Pessoateugel en de touwtjes-techniek bij het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Pessoateugel en de touwtjes-techniek bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 19:03

Hoi,

Kan iemand mij uitleggen hoe de pessoateugel werkt en hoe je hem moet gebruiken? Verder heb ik nog een vraag over een bepaalde touwtjes techniek (ik weet niet hoe ik hem anders moet noemen) bij het longeren. Ik heb begrepen dat je hier 6 m touw voor nodig hebt en dan een soort 3hoek vormt . Ik heb ff een prachtig tekening in elkaar geflanst misschien maakt dat het wat duidelijker. (uhm)
Afbeelding
Weet iemand hoe dit werkt en hoe ik het kan gebruiken.
Zelf longeer ik altijd met een gogue, ik ben hier tevreden maar er is mij verteld dat dit ook goede middelen zijn. Hoe denken jullie hier over?
Groetjes Chantal

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 19:53

hoi, ik longeer vaak met pessoateugel. het deel met het 'bont' erom gaat om zijn achterhand, let op dat die niet te strak zit! het 'gesloten' koord daaruit moet aan de bovenkant aan je longeersingel (heb je als het ware alleen nog maar het achterstuk). dan de bijzet; je kunt m vanaf het 'bontstuk' door het onderste, middelste of hoogste ringetje van je singel halen (maar net hoe je z'n hoofd wilt hebben). dan daat de musketon met het katrolletje aan het bit en het einde klip je tussen de voorbenen door aan de singel.
ik vind het fijn werken omdat je aan het hele lijf werk (door het achterstuk), je maakt het paard bewust van zijn achterhand.

die andere techtniek van bijzetten gebruik ik nooit, kan ik je dus niet verder mee helpen..

succes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:03

Afbeelding
Let niet op mijn paint-tekenkunsten Haha!

Dit is de pessoateugel. Het zwarte paard is de basis houding met de pessoa 'normaal' vastgezet. Je hebt dan het bontje achter de kont, vandaar gaat een touw naar de bitringen, die klip je vast met de katrol aan het bit, en het touywtje gaat terug naar de longeersingel op de middelste ring.

Het blauwe paard is de laagste stand. Vanhet bontje loopt het touwtje dan weer naar de bitringen, daaraan vast, en dan tussen de benen door aan de laagste ring vast (hier doeik altijd een musketonhaak aan de middelring om daar het lange stuk touw door te laten lopen omdat die anders zo laag hangt dat het paard erin kan staan)

Het rode paard is het paard hoog opgericht. Van het bontje gaat het touw naar de bitring en dan op de hoge ringen op de singel. Dit is meer een dressuurhouding.

De lage stand is het beste om de rugspieren mee los te maken en je paard zo diep mogelijk in te stellen.

Het principe pessoa is zo, dat wanneer het paard van de aanleuning afwil door zijn neus naar voren te drukken, hij het bontje onder zn kont drukt, waardoor hij zn achterhand er beter onder moet zetten. Als ie ontspannen rond loopt werkt de achterkant enkel zo in dat hij zich bewust wordt van zijn achterbenen. Hoe strakker je hem vastzet hoe compacter het paard gaat lopen (maar dat vind ik persoonlijk niet prettig, laat het bontje gewoon zo dat het net onder zn kont hangt en niet klappert) De pessoa is helemaal flexibel, omdat ie aan katrollen aan het bit zit, en het paard dus zelf bepaald hoe en wat. Touwtjes zet je meer vast dan een pessoa teugel. Ik hoop dat je hier wat wijzer uit wordt Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:06

wbt jouw tekening met touwtjes, je werkt niet met twee losse touwtjes, maar met één lange. Die kan je op onderaan de singelring vastzetten (dmv een lus door de ring heenhalen en dan de rest van de touwtjes door de lus heen zeg maar) en dan aan de zijkant, oj je maakt de lus bovenin vast en knoopt de onderkant. Touwtjes zijn zo flexibel als dat je ringen aan de longeerlijn heb.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:24

Laura schreef:
Let niet op mijn paint-tekenkunsten Haha!



nou, ik moet toegeven dat ik 'm toch erg goed gelukt vind!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:31

Die manier waarop jij de touwtjes hebt vastgemaakt kan ik me nog van herrineren dat ik et nooit zo deed. Ik maakte em altijd onderaan bij de singel vast en dus niet aan de zijkanten.

Je weet wat ik van de pessoa vind Knipoog en ik zet em meestal op de normale stand zeg maar..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 00:05

Nou, ik heb die touwtjes nog nooit gebruikt maar, iemand heeft het me uitgelegd en daar heb ik me een idee bij gevormd Verward Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Enne die paint tekening heeft me wel een goed beelt gegeven.

Zou nog iemand me kunnen uitleggen hoe die touwtjes dan in hun werk gaan?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:25

ik heb toevallig een paar dagen geleden voor het eerst met touwtjes gelongeerd, en dan met die dingen tussen z'n voorbenen , en dan via de bitringen naar de singel. ging wel aardig op deze manier Lachen

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 12:01

ik longeer vaak met touwtjes.
je kunt het op heel veel verschillende manieren doen.
ik doe meestal de touwtjes onder de buik zeg maar aan de (longeer)singel vast, dan door de bitringen en dan bij een longeersingel in de bovenste ringen vast of die daaronder, zo loopt je paard laag ingesteld.
als ik met zadel longeer(als ik daarna nog ga rijden) doe ik ze dus ook onder aan de singel vast, dan door de bitringen en dan naar de zijkant van het zadel, achter de singel lang zeg maar, dan omhoog...ik hoop dat je het kunt volgen..als je het niet snapt moet je me maar even een foto van een paard met een zadel sturen dan kan ik proberen die touwtjes in het plaatje te tekenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:32

Longeren doe ik eigenlijk altijd met het touwtje, omdat hij zich daar het beste licht op maakt. Het is inderdaad 1 touwtje en loopt over de longeersingel, door de ring naar het bit en terug naar de singel, waar je hem vastmaakt aan de zijkant waar je zweetblad ongeveer eindigt (zadel is denkbeeldig hoor). Deze manier van bijzetten zorgt voor een nette werkhouding, als je hoger of lager wilt, kies je een hogere of lagere ring aan je longeersingel, zowel bovenaan als onderaan. Het ligt er helemaal aan hoe je paard loopt, als hij de neiging heeft zijn rug weg te drukken en zijn hals erop te zetten, dan zet je m lager bij en vice versa. Het paard zal ertoe neigen om het stukje touw van bit naar longeersingel (onderaan dus) in een horizontale lijn te leggen. Aan de hand daarvan kun jij goed zien waar je je paard wil hebben. Tegenwoordig zet ik mijn paard wat hoger dan voorheen. (Als hij er echt niet door wil komen, dan knoop ik het touwtje achter zijn voorbenen vast, maar dat is meestal alleen als ie zo speels is dat ie niet van plan is om op mijn drijvende hulp te letten.)
Je hoeft het touwtje niet heel strak te zetten hoor, het gaat er vooral om dat je begrenst en dat je paard zelf nageeft en licht wordt. Het is dus niet een kwestie van vastbinden en klaar, het gaat wel degelijk om het van achteren bijbrengen van je paard, zodat hij zelf zijn aanleuning opzoekt, etc.
Dit is trouwens een methode die nu heel bekend is geworden door Lammert Haanstra, ik pas deze methode al meer dan 15 jaar toe. Het boekje van Lammert Haanstra is wel heel duidelijk en handig trouwens, hte heet " longeren met Lammert Haanstra" en is te koop bij de ruitersportzaak, voor de prijs hoef je het niet te laten.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:32

Ik longeer ook altijd met touwtjes, en eigenlijk altijd van de zijkanten (ter hoogte vd singelstoten) naar tussen de voorbenen (bevestigd met spoorriempje aan een lusje van de longeersingel). De mijne geeft haar rug wat moeilijk, na een halfuurtje is ze daar echt los en dan doe ik als ik echt nog even aan het werk wil, de buitenkant iets strakker (slagje in het touw tussen de benen) en dan de longeerlijn van het bit naar de singel naar de hand, zodat ik wat met buiging kan doen.
Oftewel: enkel losmaakwerk.
Vaak leg ik ook balkjes neer, dan gaat ze beter door haar lijf bewegen en komt de achterhand sneller/beter los.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 15:55

Nog bedankt voor jullie antwoorden, nu weet ik in ieder geval wat er mee bedoelt word. Het is inmiddels ook al "gedemonstreerd"voor me en ik ben dus vanmiddag om zo'n touwtje gegaan. Nu zullen ze er aan moeten geloven Knipoog

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:41

Reddy: ga gewoon naar de doe-het-zelf winkel en laat daar ongeveer 6 meter touw afsnijden met een doorsnede van ongeveer een halve centimeter. Even de uiteinden dichtbranden, zodat ze niet gaan rafelen en klaar ben je, voor een paar Euro's en het werkt ideaal.
(maar daarover staat al genoeg uitleg hierboven.) Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 01:05

2 euro en 10 cent om precies te zijn Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:01

Je kan de touwtjes gebruiken zoals je zelf getekend hebt maar je kan hem ook tussen de voorbenen aan de singel vastmaken zoals hier boven al werd genoemd.

Je kan het beste er zelf even lekker mee vogelen,
je kan ze namelijk op verschillende hoogtes en plekken vastmaken en zo verkrijg je iedere keer weer een andere houding.
Het is maar net waar jij je paard het liefst laat lopen en waar hij beter op wordt.

Persoonlijk kies ik voor de laatste methode en laat ik ze vrij diep lopen en best kort.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 15:03

Dat heb ik ook begrepen aan de manier waarop diegene het aan me heeft uitgelegd, het lijkt me best wel prettig om met die touwtjes te werken, ik heb ook het idee dat ze de hals op die manier helemaal gebruiken in plaats van een deel en dat is natuurlijk ontzettend positief!