Dieprijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Dieprijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 18:50

Ik heb Indertijd op 2 maneges tegelijkertijd gereden.
Maar toch waren ze heel verschillend.
Op de ene manege reden ze diep door te "zagen" dat houd dan in dat je de ene teugel na de andere naar binnen trekt.
Op de andere manege deed men het anders.Zo heb ik het mijn paard ook aangeleerd.
Daar "bouwde men een muur" dat deed men door redelijk veel spannig op de teugels te geven waarna het paard knikt en zo tot het paard diep loopt.
Als het paard het dan goed kan was dat met een klein knikje aan de teugel genoeg om het paard mooi diep te stellen.
Wat vinden jullie fout,of wat is jullie manier
Xx Saltow xX

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:10

Allebei fout..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:15

idd, allebij fout... aanleuning komt nl niet van voren...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:15

door aan de teugels te trekken moet ie naar beneden?/
Ik vind dat je paard als je het goed doet vanzelf je hand opgaat zoeken, en dan kan je hem naar beneden rijden. Ik lees in beide manieren geen ontspanning , dus ik vind ze ook beide fout

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:54

Mijn manier is hem het lekker zelf uit laten zoeken, en gewoon lekker ontspannen rijden. Als je hem zelf lekker doorrijd zoekt hij vanzelf je hand en zal daar gaan ontspannen.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:06

Allebei heel erg fout, zoals boven ook al gezegd

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:44

Jesus, uit welke vreemd hoek kom jij? Verward
Ze hebben je het op allebei de manege's totaal verkeerd uitgelegd.

Je rijd je paard nageefelijk door hem eerst aktief naarvoren te houden. Die door jou opgewekte drang naar voren begrens je met je hand (dus niet trekken). Dan geeft je paard na (dus idd dat 'knikje'), en dan ontspan je je hand, zodat hij ja hand naar beneden kan volgen.

Maar het lijkt me het beste dat je iemand zoekt, die je met het rijden goed kan helpen, want alleen maak je toch vaak foutjes die een ander wel kan zien.
succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:49

Bedoelde ze met dat muurtje niet naar voren rijden en dan vooraan opvangen?
Omdat iedereen het dus anders uitlegt is het misschien wel handig om er bij te vertellen of je het dus idd van achteruit moest laten komen of dat er gewoon naar beneden getrokken wordt door druk.

Kan me namelijk wel voorstellen dat bij het uitleggen hiervan ze dit voorbeeld geven.

Zagen is sowieso verkeerd, dan had je ene ander beroep moeten kiezen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:11

Zoals gezegt allebei fout. Aanleuning en nagevelijkheid begint achter. Eerst actief van achter naar voren rijden, dan licht, constant contact met de mond nemen, waarop word nagegeven. Door veel overgangen en schijnovergangen te rijden wordt zo steeds meer gewicht op de achterhand overgenomen en komt de voorkant meer omhoog (wordt lichter), waardoor je enige oprichting erbij krijgt.
Kortom: Achter ligt de sleutel!

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:27

QQQQ schreef:
Zoals gezegt allebei fout. Aanleuning en nagevelijkheid begint achter. Eerst actief van achter naar voren rijden, dan licht, constant contact met de mond nemen, waarop word nagegeven. Door veel overgangen en schijnovergangen te rijden wordt zo steeds meer gewicht op de achterhand overgenomen en komt de voorkant meer omhoog (wordt lichter), waardoor je enige oprichting erbij krijgt.
Kortom: Achter ligt de sleutel!

dito Haha!
als je de tweede manier lang genoeg volhoudt kom je wel in de ultieme verzameling op 2 benen Clown
[edit] sorry, die was te flauw Haha![/edit]

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:29

Saltow schreef:
Ik heb Indertijd op 2 maneges tegelijkertijd gereden.
Maar toch waren ze heel verschillend.
Op de ene manege reden ze diep door te "zagen" dat houd dan in dat je de ene teugel na de andere naar binnen trekt.
Op de andere manege deed men het anders.Zo heb ik het mijn paard ook aangeleerd.
Daar "bouwde men een muur" dat deed men door redelijk veel spannig op de teugels te geven waarna het paard knikt en zo tot het paard diep loopt.
Als het paard het dan goed kan was dat met een klein knikje aan de teugel genoeg om het paard mooi diep te stellen.
Wat vinden jullie fout,of wat is jullie manier
Xx Saltow xX



Nou je woont vlakbij Antoine de Bodt.... ga daar eens kijken in de Heghestraat!!!! Die kan jou een betere wijze aangeven als wat je hierboven beschrijft!!

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:51

ze zijn allebei fout...

je rijd je paard niet diep door hem naar beneden te trekken en zagen is al helemaal FOUT...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:55

Op welke maneges heb jij in godsnaam gereden???

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:58

Ik geef mijn paard ook wel eens een muurtje om tegenaan te lopen van voren. Dan drijf ik goed bij en laat ik dat van voren niet weglopen. Doel is dan dat hij nageeft, of inknikt (als je het geen nageven vindt) waarna ik het weer laat afvloeien. Ik doe dat vooral om achter impuls en kracht op te wekken en niet om mijn paard rond te rijden overigens.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:49

Ik denk toch dat manege nummer 2 iets beter bezig bezig is.
Dan zijn er natuurlijk weer mensen die meteen beginnen te steigeren: 'de aanleuning moet van achter komen'! Helemaal gelijk, doe ik ook (net zoals iedereen natuurlijk hier op bokt...), maar Sily slaat de spijker op de kop: de topicstarter is een kind van 11 en het lijkt me niet ondenkbaar dat ze de uitleg van manege nummer 2 wellicht niet helemaal goed heeft begrepen / uitgelegd hier op bokt.
Maar eigenlijk is dit topic vragen naar de bekende weg: de topicstarter heeft het bij manier 2 over 'klein knikje' en 'mooi diep' (die laatste vind ik dan ook een beetje twijfelachtig, maar dat terzijde) Ze weet dus imo eigenlijk zelf ook wel wat de betere manier is.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:49

Nou.. Ik heb het ook geleerd door een soort van zagen maar dan niet zo hard

Linkerhand iets van de hals af en kneepje en dan weer naar de hals toe
Dan rechterhand iets van de hals af en kneepje en weer naar de hals toe
En er nog je benen bij gebruiken.

Jess_vH
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:25

Ik snap de reacties en idd ze zijn allebei niet goed, maar aangezien ze zelf al niet meer gereageerd heeft is ze volgens mij hierdoor de reacties weggejaagd. Dat vindi k dus jammer. Hetbeste is zonder de menage zelf af te zeiken je advies aan haar geven zodat ze er nog iets van opsteekt ipv toch een vorm van aangevallen worden.
Niet direct naar haar bedoeld maar wel naar haar manege. En ook al zijn ze niet goed bezig is het hier het geval om gewoon advies te geven om het wel goed te doen. En dan met een lichte opmerken richting desbetreffende manege Knipoog
Het viel me gelijk op dat er toch wel fel gereageerd werd.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:54

Een paard door middel van zagen na te laten geven is nooit goed, een paard heeft een zacht mondje en daar moet je zuinig op zijn!!
Een paard diep laten lopen is ook niet helemaal goed ieglijk, als jij wedstrijden gaat rijden zal er vaak op je protokol staan "paard loopt te diep"en dat is ook niet de bedoeling.....
Je kan het best je paard na lten geven door met je been naar je hand toe te rijden....je geeft je paard been en houd dan aan de voorkant zachtjes tegen en zodra het paard gaat zakken in jou hand ga jij ontspannen met je hand en ga je minder been geven.
Gaat je paard nou te veel zakken geef je wat meer been en minder druk op de teugels zodat je paard zijn of haar hoofd wat meer zelf gaat dragen anders gaat hij/zij in je teugels hangen...
Khoop dat je hier wat aan hebt!!
Veel suc6!

Groetjes