aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 19:17

heey allemaal,

Ik reed met mijn paardje western, maar nu wil ik overstappen naar dressuur, want mijn paardje heeft er geen zin meer in Verward (denk ik want ze loopt niet meer door wilt het zadel niet op enz.) Zadel past wel!!!
Maar nu is de vraag hoe kan ik mijn paard aan de teugel leren lopen?

groetjes sammy Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:18


Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:02

Uhu, zeker les nemen!!!!!!! Lachen dan kunnen we verder praten!

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 21:03

Apple schreef:
Ik denk dat je het beste les kunt nemen, het is met zo weinig informatie heel moeilijk om via de computer zinnig advies te geven.

Misschien kun je ook even kijken naar: [RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen



heey,

Ik heb al 4 keer per week les in dressuur, misschien dat ik een andere moet gaan zoeken? maar in de buurt zijn er niet zo heel erg veel instructices Verward of heel erg duur, of een makkelijk en bij de dure betaal je 20 euro per half uur, omdat ik in de randstad woon Boos!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:21

Jou paard heeft geen ervaring met dressuur, dus vind ik dat je het aan de teugel rijden even kan laten.

Laat hem eerst lekker ontspannen in de rug lopen. En zorg dat ie goed beenwerk heeft.

Vervolgens kun je het aan de teugel rijden wel gaan oefenen.
Dat doe je als volgt: Rijd het paard lekker naar voren met je benen. En dan vang je hem op met je hand. Of tewel via contact met de mond.
Zodra hij naar beneden gaat en aan de teugel gaat lopen, geef je hem de vrijheid. Ga hem niet met je handen naar beneden duwen.
Dan komt je paard in weerstand en kan hij de rug weg gaan drukken, en de hals uitdrukken, zijn achterhand slecht gebruiken enz.

Succes!!

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:52

Milkaatjuh schreef:
Jou paard heeft geen ervaring met dressuur, dus vind ik dat je het aan de teugel rijden even kan laten.

Laat hem eerst lekker ontspannen in de rug lopen. En zorg dat ie goed beenwerk heeft.

Vervolgens kun je het aan de teugel rijden wel gaan oefenen.
Dat doe je als volgt: Rijd het paard lekker naar voren met je benen. En dan vang je hem op met je hand. Of tewel via contact met de mond.
Zodra hij naar beneden gaat en aan de teugel gaat lopen, geef je hem de vrijheid. Ga hem niet met je handen naar beneden duwen.
Dan komt je paard in weerstand en kan hij de rug weg gaan drukken, en de hals uitdrukken, zijn achterhand slecht gebruiken enz.

Succes!!




4 jaar geleden tot nu een jaar gelden heeft ze dressuur wedstrijden gelopen op L nivo, maar toen ze bij mij kwam ging ik over op western, heb er zelf western beleerd.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:07

Dan kun je beginnen met aan de teugel rijden. Zie mijn uitleg hierboven.
Hij zal het vast wel kennen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:09

Je paard heeft niet "zomaar" geen zin in Western meer lijkt me.

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:11

zoek een goede instructeur en neem lessen.
Maar wat betreft dat zadel en het niet door willen lopen; dat kan ook andere oorzaken hebben. Misschien zit je paard heel vast in zijn rug, je kunt dit laten controleren door iemand die er verstand van heeft. (denk aan een instructeur)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:13

Beter eens in de week een goede les van 20 euro dan vier keer in de week een minder goede les van vijf euro.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:39

les

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:45

Een snoepje tussen zijn benen houden? Schijnheilig

of gewoon les nemen

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:51

irish_lady schreef:
Een snoepje tussen zijn benen houden? Schijnheilig

of gewoon les nemen


Haha!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:58

Een worteltje aan zijn borst binden kan ook Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:00

Goede les nemen ja, en of dat nou western of engels is maakt niet uit: Als 't maar goed is Haha!
Dat ie het zadel niet fijn vind kan ook aan het aansingelen liggen: te strak in ene (stukje voor stukje is beter) en te eenzijdig aansingelen (kant afwisselen is beter) kan heel onprettig zijn voor 'n paard.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:14

Waarom is het aan de teugel rijden meteen het belangrijkst als je net van western weer overschakelt naar dressuur? Me dunkt dat de omschakeling van westernhulpen naar 'gewone' hulpen eerst het belangrijkst is en dan komt dat 'aan de teugel', of liever, het nageeflijke vanzelf wel.

Trouwens, bij het western rijden is het toch ook zaak om je paard ontspannen en nageeflijk te laten lopen? Dus in principe moet je paardje dat eigenlijk al zijn...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:10

Ik wou net zeggen. Een paard dat correct is gereden in western loopt gewoon nageeflijk. Het ligt dus volgens mij niet aan dressuur of western maar aan de manier waarop jij rijd.

20 euro voor een half uur les is echt niet veel. Dat betaal je hier ook voor een goede intructrice. En je hoeft echt geen uur les te hebben. Als je van te voren een kwartier instapt, dan een half uur hard werken en dan een kwartier uitsapt heb je lang genoeg gewerkt.

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 19:57

Effy schreef:
Waarom is het aan de teugel rijden meteen het belangrijkst als je net van western weer overschakelt naar dressuur? Me dunkt dat de omschakeling van westernhulpen naar 'gewone' hulpen eerst het belangrijkst is en dan komt dat 'aan de teugel', of liever, het nageeflijke vanzelf wel.

Trouwens, bij het western rijden is het toch ook zaak om je paard ontspannen en nageeflijk te laten lopen? Dus in principe moet je paardje dat eigenlijk al zijn...



nee bij western lopen ze lang, laag

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:10

Oh dus bij het western rijden worden paarden volgens jou niet nageeflijk en van achter naar voren gereden? Vraag ik me toch af hoe ze al die ingewikkelde oefeningen voor elkaar krijgen met een lang en laag paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:32

Vraag me ook af of er niet lichamelijk iets mis is met je paard als ze ineens niet meer werken wil. ZOu dan toch iets gaan zokeen wat het dipje van je paard veroorzaakt. Tuurlijk is eens wat ander werk goed, maar om nou alles totaal om te gooien terwijl ej paard misschien wel iets mankeert lijkt me beetje overdreven. Maar misschein eesn weekje vakantie en vitaminstootje erin?

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:05

sylvaantje schreef:
nee bij western lopen ze lang, laag


Nou een westernpaard loopt niet alleen lang en laag, maar moet ook gewoon aan de teugel kunnen lopen terwijl z'n hoofd laag is (met laag bedoel ik verticaal op dezelfde hoogte als z'n rug.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:09

sylvaantje schreef:
nee bij western lopen ze lang, laag



Oftewel de ruiter stelt z'n paard van achter naar voren gewoon in waar hij 'm hebben wil, dus een nagefelijk paard is ALTIJD een vereiste.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:52

Sonja schreef:
Oftewel de ruiter stelt z'n paard van achter naar voren gewoon in waar hij 'm hebben wil, dus een nagefelijk paard is ALTIJD een vereiste.


Haha! Finally iemand die het even bevestigt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:10

Ik word zoooooo moe van die wannabee-westernruiters die zich verschuilen achter "Ja maar ik rij western dus mijn paard kan niet aan de teugel".... *zoekt wurgsmiley*

Een westernpaard moet van achter naar voren gereden worden, kan verzameld lopen, kan ingesteld worden waar de ruiter dat wil (mits de ruiter kan rijden Haha! ) etc etc.
Einde onzin dus!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:25

ik sluit me aan bij Effy en Sonja. Neem een paar keer goed les van een ddurder iemand, wie weet heb je er veel meer aan dan het goedkope iemand.
laurae: Als je van te voren een kwartier instapt, dan een half uur hard werken en dan een kwartier uitsapt heb je lang genoeg gewerkt.
Ik denk niet dat je verstandig is om van te voren los te rijden, vaak worden de paarden hier al fout gereden. Losrijden is heel belangrijk, wil je een ontspannen, voorwaarts en nageeflijk paard overhouden aan het eind van het uur. Ik denk dus dat je een keer wat meer geld moet uitgeven voor een uur goed les dan dat je een uur goed les hebt van iemand waar je eigenlijk niets leert.