Galop huppel in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Galop huppel in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 23:20

Mijn merrie maakt sinds een dag of drie steeds met haar rechter voorbeen een galop huppel in draf. In stap of galop maakt ze die huppel niet en ze doet het niet bij iedere pas draf.
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik krijg die irritante huppel er maar niet uit. Deze week heb ik weer les, dus dan zal ik het ook voorleggen, maar ik hoop dat er hier misschien ook mensen zijn die een idee hebben.
Het rijdt echt ongeloofelijk irritant en ik weet echt niet meer hoe ik die huppel er uit moet krijgen.
Wat ik ook doe, Irsa lijkt gewoon te weigeren om te begrijpen wat ik bedoel, ze bijft die huppel maar maken Boos!

Wie o wie weet raad....

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:27

Misschien een ophouding maken en overgangen.
Misschien rijd je haar ook iets teveel voorwaarts waardoor ze haar pas niet af kan maken.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:30

Hoi,

Nou heb ik een vraagje aan jouw: Doet jouw paard de huppel onder het rijden in draf of juist bij het aandraven?

Als ze het bij het aandraven doet drukt ze haar rug weg en stuwt ze met haar achterbenen inplaats van onder te treden en haar rug te gebruiken om jouw te dragen.

Onder het rijden in draf de huppel is volgens mij ook een teken om haar rug weg te kunnen drukken. Hoe voelt het voor jouw ff niet alleen lettend op haar huppel maar het hele lichaam van jouw paard? Loopt ze erdoor anders (weg gedrukte rug) laterrale schouder beweging of linker achterbeen niet willen ondertreden enz.....

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 23:39

Ze maakt de huppel niet bij het aandraven, maar tijdens het draven.
Ze heeft wel de neiging om lateraal te lopen ja. Het is mij niet opgevallen dat ze haar rug wegdrukt. Als ze dat zou doen, dan zou dat toch ook in alle gangen doen ? Of vergis ik me nu?
Ze probeert wel erg op de voorhand te gaan lopen, maar dat is zo wieso een probleempje bij haar. Daar wordt hard aan gewerkt.

Veel overgangen rijden probeer ik ook altijd, alleen helpt dat maar eventjes. Ze wil dan vrij snel weer proberen te galopperen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:44

Nee de rug wegdukken doen ze op een moment dat ze gestoort worden in de mond om diverse redenen. Of omdat ze pijn hebben of bang zijn.

Probeer overgangen te rijden, ophoudingen maken, minder hard voorwaarts drijven, longeren... enz...

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:56

Blijf dan toch maar die vele overgangen rijden. Veel schakelen in stap, draf, galop. Als Seven weer is zo'n bui heeft van IK WIL GALOPEREN dan ga ik het haar moeilijk maken door haar dan aan de tuigel te rijden in de galop. Dit niet door middel van aan de teugel te trekken maar op je zit. Van achteruit naar voren rijden en dat opvangen met je handen. Flekciebel blijven, volte verkleinen en weer vergroten door middel van de achterhand naar buiten te verplaatsen. Zo krijg ik de race stand/situatie eruit en is ze echt aan het werk en drukt ze geen rug weg en heb ik geen laterale passen tussen door.

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:05

Seventje schreef:
Blijf dan toch maar die vele overgangen rijden. Veel schakelen in stap, draf, galop. Als Seven weer is zo'n bui heeft van IK WIL GALOPEREN dan ga ik het haar moeilijk maken door haar dan aan de tuigel te rijden in de galop. Dit niet door middel van aan de teugel te trekken maar op je zit. Van achteruit naar voren rijden en dat opvangen met je handen. Flekciebel blijven, volte verkleinen en weer vergroten door middel van de achterhand naar buiten te verplaatsen. Zo krijg ik de race stand/situatie eruit en is ze echt aan het werk en drukt ze geen rug weg en heb ik geen laterale passen tussen door.


Ik ben het hier wel mee eens! maar ik vind toch dat je ook moet kijken of het niet van een slecht passend zadel komt of van andere vorm van pijn!
heel veel suc6 er mee!
KiZz...

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 02:20

Hoi, het kan verschillende redenen hebben, maar heb het zelf ook gehad. DIt volgende was dus mijn ervaring. Ik reed de mijne scheef, hield de binnenteugel vast en liet mijn buitenteugel los, waardoor hij over de schouder weg liep en alleen in de draf een huppel maakte. Ontzettend irritant. Ik heb hem samen met mijn instructeur iedere dag gereden en hij is nu kaars recht en sindsdien is de huppel weg.

Maar dit is dus mijn ervaring, het kan 100 redenen hebben, maar daar kun je in ieder geval op letten? En verder zou ik gewoon wachten tot je les hebt en je paard en tuig moet controleren. Verder zijn er al genoeg adviezen gegeven Haha!

Groetjes

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:52

Vriendin van me haar pony had het ook?!
Ze bgeon de hele tijd een beetje te dribbelen, en zo`n huppel, conclusie: ze had haar hele pony vastgepakt(geloof ik, was al weer een tijdje terug)

=------------

Mischien rijd je nu anders dan dat je normaal doet??
Heeft ze geen last van haar been ofzo??