is dit een goede manier of verpest ik hem hiermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

is dit een goede manier of verpest ik hem hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:14

ik verzorg nero dus (zoals heel veel van jullie weten :wink: ) een welsh cob van 7 jaar, die qua spieren goed ontwikkeld is.
nu had ik een vraagje.
normaal zetten deeniej en ik hem met touwtjes aan de zijkanten van de longeer singel vast. niet te strak, maar zo dat ie niet torenhoog met zn neus kan lopen.
nu liep ie daar vandaag niet zo lekker mee, dus ik dacht...laat ik het eens proberen met t ringetje onder zn buik.
dus ik heb de hondenriem gepakt, aan zn bit geklikt door dat ringetje.
hij stapte er net zo hoog mee (zn hoofd) als aan de zijkanten.
dus toen aangedraafd, en dat ging echt zoveel beter :love: !!!
met het draven kwam hij zo erg naar beneden dat de riem helemaal los stond en hij gebruikte zn rug veel beter, en zn achterhand stond er veel beter onder Haha!!
dus ik helemaal blij Lachen
toen heb ik dat ook met het rijden geprobeerd, en hij liep ontzettend ontspannen. dat was ik helemaal niet van hem gewend!
en die riem stond echt niet strak, maar hij liep lekker omlaag gewoon lekker relaxed Lachen
nu vroeg ik me af...is dit slecht voor hem?
ik hoop het niet want t gaat zo gewoon veel beter...maar ja...ik denk, ik vraag t toch maar ff Tong uitsteken
iemand tips/commentaar?
xxx laura

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:29

je bedoelt dus: een honderiem in dit geval aan het bit en dan tussen zn voorbenen? in principe is dit geen slechte methode, maar je moet wel goed oppassen dat je hem niet te strak zet! ze gaan zo snel te diep en te rond lopen. en te is niet goed Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:32

Pytje schreef:
je bedoelt dus: een honderiem in dit geval aan het bit en dan tussen zn voorbenen? in principe is dit geen slechte methode, maar je moet wel goed oppassen dat je hem niet te strak zet! ze gaan zo snel te diep en te rond lopen. en te is niet goed Tong uitsteken


hij staat echt niet strak!
als hij zn hoofd boven de loodlijn (zo heet ie toch?) heeft staat ie nog niet helemaal strak!
als ie zn hoofdje naar beneden haalt bungelt ie daar egt maar een beetje Tong uitsteken
maja...anders heeft ie niet door dat dat fijner loop Tong uitsteken

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:33

t was ook alleen maar een tip. wilde je toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:34

haha jaa!! t was ook niet vervelend bedoeld ofzo Knipoog

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:35

aah oke Haha! pfiew Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:41

haha maar je denkt dus niet dat ik hem ermee verpest?
k hoop dat dit geen kwaad kan, want hij loopt er echt super mee Lachen

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:44

Het lijkt me geen kwaad te kunnen, maar dat kan ik pas zeker zeggen als ik het gezien heb... Lachen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:48

Dit kan wel, nadeel vind ik echter wel dat er op geen enkele manier rek in zo´n hondenriem zit. Het paard krijgt dan elke keer een ruk in zijn mond. Ik heb overigens op mijn haflinger wel eens les gereden met een enkele bijzetteugel, dat ging toen prima. Dit na advies van mijn instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:48

Kliko schreef:
Het lijkt me geen kwaad te kunnen, maar dat kan ik pas zeker zeggen als ik het gezien heb... Lachen


kom maar kijken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:55

Coby schreef:
Dit kan wel, nadeel vind ik echter wel dat er op geen enkele manier rek in zo´n hondenriem zit. Het paard krijgt dan elke keer een ruk in zijn mond. Ik heb overigens op mijn haflinger wel eens les gereden met een enkele bijzetteugel, dat ging toen prima. Dit na advies van mijn instructrice.


he wat bedoel je...met een bijzet aan 1 kant?

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:56

tussen zn benen, zelfde principe zoals je paardje fijn liep! kan geen kwaad hoor! doe de mijne af en toe ook zo...Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:58

Ik zou liever een elastisch iets nemen......... maar dat is mijn persoonlijke voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:00

we hadde eerst elastiekachtig iets...maar dat is zo uitgelsubberd dat heeft helemaal geen werking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:00

(niet meer Tong uitsteken!)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:03

Maar die touwtjes lopen toch ook tussen z'n benen?

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:04

elastiek is vrij inconsequent. als hij loslaat en gaat zakken, trekt het elastiek er nog aan bij elke pas. tenzij je m supersuper los doet, maar dan heeft t niet meer de werking die bedoelt was..

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:08

gijsenkim schreef:
Ik zou liever een elastisch iets nemen......... maar dat is mijn persoonlijke voorkeur


Dat is ook mijn voorkeur. Ik vind die ruk in die mond iets minder.
Oja, inderdaad bijzetteugel via bitstukje aan het bit, dan tussen de voorbenen aan de singel bevestigen. Maar zo heb ik het ooit eens gedaan, maar dit na advies. Ik zou het persoonlijk nu niet meer doen. Longeren doe ik nu vaak met pessoa, en dit werkt naar mijn idee veel fijner.
Het gaat niet om de voorkant, maar om de achterkant. Dit wordt vaak vergeten.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:13

maar ik heb nog nooit met dubbele longe gelongeerd (pessoa is toch dubbel?) en aangezien ik hier toch wel hulp bij wil hebben (die ik niet heb) ga ik daar niet zelf mee aanklooien Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:20

Je hebt die hondenriem als een soort 'stoot' gebruikt als ik het goed begrijp.
Het enge daarvan vind ik als er iets misgaat. Paard/pony komt omhoog of struikeld of iets dergelijks dat hij vast zit met zijn hoofd en je er niets aan kan veranderen als ruiter zijnde.

Een slof kan je laten vieren op het moment dat er iets misgaat en een martingaal/tiedeman zit toch even op een andere (lossere) manier vast.

Het is dus niet mijn favo manier van bijzetten, maar het is een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:25

dus een zachter touw is beter? (een wat flexiber touw...of een dunner touw)

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:26

passoa is een heel netwerk van touwen om je paard heen. sommige gaan r in hangen... kant zo 1 2 3 niet uitleggen, zonder datt heeel vaag word. anders kun je f kijken op divoza.nl n dan bij de winkel ff zoeken. zie je mooie plaatjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:28

ik zal morgen eens een wat dunner, flexiberder (moeilijk woord Tong uitsteken) touw meenemen om te kijken hoe hij daar mee loopt.
maar dat is wel lastiger ivm knopen enz...deze riem kan ik gewoon klippen.
is een dunner, stoffe riem anders beter?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:05

noedel schreef:
ik zal morgen eens een wat dunner, flexiberder (moeilijk woord Tong uitsteken) touw meenemen om te kijken hoe hij daar mee loopt.
maar dat is wel lastiger ivm knopen enz...deze riem kan ik gewoon klippen.
is een dunner, stoffe riem anders beter?


Dat is alsnog niet elastisch toch?
Of je moet er zelf een stuk elastiek aannaaien, dan is het probleem ook opgelost.
Dubbele longe zou ik idd niet aan beginnen als je er geen ervaring mee hebt, pessoa is ook best wel ingewikkeld als je er niet bekend mee bent, maar je kan eens wat topics hier op Bokt nakijken op HAW van paarden met een pessoa om.
Voordeel hiervan vind ik zelf dat de achterhand ook gebruikt wordt.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:01

Zoals je t beschrijft komt t op mij over dat je een martingaal hebt nagebootst (alleen dan niet via de teugels maar rechtstreeks aan t bit). Waarom probeer je dan niet een martingaal ipv "gevaarlijke" touwtjes?