Hoe ronder te krijgen in de gallop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Hoe ronder te krijgen in de gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:16

Hallo,
Op de stal waar ik help/rij is een paardje (loberta) waarop ik rij en train.
Ik kon dr eerst helemaal niet aan de teugel rijden enzo maar naar wat oefeningen en tips van de eigenaren gaat dat gemakkelijk.
Ook in draf.
Soms heb ik de neiging als ik aan spoor dat ik dan per ongeluk de teugel los laat maar dat probleem wordt gelukkig steeds minder.
Ik kan dr nu goed aan de teugel rijden en stap en draf maar gallop krijg ik dr echt niet.
Ja een beetje en dan geef ik haar iets meer teugel en dan gaat ze wel voor 3 sec. en dan
Ik heb ook moeite met de zit.
Recht op gaat wel goed en met me benen ook wel maar ik heb soms met aansporen (vooral in gallop) moeite om me hakken om laag te doen.
Hebben julie mischien tips?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:08

Probeer in galop eerst goed de kadans te houden, zodat ze erg regelmatig galoppeert. Als je dat voor elkaar hebt dan kan je beginnen om in de voltes wat meer van haar te vragen. Als het steeds maar 3 sec goed gaat, gaat het vast met meer oefenen straks ook wel beter. Gewoon meer oefenen. Zorg wel dat als ze het dan iets langer goed doet dat je haar wel beloont door iets anders/ makkelijker voor haar te gaan doen.
Tja, en wat zitten betreft rustig blijven. Als je je buitenbeen naar achteren doet voor het aanspringen kan de hak niet altijd het laagste punt zijn. Maar als je dan aangesprongen bent, doe je je been weer een stukje terug zodat hij maar net even achter de singel ligt, en spoor je je paard vanuit daar aan.
Veel plezier met oefenen Haha!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 12:43

haha ok bedankt ik zal het proberen.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:08

ik begrijp dus dat je moeite heb, met je paard aan de teugel te krijgen in de galop?

als je een beetje de ruimte hebt, en je paard moet het kunnen,
is het in de galop niet zo moeilijk, want harder kan die toch niet

het is wel handig als je een gelijkmatige galop hebt, dus dat ie hetzelfde tempo blijft als je er weinig aan doet.

ik heb altijd geleerd, gewoon been geven, en voor opvangen, zorgen dat ie je hand volgt (omdat je been geeft)

desnoods tik je zachtjes (ligt eraan hoe fel die is op de zweep) in het ritme met de zweep op zijn achterste.
voor niet gaat zitten vroeten ofzo, gewoon contact houden

zo heeft het voor mij altijd wel gewerkt.

ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat ik een beetje duidelijk genoeg ben geweest Ach gut

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:08

Probeer maar eerst het paard vlot te laten galoperen, en dan strijk je met je hand eens rustig over de manekam. Vergeet niet tegen je paard te praten, heel rustig. De teugels in je hand houden zodat je hem steeds onder kontrole kunt krijgen.Duw het hoofd niet naar beneden , maar strijk zachtjes als beloning. Ga eventueel even een poosje in verlichte zit, dan moet je je hakken wel omlaag doen en ontlast je de rug waardoor ze iets gemakkelijker zich kan "opkrullen". Eerst de rug ontspannen , dan de hals en laat hem maar de hals eens diep strekken en langzaam terug omhoog "takelen". Succes

Niety

Berichten: 143
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:38

Of Mischien kun je het paard eens aan de longe laten galloperen in een voorwaarts tempo en als hij dan helemaal ontspannen is, dan klim je er zelf op en dan vraag je of iemand anders je wilt longeren, dan kun je je helemaal concentreren op je zit en de ontspannenheid van het paard. Je laat je paard dan gewoon met zijn neus op kniehoogte galloperen. Als dat goed lukt kun je zonder longe in de bak verder rijden en vanuit die ontspannenheid krijg je hem hopelijk beter aan de teugel. succes!

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:19

veel voltes rijden Knipoog