neus de lucht in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kastillio

Berichten: 50
Geregistreerd: 15-07-04

neus de lucht in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 19:51

ik heb sinds kort een verzorgpony voor 1,5 week maar die gooit haar neus de lucht in in de draf en galop en dan valt ze bijna niet te besturen. zij gaat dan met mij rijde ipv andersom Bloos! het lukt me echt niet.
weten jullie iets?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:29

mischien een beteje speling geven in de teugels. Of je teugels wat losser doen, en zodra ze haar hoofd wat lager doet, meteen belonen

kastillio

Berichten: 50
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:45

dat lukt niet want ze is gewoon te sterk

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:46

teugels lukt toch wel? of duwt ze ze zo hard in je hand Verward

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:21

Misschien moet je haar eerst longeren of een join-up met haar doen voordat je op haar gaat rijden. probeer eerst haar vertrouwen te winnen en probeer daarna nog een keer te rijden. doet ze het met het rijden nog steeds? ga er dan eerst naast stappen en draven en probeer haar hoofd laag te houden.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:24

als ze dan haar hoofd laag houd, ook al is het maar een half rondje heel goed belonen. ga er dan weer proberen op te zitten, doet ze het dan weer ga er dan weer naast lopen en hetzelfde doen en zodra ze het weer goed doet belonen en uitstappen en de volgende probeer je het weer. ga er daarna vooral niet weer op want dan an je weer op nieuwe beginnen als ze het niet doet.
Veel succes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:54

Heel belangrijk iets: Wat doe jij op dat moment?
Ga je terug trekken, stop je met rijden/drijven?

Als ze zo heftig reageert zou ik de teugels ook iets langer houden en eerst een tijd met je benen en zit gaan werken, dus vooruit op je been, je been eraan houden en terug nemen op je zit, afwenden en figuren rijden op je zit en been.
Als ze hier goed op reageert weer de teugels erbij pakken, maar ze zo min mogelijk gebruiken, laat haar eerst maar eens goed reageren op jouw lichaam en als ze weer gaat rennen hou je gewoon je been eraan, gaat diep zitten en doet verder niets met de teugels.

Mijn pony had hier in het begin ook een handje van, niet de hele tijd maar soms wou ze zelf het heft in handen nemen.

Stappen, aandraven en na een paar passen terug naar stap kreeg ik als tip van mijn instructrice en dat werkt zeker erg goed, alleen dan opletten dat je terug neemt dmv je zit, je stem en je been niet afsteken.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:13

denk dat ze der toch over het bit gooit. teminste zo klinkt het, was bij mijn zusje der pony ook.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:13

der tong bedoel ik

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:16

kastillio schreef:
dat lukt niet want ze is gewoon te sterk

Te sterk om teugels te kunnen geven Verward
Ze kan alleen sterk zijn als jij de teugels vast houdt!
Vanalles kan de oorzaak zijn, meest waarschijnlijk zit je nog niet goed genoeg om z'n rug niet te storen en je handen onafhankelijk van de rest van je lijf te controleren.
Je paard moet nl van achteruit actief zijn (da's niet hetzelfde als hard gaan) en van daaruit z'n rug en hals ronder maken. Dan komt de neus vanzelf naar beneden en DAN kan je pas contact met je hand gaan opnemen en aan nageven gaan werken.
Neem dus GOEDE les, is het meest zinnige advies. (toch, RK? Haha! )

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:19

je krijgt um echt niet naar beneden als ie zijn tong over het bot gooit

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:19

over het bot gooit

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:23

Niet alle sterrekijkers gooien hun tong over het bot Tong uitsteken

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:33

nee klopt maar zoals ze het zegt niet te sturen enzo.zeg ik..klinkt als..... Schijnheilig hoeft natuurlijk niet zo te zijn

kastillio

Berichten: 50
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 08:10

maar als ik de teugels lang laat gaat haar hoofd alleen maar meer de lucht in.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:50

hmm dan hoeft het dus niet zo te zijn...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:50

kastillio schreef:
maar als ik de teugels lang laat gaat haar hoofd alleen maar meer de lucht in.

Klopt, dat blijft zo, totdat ie z'n rug gaat gebruiken. Als jij of 't zadel slecht zit, dan drukt ie mogelijk daarop z'n rug weg; als jij z'n achterhand niet genoeg kunt activeren, zal ie z'n rug ook niet goed gebruiken.

kastillio

Berichten: 50
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 19:12

het zadel lijkt mij ook een beetje te groot maar ik weet het niet Verward ik kan natuurlijk geen ander zadel kopen ofzo

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:04

Doet ie met elke ruiter hetzelfde? Dan zal ik toch de eigenaar er eens op aanspreken. Druk eerst eens voorzichtig en bij geen effect iets harder aan weerszijden van de wervelkolom waar het zadel ligt: Geeft ie reactie hierop? Zo ja, laat de eigenaar dit zien en haal die over tot het laten aanpassen van het zadel!
Als ie dit alleen bij jou doet, ligt het aan je rijden en zou ik zitles adviseren

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:25

Doet mijn merrie ook wel eens om onder het werk uit te komen..

Ze loopt ook voor de wagen en als ze dan niet stil staat trek mn pa gewoon met zn hele gewicht (lees kleine 100 kg) aan die stang.. het werkt dus niet voor mij om ook met mn hele gewicht (kleine 70kg) aan een ligt trensje te gaan hangen...

Wat ik doe is op mn zit een overgang te rijden naar halthouden en dan een paar passen achterwaards tot ze der koppiej weer naar benede heeft, dan stap ik weg als ze nog steeds nagevelijk is draaf ik aan. Zodra ze der rug erweer uitdrukt rij ik der opnieuw op mn zit terug en begin ik over nieuw.. In het begin kom je niet verder dan hooguit een half rondje draven en dan sta je weer op zn 'ho' en later hoef je enkel maar heel af en toe een scheinovergang te maken..

succes

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:12

Heey!

Mssg is een join up een goed idee? Een paard bij ons op de manege deed dit ook altijd, ze hebben hem toen een martingaal omgedaan waardoor dit niet meer kon.
Nu deed hij dat nadat hij kreupel was ook nog wel eens, maar dan was het bijtikken en dan ging ie weer..
Ook ligt het bij mij vaak aan mijn handen, ik hou ze vaak onbewust te hoog en dan gaat zijn hoofd mee.

Misschien kun je je verzorgpaard eens meenemen naar de manege waar je rijd, misschien kan je instructrice je helpen?

Groetjes, Cadish

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:33

Wat doet ze bij de iegenaar??
Of is het een manege pony??
Als de pony waar het over gaat gewoon een baasje heeft kan je toch vragen of hij/zij jou een keer wil helpen??
De eigenaar van die pony wil natuurlijk ook dat haar pony loopt zoals de pony dat gewent is.
Toch??
Groetjes en suc6

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:08

Rrr ik krijg die smiley niet! Kan iemand mij helpen? Hoe maak je de smiley die de pennypatrouille in zijn onderschrift heeft (ben er pas net bij Pling )

Groetjes Cadish

kastillio

Berichten: 50
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 19:29

vandaaag lukte het Haha! Haha! in de draf ging ze naar onder. ik helemaal happy Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! in de galop ging ze nog wel met haar hoofd de lucht in. maar dat lukt over een paar keertjes wel

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:07

En, wat heb je anders gedaan??