Wat vinden jullie van sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:24

ik rij niet met sporen, omdat dat gwn niet nodig is.
ik reed eerst op een welsh A en die wilde altijd alleen maar hard.
mar je moet je pony natuurlijk ook niet onder je weg laten lopen dus ik moest juist altijd oefenen dat ie minder hard ging.
nu rijd ik op een welsh/arabier D en die is soms ook wel lui.
maar dan rij ik gwn met een zweepje, eigenlijk rij ik het liefst zonder maar als ie echt niet luisterd dan probeer ik het nog een keer en als ie dan niet reageert gelijk een tik geven.
dan ga ik gelijk weer stappen en doe ik het opnieuw.
als hij nu wel in een x luisterd beloon ik met mijn stem en geef een kriebeltje in zijn hals zodat ie weet dat ie het nu wel goed doet!
beetju lang verhaal maar het werkt wel!

eerst corrigeren en dan belonen werd denk ik beter dan doordat je niet mooi zit je pony onder je wegjagen.
maar als je gwn goed zit en je instructrice denkt ook dat het nodig is dan doe je dat!
sommige paarden lopen er beter op

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:30

PonyDakota schreef:
Ik vond Dakota ook vaak niet echt voor het been. Ik ben toen ook met (knop) sporen gaan rijden. Maar nu zei mijn nieuwe instuctie dat Dakota er bang voor is en onder me weg loopt en dat ik daarom mijn been niet durft te gebruiken. Nu rij ik dus zonder. Vandaag was ze niet heel erg voorwaarts en moest ik haar soms echt een schop geven. Ik heb ook minder kracht in mijn rechterbeen dan mijn linker. Ik blijf lekker zo rijden zonder sporen. Ik wil dat ze goed aan mijn been gaat worden en niet aan een spoor.

Waarom niet een tik met de zweep ipv een schop?

misz_irene

Berichten: 212
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Echtenerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:31

Ik rij op wedstrijden wel met sporen omdat mijn pony op wedstrijd terrein ontzettend terug valt. Misschien is een andere omgeving nogal overweldigend voor hem. Thuis rij ik hem gewoon zonder, Van een zweep is hij niet gecharmeerd dan kan ik direct wel ophouden met rijden als ik met een zweep aan kom. Dus sporen zijn voor nu een oplossing.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:40

ik ken een meisje, die een hele lieve pony heeft
hij doet geen dressuur, kan niet springen maar is een schatje!
hij probeert altijd zijn best te doen.
dat meisje denkt dat ze heel goed kan rijden, maar heeft een hele onrustige beenligging(om het netjes te zeggen)
nu wil ik niet zeggen dat ik heel goed kan rijden hoor!
maar ze wordt dus ook heel erg snel boos op haar pony....
en wat gaat ze doen??????
ze rijd nu met sporen én zweep!!!
die arme sgat, ik heb egt medelijden met dat beessie, hij word voortdurend in zijn buik geshopt en in zijn mond getrokken.
het doet er niet toe wie het is en het is een aardig meisje, maar het is tog wreed in de paardenwereld.
dan zou je denken: is er niet iemand om haar dat uit te leggen???
maar haar moeder is een schat en heeft zelf een paard, en daar is ze ontzettend lief voor maar ze weet niet dat haar dochter nodig les moet hebben.
en dat meisje wil dus niet op les omdat ze denkt dat ze alles al kan en iedereen die het probeert uit te leggen voor gek word uitgemaakt....... :roll:

PonyDakota

Berichten: 148
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Wat vinden jullie van sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:11

Citaat:
Waarom niet een tik met de zweep ipv een schop?


Omdat ze daar ook bang voor blijkt te zijn. Ik heb al wel eens gereden met zweep in de hand, maar er toen niks mee gedaan. Ik wil ook tijdens het springen met een klein zweepje gaan rijden zodat ik evt. een tikje op de hals kan geven. Ik ga deze week nog wel een keer met zweep rijden en geef haar dan een tikje als ze niet voorwaarts is en dan kijken wat de reactie is.

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 01:06

Ik ben niet tegen rijden met sporen maar als je met sporen wil gaan rijden moet je wel kunnen omgaan met je sporen.
Ik zie steeds vaker mensen gewoon een spoortje aantrekken en opstappen zonder na te gaan wat hun been constant doet.

Bij ons op de manege rijden diverse ruiters met sporen maar zitten bijna de gehele les met de sporen in de buik. Daar ben ik dus tegen!
Sporen zijn extra. Je paard moet gewoon reageren op je kuit reageert het niet op kuit dan meet been erbij eventueel een zweepje en
als laatste een spoortje al ben ik ook niet echt een voorstander om sporen te gebruiken om je paard voorwaarts te houden.

Ik persoonlijk vind sporen om de puntjes op de I te zetten. Om de achterhand er meer onder te krijgen kan een spoortje soms van pas komen.
Ook bij enkele oefeningen kan het handig zijn om met rust je spoortje te gebruiken omdat je pony zo verschil ziet in been en oefening.

Zo heb ik geleerd om te gaan met sporen en bij mijn paardje werk het ook prima op deze manier.
groetjess :+

PonyDakota

Berichten: 148
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Wat vinden jullie van sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:51

Misschien dat ik een heel klein spoortje ga proberen te gebruiken als Dakota gaat leren wijken enzo.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wat vinden jullie van sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:19

Dit topic is al 6 jaar oud. Bij deze een slotje.