Staken tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
disneypolish
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Valkenburg ZH

Staken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:32

Met een van mijn paarden ben ik op vakantie geweest en heb gereden in de bossen een week lang. de laatste dag van mijn vakantie ging hij halve wege de buitenrit met nog twee shetjes staken. als ik contact maakte met mijn teugels ging hij de lucht en en als ik been gaf ook, hij wilde alleen maar terug richting stal lopen. Aangezien ik midden op een smal ruiterpad zat en telkens als hij de lucht inging in een boom zat heb ik hem maar trug naar huis laten lopen. Zelfs toen ik over wou steken ging hij weer de lucht in en moesten dus de auto's voor mij stoppen. Nu doet hij dit thuis ook als ik een buitenrit ga maken.

Hoe kan ik hem dit afleren.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:09

doet je paard dit alleen tijdens buitenritten?? Of ook als je in de bak rijdt?
Als hij het alleen buiten doet, is het misschien een goed plan om met een paar andere (brave) paarden naar buiten te gaan, waar hij een paar keer achteraan kan lopen.
Is er soms iets gebeurd tijdens je vakantie waar hij van geschrokken is??
Het lijkt me ook wel verstandig om de oorzaak van dit gedrag te ontdekken, helemaal als het (wat ik begrijp uit je verhaal) zo plotseling is begonnen.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:10

dat probleem heb ik ook gehad met 1 van mijn pony's dat was dan gewoon hij wopu niet veder gaf je idd been ging die stijgeren en wou allen maar terug Boos! !
ik heb er wel een tijdje over gedaan om hem dat af te leren maar gewoon vooruit blijfen trappen en anders een x flink een knal met de zweep klinkt misshcien wel heftig maar dat is bijna de enige oplossing!in het begin had ik ook zoiets van bah moet ik dat echt doen slaan enz maar het heeft wel geholpen hij loopt nu braaf alveral langs en soms probeerd hij het nog wel,maar dan geef ik flink been en dan weet hij het dondersgoed !
maar ja als het echt niet kan moet je idd maar rustig af stappen en hem vertrouwen geven dat het niet erg is of eng!.. Ach gut Ach gut ............
zo heb ik het ook gedaan echt je moet niet opgeven en gewoon door gaan laat je paard weten dat jij de baas bent en hij niet met jou op de loop mag gaan!!!!!!!! is erg moeilijjk maar het gaat je lukken.......... weet ik zeker.............Haha!
veel sucses ermee en zeg me het als het de goede kant op gaat!!!! Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:58

Sja, Ynz doet dat dus ook, levensgevaarlijk. Mijn laatste buitenrit met haar eindigde in een rengalop (met ijzers, dus lekker glijden!!) over asfalt Huilen Scheve mond Mij niet meer gezien, zoveel is het me niet waard.

Ik kan je helaas ook geen tips geven, want zelf heb ik het ook niet opgelost. Wel dat je voorzichtig moet zijn en *altijd* je cap op met zulke paarden!!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:43

Ik sluit me aan bij Loonie qua antwoord. Misschien kan je het ook weer rustig opbouwen met iemand er naast?
En idd cap op en desnoods een bodyprotector aan. Al is t niet de bedoeling dat je echt in gevaarlijke situaties terecht komt en je zelf en andere weggebruikers in gevaar brengt. Succes!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:26

Ik heb het ook gehad en elke keer als Milka ging stil staan, moest ze ook stilstaan.
Nou dan is het spelletje niet leuk meer en leren ze het af. Echt Knipoog

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:05

ik zie dat je een week lang iedere dag buitenritten ging maken. Als je pony dat niet gewend is, krijgt hij net als wij last van spierpijn en wordt stijf.
Volgende keer dus in ieder geval trainen voor je een week lang op zijn rug klimt.

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:11

Tsja, in principe zijn er meerdere oplossingen. Ten eerste zou je met één of meer andere paarden mee kunnen gaan, dan volgt de jouwe die wel. Ten tweede zou je kunnen proberen om hem op zijn gemak te stellen, als hij weet dat jij de leiding hebt en niet bang bent, dan loopt hij sneller langs "enge" dingen. En tot slot kan het zo zijn dat hij gewoon loopt te klieren en geen zin heeft, kortom, liever naar zijn stal terug gaat. Dan zou ik zeggen, zweep mee en sporen om ! Als hij dan ergens niet langs wil geef je hem een lel en zet je je sporen erin. Ik hoop voor je dat je het met één van de eerste twee kunt oplossen, want vechten met je paard ..... dat win je niet gauw ! Succes.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:37

ik vermoed toch eerder dat die hele week buitenrijden een beetje teveel van t goede geweest is voor m. Weet niet hoeveel je thuis normaal met m buiten reed. Mijn oude merrie heeft dat ook gehad, maar dan op bepaalde routes. Voordat ze van mij was was ze nl. manege pony en reed er regelmatig een meisje op haar die alleen maar wilde crossen. En mijn merrie had last van haar luchtwegen dus je begrijpt dat ze dan lucht te kort kwam. En zodra je richting een bepaalde route zette, waar ze dus voorheen veel moest rennen (dat meisje had r echt afgebeult) dan ging ze ook staken..

De enige tip die ik je dus kan geven, ga eerst heel goed voor jezelf na waarom hij dit ineens doet. Net wat de anderen zeggen.. is er iets gebeurd? Of heb je m de dagen ervoor iets laten doen wat ie normaal niet doet, waardoor hij spierpijn zou kunnen hebben? of heeft ie ineens veel meer/langer gelopen dan normaal..

Over t algemeen doet zo'n dier t niet zomaar maar probeert je iets duidelijk te maken. Alleen heb je zijn eerdere singalen niet gehoord en nu moet ie maar "schreeuwen"(in de vorm van staken) om wat duidelijk te maken.

En pas als je alle opties hebt uitgesloten dan kun je zeggen ja hij kliert, maar meestal is er toch echt een oorzaak

SUCCES Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:46

Inderdaad eerst nagaan waarom hij het deed. Verder onder geen voorwaarde terug naar huis gaan om zo'n moment, elke keer dat je het hem laat winnen, wordt het de volgende keer alleen maar moeilijker.

Trek er een keer een dag vooruit om te oefenen, vooruit hoeft hij niet perse maar omdraaien, achteruit of de lucht in mag absoluut niet. Waarschijnlijk krijgt ie er vanzelf genoeg van en zal hij weer vooruit gaan. Al is het maar een heel klein stukje voorbij het punt dat hij niet verder wilde, als daarna maar op eigen initiatief omdraait. En probeer een route te zoeken, waarbij je een rondje rijdt en dus niet om hoeft te draaien, dat werkt ook niet goed bij zulke paarden.

Succes!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:25

Als de methodes hierboven niet werken, heb ik nog een tip:

omdraaien en een heel stuk achteruit rijden.... daar hebben ze echt een hekel aan!

Dat ie ermee is begonnen vanwege misschien spierpijn is begrijpelijk, maar niet goed te praten; je had nooit terug mogen gaan! Altijd verder rijden en een (klein) rondje maken. Nooit omdraaien en teruggaan! Desnoods eraf en een stukje lopen en het dan nog eens proberen... Succes!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:17

Dat van met meerdere paarden hoeft niet te weken.. Ynz heeft op een buitenrit echt totaal géén kuddedrang, die draait gewoon om! Verward

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:07

bij my way gaat dat dus ook zo, maar alleen op het fietspad. en dat steigeren doet hij alleen als er fietsers aankomen, en op sommige momenten wil hij zelfs de weg nog wel eens oprennen. leuk zeg, zo'n paard! ik begin de rit gewoon met een draf, dan word stoppen ook erg moeilijk voor hem.... gewoon heel goed je benen eraan houden! suc-6!