HELP !! Paard heeft tegenligger vrees !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

HELP !! Paard heeft tegenligger vrees !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 12:54

Beste Bokkers,

Noureyev heeft tegenligger vrees.
Zodra een paard of pony in tegenoverliggende positie op ons af komt,
gaat hij eerst vol in rem en draait 180o en schiet er dan vandoor..

Hij had dit al een beetje.
Eigenlijk alleen met paarden die bijv. Z oefeningen dede.
Dan wordt hij echt nerveus.

Nu na zijn blessure ben ik weer aam het opbouwen en het is nu wel 10x zo erg.
Hij schiet nu echt VOL in de rem, zelfs voor paarden die rijden in de naast geliggen bak (met hek erom heen).

Nu komt ook onze eerste wedstrijd (25 september) eraan.
Ik kan zo nooit in de losrijbak losrijden.
Dat wordt echt bijna onmogelijk.

A.u.b. help mij.
Heeft iemand tips?

Groetjes

Noureyev

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:08

Mijn paard heeft dit vroeger ook heel erg gehad, mij viel op dat ze het vooral deed als ze erg fris was of veel energie had.
Probeer het te negeren en toch gewoon op tegenliggers af te rijden, bij mijn paard ging het vanzelf over.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 13:18

Marijke82 schreef:
Mijn paard heeft dit vroeger ook heel erg gehad, mij viel op dat ze het vooral deed als ze erg fris was of veel energie had.
Probeer het te negeren en toch gewoon op tegenliggers af te rijden, bij mijn paard ging het vanzelf over.


Dat zou ik best willen maar kom niet in een straal van 2m in de buurt.
Dus gezamelijk in de bak rijden wordt nu wel erg krap en klein.

En Noureyev is altijd fris zelfs na 2 uur rijden doet hij net zo als de eerste 10 min.
Dus langer rijden is geen optie.
Omdat ik echt niet langer dan 2uur de adem en conditie heb om te rijden Haha!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:22

M'n zusje heeft dit eens heel extreem meegemaakt met een bijrijpaard (levensgevaarlijk!) ze heeft toen naar de Bit geschreven en van Emiel Voest antwoord gekregen. Hij zei dat het beste eerst in twee afgescheiden bakken kon rijden, zodat het paard er aan kon wennen. Eerst longeren (en maar één paard aan de andere kant) en dan langzaam opbouwen. Ze was er inmiddels al meegestopt, ze had er al meerdere malen naast gelegen. Paard begon te steigeren en bokken als een paard 20 meter verder op zijn kant op aan het komen was.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 13:54

Evelijn schreef:
M'n zusje heeft dit eens heel extreem meegemaakt met een bijrijpaard (levensgevaarlijk!) ze heeft toen naar de Bit geschreven en van Emiel Voest antwoord gekregen. Hij zei dat het beste eerst in twee afgescheiden bakken kon rijden, zodat het paard er aan kon wennen. Eerst longeren (en maar één paard aan de andere kant) en dan langzaam opbouwen. Ze was er inmiddels al meegestopt, ze had er al meerdere malen naast gelegen. Paard begon te steigeren en bokken als een paard 20 meter verder op zijn kant op aan het komen was.


Met longeren en buitenritten no problem.
Alleen dressuurmatig rijden in een bak is het probleem.

Maar mijn paard is absoluut NIET levensgevaarlijk.
Hij rent alleen, hij bokt niet en maakt na de eerste 180o bocht Bloos geen echt scherpe bochten meer.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:34

Met één van mijn paarden had ik daar ook een probleem mee. Op mij kwam het over als een soort van claustrofobie. Ze hebben het gevoel dat ze niet meer een bepaalde kant op kunnen, een beperking van de ruimte.
Ik heb in het begin met wedstrijden toch altijd geprobeerd de ruimte op te zoeken (zelfs al moest ik in een buitenbak (in het binnenseizoen) inrijden). Langzamerhand heb ik haar steeds meer laten wennen aan andere paarden om haar heen. Heel belangrijk is dat je je paard ten alle tijden goed voorwaarts hebt en niet gaan verlangzamen als er een andere ruiter op je afkomt.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:42

De jonge ruin die ik rijd doet het ook. Als ze in stap tegemoet komen vindt hij het nog niet echt eng maar komen ze in draf of galop op hem af, dan staat hij op de achterbenen.
Bij ons is het een kwestie geweest van veel oefenen. Eerst vooral in stap op hem af laten komen, daarna in draf maar korte tijd voordat ze bij ons zijn in stap en als ze hem voorbij zijn weer in draf.
Ook helpt het om iets meer ruimte tussen beide paarden te houden.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 16:29

Kitty schreef:
De jonge ruin die ik rijd doet het ook. Als ze in stap tegemoet komen vindt hij het nog niet echt eng maar komen ze in draf of galop op hem af, dan staat hij op de achterbenen.
Bij ons is het een kwestie geweest van veel oefenen. Eerst vooral in stap op hem af laten komen, daarna in draf maar korte tijd voordat ze bij ons zijn in stap en als ze hem voorbij zijn weer in draf.
Ook helpt het om iets meer ruimte tussen beide paarden te houden.


Idd als zij in stap komen kom ik er redelijk langs.

Ik denk dat het komt omdat we tijdens de opbouw bijna altijd alleen waren.
Want ik stapte eerst maar 10 min en daarna langzaam opgebouwd.

Bedankt voor je tip OK dan!
Ik ga vanavond even slachtoffers zoeken die we willen helpen.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:54

Je kan bij ons in Maasdijk komen starten voor je eerste keer. Heel veel losrijterrein, en er is vast wel een plekje waar je ongestoort kunt losrijden. Ik hoor het wel. Oja is 5 september.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:59

En als je je paard samen met andere paarden los in de bak doet??
Hoe reageert ie dan?
Als ie het dan niet erg vind is het gewoon aanstellerij in de bak Knipoog

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:06

als je m voor t rijden longeert? zonder bijzet gewoon lang leve de lol en rennen maar

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 09:09

Tazz schreef:
Je kan bij ons in Maasdijk komen starten voor je eerste keer. Heel veel losrijterrein, en er is vast wel een plekje waar je ongestoort kunt losrijden. Ik hoor het wel. Oja is 5 september.


Ooh bedankt voor het idee.
Hou me aub wel op de hoogte van de volgende wedstrijden.
Kom wel graag een keertje starten.

Mijn eerste proef wordt zeker weten gefilmd.
Ik zal een stukje uploaden om te bezichtigen.

Misschien win ik er de hoofdprijs wel van Funniest Video's Haha!
Win ik toch iets Tong uitsteken

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 09:38

Milkaatjuh schreef:
En als je je paard samen met andere paarden los in de bak doet??
Hoe reageert ie dan?
Als ie het dan niet erg vind is het gewoon aanstellerij in de bak Knipoog


Het zelfde als op het land bij ons.
Gebeurt er helemaal niets.
Gewoon lekker met zijn alle alle kanten op rennen.
En er vol opaf rennen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:50

Bijna alle jonge paarden hebben dit probleem, veel oefenen en je er niks van aantrekken lijkt me de beste oplossing. Niet je paard troosten ofzo, das alleen bevestiging.

studente
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:02

Je kunt ook oefenen met een stilstaand, betrouwbaar, paard. Rij daar op af en om heen. Gebruik dat paard als een soort pilaar. En rijd ook tussen dat paard en het schot door. Meestal is het door het gevoel dat ze opgesloten raken, dat ze bang worden.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 10:07

Pytje schreef:
als je m voor t rijden longeert? zonder bijzet gewoon lang leve de lol en rennen maar


NIET moe te krijgen hoor
Op een gegeven moment loopt hij alleen nog op adrealine. Haha!

Hij blijft vechten.
Pas als hij op stal staat stort hij in Schijnheilig

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 10:08

Marliesje schreef:
Bijna alle jonge paarden hebben dit probleem, veel oefenen en je er niks van aantrekken lijkt me de beste oplossing. Niet je paard troosten ofzo, das alleen bevestiging.


Maar het is geen "jong" paard meer.
Hij is dit jaar 9 geworden

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:17

Ik ken het probleem maar al te goed. Dit probleem heb ik gehad met mijn vorige paard.
Het werd op den duur levengevaarlijk. Ik kon niet normaal meer wedstrijden rijden, want ze hoefde maar paarden aan de andere kant zien die richting haar reden, schoot ze onder mijn vandaan, ze draaide zich 180 graden om en rende hard weg.
Heb er ook regelmatig er naast gelegen.
Ik heb het na twee opgegeven. Want ik heb in die tijd zo vaak zandgehapt.
Niet leuk meer.
Helaas kan ik je geen tips geven. Maar heel veel succes.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:27

PB samsam even. ze zat met hetzelfde probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:31

Kitty schreef:
De jonge ruin die ik rijd doet het ook. Als ze in stap tegemoet komen vindt hij het nog niet echt eng maar komen ze in draf of galop op hem af, dan staat hij op de achterbenen.
Bij ons is het een kwestie geweest van veel oefenen. Eerst vooral in stap op hem af laten komen, daarna in draf maar korte tijd voordat ze bij ons zijn in stap en als ze hem voorbij zijn weer in draf.
Ook helpt het om iets meer ruimte tussen beide paarden te houden.

Dit heb je ook heel vaak bij jonge paarden die nog niks gewend zijn op dat gebied.
En ik sluit me dus aan bij Kitty, veel oefenen, geef ze vertrouwen dat er echt niks gebeurd.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:50

Klopt dat veel jonge paarden dit in het begin hebben, sommige paarden blijven dit echter houden!! Mijn Pirelli heeft dit ook heel erg, persoonlijk denk ik dat het bij hem komt omdat hij een 'watje' is! Hij pikt er meestal ook de 'dominandste' uit (vossen met veel wit, grote paarden, Friezen met wapperende manen, paarden die gestresst zijn door hun eigen ruiter enz.)

Ik doe meestal of mijn neus bloed, ik blijf met andere woorden er gewoon aan rijden. Als het echt heel erg druk is, en er lomp gereden wordt, zoek ik op concours vaak een 'ijsbreker'paard uit, dwz zeggen een groot paard met een dikke kont en een lekker tempo! IK vraag dan vervolgens of ik achter zo iemand aan mag rijden, de meeste mensen vinden dat niet zo'n probleem, en dat geeft Pirelli net dat beetje vertrouwen dat hij mist!

Soms lees je verhalen van Grand Prix ruiters (weet zo niet meer precies wie) wiens toppaard precies hetzelfde probleem heeft.

Dus..

Gewoon veel meenemen, en hopen dat ie ooit beseft dat de paarden niet op hem afvliegen om hem persoonlijk te pakken!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:53

Mijn vorige paard had dit voornamelijk met friezen, voornamelijk omdat die meer geluid maken tijdens het galopperen enz.

Veel oefenen is volgens mij het enige wat helpt.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:01

KLopt, Friezen zijn bijzonder griezelig!
Westernpaarden zijn absoluut onbetrouwbaar, die doen helemaal onverwachte 'abnormale dingen'. Bovendien flapperen en wapperen die aan alle kanten.

Eigenlijk is het best komisch zo'n paard wat schrik heeft voor soortgenoten

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:25

Ik had er eerder een die dacht dat ie een spook zag als ie een schimmel tegenkwam. Erg grappig.....

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:54

Haha, en mijn spook (schimmel) zag altijd alleen in Friezen echte zwarte monsters op hem afkomen Haha!