BANG...??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:24

Tja, klinkt als het klassieke probleem van de ruiter met nog te weinig ervaring en het jonge paard. Gelukkig heb je nu goede hulp, dus het zal wel weer goedkomen hoor.
Ik ben het pertinent niet eens met degenen die nu adviseren om het dier tot de winter het land op te doen en er niet meer mee te werken. Dan heeft hij nu een heel leuk geintje geleerd, en beloon je 'm met vakantie.
Ik geloof in korte, duidelijke trainingen voor een jong dier. En voor een driejarige is om de anderse dag echt voldoende. Een training hoeft dan ook helemaal niet langer te duren dan een kwartier. Het is nog een kleuter waar je mee werkt, ook de concentratie kan dat vaak nog helemaal niet aan.

Wat mij echter niet goed in de oren klinkt, is het 'vrijheidsschema'van dit dier. Staat het beestje verder alleen op stal? Dat vind ik bepaald onwenselijk. Zowiezo voor ieder paard, maar voor zo'n jonge in het bijzonder. Dan is het natuurlijk ook geen wonder dat ze uit hun dakpannetje gaan als ze de kans krijgen om de benen te strekken...

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 14:08

Dat zei tineke ook tegen mij dat als ik hem op het land zou zetten ik hem juist beloonde, hij staat verder op stal maar als hij er uit is dan is dat niet maar een uurtje zelf vind ik het ook wel zielig maar het kan niet anders en hij staat vaak genoeg in de bak om uit zijn dakpan te schieten.

Vandaag heeft tineke weer gereden hij verzette zich wel maar gaf zich wel steeds over het gaat dus al wat beter ben er vandaag ook weer even op gestapt en heb gewoon een paar rondjes rustig gestapt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:12

Wat rijden betreft en het al dan niet op het land zetten, weet Tineke (van jou kan ik het slecht inschatten) ongetwijfeld waar ze mee bezig is, dat gaat vast goedkomen

Maar wat weidegang betreft, zou ik toch op zoek gaan naar een andere optie. Want het is dus juist niet de bedoeling dat hij af en toe in de bak staat om uit z'n dak te kunnen gaan, hij moet juist de hele dag (of tenminste een paar uur per dag) lekker vrij kunnen bewegen zodat hij het niet nodig heeft om af en toe in één keer de energie eruit te rennen.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:54

Ik heb wat moeite met de uitdrukking er door heen rijden tot ie zich overgeeft.Of even flink aanpakken Verward Huilen
Waar slaat het op?
Als je op een juiste manier met een dier omgaat,dat betekent een goede huisvesting(voor zo'n jong dier dus ook weidegang,contact met soortgenoten)goed passend zadel/hoofdstel,goed gebit en werk dat bij zijn leeftijd past dan hoeft een paard zich niet overtegeven.
Hij zal werklustig en met plezier wat voor je doen Lachen .Dat is ook jouw taak als eigenaar,een vriendelijk paard opvoeden waar je jaren lang plezier mee kunt hebben.
Een paard doet nooit zomaar iets.Hij kan niet ineens bedenken,zo nou ga ik eens lekker even bokken.Nee,hij voelt pijn,kan het werk niet aan of wordt te eenzijdig aan het werk gezet.
Ga vooral zo door,pak hem even flink aan,en je krijgt een dier dat het vertrouwen in de mens en in zichzelf verliest Boos! .Oftewel een paard wat getekend is voor het leven.
Mijn advies,gooi hem even in de wei,veertien dagen is al voldoende en ga zelf rustig met hem aan de slag.
Elke dag iets,borstelen,wandelen,grondwerk.
Dan eens rustig een kwartiertje stappen en rustig aan opbouwen.
Een paard is van zichzelf goedmoedig en zal alles doen om het zijn leider naar de zin te maken.
Nu is het nog niet te laat!
Laat hem nog even kleuter zijn en begin dan wel overwogen met een juiste opvoeding zonder dwang.
Uiteraard moet gebit en zadel gecontroleerd worden.
Lukt het niet zoek dan proffesionele hulp of begin aan een volwassen paard!
Succes ermee.
Oke ik maak me weer eens boos maar zie het als opbouwende kritiek OK dan!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:09

Tja, ik ben dan wel geen paardenpsycholoog maar je maakt mij niet wijs dat een paard het rijden en het naar de wei gaan met elkaar in verband brengt. En zeker niet in de zin van 'ik klier lekker met rijden en nou mag ik fijn de wei op'. In principe is dit een eenmalige actie (je laat hem lekker een paar maanden buiten lopen) en als je helemaal op safe wil gaan dan doe je dat op een dag dat je niet rijdt.

De stal zoals jij die beschrijft vind ik totaal ongeschikt voor een jong paard. Jouw paard is nog een kleuter! Niks mis mee om hem aan te rijden maar gun hem daarna een paar maanden om de boel te laten bezinken. Laat desnoods voor je hem op de wei zet je instructrice hem een weekje rijden om de puntjes weer op de i te zetten en pak hem in het najaar weer rustig en onder begeleiding op. Je hoeft echt niet bang te zijn dat hij alles vergeten is.

Hou er ook rekening mee dat een jong dier wat aan het werk gaat vaak spierpijn zal hebben, tanden gaat wisselen en van bouw (vorm) verandert.

Doe het rustig aan en wees verstandig, hij heeft immers nog een heel paardenleven voor zich! Veel succes.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:01

dagmach schreef:
Ik heb wat moeite met de uitdrukking er door heen rijden tot ie zich overgeeft. Een paard doet nooit zomaar iets.



Klopt een paard doet zeker nooit zomaar iets.
Deze pony heeft een "trucje" gevonden om onder het werk uit te komen, deze dieren zijn zeker niet achterlijk en weten dondersgoed dat als ze zus doen er zo op gereageert wordt en in dit geval was dus zijn beloning dat hij onder het 'werk' uit kon komen door zijn gedrag.

Het overgeven waar hier dan ook over gesproken wordt heeft meer betrekking op het klieren van het paard en het paard nu dus beloont wordt zodra hij braaf de ruiterhulpen opvolgt.

Wonder boven wonder (hoewel, eigenlijk vrij normaal) reageert hij hier super op en na slechts die 2x dat ik hem nu gereden heb snapt hij weer wat er van hem verwacht wordt.
Van steigeren en bokken is eigenlijk geen spraken meer, ook de ruiterhand wordt nu rustig en goed gevolgt en de ontspanning komt weer terug.
Eigenlijk zit er ongelooflijk snelle vooruitgang in de pony, hieruit kan je toch wel opmaken dat hem niets mankeert maar dat hij gewoon even kwijt was hoe het nu moest Knipoog

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:36

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het kan niet zijn rug zijn!
Als die instructrice erop reed deed ie het niet!
Nouja meid, als het niet goed gaat, en nog een tijdje zo blijft , is het SOMS het beste om een beter geschikte pony te kopen, anders blijf je bang!
en je moet plezier houden in het paardrijden! Lovers Iig veel sterkte, ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:01

Dat paardje van jou mankeert niets.
Als ik het zo lees is hij gewoon een beetje aan het uitproberen en heeft hij zijn zin gehad.
Mijn advies: Laat hem een poosje door iemand rijden die hem de regeltjes goed bij kan brengen, dan is het alleen maar makkelijker voor jou (hoef je nietmeer bang te zijn) en des te meer plezier heb je later van elkaar.
Gun het tijd Knipoog

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:20

Sjef schreef:
Dat paardje van jou mankeert niets.
Als ik het zo lees is hij gewoon een beetje aan het uitproberen en heeft hij zijn zin gehad.
Mijn advies: Laat hem een poosje door iemand rijden die hem de regeltjes goed bij kan brengen, dan is het alleen maar makkelijker voor jou (hoef je nietmeer bang te zijn) en des te meer plezier heb je later van elkaar.
Gun het tijd Knipoog

AMEN!
Helemaal mee eens!
Als hij het nu niet leert, dan is het later een minder fijn paardje!

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 15:28

Quote schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het kan niet zijn rug zijn!
Als die instructrice erop reed deed ie het niet!
Nouja meid, als het niet goed gaat, en nog een tijdje zo blijft , is het SOMS het beste om een beter geschikte pony te kopen, anders blijf je bang!
en je moet plezier houden in het paardrijden! Lovers Iig veel sterkte, ik hoop dat jullie er samen uitkomen!


Toen mijn instructrice er op ging deed hij het ook hoor... Alleen na een half uur gaf hij zich over en deed hij niks meer toen ik er zelf de volgende keer weer op ging deed hij het weer en toen tineke er op ging deed hij het ook dus het is niet zo dat hij het alleen bij mij doet... Ik hoop dat het goed komt met tineke maar mijn vertrouwen en band met mijn pony is eigenlijk weg ik heb er geen plezier meer in Verdrietig

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:24

Ja soms is er maar een ding die oplossing biedt... Scheve mond

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 17:32

ik vind het niet leuk maar het is wel beter voor de pony en me moeder en ik moeten gewoon een wat ouder beestje hebben zodat me ma ook af en toe naar buiten kan en ook rustig kan rijden zonder dat er iemand bij moet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:33

En dat had je niet eerder kunnen bedenken?

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 17:44

nee, want ik rijd genoeg jonge pony´s waarbij het super gaat maar ik hoorde ook net dat zijn vader het door geeft ofzo iets en in het begin ging het ook super was hij het braafste paard ooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:21

daarom ligt het ook bij jullie (sorry) en toch een stukje ervaring dat er gemist word.
Als hij eerst braaf was en nu niet, en er is niks medisch, ligt het aan de ruiter.
En bij een jong paard kun je dat simpelweg eerder verwachten dan bij een ouder.
klinkt misschien hard, maar zo simpel ligt het wel.
En zomaar alleen met een jong paard over straat, dat lukt echt niet met elk paard, beter gezegd, dat lukt alleen met de hele, hele brave karakters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:51

runningkawa schreef:
daarom ligt het ook bij jullie (sorry) en toch een stukje ervaring dat er gemist word.
Als hij eerst braaf was en nu niet, en er is niks medisch, ligt het aan de ruiter.
En bij een jong paard kun je dat simpelweg eerder verwachten dan bij een ouder.
klinkt misschien hard, maar zo simpel ligt het wel.
En zomaar alleen met een jong paard over straat, dat lukt echt niet met elk paard, beter gezegd, dat lukt alleen met de hele, hele brave karakters.

mee eens hij is nog jong en dan geen wei? hij is misschien beter af bij een ander baasje, die niet bang voor hem is en hem wel aankan... Ach gut

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 20:30

Het kan mijn schuld wel zijn maar het is gewoon omdat hij aan het uit proberen is hoe ver hij kan gaan hij heeft dus 1 keer door gehad dat hij zou onder het werk uit komt en doet het nu dus steeds proberen het gaat al een stuk beter... maar ik heb wel voor me zelf besloten hem terug te brengen naar waar hij vandaan kwam. En ik was ook helemaal niet van plan om met mailo alleen naar buiten te gaan zelfs nog helemaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:03

Citaat:
ik vind het niet leuk maar het is wel beter voor de pony en me moeder en ik moeten gewoon een wat ouder beestje hebben zodat me ma ook af en toe naar buiten kan en ook rustig kan rijden zonder dat er iemand bij moet zijn

ow sorry, daar maakte ik aan op dat dat wel de bedoeling was Lachen

En ja, dat uitproberen is echt niet vreemd bij een jong dier.
Hoort erbij wil ik bijna zeggen.
daarom waarschuw ik op bokt ook zo vaak als mensen een jong dier kopen wat ze later zelf zadelmak moeten maken en rijden.
Soms gaat het goed, maar helaas heel vaak niet.
Want jonge paarden beleren is bijna een vak apart.
Maar daar heb je nu niks meer aan Lachen

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:10

nee het is heel jammer maar ik heb net mijn moeder gesproken en die zegt ook dat als ze terug zijn we maar even met zijn vorige eigenaar moeten bespreken over mailo want hij wil hem graag terug want hij had er vrijwel meteen spijt van dat hij hem had verkocht en dat ik beter voor mailo en voor mij. Dan neem ik een gewoon wat ouder paardje ik vind het echt niet leuk om hem weer te verkopen want ik hou van dat beessie maar het moet gewoon en ik ga nu gewoon echt heel goed kijken voor een ander mooi paard en dan ook eerst vaak kijken bij hem/haar proberen en ook kijken of het echt klikt enz want ik wil niet nog een keer een paard verkopen ik vind dat gewoon niet kunnen dan moet dat arme paard blijven wennen aan een nieuw huis. ik hoop dat de beslissing die ik heb genomen voor ons bijde goed is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:14

Ik denk zeker dat het geen domme beslissing is, zelfs een goede, zeker omdat de vorige eigenaar hem terug wil.

En succes met een ouder paard te zoeken Haha!

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:16

bedankt al iemand nog een paard weet die ook beetje voor de beginnende ruiter is om het zo maar te zeggen en ook wat voor de wedstrijden is en niet al te duur dan hoor ik het heel graag!
Bedankt voor al jullie reacties jullie hebben me heel goed geholpen om de juiste beslissing te kunnen maken.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:21

GOEDE BESLISSING, je hebt echt het beste voor met jezelf EN met het paard. Jammer dat het niet klikte tussen jullie. Wat een geluk dat de oude eigenaar hem terugwil, zo komt het beestje weer terug op zijn oude stalletje en hoeft hij niet meer helemaal opnieuw in te burgeren op een nieuwe stal. Ga lekker zoeken naar een nieuw paardje met wat meer levenservaring, die bij jou past en bij je moeder. Ga niet alleen kijken of het een mooi paard is, daar heb je er zo veel van, hij moet ook bij je passen enzo. Veel succes!

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:34

Bedankt dat ga ik zeker doen... Heb een leuk paard gezien van een jaar of 8 alleen weet ik nog niet wat die mevrouw precies voor richt prijs heeft ik zal in ieder geval nu eerst 10 keer kijken of het egt het paard is wat ik zoek voor dat ik over ga op kopen want dat heb k met mailo niet gedaan en dat is dus fout gegaan ik ging uit van wat de baas van me verzorg pony´s zei en dat doe ik dus niet meer

Ambertjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:04

Meestal ligt het probleem bij de aanleuning (in dit geval weet ik dat dus niet en ik zeg ook niet dat dat in dit geval zo is). Je moet ik de stap al zorgen dat je paard, lekker voor je been over de rug stapt en zich niet vasthoudt. Als hij niet wil nageven, maak je links en rechts een ophouden en geeft been zodat hij weet dat 'ie ook door moet stappen. Als het in de stap goed gaat, kan je rustig aandraven. Ook hierin moet je paard lekker nageeflijk over de rug lopen. Op de voorhand lopen komt hierbij niet aan sprake, het gaat immers over het probleem met stoppen. Als je paard in de draf niet nageeflijk blijft, maar je links en rechts een ophouding, als dat niet werkt, maak je of een overgang naar de stap of je gaat halthouden, wat meestal het best werkt. Hierin laat je je paard weer nageven door ophoudingen en been geven en als hij nageeft, kan je weer rustig aandraven. Als het in de draf goed gaat, kan je je paard rustig aan laten galopperen. Ook hierin moet je paard lekker los over de rug lopen en moet vlot aan je been staan. Als hij niet nageeflijk is ga je halthouden en laat je hem nageven. Dan draaf je aan, als het is de draf goed gaat, galoppeer je weer aan en als je hem perfect nageeflijk hebt en je paard lekker over de rug loopt en vlot voor je been is, zal hij niet zomaar stoppen. Meestal is het grootste probleem de aanleuning, loopt je paard lekker losjes over de rug, is hij al een stuk makkelijker en fijner te rijden. Wees vooral erg stil met je handen en maak kleine ophoudinkjes. Wel moet je paard vlot aan je been zijn. Dit is misschien wel een handige tip voor je hoop ik. Slim

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 08:02

Het gaat nu heel erg goed en die nagevelijkheid doet hij prima maar dat deed hij ook al. Hij zat even in de uitprobeer fase maar hij heeft nu door dat als hij je hand volgt of als hij druk voelt van het been hij naar voren moet. Hij is weer bijna helemaal de oude! Bedankt voor jullie hulp