Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:23

Oefen kwart keertwendingen om de voorhand in stilstand. Zonodig met een hek of muur voor d'r neus ter begrenzing. Zo kan je heel gecontroleerd aan de eenzijdige beenhulp werken.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:35

Starbreeze schreef:
Ik vind een (kwart) keertwending om de voorhand wel erg hoog gegrepen als het paardje nog niet met stelling door een hoek kan lopen Scheve mond

Daarnaast, als je nog geen controle hebt over de voorhand (hij valt nu nl door het binnenbeen) heb je ook geen controle over de achterhand. Bij een wending om de voorhand heb je dan weinig controle over de achterhand en het paard kan zich op die manier makkelijk aan de lengte buiging onttrekken.

De wending om de voorhand is op zich een hele goede oefening hoor, maar niet eerder dan dat je de voorhand kan begrensen Knipoog

Het gaat er om, om het paard te laten reageren op het eenzijdige beengebruik, niet om een perfecte keertwending.
Voorhand kan je laten begrenzen door muur of hek, verder met buitenteugel.
Zodra het paard snapt dat ie opzij moet gaan voor de druk van dat ene been, kan je het in beweging gaan toepassen.
Voordeel is dat je het nu dus in stilstand kan aanleren, dat is voor de ruiter makkelijker en voor het paard duidelijker (geen onbedoelde signalen door ruiter die niet helemaal perfect zit in de beweging).
Ander voordeel is dat je geen hele begrensde bak nodig hebt voor deze oefening, iets waar de TS niet altijd de beschikking over heeft.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:41

Shiloh schreef:
(omduwen bij het poetsen is ze vaak trouwens ook zo'n stijfkop in, handig beesie he... ach jah, oud en eigenwijs... je moet toch iets)

Daar zal ik ook aan gaan werken dan. Inderdaad aanpakken als een jong dier: Wijken voor druk, moet ie leren.
Zorg met omzetten op stal of de spuitplaats (net als met omzetten voor je been) dat je niet blijft duwen, maar met een kort duwtje (of een paar) reactie krijgt.
Neem goede instructie als je geen ervaring hebt met het nieuw aanleren van dit soort dingen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:49

Starbreeze schreef:
Klopt wel, alleen leer je hem imo uitzwaaien met de achterhand terwijl de vraagstelster een hoek wilde leren lopen, dus met buiging in het lijf. Dat ik iig nooit door mijn binnenbeen achter de singel te leggen. Die wendingen om de voorhand vind ik meer een inzet voor wijken, hierbij blijft het paard ook recht in het lijf maar schaart het over met de achterbenen. Om door een hoek te lopen moet ie niet opzij voor het been, maar hij moet er omheen buigen, en dat leer je een paar door de oefening die ik hierboven beschreef. Het paardje in kwestie wil al niet buigen in het lijf, dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat je eerst aan de buiging gaat werken, vandaar mijn antwoord Knipoog

De wending om de voorhand vraag je, net als het wijken met het binnenbeen OP de singel en het buitenbeen daarachter.
In een wending (bijv op de volte) moet je altijd je paard met je binnenbeen in de buitenteugel drijven, net als bij het wijken, alleen laat je het niet tot wijken komen. Ook in het wijken heb je stelling en buiging nodig.
Belangrijkste lijkt mij dat dit paard leert uberhaupt op eenzijdige druk (ten eerste van de grond) te reageren. Zonder dat zal het ook nooit leren buigen om het binnenbeen, zal het er hooguit tegenaan gaan leunen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:00

Binnenbeen blijft ten allen tijden op de singel, anders kan het paard hier niet omheen buigen en is het dus je binnenbeen niet meer

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 06:37

Ja, op stal omzetten doe je het beste met een kort duwtje in de flank. Het gaat om het principe "wijken voor druk" aan te leren.

Zet 'm de 1e keren liefst voor een muur, zodat ie niet te sterk voorwaarts kan reageren. Vraag lichte stelling (bijv: naar links) en zorg dat je buitenteugel (rechts) de hele hals raakt (houd je rechter hand dus laag). Haal beide benen van je paard af en breng je binnenbeen (op/aan de singel) zachtjes tegen het paard (helemaal af - aanraken MOET ie waarnemen). Buitenbeen (rechts) ligt iets naar achteren om de achterhand zonodig 'op te vangen' als ie meer opzij gaat dan de bedoeling. Buitenteugel gegrenst en zorgt ervoor dat ie niet voorwaarts gaat op je beenhulp, maar als het ware draait om het binnen (linker) voorbeen. Binnenteugel doet niet veel meer dan de initiele kopstelling vragen (later zal deze stelling automatisch volgen op de beenhulp).
Bij geen reactie opzij, kan je iemand laten helpen van de grond die een prikje/duwtje in de flank geeft tegelijk met je binnenbeen. 'Kietelen' met een zweepje in de flank kan ook helpen. Uiteraard moet het uiteindelijk op been alleen werken. Vergeet ook niet beide kanten op te oefenen. Na een wending even voorwaarts stappen alvorens een nieuwe wending te vragen.
Succes ermee!

Starbreeze schreef:
Sorry, dat ben ik dus helemaal niet met je eens, je bent wel consequent, want je vraagt je paard beide keren met een recht lijf achter over te scharen met je binnenbeen op de singel, dat is eerlijk gezegt niet zo logisch voor je paard Verward Als je wel dat ie achter overschaart dien je je binnenbeen *achter* de singel te leggen en met je buitenbeen de schouder te begrenzen, anders kan ie daar over wegvallen... Tevens de buitenteugel begrensen.
Als je een paard laat 'wijken' voor een naar achteren gelegd been, dan wijk je niet, maar dan appuyeer je zonder de juiste stelling

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:00

Starbreeze schreef:
Ik ben echt benieuwd hoe jij ervoor zorgt dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt. Met wijken hoort je paard recht te zijn, met appuyeren gebogen in het lijf dat zijn 2 heel verschillende ofeningen Verward Als je met je binnenbeen op de singel gaat wijken, stuur je je paard gebogen weg, de schouder opvangen redt je niet met alleen je buitenteugel.

Maar goed lamaar, mijn paard wijkt al voor een 8.. dus ben al aardig goed op weg dacht ik zo.

Met de buitenteugel begrens je de stelling en buiging. Zelfs op de hoefslag moet een paard lichte stelling/buiging hebben. Zonder dat, geen binnenbeen en dus ook geen wijken voor 't binnenbeen.
Als jij enkel voor je wedstrijdpuntjes rijdt, moet je vooral blij zijn met je 8je . Wijken is bedoelt om je paard te leren voor je binnenbeen opzij te gaan. Jij leert 'm nu voor je buitenbeen opzij gaan. Als je paard nu GOED reageert, komt z'n kont dus eerst op de hoefslag aan, en dat is dus fout.
Hoe wijk jij op de volte (volte vergroten)? Met binnenbeen naar achteren kan jij de buiging niet controleren . (maar dat vind jij vast niet erg, want dat vragen ze toch niet op een wedstrijd Rolleyes )

Spoor lijkt me niet de oplossing. Paard voelt het been al EN reageert. Geeft alleen niet de juiste reactie, omdat ie niet snapt wat er bedoelt wordt. De BEDOELING moet duidelijker worden, niet de hulp

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:53

Jnien schreef:
(Lijkt me net zoiets als voorwaartse hulp aanleren, been=voorwaarts, reageert ie niet, iets duidelijker been, nog niet, dan zweepje of spoortje, zodat hulp duidelijk wordt.)

In dit geval niet echt, want hij reageert WEL. Door harder prikken gaat ie niet snappen dat ie opzij moet ipv naar voren.
Door de keertwending kan je dat mogelijk wel verduidelijken.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:08

Jnien schreef:
Nee, het ging me ook ff om de vergelijking. Hij reageert idd door voorwaarts te gaan, maar zijwaarts moet hij ook niet, toch?
Door de keertwending gaat hij idd reageren op eenzijdige beenhulpen (wat prima is), maar daardoor krijg je toch niet echt een buiging, maar een zijwaartse gang?

In eerste instantie, maar het geeft automatisch ook wat buiging. Als ie eenmaal begrijpt dat ie voor dat ene been opzij en niet naar voren moet gaan, zal ie in beweging ook eerder begrijpen dat ie moet buigen. Als ie daar dan eens een stapje bij opzij doet is dat helemaal niet erg en eenvoudig te corrigeren.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:49

Starbreeze"]
Sorry? Ik neem aan dat als je een 8 krijgt, de kont niet als 1e op de hoefslag komt, ik heb controle over de voorhand, dus ik wend, keer en wijk mijn paard daar waar ik haar hebben wil. Ik geloof niet dat jij dat van achter je pc kan beoordelen dus zoals ik al zei... laat maar Knipoog gaan we lekker onze eigen weg.
[/quote]
Jouw vertrouwen in de Jury is groot......schattig Knipoog
Hoe doe jij het wijken op de circel nou Verward

[quote="dobbel schreef:
kan iemand mij uitleggen hoe ik met zo`n keetwending moet beginnen dan die van mij snapt ook niet echt de beenhulpen voor opzij gaan

Heb ik hierboven toch al uitgebreider uitgelegd Verward

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:52

Starbreeze schreef:
Bij alle zijwaartse gangen en oefeningen (appuyeren, travers, wending om de achterhand, wijken etcetera) stuur je de achterhand door je been naar achteren te leggen en de achterhand opzij te laten wijken/wenden voor je terugliggende been. Wat jij doet is de hulp voor schouderbinnenwaarts. Op de een of andere manier vind je het ineens wel logisch je been terug te leggen als je gaat appuyeren Verward
And fyi deze info komt direct van ene Tineke B. af dus die zal ook wel weten waar ze het over heeft niet? (of mag ik dit weer niet zeggen zeker?)

Kan mij niet schelen van wie jij je info heb hoor, ik heb het recent weer eens ervaren van ene Alois Podhaisky, maar daar heb jij vast nooit van gehoord.
Tineke B heb je vast verkeerd begrepen: appuyeren, travers, wending om de achterhand: Ja, daar kijkt het paard in de gestelde richting en buigt dus om het binnenbeen op de singel en loopt weg voor het achter de singel gelegen buitenbeen (achterhand wordt opzij geduwt door dit buitenbeen).
Zijgangen waarbij de stelling NIET in de richting van de beweging is, zoals wijken en schouderbinnenwaarts, ook daar is de buiging (hoe gering ook) om het been op de singel. Echter, hier is het been op de singel ook degene waarvoor opzij wordt gelopen.

Enne: achterhand uitzwaaien gebeurt vooral zoals JIJ de hulpen voor het wijken aangeeft, want jij duwt de kont opzij en hebt geen been om 'm op te vangen (of doe je dan je buitenbeen OOK naar achteren Tong uitsteken )

Denk dat de TS wel in staat is om te beslissen welke 'school' ze zinniger vind. Jou kan ik alleen aanraden eens een boek over klassieke rijkunst ter hand te nemen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:13

Foogul schreef:
Tripje naar Wenen gemaakt toevallig? Tong uitsteken

Nog goede boekentips? Altijd welkom! Haha!

Nee, ben ik helaas nog niet langs geweest....ze komen bij het Friezencentrum binnenkort, zag ik.
Is duits of engels een probleem? Meeste werken zijn niet in het nederlands vertaald (behalve dan recent steinbrecht).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:30

Starbreeze schreef:
Ik lees trouwens genoeg boeken over paardrijden, zijn zeker meer van deze tijd dan en ik kan er goed mee vooruit Knipoog

Nu nog netjes opzij... Clown

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:22

Starbreeze schreef:
Waarom moet volgens jou toch iedereen volgens de klassieke dressuur rijden? Ik train mijn paard op de duitse manier, dus diep laag en rond én volgens de manier van Tineke. Ik zeg toch al dat het perfect gaat? waarom twijfel je daar zo aan? Als ik mijn been op de singel aanleg gaat ze echt wel naar buiten, maar dat is imo geen wijken maar over de schouder gaan. Blijkbaar heb ik zoveel stuur op mijn paard dat ik het zelfs op een andere manier dan de jouwe kan

Met "duitse manier" wordt meestal klassiek bedoeld, maar gezien het diep laag en rond bedoel jij dus het "moderne" LDR systeem (maar goed, daar gaat het niet om hier).
Ik twijfel eraan (en ga er tegenin), omdat jij iemand hier simpelweg verkeerde en onlogische hulpen wilt aanpraten.
Het werkt voor jou = je rijd je punten er mee op de wedstrijden. Dat heeft niet perse iets met correct te maken.
Vanuit waar de jury zit is het niet altijd te zien of de kont nou net even voor de schouder uitgaat. Maar maak je niet druk: straks hoef je op wedstrijd niet meer te wijken.
En "over de schouder gaan": Wijken is een prima hulpmiddel om je paard te leren van je drijvende binnenbeen in je buitenteugel te stappen, dus om de buitenteugel netjes aan te nemen (da's de teugel die de buitenschouder begrenst). De buitenschouder moet juist ook voorwaarts/zijwaarts bewogen worden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:39

Starbreeze schreef:
Toevoeging, waarom leer je je paard eerst op een volte dat ie in het spoor moet lopen als het binnenbeen dan op de singel ligt, en later met wijken moet ie bij dezelfde beenligging gaan overkruisen? Verward Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat ie moet gaan uitzwaaien met de achterhand zodra je op de volte de schouder wil begrenzen / naar buiten wil sturen?

Zelfde beenligging, andere hulpen (je hebt ook je zit en teugels nog en je kan differentieren in gebruik van het ene en het andere been).
Je hebt gelijk dat deze mensen het dus inderdaad doen met binnenbeen naar achteren, ik vind het erg onlogisch om de al eerder aangedragen redenen.
Begrijp ik het nou goed en doet Kyra beide benen naar achteren?? (ze vangt een evt uitzwaaiende achterhand met het buitenbeen op). Dan hebben we nu dus al 3 variaties...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:42

Kyra's ABC werkt overigens erg goed, vooral voor het goed doorrijden van de hoeken

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:40

Starbreeze"]
Nee, enkel het binnenbeen gaat naar achteren. Als ik beide benen naar achter doe in alle gangen, dan gaat ze verruimen, dus in draf zou ze middendraf gaan lopen, en galop middengalop etc.)
[/quote]
Dit ging niet om jouw manier van wijken, maar om wat Kyra beschrijft.

[quote="Starbreeze"]
Wijken is trouwens officieel geen onderdeel van de klassieke rijkunst, las ik weer in een ander dressuurboek wat in mijn kast staat....
[/quote]
Niet helemaal waar. Wijken wordt op de spaanse rijschool niet veel beoefend. Alleen in uitzonderings gevallen en dan nog alleen in stap. Spaanse rijschool rekent wijken niet tot de zijgangen. Ook traver wordt bij de spaanse rijschool niet veel gereden (renver wel). Betekend niet dat traver geen klassieke oefening is.
Wijken is niet voor niets een oefening die alleen in de lage proeven wordt gevraagd.

[quote="Starbreeze schreef:
En zoals die weniding staat beschreven van Kyra's abc, zo heb ik het Shiloh in mijn 1e post uitgelegt. Niet alleen Tineke doet het dus zo, maar ook Kyra (kwam ik gisteren achter Knipoog)

Tineke heeft 't vast van Kyra (Imke was een hele tijd bij Kyra)
Is niets mis met je 1e post, net zomin als met de abc wendingen van Kyra.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:26

Lees het Kyra verhaal nog eens: Ze zegt niet dat het buitenbeen naar achteren moet, maar wel dat het buitenbeen het te ver uitzwaaien van de achterhand moet voorkomen. Enige manier die ik kan verzinnen is dat buitenbeen (ook) naar achteren doen.
Ik snap je redenatie, maar in mijn ogen heeft die oplossing voor het 'wijken' zoals jij die omschrijft geen dressuurmatige waarde. Is meer een soort van trucje om je paard opzij te zetten op een manier die eruit ziet als wijken.
Paard moet miz altijd gebogen/gesteld zijn om het op de singel liggende been. Waarom zou je dat voor het wijken ineens anders gaan doen Verward Of weet jij nog meer voorbeelden waarbij dat anders zou zijn Verward

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:38

Starbreeze schreef:
het paard moet gewoon recht in het lijf zijn en enkel overscharen.
Hij hoeft niet te buigen om je binnenbeen.

Laat maar joh Knipoog voor mij (en 436515 andere) is de Kyra manier wél duidelijk, er staat wel degelijk dat het been naar achter gaat.

Paard buigt om been op singel, bij jou dus buitenbeen.
Voor de zoveelste keer: JA, in dat verhaal dat jij van Kyra erop heb gezet (dat 1e, over wijken, niet het abc), doet ze d'r binnenbeen inderdaad ook naar achteren. TEVENS zegt zij dat het buitenbeen voorkomen moet dat de achterhand uitzwaait. DUS doet ze BEIDE benen naar achter, en dat is dus weer een 3e variatie. That's all I'm saying.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:38

Voor de wedstrijdruiter:
Het Proevenboekje schreef:
Het wijken voor het been
Het paard is geheel recht, behalve een lichte stelling, zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de kant van de stelling kan zien. De benen aan de binnenzijde kruisen die aan de buitenzijde. Het paard kijkt in de richting die tegenovergesteld is aan de kant waarheen het gaat.


Helaas staan de beenhulpen niet vermeld.
Wel mag duidelijk zijn dat er wel degelijk stellingbehoud word gevraagd. Met binnenbeen naar achteren is dat niet correct uitvoerbaar.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:38

Starbreeze schreef:
Ja kijk maar ff naar de tekening in je dressuurboekje, dan zie je wáár de stelling behoort te zijn. Die stelling die ze bedoelen is er zowat automatisch als je met je hand wat stelling vraagt.

Doe het maar op jouw manier, maakt mij niet uit, zoals ik al gezegd heb, ik vraag me alleen nog stééds af op welk nivo jij wedstrijden rijdt, daar ben ik erg benieuwd naar.

Goh, jij blijft wel steeds meer je best doen om nog meer off topic te komen Rolleyes .
Stelling vraag je met de binnenhand en behoud je met het binnenbeen (op de singel).
Blijf jij maar lekker wedstrijden rijden voor de punten, dan blijf ik wel dressuren (en af en toe een wedstrijdje).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:28

Jnien schreef:
Naar mijn idee legt Starbreeze hier uit hoe de hulpen voor het wijken zijn, onderbouwt dit d.m.v. kopieën uit boeken en uitspraken van mensen die hun sporen dubbel en dwars hebben verdiend in de dressuursport en toch vallen jullie haar aan?

Inderdaad, omdat het dressuurmatig niet klopt. Zij rijdt wijken als een trucje, niet als een oefening.
Dat werkt prima in een proef hoor, dat doen er namelijk genoeg (niet alleen met wijken) en krijgen er ook hoge punten voor. Jury ziet het namelijk niet altijd goed en KAN het helaas ook niet altijd allemaal goed zien.
Ik rijdt voor de training van m'n paard. Als mijn paard dan met bijv wijken wat minder spectaculair overstapt dan als ik de kont opzij zou duwen, dan krijg ik liever een puntje lager dan dat ik mezelf voor de gek ga houden.
En SB: ik heb nooit onderling gestart. Ik start momenteel met een Shire, dus dat loopt niet zo vanzelfsprekend mooi dressuurmatig. Je krijgt er niets van cadeau: elke stap correct moet je correct rijden. Met een wat makkelijker paard met een beter (lees heter) temperament voor dressuur kan je je makkelijker iets permiteren. Dat ik het toevallig niet met je eens ben, betekend niet dat ik er niets vanaf weet, zoals jij graag naar voren zou brengen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 00:07

Stelling vraag je met de hand, onderhoud je met het been.
Ja, ook stelling, niet alleen buiging.

Maar, voor de TS: Zoals ik ook al gezegd heb, die hoeken rijden zoals SB beschreef (het Kyra ABC) zijn een prima oefening. Alleen had jij volgens mij geen bak met hoeken altijd tot je beschikking. Dan kan dat alsnog, natuurlijk en dat is een prima manier. De keertwending die ik beschreef kan je daar ook voor gebruiken.
Belangrijkste is dat je een manier vind die JOUW paard gaat begrijpen, zodat je meer controle krijgt. Succes ermee!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers