In galop met een Fries...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

In galop met een Fries...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 14:33

Nou jah natuurlijk gaat dit niet op voor alle Friezen maar wel voor veel en ook voor de Friezen die ik rij. Voornamelijk Mariël. Ik krijg haar maar niet in galop. Ik heb al van alles geprobeerd maar ze wil niet, hooguit een paar galopsprongetjes, maar verder niks. Ze gaat heel snel draven en natuurlijk lijkt dat wel heel mooi bij een Fries met veel behang enzow Knipoog maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Met buitenritten is het geen probleem, dan wil ze juist te snel Verward Naja maar als iemand tips ofzo heeft?? Dan graag


March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 14:41

Lenn schreef:
door het behang lijkt het draven mooi aha..
niet weg laten stormen in draf als je de hulp geeft maar buitenteugel eraan houden, duidelijke hulp geven, anders een tikje op dat moment aan de binnenkant.



Neej niet door het behang Tong uitsteken Maar gewoon zo een Fries met mooie sokken en lange manen en dat die dan zo heel mooi hoog gaat opgooien enzow zeg maar... Ik kan haar geen tikje geven met de zweep... Ik rij met Jel niet met zweep, dat is niet echt een succes. Ze is heel gevoelig en stressig overal voor en als ik met een zweep rij dan is het een brok spanning en dat wil ik niet, dat is n iet leuk voor haar en voor mij. Ik kan alles wel puur op stem en heel licht teugel doen, geef ik te hard druk met mijn benen zeg maar dan schrikt ze zich al dood dus een zweep ik geen optie..

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 14:46

Misschien scheelt het ook wel als ik het in een binnenbak probeer. Onze binnenbak is te klein om te galloperen en buiten is ze de bak niet echt gewend en is ze al vaak 'vervelend' zeg maar. Dus ik ga binnenkort even kijken met haar op de manege bij ons in het dorp denk ik en dan wil ik het binnen wel eens proberen, kijken of dat beter wil.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 00:11

Starbreeze"]

Enneuhh met zon harde draf als jij beschrijft... friezen hebben al de neiging hun hakken ri de staart te trekken, dat is *niet* mooi. Het is op zon moment een stuwende draf, geen gedragen Knipoog
[/quote]


Jaah ik snap wel wat je bedoelt Lachen Ik zag het van de week ook toen een meisje van de camping op Toetsie reed Lachen Mjah zij gaf ook niet echt de goede hulpen eerst dus Toets deed ook haar best om mooi te draven, later leek het idd niet meer echt 'mooi'. Maar Toets doet het op een gegeven moment wel en Jel niet Verward

[quote="Starbreeze schreef:
En een soort van 'laten schrikken' met je been, daardoor springen ze soms ook wel aan. Veel lange rechten stukken proberen, voltes is nog veel te hoog gegrepen. Oja en belonen he als ze het goed doet Haha!


Mjah dat laten schrikken met mijn been daar gaat ze niet echt van galopperen. Alleen nog maar harder draven of ze draait ineens om en vlucht richting uitgang Scheve mond Mutsje Lachen

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 08:45

amondi schreef:
En aan de longe? hoe doet ze het daar dan? En idd die tip van stap in galop werkt ook heel goed mits je paard goed en snel aan je been is. Iedere instructeur kan je hierbij helpen, kost misschien een paar euro's maar dan kun je weer vooruit.
Aan de Longe doet ze het eigenlijk ook niet. Ook alleen soms een paar passen maar aan de longe probeer i het meestal ook niet, want ik longeer altijd in de binnenbak en een pony kan daar net galloperen maar een paard echt niet, omdat onze binnenbak vrij smal is. Soms doet ze het uit schrik maar niet als ik haar dat vraag


March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 08:46

LuvdaTossa schreef:
Goede instructrice zoeken en zweep erbij..... Ik ken wel iemand die wel les geeft en zelf veel Friezen rijdt, bij de grens Gr. Fr.


Mjah dat is wel een eindje rijden voor mij. Nou jah valt op zich wel mee maar Jel is niet zo goed bevriend met de trailer dus dan is het wel een lang eind.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 09:03

Stem gebruikik wel, als ik geen stem gebruik dan snapt ze niet wat ik bedoel. Ik ga binnekort eerst zelf proberen in de binnenbak van de manege en wil het dan nog niet lukken dan vraag ik een paar lesjes aan denk ik. Nja iig bedankt Lachen

"Cruel crazy beautiful world"

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 21:51

Starbreeze schreef:
Galoppeerd ze in de wei wel? Waarschijnlijk wel, dus ze kan het wel. Je moet haar ook wel echt heel erg laten schrikken, de natuurlijke reactie van een vluchtdier is dat ze er echt hard vandoor gaan dan, en daar kun je dan even 'misbruik' van maken Knipoog


Jah in de wei galoppeert ze wel, het probleem is ook niet dat ze het niet kan, maar ze wil niet galopperen in de bak.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 19:53

horseyfries schreef:
Met de antwoorden van Jnien en Starbreeze ben ik het helemaal eens. Blijft proberen vanuit een heel rustige drafje ineens de hulp voor galop te geven (je paard echt overvallen) en als ze dan ook maar de neiging heeft om een galopsprong te doen belonen en herhalen (wachten tot ze weer rustig is en heel goed opletten dat ze niet al wat sneller draaft). Het gaat er niet om hoeveel meter je galoppeert, maar dat ze de hulp eerst leert snappen. Probeer dus niet om als ze éénmaal in galop is haar erin te houden maar beloon haar en laat haar rustig terug naar draf gaan.

De tip van zo hard mogelijk draven kan ik absoluut niet plaatsen, dat is zeker niet de manier om het je paard duidelijk te maken.
Je bent ook altijd welkom om een keer een Friezentrainingsweek mee te doen op Academy Stal Bartels, dan wordt je een hele week begeleidt en kun je elke dag oefenen op de juiste manier.



Mjah dat doe ik verder ook wel zeg maar, als ze het WEL doet belonen enzo. Maar eigenlijk komt ze niet veel verder dan een paar sprongetjes. En die tips van met de zweep dat is helemaal niks want zodra ze ook maar een zweep ziet wil ze helemaal niks meer, dan is ze helemaal in paniek dus dat is echt GEEN optie

"Cruel crazy beautiful world"

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 20:54

horseyfries schreef:
Dan kun je je al afvragen WAAROM ze daardoor zo in de stress schiet en proberen haar wat te desensibiliseren door af en toe een klein springzweepje mee te nemen en er niets mee te doen of juist mee te aaien en snoepjes geven zodat ze die zweep niet als iets bedreigends leert ervaren.
Misschien heb je zelf niet de ervaring die nodig is om een paard dit te leren en kun je iemand in je omgeving die goed kan rijden vragen om haar te leren galopperen zodat je kan "narijden"?


Een zweep is niet eng zolang ik niet met haar bezig ben. Ben ik aal het longeren of rijden dan is de zweep eng. Hou ik op met longeren dan kan ik haar gewoon 'aaien' met de zweep. Zodra ik de zweep heb en ze weet dat ik hem heb is ze al in paniek en kan ik niks meer met haar. En mjah, en bang paard kan je niks leren...

Wat ervaring betreft, ik heb wel eerder twee paarden gereden die eerst ook niet wouden/konden galopperen en ik heb die paarden het ook kunnen leren, dus het zou nu ook moeten kunnen maar het lukt niet echt (echt niet dus Knipoog )

"Cruel crazy beautiful world"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roxxie en 12 bezoekers