hulp bij rechtzitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

hulp bij rechtzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:12

Ik zoek hulp bij het volgende probleem...

Ik weet van mezelf dat ik bij het rijden mijn linkerschouder aanzienlijk lager hou dan mijn rechter (ik knik in mijn taille), hierdoor hang ik naar links. Ik heb geen spiegel bij de bak en kan dus niet controleren of ik recht zit (en voelen doe ik het helaas niet). Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik recht zit?


Alvast bedankt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:14

Mijn zit is ook belabbert.......... sinds kort krijg ik Zitlessen bij Irma van Aarden. Op een skippiebal Haha! Haha! Haha! wel te verstaan Haha! Haha! Haha!

Tis best heel lastig, maar heel goed

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:26

Zitlessen nemen...ik heb ook geen spiegel bij de bak, maar aan de buitenbak zit de kantine dus dan kan ik wel door de ruit naar binnenkijken en zie ik toch de weerspiegeling van mezelf Haha!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:29

zitles klinkt logisch... maar waar kun je zitlessen nemen?

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:32

Wat jij heb, heb ik ook een hele tijd gehad en nu soms op slechte dagen nog steeds... Is echt heel irritant ook voor je paard want die belemmer je als je scheef zit....
Ik heb t opgelost door zitlessen aan de longe te gaan doen.
Gewoon je paard bijzetten zodat ie lekker doorsjokt en je daar niet op hoeft te letten. Dan zet je iemand in het midden die je paard voor je aan het lopen houdt zodat jezelf daar niks aan hoeft te doen en die kijkt of je recht zit..
Dan ga je in eerste instantie zonder beugels en teugels en alleen maar op je houding letten en goed het gevoel krijgen hoe het voelt als je recht zit..
Dan doe je beetje oefenigen zoals linkerarm omhoog, rechterarm opzij, armen naar voren enz.. zonder dat je daarbij weer scheef gaat zitten.. Naarmate dat beter gaat neem je je beugels er weer bij en later ook je teugels.... En als je een beetje het gevoel hebt hoe het voelt als je goed zit is het steeds makkelijker om ook los recht te zitten...
Hier gaat vaak wel veel tijd inzitten maar ja je zit is nou eenmaal heel belangrijk....
Het heeft mij heel erg geholpen...
Succes ermee!!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:32

Bij je instructrice Knipoog
Zonder beugels rijden aan de longe en zo oefeneningen doen en je instructrice moet de hele tijd roepen rechtop etc...

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:34

Margo schreef:
Wat jij heb, heb ik ook een hele tijd gehad en nu soms op slechte dagen nog steeds... Is echt heel irritant ook voor je paard want die belemmer je als je scheef zit....


Dat is voor mij (naast t feit dat t er niet uit ziet Knipoog) ook de reden om er iets aan te willen doen.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:41

Mijn paard is er zelf ook weer fijner door gaan bewegen...
Ik had altijd een hele goede houding maar omdat ik te lang op een te kleine pony door heb gereden ben ik krom gaan zitten om maar kleiner te lijken omdat ik er nog niet af wou...
Had ik dat nou maar nooit gedaan!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:44

Ik heb een slechte houding omdat ik veel jong spul rijd...... maar een goede houding is heel belangrijk........... Nu dat ik op een skippiebal rij, ben ik wel een stuk rechter gaan zitten......... maar das nog verdomd moeilijk Haha! Haha! Haha!

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:01

Zitlessen nemen is idd het beste idee! Tussendoor kun je, als je gewoon gaat rijden, je linkerbeugel 2 gaten langer doen dan je rechter. Dan moet je jezelf wel lang maken en kun je je heup niet meer inknikken...

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:07

Citaat:
Nu dat ik op een skippiebal rij, ben ik wel een stuk rechter gaan zitten.........


Hahahaha Haha! ,misshcien moet ik dat ook proberen Knipoog

Ik heb het altijd als ik door de hoeken rijd en de voltes,en soms bij het springen.
Mijn instructrise let daar heel veel op en zodra ik scheef zit hoor je mijn instructrise schreeuwen:"SAMANTHA RECHTOP!" ik zit nu al een stuk rechter ,maar af en toe

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:52

Bedankt voor alle tips! Ik heb ook altijd een goede houding gehad maar ben blijkbaar als gevolg van een schouder en rugblessure scheef gaan zitten...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:57

Je moet constant iemand bij je hebben wanneer je aan het rijden bent en diegene moet zien dat je scheef zit en zeggen. Zo door consequent aan de gang te zijn wil het wel...
Bij de Tyrza clinic bracht ik dat ook even aan de orde. Zij zei dat vooral lange mensen daar last van hebben, en met sesam (?) therapie dat je er minder snel last van krijgt en je bewust wordt van alles...

Ik had ook een handje van om scheef te zitten maar mijn juf heeft het leren voelen. Wanneer ik moe ben, ga ik graag nog even verkeerd zitten, maar ik voel het al wel goed aan.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:14

kimmy schreef:

Bij de Tyrza clinic bracht ik dat ook even aan de orde. Zij zei dat vooral lange mensen daar last van hebben, en met sesam (?) therapie dat je er minder snel last van krijgt en je bewust wordt van alles...


Jij bedoelt cesar therapie... Heb ik ook gehad is idd ook heel erg goed van je houding!! word je er idd heel bewust van!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:16

Margo schreef:
Jij bedoelt cesar therapie... Heb ik ook gehad is idd ook heel erg goed van je houding!! word je er idd heel bewust van!!


*grijnst* Haha! Ja, dat ja...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:17

Wat is dat cesar therapie en waar kan je dat vinden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:19

Bij een instructeur van mij Ineke........... Irma van Aarden doet dit Haha! Haha! Haha!

Ga maar een keer mee

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:35

Je kan het in alle plaatsen doen.. bijna overal zit wel een praktijk.. Bij ons zelfs wel 2 of 3... Verward

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:21

Een vriendin van mij heeft een cursus gedaan met hele handige tips.
Om rechtop te zitten en goed mee te zitten met het paard, moet je een denkbeeldig lampje aanzetten onder je navel.. Haha! .. met dit lampje moet je schijnen waar je wil rijden!
Helpt echt wel!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 09:03

Jnien schreef:
Een vriendin van mij heeft een cursus gedaan met hele handige tips.
Om rechtop te zitten en goed mee te zitten met het paard, moet je een denkbeeldig lampje aanzetten onder je navel.. Haha! .. met dit lampje moet je schijnen waar je wil rijden!
Helpt echt wel!


Klinkt grappig (maar ook wel logisch), zal t eens gaan uitproberen (hoop dan alleen wel dat ik er niet de slappe lach van krijg bij t id Knipoog)

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:20

mmouse schreef:
Klinkt grappig (maar ook wel logisch), zal t eens gaan uitproberen (hoop dan alleen wel dat ik er niet de slappe lach van krijg bij t id Knipoog)


Ik lag ook in een deuk, maar het hielp wel! Ik voelde dat mijn paard ruimer ging lopen, omdat ik toch meer meeging met de beweging.
En je gaat uiteraard rechter zitten, anders schijn je in de manenkam.. Haha! Haha! !!