. Je instructeur kan je vertellen wat je fout doet en wat je moet verbeteren.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:25

Vergeet je handen even, dus WEL ontspannen, en let op je zit, benen en houding. Zelf ontspannen kan al een wereld van verschil zijn ten opzichte van de krachtmeting die je nu hebt!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:46

en geduld hebben, want het duurt even voordat je dit gaat lukken....

Ben het eens met de mensen hierboven. Nageven tijdens en naar halthouden toe is erg moeilijk, omdat je heel snel de voorwaartsheid verliest. En die heb je hard nodig om nageeflijkheid te krijgen en te houden... Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:24

Vraag me ook af hoe het nageven in de andere gangen verkregen word.