[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:14

Hermelientje schreef:
Yamcha schreef:
Je hebt dan geen verbinding.

Veel ruiters voelen overigens het verschil niet.

En veel paarden zijn erg blij met die ruiters.
Ik heb geluk die van mij doet dat haast nooit of maar heel eventjes, maar zoals ik het aanvoel voel je dan inderdaad helemaal "niks" op je teugel.

Zo voel ik het ook, totaal geen enkele verbinding of feedback.

Een teugel hoort een soort telefoonlijn te zijn, waardoor signaaltjes over en weer komen. De praktijk is dat het vaak eenrichtingsverkeer is: paard zendt wel uit, maar de ruiter hoort/voelt niks, en zendt ondertussen signalen uit waar het paard niets mee kan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:33

Snitch schreef:
Hoe weet/voel je dan eigenlijk hoe een paard achter de teugel kruipt. (En nee heb niet teruggelezen...) Dus hoe die in een valse knik loopt?

De ultieme test; halsstrekken. Als je aanleuning hebt, en je geeft na, zal het paard als het goed is, zijn hals strekken en zo het contact in stand houden.
Als je paard achter de teugel loopt, blijft hij in ongeveer dezelfde houding lopen en gaan de teugels in een boogje hangen .

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:08

Het is voorbij !!

Ik heb 'n idee over wat wij zouden kunnen doen! Mar ik weet niet of dat ik dit topic gaat. In dat geval heb ik de naam van die nieuwe topic al. "BOEKENWIJSHEID": er wordt afgesproken een bepaald (nieuw??)boek te kopen (lenen)en dat dan van top tot teen te bespreken. Per onderdeel en rustig aan, we zijn geen beroeps dus 'de kopij' hoeft niet op tijd naar de pers.

En ja ik ben mij aan het voorbereiden om een boek te schijven. Ongeveer het laatste waar ik het met Ernest over heb gehad, maar ik twijfel over het nut van zo'n oefening. En ik weet nog niet helemaal waar het over moet gaan, dus dat is voor iedereen een verassing.

Met vriendelijke groet, de chefkok roept, Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:52

Oh, dat is leuk :j

Idd mss een ander topic voor openen, maar leuk is het wel.

elcke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:33

idd goed idee
en dan wachten we ook op jou boek :) misschien kunnen de vragen in dit topic je inspireren...
even helemaal off topic wat een mooie avatar yamcha, raar he dat hij door is (tenminste vind ik nog steeds)

TTRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:32

beantsje schreef:
Snitch schreef:
Hoe weet/voel je dan eigenlijk hoe een paard achter de teugel kruipt. (En nee heb niet teruggelezen...) Dus hoe die in een valse knik loopt?

De ultieme test; halsstrekken. Als je aanleuning hebt, en je geeft na, zal het paard als het goed is, zijn hals strekken en zo het contact in stand houden.
Als je paard achter de teugel loopt, blijft hij in ongeveer dezelfde houding lopen en gaan de teugels in een boogje hangen .

Oke dankjewel +:)+

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:28

Elk paard is anders en moet dus ook anders aan de teugel worden gereden.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:58

Hebben jullie tips om een paard nagevelijk te krijgen in de galop?
In draf en stap loopt ze heel erg aan de teugel en voelt het alsof ik niks in mn handen heb maar in de galop word ze sterk en luistert ze ook veel minder naar mn been en gooit ze gelijk dr koppie in de lucht, hoe kan ik hieraan werken? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:50

heidiLOVER schreef:
In draf en stap loopt ze heel erg aan de teugel en voelt het alsof ik niks in mn handen heb maar in de galop word ze sterk en luistert ze ook veel minder naar mn been en gooit ze gelijk dr koppie in de lucht, hoe kan ik hieraan werken? :)

Als je niks in je handen heb in stap en draf, lijkt het erop dat ze achter de teugel loopt ipv aan de teugel. Controle is om meer teugel te geven en dan moet je paard der ghals verlengen, als ze in de krul blijft lopen is dat niet goed.
Je zal dan gelijk meer been moeten geven en zorgen dat ze der hoofd omhoog doet.
Daarna weer een normale aanleuning zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:51

Ilseee12 schreef:
Elk paard is anders en moet dus ook anders aan de teugel worden gereden.

Vreemd,
bij mij doen ze het allemaal op dezelfde manier.. :+

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:25

ik ben het met ilseee12 eens want ik rijd ook vele paarden en ieder paard meot anders. De ene meer druk de ander minder de ene kneepjes geven de ander gewoon niets doen en ontspannen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:58

Deze meelezer gaat beschroomd een poging doen om mee te praten hier.
(t is wel even een verhaal hoor.)

Dit doordat ik voor t eerst op een paard heb durven rijden waar ik al 4 jaar een hechte band mee heb.
Ze is eerst door een zgn. "prof" gereden die haar bang voor de hand en eigenlijk voor alles gemaakt heeft.
Toen ze terugkwam zat ze onder de wonden, ook de mondhoeken waren kapot.
b.v. Een deken kon er niet meer opgelegd ,dan zakte ze door haar knieën van angst.
Een hand achter t zadel leggen terwijl je erop zat betekende garantie een duikeling achterover zo vloog ze ervandoor.

Ze doet soms uit angst voor de hand haar hoofd recht omhoog -geeft de ruiter een bloedneus :+ -
dat los ik op door been te geven.
We hebben nog niet een constante hand-mond verbinding maar t begin is er.
Ze kruipt ook wel eens achter de teugel, dan geef ik ook maar been-en zithulpen bij en t zelfde bij kantelen.
dit alles moet door vertrouwen weer goed komen lijkt me en hoop ik.

Ook merk ik dat ze duidelijkheid wil, anders raakt ze in paniek.
Duidelijk zijn is wel eens moeilijk, omdat ik bang ben om haar bang te maken en dan te zacht ben met mijn hand.

Hebben jullie tips of oefeningen voor me die kunnen helpen?

Kadankovitch ; gecondoleerd .

Vriendelijke groet
Kaatje

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:03

@ Kaatje:
Bedankt voor het medeleven.
Met vriendelijke groet, Kadankovitch.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:12

@Kadankovitch, ik stel me zo voor dat t verlies vd Hr. van Loon een enorme gemis is voor U.
Medeleven betuigen is dan een kleine moeite.

Ik heb met interesse en met dank uw posts hier gelezen.
Als u een paar tips heeft om dit mishandelde paard weer vertrouwen in de ruiter te geven
houd ik me van harte aanbevolen.
Naast t paard zijn er geen problemen meer, een deken kan weer opgelegd worden,
alle uiterlijke verwondingen zijn genezen.

Met vriendelijke groet,
Kaatje

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:03

kaatje het klinkt alsof je op de goede weg bent hoor, geduld en rust houden en verder zelf duidelijk zijn met je houding.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:34

@Kaatje:
Elcke heeft gelijk, en daarbij heb ik nog werk 'in de stijgers staan' en dat gaat voor. Maar op de een of andere manier krijg ik het niet op 'papier'. Een zeer onprettig gevoel, het zit erin, maar komt er niet uit.
Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:48

Bedankt Elcke en Kadankovitch.

@ Kadankovitch ; wat in het vat zit verzuurd niet ;)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:17

superwoman schreef:
heidiLOVER schreef:

Als je niks in je handen heb in stap en draf, lijkt het erop dat ze achter de teugel loopt ipv aan de teugel. Controle is om meer teugel te geven en dan moet je paard der ghals verlengen, als ze in de krul blijft lopen is dat niet goed.
Je zal dan gelijk meer been moeten geven en zorgen dat ze der hoofd omhoog doet.
Daarna weer een normale aanleuning zoeken.
Kan het niet zijn omdat ze gewoon moeite met de galop heeft? het heeft me namelijk ook 2 jaar gekost om haar in een rechtergalop te krijgen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:59

Kadankovitch, ik heb niet dit hele topic gevolgd (weinig tijd) maar net toch een aantal passages gelezen en ik wil toch een compliment geven over uw uitleg over nageeflijkheid ed. Heel duidelijk...

Ik rij zelf al zowat mijn hele leven, heb zeker veel lessen gevolgd, maar was totaal niet wedstrijdgeinteresseerd en vond dressuur niet zo boeiend,
Natuurlijk... je deed wat je werd geleerd, maar mij er echt in verdiepen... nee.
Totdat ik te maken kreeg met lichamelijke problemen bij het paard wat ik een tijd geleden kocht. Het paard is hopeloos gereden (neus in de lucht, weggedrukte rug, heeft nu dus een dikke onderhals, zeer zwakke bovenhals, veel bespiering op voorhand en slechte rugbespiering en achterhand) vnl omdat ze het bit doorlopend probeerde te ontwijken. Ze bleek zeer ernstige gebitsproblemen te hebben, die vlgs de tandarts jaren waren genegeerd.
Een gevolg is het volledig vastzitten van het lijf van het dier
(naast alle spanningen door verkeerd rijden zoals paniek als ze denkt dat je wil opstijgen, singeldwang -inmiddels verholpen- em angst voor druk -jarenlang zwaar overvraagd-.... Kaatje... ik begrijp jouw situatie en heb respekt voor dat je al zo ver bent gekomen.... jee, wat kunnen zogenaamde ruiters een paard enorm aan gort rijden....)

Nu blijkt opeens hoe belangrijk een goede houding met rijden is, en ja.... hoe belangrijk nageeflijkheid is . Beiden niet gemakkelijk met een paard wat jaren verkeerd heeft gelopen.

Nu ben ik daar dus flink ingedoken en geinteresseerd geraakt. En dan helpt uw uitleg zeker ook mee.
Omdat goed dressuur meer is dan wat ik in al mijn lessen (honderden) heb geleerd.

Ik denk dat een van de redenen waarom ik het allemaal niet zo boeiend vond ligt in het feit dat niemand mij ooit haarfijn uitlegde waarom dressuur zo belangrijk was voor een paardenlichaam. Dressuur werd in die tijd altijd in verband gebracht met wedstrijden. Een paard moest aan de teugel lopen om punten te halen. Dat was de algemene stelling. En ook later werd wel nadruk gelegd op nageeflijk rijden en hoe het ' plaatje' eruit hoorde te zien en dan zag ik ruiters met sporen stevig prikken en lekker in de mond trekken en dan hoefde het voor mij niet.

Nu zie ik pas hoe verkeerd die instelling is.

Waarom nemen instructeurs (en ik heb er veel gehad) niet de moeite om eens diep in te gaan op het hoe en waarom van dressuur, nageeflijkheid en aan de teugel lopen? En dan heb ik het over de werkelijke reden.
En waarom wordt er in zeeeeeeeeeer weinig rijscholen ingegrepen als ruiters duidelijk een verkeerd beeld van nageeflijkheid/aan de teugel lopen hebben en het paard in het beoogde plaatje proberen te dwingen.
Juist zoiets zou een goede aanleiding zijn om leerlingen uit te leggen wat nageeflijkheid nu precies is en vooral waartoe het dient.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:48

Mogge
Citaat:
En waarom wordt er in zeeeeeeeeeer weinig rijscholen ingegrepen als ruiters duidelijk een verkeerd beeld van nageeflijkheid/aan de teugel lopen hebben en het paard in het beoogde plaatje proberen te dwingen.

Omdat t nog steeds scoort op wedstrijd -in ieder geval in deze streken-
Citaat:
Kaatje... ik begrijp jouw situatie en heb respekt voor dat je al zo ver bent gekomen.... jee, wat kunnen zogenaamde ruiters een paard enorm aan gort rijden....)

Geen respect nodig hoor, ik ben ook maar zoekende en kijk waar t paard goed op reageert, terwijl ik structuur bied met de basis, t loswerken en rechtrichten. Misschien doe ik t wel helemaal verkeerd en loop ik straks tegen nieuwe/andere problemen aan.
Daarom lees ik hier ook aandachtig mee, alles wat ik oppik en kan gebruiken is meegenomen.
Je hebt gelijk ,dit paard is letterlijk aan gort gereden ook in de stal mishandelt en ondervoed, en daar breng je dan in goed vertrouwen
je paard naar toe en betaald er dik voor. :(

Mijn advies ; veel dressuurboeken lezen, en veel "gymnastieken" met je paard zodat je de juiste spieren gaat opbouwen
en de verkeerd opgebouwde spieren doet afnemen, een hele klus , succes.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:10

@Liljebo:
Bedankt voor uw lovende woorden, maar als je iets wilt overbrengen is het ook de plicht vn de schrijver het zo duidelijk mogelijk te maken.

EEN OPROEP: Als ik eens minder duidelijk ben geweest dan meld dat meteen, daar wordt ik ook wijzer van!!

Uw afkeer van dressuur is zeker te begrijpen. You never get a second chance to make a good first impression, zegt men in China. Die eerste indruk is vaak zeer bepalend in een mensenleven. Als dressuur alleen gezien wordt als een op zichzelf staand geheel dat slechts dient om wedstrijden te winnen, dan is de bassid erg zwak. Natuurlijk wil ik graag wedstrijden winnen, maar als dat niet lukt, heb ik nog steeds plezier in het africhten van, de communicatie met, het paard, EN het genoegen dat ik kan waarnemen dat mijn paard er lichamelijk op vooruit is gegaan. Die vooruitgang, zowel in gehoorzaamheid (communicatie) alsook lichamelijk is waar te nemen vanuit elk niveau; of het nu een echte pony is met de zijn eigen dribbelende beweging die men ontwikkeld en ruimer krijgt, of een getalenteerd sportpaard dat naar een hoger niveau tilt. Jammer is dat in deze tijd wedstrijdrijden als het enige doel wordt gezien.
Op de vraag gesteld in uw laatste alllinea, is al eens eerder ingegaan in hierboven: Er heerst een soort van anti-klimaat aangaande theorie. De meeste ruiters zijn doeners geen denkers, waartoe ik behoor. Ik heb met denken getracht mijn gebrek aan talent te compenseren. Maar de meeste mensen menen nog het liefst les van succesvolle ruiter, Maar deze getalenteerde ruiters kunnen zich niet altijd inleven in een persoon die niet dat heeft wat zij wel in overvloed hebben: TALENT (= geen kennis, maar gevoel en is dus moeilik in woorden te vertalen).
Dan is er nog de categorie van lesgevers die dit moeten doen, omdat zij onderaan de ladder staan. Reden vroeger op een mange waren niet goed op school en dachten waarschijnlijk dat in de 'paarden' hun heil lag. MAAR DAT IS EEN HARD VAK WAARVOOR JE OOK MOET LEREN en dat wordt door degene die op school het niet wilde of konden wel eens onderschat.
IK weet dat wat ik nu geschreven heb mij niet in dank wordt afgenomen, maar het is mijn stellige overtuiging.
Er wordt niet of weinig nagedacht over basis begrippen, vaak wordt het 'waarom' beantwoord met: "Dat was altijd al zo". Het slechtst antwoord dat bestaat.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:40

Hmmm ben ik het wel mee eens. Met de stelling dat ze iets doen omdat ze het altijd zo hebben gedaan en er verder niet over na wensen te denken.

Zelf ben ik ook iemand die altijd het 'waarom' wil weten en daar kunnen mensen geirriteerd van raken.

Bij dressuur was het antwoord op de vraag waarom nageeflijk, waarom aan de teugel etc vnl winstpunten en omdat het eenmaal zo hoort.

Inmiddels weet ik dat nageeflijkheid ook voor een huis, tuin en keuken paard, bedoeld voor recreatie belangrijk is omdat het zo leert om de rug te gebruiken, nodig om ons te dragen zonder letsel daarbij op te lopen
Toch nogal belangrijk lijkt me ....

Kaatje... ik maak vast ook fouten.
Maar ik vind het goed dat je de tijd hebt genomen om het paard over zijn ellende heen te helpen en er zo hard aan werkt om het goed te doen. Lang niet iedereen kan dat geduld opbrengen
Maar het is inderdaad erg triest dat een zogenaamd proffesioneel ruiter een paard dit aandoet.

Mijn paard is alleen bedoeld voor rustige buitenritten en leuk grondwerk, maar ik wil gewoon dat het dat zonder pijn of belemmering kan doen en zich daar prettig bij voelt.Tegenwoordig lees ik zoveel mogelijk, speur internet af en bekijk dvd's die ingaan op dit onderwerp en dan vooral op gymnastiseren en rechtrichten. Ik kan alleen maar hopen dat ik dit paard kan helpen met zijn stugge lijf, zodat het zijn rug en achterhand goed kan gebruiken om mij zonder problemen te dragen.
En natuurlijk dat het goed onder controle staat (ook niet onbelangrijk als je de weg op gaat)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:44

Kaatje ik heb trouwens een workshop gehad bij het balingehof en die hebben voor mij veel inzichtelijk gemaakt mbt houding en zij hebben ook veel ervaring met paarden die angstig zijn etc. misschien kun je eens op hun website kijken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:49

heidiLOVER schreef:
Kan het niet zijn omdat ze gewoon moeite met de galop heeft? het heeft me namelijk ook 2 jaar gekost om haar in een rechtergalop te krijgen :=

alles kan, ik probeer ook maar wat wat te zoeken vanuit je woorden. Dat is altijd lastig ;)
Wel vraag ik me af of je gevoel met het "achter de teugel" overeen komt?
2 jaar om haar in de rechtergalop te krijgen is nogal wat en daarbij vraag ik me ook af hoe dát kwam.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:24

Het probleem wat ik heb is dat we na een jaar trainen en lessen wel steeds meer de achterhand gaat gebruiken, maar er echt niet aan denkt om netjes rond te lopen. Hoe constant ik m'n teugels er aan hebt, of hoe los, het werkt niet. En ik wil liever niet een "in elkaar gereden paard" krijgen op den duur. Maarja dan moet ik wel weten hoe ik haar netjes rond kan rijden...zonder gezaag of getrek. De uitleg van instructie heeft tot nu toe ook nergens toe geleid..