Rijden met meerdere paarden in een bak een ramp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Rijden met meerdere paarden in een bak een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 11:11

Hoi,

Als ik met Pregini in de bak rijd en er zijn ook nog anderen aan het rijden, is Pregini een ramp. Zij gaat wanneer een paard voor haar loopt of dichtbij komt er achter aan hollen en word ze helemaal onbestuurbaar. Nou vroeg ik me af wat hier de reden van kan zijn. Als ik alleen rijd heb ik helemaal nergens last van, dan gaat ze super. Maar wanneer ik met meerdere in de bak rijd is ze alleen maar achter paarden aan het rennen. Ik moet er dan ook echt tegen een muur zetten wil ze stoppen. Heeft dit te maken met onzekerheid bij een paard??? Wie kan me hier iets meer over vertellen........

Alvast bedankt

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:26

Hoi Eva, hoe is het??
Zo te horen een probleempje met je paard..
Prakkie heeft dat ook heel erg gehad en zo zijn er wel meerdere paarden die het hebben. Ik heb prakkie steeds heel erg gerust gesteld en als ik met meerdere paarden in bak zat, ging ik wat onder haar tempo rijden zodat ik wat meer controle heb. Prakkie doet het nog wel eens, maar al een heel stuk minder.
Ook eens aan iemand met een heel rustig paard vragen of jullie ff naast elkaar kunnen rijden. Jij eerst aan de binnenkant en als dat goed gaat aan de buitenkant (dat ze opgesloten zit tussen het paard en de bakrand). Zo eraan laten wennen en laten weten dat het niet eng is. Succes ermee!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:52

Ik denk dat het een combinatie van stress en angst is. Maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen achter een computerschermpje.
Sinds wanneer is dit zo? Altijd al? Als je nog maar kort in de bak met anderen samen rijdt, dan denk ik dat het na verloop van tijd wel over gaat.
Gewoon proberen te negeren en verder rijden. Als je zeker weet dat het angst is, dan rustig tegen hem praten en kalmeren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:31

Kan met onzekerheid te maken hebben. Tjo heeft ook soms die neiging in de lesssen (thuis rijden we meestal alleen), vooal als we iets moeten oefenen wat ze moeilijk vindt.
Of ze vindt het gewoon erg gezellig, lekker kontjeplakken. Ik weet niet hoe oud ze is. Zou me er in ieder geval niet te druk over maken, gaat vanzelf over als ze jong is en wat ouder wordt. Gewoon blijven proberen, begin anders (indien mogelijk) eens met 1 ander paard in de bak, als dat gaat probeer je er steeds meer.
Succes,
viv

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:58

Bij mij op de manege staat nu ook een nieuw paard die in eerste instantie voor de lessen bedoeld was maar dat paard kon dus ook niet met andere paarden in de bak. Nu is er iemand die hem als leerpaard gekocht heeft (paard loopt Z1) maar zij neemt in eerste instantie priveles en langzamerhand zodra ze het paardje wat beter kent gaat ze in de pensionuren rijden met andere paarden.

Ik heb wel eens het idee dat het komt doordat in dit geval de paarden nog niet met dit nieuwe paard in het weiland hebben gestaan en de rangorde nog niet helemaal bepaald is en daarom dus niet goed bij andere paarden in de bak kan. Dit paard doet exact hetzelfde als jouw paard zo te horen. Ik denk wat jouw paard betreft dat je moet proberen wat Prakkie zei en dat het dan wel een keer ophoudt.

Succes ermee!
Groetjes van Jessica!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:18

Ik heb het ook wel eens mee gemaakt met een jonge pony. Die ging alleen maar bokken als een ander paard in de buurt liep. Dat ging vanzelf over toen het rijden wat beter ging (lees: toen zij haar evenwicht beter kon bewaren). We zijn gewoon proberen de andere paarden een beetje uit de weg te gaan en nu is ze superbraaf! Ik zou gewoon lekker proberen "normaal" te gaan rijden (hoe moeilijk het ook is) en denk dat het vanzelf wel weer over gaat! Heel veel succes!!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:44

ik heb zelf ook tegenwoordig zo'n paard. Eerst was er niets aan de hand. Maar tegenwoordig? Het wordt echt eng!
Ik probeer zovaak mogelijk met iemand anders te rijden. Gewoon met z'n tweeen. Als dat straks goed gaat, probeer ik nog iemand erbij te halen, en hopen dat het dan goed komt.

Btw. bij 'mijn' paard denk ik dat het een vorm van pesten is tegenover mij }> . Tijdens wedstrijden wanneer ik met een stuk of 10 paarden in de bak is er niks aan de hand Koe

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:44

Het paard waar ik op rij heeft het zelfde probleem. Maar dat heeft bij hem gewoon met dominantie te maken.
Hij vindt zichzelf gewoon een hele stoere vent en dat zal iedereen moeten weten.
Ik doe alsof er niks aan de hand is en rij gewoon door.
De ene keer is het erger dan de andere keer, maar door het te negeren is het wel een stuk minder geworden.

Ik ben nog steeds de baas en niet hij. En dat moeten ze gewoon even weten!! Haha!

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

een oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 19:23

een oorzaak kan zijn dat hij/zij de baas wil zijn.
veel hengsten of ruinen doen dit.
ze willen laten zien dat zij de sterksten kunnen zijn.
of gewoon willen showen.
blijf gewoon op de volte rijden en vraag aan die anderen of ze een beetje om je willen denken.
veel mensen doen dit dan wel
veel su6

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:48

op mn vorige stal reden we meestal met zn 3en in de bak (geen les ofzo maar gewoon) en dat ene meisje reed altijd expres precies op de andere hand. als wij op de linkerhand gingen rijden ging zij op de rechterhand en als we dan van hand gingen veranderen deed zij dat ook zodat we steeds bijna tegen elkaar aan reden omdat zij nooit van de hoefslag af wou gaan!
heeeeel erg irri.... Frusty
maar dat heeft verder niets met jou verhaal/vraag te maken Schijnheilig

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 22:58

Klinkt wel wat bekent, mijn paard is behoorlijk angstig voor donkere en zwarte paarden...En nou rijd ik regelmatig met drie Friezen in de bak Haha! Hij gaat dan wel niet rennen maar wil er toch liever versneld voorbij, eerst dachten wij aan dominantie en een vorm van agressie (hengst) maar later bleek dat hij gewoon angst heeft voor die zwarte reuzen.
Ik rijd hem dan onder zijn tempo, vraag extra stelling en rijd voltes halve baan, zo moet hij gewoon zijn aandacht bij mij houden.
Hoe zwaarder ik hem in het werk zet, hoe minder hij op die paarden let.
En wanneer wij in een rustige stap passeren beloon ik hem wel even.
Oefenen oefenen dat is het enige, probeer zijn aandacht bij jou te houden.