van paard gevallen... wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Re: van paard gevallen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:38

ik denk dat ze probeert te zeggen dat de instructeur je weer even vertrouwen moet geven in het paardrijden.
Wat veel mensen hebben nadat ze zijn gevallen is dat ze niet meer helemaal kalm blijven als er iets gebeurd,

een ervaren iemand zal zijn paard snel onder controle krijgen als het paard er vandoor gaat, maar een beginner reageerd vaak te langzaam, helemaal niet, of totaal verkeerd(denk aan gillen o.i.d.)
De instructeur moet daar even rekening mee houden.

En de enige oplossing is eigenlijk gewoon weer rijden, geen dingen blijven ontwijken die je eng vind. En uiteindelijk toch weer, als je zover bent, diezelfde route rijden.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:29

Zorg eerst maar dat het goed komt met je rug ;)

Ik heb ook een keer zoiets gehad. Het paard waar ik op reed ging er in rengalop vandoor, en ik ben er na een tijdje afgevallen. Ook, op mijn rug, en dat deed heel erg zeer. Ik heb dus toen op voorschrift van de dokter 3 week niet gereden.
Daarna was ik ook bang met paardrijden, maar ik ben gewoon doorgegaan, omdat ik eigenlijk niet durfde te zeggen dat ik bang was. Dat was niet zo slim.
Je kunt het beter aan de mensen met wie je samen rijd vertellen. Zij kunnen er dan rekening mee houden. En dit was op een buitenrit gebeurd. Rij als je het weer aandurft eerst in de bak (als daar de mogelijkheid voor is). Mocht het paard er dan vandoor gaan, heeft hij geen ruimte om vaart te maken, en het is voor jou denk ik ook wat prettiger ;)

Maar wat ik al zij : Neem eerst gewoon een paar weken rust ;)

Gemma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:17

Ik zit nu ook met een situatie van schrik en angst naar val maar dan voor mijn dochter. Sinds een week hebben wij een geweldig paardje en ze luistert zo goed. Ze is niet gemeen, helemaal niets. Mijn dochter vanmorgen voor het eerst los met haar in galop. Ze heeft nogal een lastige galop. (Het paard, niet mijn dochter). Je wordt echt het zadel uitgegooid en dit is dus een balanskwestie en oefenen voor jezelf volgens mij. Enfin, mijn dochter eerst linkerhand galop. Ging zo goed dus van hand veranderen en rechtsom. Toen raakte ze de controle over het paard kwijt. Ik zag dat ons paardje onzeker werd en het paard ging van links naar rechts. Hup hup en boem,..dochter op grond. Ze had last van middenrif. Geen adem kunnen krijgen enzo. Ons paardje schrok zo van die val mijn dochter. Ze ging er vandoor. Een aardige meneer heeft het paard opgevangen en ik heb het paard ook gelijk gerust gesteld. Ik zag aan het paard dat ze dacht: o jee en nu krijg ik op mijn donder. Nou dus niet. Het paard kon er niets aan doen. Het is ook een levend wezen en had ook de schrik in haar benen. Mijn dochter wat te drinken gegeven en toen het weer een beetje ging heb ik haar er weer gewoon opgezet. Ze wilde eerst niet maar heb gewoon gezegd: en nu er weer op, welkom bij de ruiters. Nu weet ik dat dit niet kan als je naar het ziekenhuis moet maar volgens mij is het het beste, zodra het weer kan, weer gewoon op het paard te stappen en dan maar ff lekker stappen met elkaar. Praten, en het paard laten voelen van het is ok zo. Iemand schreef hierboven dat het ook voor een paard schrikken is en dat klopt. Ik ben zelf ooit eens onder de auto gekomen met een paard dat ophol sloeg. Ook heftig en schrikken voor ons beiden. Samen hebben we het vertrouwen in elkaar en met elkaar weer opgebouwd. En dat hoeft niet gelijk weer rijden en galoperen en alles. Nee,...elkaar zien, voelen en weer vertrouwen. Dat is het belangrijkste. De rest komt vanzelf weer.

Succes en het gaat vast goed komen met jullie.