hoe belangrijk = laten inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

hoe belangrijk = laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 17:49

Ok, ik hebn op de zoekfunctie al vanalles gevonden over het inrijden van een paard.
Maar ik wou graag jullie mening over het volgende:
Binnen nu en snel krijg ik mijn paard (Quicksilver x Havidoff), waarmee ik enkel recreatief dressuur mee wil gaan rijden, dus geen concours ofzo.
Nu heb ik "zomaar iemand" gevonden die hem voor mij wil inrijden (hij is nu 3 trouwens), maar dat werd mij snel daarna al hevig afgeraden. En ik jreeg een adres in Maasbree mee om hem te laten inrijden (een maand bij hun op stal voor 350,- alles incl. die mensen rijden blijkbaar hele goeie dressuurpaarden in enzo).
Dus nu ben ik in dubio, aan de ene kant wil ik denk ik wel gewoon het beste voor paardjelief Schijnheilig , maar, wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten! Pling

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:50

laten inrijden door een stal of iig door iemand die er goed veel verstand van heeft is altijd handig. zo weet je zeker dat je paard de hulpen goed aanleert en braaf wordt afgeleverd.
nameless maakt ook proffesioneel zadelmak, stuur haar anders eens een PB

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 17:53

ja, maar zij woont veel verder voor mij dan maasbree. Niet dat dat heel erg is, maar omdat ik toch vernomen had dat ze het daar zo goed doen, is het wel gemakkelijk ook dat ze niet ver weg voor mij zitten natuurlijk.
Is 350,- voor een maand trouwens een normale prijs? Weet iemand hier meer van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:02

zeker weten door ervaren mensen laten doen.
Daar heb je altijd plezier van daarna.

En 350 is goedkoop

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:23

als je je paard door iemand anders in laat rijden, gaat hij/zij natuurlijk wel naar die hand lopen. ik zal les nemen, en hem/haar lekker naar je eigen hand laten lopen. Zo worden jullie het beste team!! *LOL*

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:01

je moet met name in de gaten houden wat je precies verwacht voor een bepaalde prijs.....
sommige stallen rijden paarden aan op een manier van spring er maar op...naar buiten ermee..en als t paard braaf is issie ingereden.....
das fijn maar als jij er vervolgens opklimt is t maar afwachten hoe hij dan reageert....
als je je paard echt flink goed aangereden wilt hebben ben je meer geld kwijt (das logisch)
hou dus in de gaten dat zadelmak en zadelmak twee hele verschillende dingen kunnen betekenen

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:20

als je het SAMEN met een instructeur doet denk ik dat je het beste resultaat bereikt.

woodie
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:22

weet niet hoeveel ervaring je zelf hebt anders zou ik het gewoon zelf doen (al dan niet met hulp van eigen instructie)of je vraagt het aan iemand bij jou op stal waar je vertrouwen in hebt

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:12

350 euro is niet goedkoop hoor. Het is een normale prijs. Zeker voor alles inc vind ik het een nette prijs. Daar zou ik dus niet op bezuinigen. Wel goed opletten waar je je paardje brengt hoor! Proffesionele stallen zijn ook niet altijd de beste keuze voor je paard (en ik kan het weten!). Dus waar je je paardje ook heen brengt; het moet voor jou juist aanvoelen. Laten inrijden door een persoon of je paard naar een proffesionele stal brengen hebben allebei z'n voor-en nadelen. Goed overwegen dus en ga anders een keertje langs om te kijken hoe ze te werk gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:19

In een maand tijd zetten ze echt niet het paard naar bepaalde hand, dus daar zou ik het niet voor laten.
En als jezelf geen ervaring hebt met zadelmak maken en je daar ook geen dagelijkse begeleiding in kunt krijgen zou ik het niet zelf doen.

verder blijft het noodzakelijk goede hulp te blijven houden op een jong paard.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:51

Als het paardje nog niet zadelmak is zou ik hem door ervaren personen laten beleren en inrijden. Maar alsnog heb je veel werk te doen daarna, in een maand kan een paard écht niet alles leren.
Een maand, 4 weken is erg kort. Als men hem daar elke dag traint kan het paard geestelijk ook even de kluts kwijt raken.
Dus rustdagen zijn ook nodig.

Mijn paardje was zadelmak en je kon er op rondstappen. De rest heb ik dus samen met een instructrice gedaan. ik reed in het begin alleen 2x per week op dr, privéles.. verder puur andere dingen doen zoals losgooien, longeren (af en toe met halsverlegertje, zodat ze haar rug wat beter ging gebruiken) enz.

Als je zelf de ervaring hebt, en het aandurft.
Zou ik het zelf doen
Het is leuk om samen met je paard dingen te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:08

VValar schreef:
350 euro is niet goedkoop hoor. Het is een normale prijs.


350 Euro 'all-in' door een professionele stal vind ik dus wel goedkoop. De meeste volpensionstallen vragen al tegen/rond de 300 Euro per maand voor een box (tenminste, als alle faciliteiten aanwezig zijn).

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:11

De prijs is miischien ook een beetje afhankelijk van de regio, mischein dat het in friesland duur is maar ik vind het ook best een hele goede prijs. Ik vind 350 all inn dus ook goedkoop, bij ons in de regio zit je ook zo tegen de 300 Euro als je een paard in volpension zet. Dus ik vind het best redelijk hoor.

En daarnaast je kanje paard beter goed in laten rijden dan goedkoop in laten rijden vind ik, immers de bedoeling is dat je toch flink wat jaartjes plezier van het beestje wil hebben.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:50

Als je zelf geen ervaring met africhting hebt, dan laten doen. Je loopt zelf niet de risico's (jonge paarden willen zeker de eerste keren nog wel eens wat uitproberen, of het nu angst of brutaliteit is laat ik in het midden).
Je bent je paard ong. een maand kwijt, dan kun je het paard daarna leuk rondsturen, en misschien dat je zelfs al een sprongetje kunt maken. Zelf kun je daarna verder trainen, het paard is nog niet naar iemands hand gezet hoor. Gewoon les nemen en dan de boel verder verfijnen. Ook na het inrijden wil een jong paard nog wel eens een bokkesprong maken, vergeet dat niet.

Heb je wel ervaring, dan kun je net zo goed je paard zelf klaarmaken. Vaak kun je binnen een week al in alle 3 gangen rondsturen (ligt wel een beetje aan het paard natuurlijk, sommige zijn bang en hebben meer tijd nodig), en heb je uiteraard alles wat je ermee bereikt zelf gedaan.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:22

Er is nog een optie die een beetje in het midden ligt tussen wegbrengen en zelf doen en dat is vragen of je instructeur het kan doen. Er van uitgaande dat dat een echte instructeur is. Het voordeel is dat je je paard zelf kunt verzorgen en dat je de vorderingen van dichtbij ziet. Er zal minder tijdsdruk zijn dus als je paard het allemaal wat te veel vindt worden kun je hem een dagje vrij geven. Ook zal jouw eigen instructeur precies weten wanneer het paard klaar is voor jou. Op het moment dat je hem zelf gaat rijden zal hij of zij ook precies weten wanneer je een "probleempje" tegenkomt.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:28

Owwwww ja, als je hem toch wegbrengt zou ik dat naar een proffessional doen en niet naar zomaar iemand. Het maakt echt niet uit wat je uiteindelijk met je paard gaat doen. Dressuur, springen, lekker buitenrijden of manegewerk. De basis moet echt goed zijn. De periode van inrijden zal bepalend zijn voor de rest van zijn leven!

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:39

Ik ben het met yolande eens!!

Zorg dat diegene die het gaat doen een ervaren iemand is, jijzelf, je instructeur/trice, professional. Als je een beetje aan gaat zitten klooien met een jong paard zul je daar nog lang spijt van hebben!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:41

Ik vind dat het aan je eigen ervaring ligt, en wat voor begeleiding jij zult krijgen. Ik ben blij dat ik mijn paard zelf hebt ingereden, mbv mijn instructrice, want ik heb nu een ontzettende sterke band met mijn paard!! En als je iemand kiest om in te rijden, zou ik erg goed zoeken, zodat het ook op jouw manier gebeurd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:45

Ik help mensen met het inrijden van hun paard.......... gemiddeld "werken" we drie dagen in de week. Mensen doen alles zelf en ik vertel wat wel en wat niet, ik longeer, ik blijf in het midden en help het stel, zowel paard als ruiter.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:20

Waarom doe je het eigenlijk niet zelf samen met je instructeur?

Ik zou hem in ieder geval niet door beun de haas laten inrijden. Of zelf doen onder goede begleiding of laten doen door mensen met ervaring.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:19

ik heb mijn pony zelf zadelmak gemaakt en toen heeft iemand met verstand van zaken haar de basis geleert. daarna werd ik erop gezet en kreeg ik les. daar hebben we onwijs veel van geleert.

SlIpPeReEnD

Berichten: 13
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:56

Inrijden is zó belangrijk.. als het niet goed gebeurt is het hele paard verpest.. en ik spreek uit ervaring

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:06

Wegbrengen, zeker als je zelf geen ervaring hebt, en elke dag een instructeur langs je hebben staan kost denk ik meer geld.
Inrijden kan beter de meteen goed gebeuren, corrigeren kost meer tijd en geld.