paard valt in de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

paard valt in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:33

mijn paardje is nogal druk, en wil steeds harder lopen, ik probeer dit te corrigeren door een ophouding te geven tot ze weer iets langzamer loopt en dan weer te onspannen, maar ik blijf maar ophoudingen geven

er zijn volgens mij geen dingen waar ze last van heeft -> geen vlucht gedrag)

Weet iemand hoe je hier handig mee om kunt gaan?

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:36

heb je enig idee waarom ze druk is?
Loopt ze te weinig.. krijgt ze te veel voer, staat ze onrustig op stal. ?

Het kan natuurlijk ook haar karakter zijn (de mijne is ook zo'n heethoofdje)
Je hoeft ook nie tconstant ophoudingen te geven, goed bezig zijn met je paard doet ook wonderen.
Veel figuren rijden, slangevoltes, kleine voltes, afwenden, pasje wijken.
Zodat het paard zijn tempo hetzelfde moet houden voor een goede balans. Tevens is dit werk leuker voor het paard omdat hij dan wat te doen heeft. De meeste snelle paardjes ( die ik ken ) zijn werkwilig, en willen graag hun energie kwijt.

En natuurlijk.. Lessen Vork

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:49

ik ben het eens met marwszjeuh (ingewikkelde naam zeg Knipoog )
als je veel figuren rijdt zijn ze ook meer met hun aandacht bij jou en dan halen ze zich ook minder in hun hoofd.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:55

Probeer haar er eens wat vaker uit te halen. Bv longeren in de ochtend en rijden in de avond. Je kunt haar ook voor het rijden ff longeren zodat ze haar ei kwijt kan voor je er op stapt.
Wat overigens ook heel goed werkt (als ze tijdens de draf zo loperig wordt) is het vertragen van je lichtrijden. Je paardje geeft dus een ritme aan en dat ritme verbreek je en vertraag je. Je paard zal dat iritant vinden en proberen je weer in het goede ritme te krijgen en dus vertragen zonder dat je je hand hoeft te gebruiken!

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:34

Volgens mij krijgt ze voldoende beweging, tuurlijk, na een uur keihardwerken wordt haar looplust wel minder, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik haar telkens 'leeg' rijd.

als alternatief voor teveel ophoudingen zet ik haar ook wel op een kleine volte, 't tempo wordt dan ook wel lager, maar als ze op het rechte stuk iets de kans krijgt is ze weer weg en kan ik opnieuw beginnen.

ik vindt het niet erg dat ik gedult moet hebben, als ik maar verbetering zie, en tot nu to blijft ze maar lopen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:37

ik denk dat je het meeste baat hebt bij goede instruktie!

kantel je bekken, ga wat achterin je zadel zitten........ ga langzamer lichtrijden dan het paard loopt er zijn honderden manieren om een snel paard langzamer te maken

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:29

Je vraag roept bij mij alleen maar nieuwe vragen op. Hoe oud is ze en hoe ver in haar training? Loopt ze als ze hard gaat meer op de voorhand? Doet ze het ook onder andere ruiters?

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:55

6 jaar
relatief in het begin van de training, er heeft 1 jaar iemand anders op zitten 'hobbelen' maar die had haar niet onder controle

bij haar was ze nog onrustiger

'k rijd haar nu ongeveer een half jaar
wijken voor het been zit er nu in, overgangen gaat ook goed
stelling lukt nog niet echt, is ook niet erg komt in later stadium wel, moet haar eerst beter onder controle hebben
nog geen constant tempo in draf (heb ik met andere paarden nooit gehad)
ik vind het niet erg dat ze 'wegloopt' als ik maar langzaam verbetering zie
en dat heb ik nog niet

ik probeer wel om zoveel mogelijk afwisseling te hebben om het voor haar interresant te houden.

ze is wel ontzettend gevoelig voor het been, misschien dat dat er iets mee te maken heeft

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:01

sorry, nog vergeten

ik heb meerdere keren een stevige ophouding gegeven, hierdoor probeert ze een beetje van de hand af te blijven (moet oppassen, anders gaat ze boren) wat ik nu probeer is met hele lichte hand rijden, als ze te hard gaat voorzichtig met de buitenteugel opvangen, reageert ze niet dan zet ik haar op een kleine volte tot het tempo eruit is en begin opnieuw

het lijkt misschien alsof ik als een halve idioot in de mond van het paard zit te rossen, dit is niet zo, verder ondersteun ik ook goed met het been.

als het paard niet goed loopt is het (bijna) altijd de fout van de ruiter, dat zal ongetwijfeld hier ook het geval zijn, maar bij voorgaande paarden had ik hier nooit last mee, deze is een stuk moeilijker te rijden, en ik weet nog niet goed hoe ik dit het beste aan kan pakken, vandaar ook mijn vraag

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:19

gijsenkim schreef:
ik denk dat je het meeste baat hebt bij goede instruktie!

kantel je bekken, ga wat achterin je zadel zitten........ ga langzamer lichtrijden dan het paard loopt er zijn honderden manieren om een snel paard langzamer te maken


Ik ga met Kim mee, heb hetzelfde soort paard, zodra ze de kans krijgt begint ze lekker door te stampen Tong uitsteken

En idd honderd manieren, wat bij mij erg goed helpt is heel bewust aandraven, als dat goed gaat is de draf op zich al een stuk rustiger en makkelijker te controleren.
Heel rustig licht rijden, niet in het tempo van haar, maar in het tempo dat ik wil dat ze loopt, en idd zij past zich hier aan aan.
Al is het wel ene ingewikkeld iets om uit het ritme te licht rijden.
Verder gebruik ik daar mijn stem bij, rustig meisje, zo is die goed en dat soort dingen.
Idd aandacht bij jou houden, alvast bezig zijn met de stelling, dan is het tempo ook wat makkelijker bij je te houden omdat ze toch met jou bezig is.
Dit alles zorgt er bij mij al voor dat ophoudingen maken veel minder nodig is dan voorheen, toen zat ik idd ook de hele tijd ophoudingen te maken, 5 tellen werkte het en toen begon het weer, niet echt leuk rijden.