aan de teugel krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

aan de teugel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 10:24

In de manege is An de lesgeefster pas uit zwangerschapsverlof en nu gingen we ons de eerste maand vast leggen op dressuur.
Spreekt eigenlijk vanzelf dat je tijdens dressuur aan de teugel rijdt maar
ik rijd het meeste op Bolle en op Pouskin.
Op Bolle heb ik telkens problemen met aan de teugel te rijden.
Op Bolle mag je niet met een zweepje rijden omdat vroeger toen hij nog niet van de manege was werd hij mishandelt: een dikke man reed op hem als veulentje en hij moest dan galoperen. Deed hij dat niet dan kreeg hij zweepslagen.
Daarom heeft de manege hem gekocht om hem van zijn lijden te verlossen.
Hij is nu ook extra gevoelig van vroeger.
Hij gaat bijna nooit aan de teugel maar het gaat wel.
Hoe kan je hem het best aan de teugel krijgen.?
Anderen kan ik wel aan de teugel rijden maar hem niet.

Groetjes celine

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 12:44

probeer het eens met een slofteugel!
Dat werkt altijd.
De les laat je hem een beetje losjes
En steeds iets strakker!
tot dat ie naar je zin loopt!
MAAR JE MOET NATUURLIJK OOK ZONDER KUNNEN!
DUs rijd dan ook een paar keer tussendoor zonder!
SUcces!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 12:51

ik zou niet met een slofteugel rijden en al helemaal niet als je er geen ervaring mee hebt. Ik denk dat je het beter aan je instructrice kan vragen want over internet is dat moeilijk uit te leggen en ik begrijp neit echt wat het probleem is.... Verward
Bovendien kan je instructrice joubeter helpen omdat ze erbij is en weet hoe de pony is.....

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 13:13

Hoi,
Ik denk ook dat het het slimste is om het aan de instructrice te vragen. Zij zal het zeker weten. Maar je kunt het ook met een elastiek proberen. dan gaan ze ook gemakkelijker aan de teugel. Maar het beste is dat je het zelf kunt. Het heeft tijd nodig. Dus je moet er wel geduldig mee zijn. Ga dan ook niet de hele les hem/haar proberen aan de teugel te krijgen. Dat lukt niet. maar probeer het rustig. en laat hem ontspannen. Ik hoop voor je dat het gaat lukken!!
heel veel succes ermee!
en laat je het horen als het is gelukt? ik hoop het!
-xxx-
monique

ps. Je kunt het ook op een volte proberen dat gaat ook gemakkelijker.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 16:32

Chantal14 schreef:
probeer het eens met een slofteugel!
Dat werkt altijd.!
SUcces!


wel ja, het paardje wil niet buigen dus dan sleuren we hem toch gewoon naar beneden? Misselijk

vraag het gewoon aan je instructrice. die kan je ongetwijfeld meer vertellen dan wij!
succes *LOL*

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:31

pffff.... alwéér een mishandeld paard? Wat zijn er toch veel in Nederland he? Je zal bijna denken dat het normaal is.

Ga absoluut niet met een slofteugel aan de gang. Dat is geen oplossing voor langere tijd. Verkeerd gebruik van de slof verpest een paard alleen maar meer (99% van de mensen die een slof gebruiken, gebruiken hem verkeerd). Door een slof gaat een paard erg op de voorhand lopen, en dat is absoluut niet de bedoeling bij dressuur. Als je verder komt, dan moet je helemaal opnieuw beginnen, en dan is het een stuk moeilijker als wanneer je het meteen vanaf het begin goed zou hebben gedaan!

Heb geduld; je paardje (en jij) zijn er misschien nog niet aan toe. Eerst moet het paard goed in balans zijn, goed buigen en goed in stelling kunnen lopen. Uiteraard moet het dier ook zeer actief reageren op je been. Zorg dat dat goed gaat. Dan gaat ie ook vanzelf wel 'aan de teugel' lopen. Concentreer je nu niet alleen op die hals. Maar zorg er eerst voor dat het paard super in stelling is, mooi recht te richten is, actief is, enz. Dan komt het vanzelf.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:32

Ik rijdt zelf afwisselend met thiedeman en zonder. Bij mijn pony werkt het erg goed.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 20:22

carola schreef:
pffff.... alwéér een mishandeld paard? .

k woon in belgië
ik heb op Bolle gereden en het begon al een klein beetje te lukken.
hij trok al niet mer tegen.
Volgende keer lukt het misschien wel.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:58

Misselijk Een slofteugel is geen wondermiddel! Waarom grijpen sommige mensen naar een slof als ze iets niet lukt. Mijn instructeur zegt altijd dat het aan de teugel lopen van een paard gezien moet worden als een cadeau. Een paard moet voor je willen werken! Wat dat betreft ben ik het met Carola eens. Laat het beestje lekker op zijn eigen benen lopen, blijf rustig met je handen en zorg ervoor dat hij op het been reageert. Het paardje moet waarschijnlijk zijn vertrouwen in de ruiter weer terugkrijgen en met een beetje geduld zoekt hij op den duur vanzelf de hand weer op en geeft hij je dat cadeautje.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 14:01

Hij is al 15 die pony

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:12

Waarom wil je je paard aan de teugel rijden? Meestal wil je gewoon dat je paard netjes in aanleuning loopt (dus dat je een plezierig contact hebt), lekker voorwaarts en stuurbaar. Als hij dat doet (en dat lukt je vooral door netjes te rijden, vooral met je zit en kuit dus), kun je door extra bij te drijven je paard van achteren wat meer eronder rijden en daardoor zal hij aan de voorkant wel meer aan de teugel gaan lopen. Dat is dan het resultaat van alles wat je daarvoor hebt gedaan. En dat is echt heel wat anders dan 'geen gel..l, trek 'em in de krul', wat je doet als je er een slof aan hangt. Slecht voor je paard en jij leert er niet beter door rijden.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:10

iK DENK DAT JE DAT PAARD BETER HELEMAAL NIET AAN DE TEUGEL MOET RIJDEN, want als hij verder nooit aan de teugel loopt is de spier in zijn hals nog kort, als jij hem dan aan de teugel gaat rijden, en je rijd maar 1x per week heeft hij na het rijden ontzettende spieropijn en gaat hij de volgende dag klieren. Als hij dus maar 1x aan de teugel wordt bereden, heeft het niet zoveel zin, want het paard krijgt spierpijn en verder wordt het niet gedaan. groetiesss

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:24

avantilover schreef:
iK DENK DAT JE DAT PAARD BETER HELEMAAL NIET AAN DE TEUGEL MOET RIJDEN, want als hij verder nooit aan de teugel loopt is de spier in zijn hals nog kort, als jij hem dan aan de teugel gaat rijden, en je rijd maar 1x per week heeft hij na het rijden ontzettende spieropijn en gaat hij de volgende dag klieren.


Opbouwen?!

Nou ja, maak er geen "must" van, het moet leuk blijven voor jullie beide. Rijdt hem gewoon lekker ontspannen, niet teveel druk op de teugels zonder been te geven, je krijgt het gevoel vanzelf!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:12

Je kan heus wel een keer met slof rijden hoor
DAT IS ECHT GEEEN MISHANDELING!
Als je er maar niet altijd mee rijd.
eens per week.
Dat ie snapt wat je bedoelT!!
en rustig aan beginnen.
DUS IS NIKS ERGS AAN

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Slof, aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:35

Zelf ben ik principieel tegen rijden met een slof omdat het simpelweg averechts werkt. Spieren die je juist niet wil ontwikkelen als je een paard aan de teugel wilt rijden, ga je dan juist opbouwen. zo wordt het alsmaar moeilijker.

Met drijvende hulpen komt een paard naar beneden. Alles wat hij daarna omhoog wilt begrenzen met je teugels, en weer drijven, naar beneden, en van vooraf aan. Begrenzen is heel belangrijk en niet toegeven met je handen als hij omhoog wilt komen. die blijven op 1 plek. je handen zijn de stootteugel.

Pepeijn is jong en tamelijk lastig. Extreme duivel Aan de teugel betekent voor hem gehoorzaam zijn. Dus wel degelijk erg belangrijk in mijn geval! Bovendien is het de manier om de rug van een paard te stimuleren het gewicht van een ruiter te dragen.

Succes, Manuel.

http://meewezen.xs4all.nl/pepeijn

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:12

Ik mág en en wil in de les niet eens met hulpteugels rijden en dat vind ik om te beginnen een hele goede instelling!
Een paard komt door het totaal gereden plaatje in de ontspanning en dus naar beneden. Zoniet dan moet je nog maar flink wat lessen nemen en voor al NIET met een slofteugel gaan rijden,
Daar kan alleen een gevorderde mee rijden en die hebben ze weer niet nodig, dus het zijn onnodige ondingen, vooral niet aan beginnen.
Het is lekker makkelijk om een paard naar beneden te trekken en als het zo makkelijk gaat met die slof wil je niet meer zonder straks! En dan heeft het arme die wéér te lijden Misselijk
Vraag hulp aan je instruktie, die weet wel wat je moet doen! (hoop ik... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:44

er zijn al onmogelijk veel topics over dit onderwerp, en omdat dit topic niets toevoegt naar mijn mening zet ik het op slot.