Hoe op de juiste manier aangalopperen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Hoe op de juiste manier aangalopperen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 17:21

Ik heb het boekje van de FNRS gekregen, waarin dus ook theorie staat.
Nu staat daar dus in dat als je wilt aangalopperen moet je het volgende doen:

Binnenhand actief en tegen de hals.
Buitenhand van de hals.
Binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel.
Gewicht op buitenste zitknobbel.

De laatste 2 punten kan ik begrijpen, maar de eerste 2 punten dus niet.

Wie doet dit nog meer op deze manier? Ik heb namelijk geleerd, dat ik mijn binnehand moet ontspannen bij aangalopperen, omdat anders de binneschouder niet voldoende ruimte heeft en je dus in de verkeerde galop gaat.
Toen ik het ging uitproberen, sprong hij wel goed aan, maar dus met stelling naar buiten.
Ik moet straks dus zo'n FNRS-proef gaan rijden. Maar op welke manier moet ik nou goed aangalopperen?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:39

Ik heb het op dezelfde manier geleerd als jij, ik vind het ook vreemd omschreven daar, alsof je stelling naar buiten moet vragen als je aanspringt?
Ik zou in die proef gewoon zo aanspringen als je gewend bent, je krijgt punten voor je overgang, en niet specifiek voor de hulpen die je geeft. Als jij je paard in galop 'denkt' zal er niemand zijn die je een 3 geeft omdat je niet laat zien wat je doet Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:54

Pff, wat ik met mijn handen doe zou ik niet eens weten!
Het enige wat ik weet is buitenbeen naar achteren (vanuit de heup, niet alleen onderbeen, anders komt de achterhand naar binnen) en dan binnenbeen. Op het binnenbeen galoppeerd het paard dan uiteindelijk pas echt aan.

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:06

Inderdaad moet je de binnenhand juist wat geven (naar voren) en de buitenhand gewoon tegen de hals. Buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:13

En daar moet je leren paardrijden, bij FNRS aangesloten maneges?
Jottum!! Word je echt happy van..

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:25

die eerste 2 snap ik ook niet hoor Verward
ik doe het ook gewoon buitenbeen naar achteren en op je binnebeen aanspringen...

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:45

Zo doe ik het dus ook... ik snap niet wat de FNRS daarmee bedoelt maar ik zou het gewoon op mijn eigen manier doen, het gaat tenslotte om het aangalopperen!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:56

Heey!

Wat ik doe is mijn hand wat naarvoor, zodat mijn paard de ruimte krijgt en dan de hulpen (binnenbeen voor buitenbeen achter).
Dan springen ze aan dus wat voor moeilijks en ingewikkelds zou je dan moeten doen? Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan zeg ik maar altijd!

Groetjes, Cadish

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:43

ik heb geleerd om goed naar binnen te laten kijken(kan k nog niej helemaal Haha!) en dan binnebeen op de singel en buitenbeen naar achter en beetje schopjes geven.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:37

Snap de eerste 2 ook niet helemaal....zoals je al zegt krijg je dan toch stelling naar buiten?
Ga het morgen gelijk eens uitproberen Haha!
Als ze dan wel goed aanspringt werkt het blijkbaar, maar dat zal wel niet.

Lijkt mij dan toch eerder dat je je binnenhand iets meer naar binnen houdt om stelling te vragen voor de goede galop? Verward

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 03:46

Ik blijf gewoon zitten waar ik zit, leg mijn buitenbeen wat naar achter en mijn binnenbeen aan... Op de manier zoals omschreven trek je je paard helemaal uit balans. vaga boel daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:55

Dat naar buiten kijken is geen probleem, maar het vasthouden van die binnenhand wel.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:01

Ik ben gelukkig dus niet de enige die het vreemd vindt. Maar ik doe het gewoon op mijn eigen manier. Dan spring ik iig in de goede galop aan.

Sily ik wil wel de uitslag weten van je onderzoek. Kijken of Par het zo zou snappen. Die is namelijk zo gevoelig voor verkeerde hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:58

ik heb geleerd eerst stelling te vragen en dan binnenbeen op de singel buitenbeen erachter... Lachen

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:23

Ik rijd dus ook ook fnrs wedstrijden en spring altijd op de gewone manier aan lama zeggen. Zoals jij het ook doet, en dus niet op de fnrs manier. Ik heb nog nooit als commentaar gehad dat ik niet op de juiste manier aansprong, altijd goede cijfers. Dus ik zou zeggen: spring gewoon lekker op je eigen manier aan, dat ziet er waarschijnlijk toch het netste en soepelste uit.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:01

Misschien bedoelen ze met actief en tegen de hals gewoon wakend en licht contact?

Staat nergens dat je er aan moet trekken hoor

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 10:05

Nee, maar je moet je binnenhand actief hebben en je buitenhand niet. Zo staathet er. Dan maak ik eruit op dat ik mijn binnenteugel aan moet nemen.

En ik trek alleen maar aan mijn teugels als paard denkt dat hij buiten denkt dat hij niet meer hoeft te luisteren en doordendert Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:06

spokie79 schreef:
Dan maak ik eruit op dat ik mijn binnenteugel aan moet nemen.

Dat maak jij er uit op, ik dus bv niet Lachen

Het is gewoon niet goed omschreven Haha!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 12:35

OK, ik zal het iig eens proberen.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:46

op manege heb ik idd geleerd om stelling naar buiten te vragen tijdens aangalopperen, nooit logica van gesnapt.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:58

ik denk dat ze bedoelen dat je je paard niet tegen moet houden met je buitenhand omdat het buitenachterbeen het been is wat de galop inzet.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:24

dana schreef:
op manege heb ik idd geleerd om stelling naar buiten te vragen tijdens aangalopperen, nooit logica van gesnapt.

Natuurlijk gezien galoppeerd in de linkergalop met zijn hoofd iets naar rechts en in de rechtergalop met zijn hoofd iets naar links. Dit is omdat ie dan achter zich kan kijken Haha!
Dus als je het zo bekijkt is buitenstelling zo gek nog niet Lachen

Komt bij dat als je het hoofd iets naar rechts draait je linkerschouder iets naar voren neigt. Als het paard dan aangeloppeert is het de gemakkelijste weg om links aan te springen. Probeer maar eens uit bij jezelf Lachen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:08

Mij is aangalopperen altijd geleerd d.m.v. binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel, iets stelling naar binnen vragen, toestaan met je handen en dan springt je paard als het goed is aan (mijne wel i.i.g. Haha! )

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:18

Heel raar! Je moet toch altijd stelling naar binnen vragen? Ik doe altijd binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, en dan stelling naar binnen vragen.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:27

Volgens mij is het zo, dat wanneer je je binnenhand actief tegen de hals aan houdt, je dus wat druk op je binnenteugel zet, waardoor je stelling vraagt.. met die buitenteugel van de hals voorkom je dan weer dat je paard naar binnen valt lijkt mij.. waardoor je dan vervolgens, met je binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter netjes en rustig kunt aangaloperen, zonder dat je paard naar binnen valt..