Merrie/veulen en niet luisteren naar ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Merrie/veulen en niet luisteren naar ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 10:31

hoi, ik heb een lieve D pony ze is vier jaar en heeft een veulen (ze is trouwens een tinker) we hebben haar in mei gekocht. en hij zei dat het een heel braaf paard met rijden en alles is. ja... met alles klopt wel. maar met rijden?? zij gooit je er niet af ofzo. maar zegaat er vandoor of ze loopt de hele tijd KEIhard naar het hek toe. ik kon haar eerst dan ECHTniet houden maar nu heb ik handschoenen en dan glijden de teugels niet zo snel weg. dat gaat nu beter. maar gister ging even een klein buitenritje maken om uit te stappen. op de terug weg (ze was toen al drukker dan normaal) ging ze er vandoor. ik echt heel erg zitten achterover en alles en maar proberen tegen te houden. ze wou echt zo naar de stal in lopen(naar haar veulen) en dat is niet zo heel hoog. dat is gewoon de 2 meter zo hoog is de deur. nou en ik maar rondjes rijden in keiharde draf. op een gegeven moment verslapte ik mijn greep en stoof ze wel naar binnen ik 3!! keer mijn hoofd stoten en toen wou ik eraf springen maar toen draaide ze zo snel dat ik eraf viel in het hooi dan. dat deed gelukkig niet zo zeer. maar toen heb ik haar weer mee naar buiten genomen ben er weer opgeklommen, en heb haar een paar tikken gegeven!! toen heb ik haar afgezadeld en haar zweetdeken opgedaan, en alleen in de wei gezet en haar veulen en mijn shet in de stallen laten staan. daarna heb ik wat gedronken en heb haar nog een uur alleen in de wei laten staan. (bij wijze van straf) en daarna heb ik haar naar binnen gedaan. Ach gut wat zouden jullie bij zoiets gedaan hebben??? en hoe kun je haar beter naar het bit leren luisteren??want ze is erg hard in haar mond!!

zet jullie tips er a.u.b. ff neer. *LOL*

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:43

paarden hebben een geheugen van een paar seconden, als je naderhand
past straft weet het paard niet dat hij gestraft wordt voor het rennen.

en ik denk ook niet dat je dit oplost met een paar tikken...
waarschijnlijk wil ze gewoon graag naar haar veulen toe. is het niet mogelijk om het veulen erbij te hebben als je rijdt?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:52

Ze zal waarschijnlijk niets snappen van jouw straf. Zij wil graag naar haar veulen, dat is alleen maar natuurlijk gedrag. Verder is ze pas 4 en zal dit haar eerste veulen zijn.

Als ik jou was zou ik voorzichtig met haar omgaan. Langzaam maar zeker steeds langer van haar veulen scheiden.

Straffen doe je direct en consequent. De manier waarop je nu gestraft hebt zal geen effect hebben en werkt waarschijnlijk alleen maar tegen je op de lange termijn.

Daarnaast lijkt het me sterk dat een paard van net 4 zo hard in de mond is. Heb je dit al met je instructrice besproken?

Tenslotte zal ik de titel even aanpassen (en je verhaal is wat makkelijker te lezen als je gebruik maakt van alinea's Knipoog ).

JeanBilly
Berichten: 62
Geregistreerd: 04-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 01:31

Een paard heeft net als mensen een moederinstinct, ik weet niet hoe oud het veulen is maar ik maak uit jou berichtje op dat het nog niet is afgespeend. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat jou tinker heel erg graag naar huis wil. Bovendien is ze ook nog erg jong en als het haar eerste veulen is is het voor haar helemaal nieuw.

Ik zou in het vervolg ofwel zoals eerder gezegd het veulen meenemen en korte buitenritjes maken, dan is dat rennen naar de stal waarschijnlijk ook over. Op die manier straffen heeft sowieso geen zin, ik zou eerder proberen als je perse wilt uitstappen zonder veulen om haar op der gemak te stellen en ernaast te lopen. Dan leert ze af en toe wat langer en verder van haar veulen weg te zijn.

Succes

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:51

was de moeder voor veulen ook zo met rijden?

nee:dan komt het door het moederinstinct inderdaad zoals jeanbilly ook zegt.

ja:dan wordt het zelfs nu versterkt door het veulen....

blijkbaar ben je met moeder en veulen niet gelijk vanaf geboorte bezig geweest om ze een paar minuten alleen te leren laten.
veulen is een goed,dicht stal achterlaten en moeder bijvoorbeeld even in de bak loslaten..dat iedere dag consequent doen en je zal merken dat ze makkelijk zonder elkaar even durven zijn.

het is anders als je alleen een weide hebt,veulens komen dan vaak in paniek door draden en sloten heen en de moeder zal ook erg graag terug willen.

dus als je een stal hebt begin dan nu met oefenen met veulen opsluiten,heb je alleen land dan kan je in de bak/weiland gaan rijden met veulen.

leer tijdens poetsen het veulen ook vast staan aan een blinde muur(geen hek met planken!).

daarna kan je proberen om het veulen daar achter te laten met toezicht en jij met de moeder uit het bezichtveld gaan.

je zegt dat je paard hard in de mond is:denk jij dart een paard in paniek zich tegen laat houden door een kind/volwassene die haar spierballen aantrekt?? dat is toch peanuts voor haar,ze zet haar halsspieren erop en loopt door ...dit paard heeft niet veel rijervaring als zij nu 4 jaar is met veulen,misschien een kleine 3/4 jaar,ze is dus niet bevestigd in het rijden en trek zich dus weinig van je hulpen aan..

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:25

als jij gaat trekken, gaat ze nog harder, omdat ze pijn in d'r mond heeft, ik vind die straf van je ook niet goed, als je een paard wilt straffen moet je dat na 3 seconden doen, anders weten ze al lang niet meer wat ze fout hebben gedaan!