Verlichte zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 19:42

Heey

Ik rijd nu bijna 2 jaar, en het lijkt me leuk om te springen. Alleen, ik kan de verlichte zit niet! Verward
Bij het halthouden houdt ik de verlichte zit 3 seconden ofzo vol, daarna zak ik weer terug in het zadel.
Heeft iemand typs hoe ik de verlichte zit moet doen of hoe het makkelijker gaat?

Groetjes, Cadish

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:12

verlcihte zit moet je ook niet oefenen met halthouden Knipoog Probeer het maar eens in galop dat gaat veel simpeler. En met springen blijf je toch tot de afzet gewoon zitten, dus laat dat je niet tegen houden

timeless
Berichten: 111
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:15

Als je moeite heb met je evenwicht, kun je wat steun zoeken op de hals van het paard. Zo stoor je hem in ieder geval niet in zijn eigen balans

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:43

Tijdens halthouden is het inderdaad moeilijk.

In draf kun je ook oefenen. Bijvoorbeeld over een aantal drafbalkjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:45

Zoals lielle zegt
tot aan de sprong heb je geen verlichte zit nodig, alleen op de sprong.
En daar gaat het heel gemakkelijk.

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:29

Misschien een open deur; maar heb je je beugels dan al wel 2 gaatjes korter gemaakt?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:48

timeless schreef:
Als je moeite heb met je evenwicht, kun je wat steun zoeken op de hals van het paard. Zo stoor je hem in ieder geval niet in zijn eigen balans


nou naar wat ik geleerd heb moet je JUIST NIET op de hals van je paard leunen! Scheve mond

D1d1
Berichten: 32
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:05

ik denk dat je gewooon wat vaker moet oefenen en idd niet tijdens het halt houden maar in draf je hoeft niet perse balkjes neer te leggen j kan ook gewooon een rondje of op elke lange zijde en dan kan je het ok in galop proberen dat gaat al makkelijker succesverder!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:40

Als je moeite hebt om je evenwicht te bewaren in de verlichte zit, en je valt steeds terug in het zadel, is het misschien makkelijk om een pluk manen halverwege de hals vast te pakken. Ook met springen is dat makkelijk, omdat je door je paard naar voren getrokken wordt. hierdoor zorg je dat je je paard niet in de mond trekt.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:38

Eigenlijk is ie niet zo moeilijk. Het enige wat je moet doen is je kont nét even iets naar achteren steken en je komt vanzelf met je gewicht wat naar voren. Kun je in draf heel goed oefenen. Ik galop is ie nog makkelijker.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:45

en niet je knieen in je zadel duwen, want die gaan dan als een soort scharnier werken; je onderbeen gaat naar achter en je bovenlichaam valt naar voren.Knie naar beneden duwen, gaan vanzelf je hakken mee, en heb je dus steun op je beugels.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:59

meestal gaat t uit zichtzelf al een groot deel ..&.oefenen oefenen oefenen oefenen *LOL*

timeless
Berichten: 111
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:15

Ididit schreef:
nou naar wat ik geleerd heb moet je JUIST NIET op de hals van je paard leunen! Scheve mond


Evenwicht leer je ook niet door steun te zoeken, maar het leek me
verstandiger omdat er aangegeven werd terug in het zadel te vallen.
Lijkt me voor paard/pony ook niet erg fijn.
Ik ben ook van mening dat je het jezelf niet moeilijker moet maken dan het al is.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:01

tijdens het stilstaan wil het ook haast niet. Oefen het eens in draf, of galop. Dan is het veel makkelijker! En pak een pluk manen vast, hang je iig niet aan de teugels Lachen en drafbalkjes, cavaletti enz. Dan heb je sneller het 'gevoel van springen' (weet niet hoe ik t anders uit moet leggen)
Idd, als je voor de eerste keer springt, een pluk manen halverwege de manenkam pakken, dan zit je al naar voren. (dan leer je wat later te blijven zitten tot de hindernis, ik heb het iig zo geleerd)

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 20:31

Hey!

Bedankt voor jullie typs. Vrijdag hebben we waarschijnlijk weer springles (hoop et) en dan ga ik het proberen.

Nogmaals heel erg bedankt!

Groetjes, Cadish

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 15:26

Heey

Vrijdag ging ik naar het Ijspaleis in Tudderen (voor degene die daar ooit van gehoort heeft, zo niet: gewoon een ijsrestaurant) ter afscheid van mijn vorige klas.
Wordt brugmug!
Ik heb het dus vandaag (zaterdag) geprobeerd, en het lukte me! Gewoon een pluk manen gepakt onder het draven en het ging supergoed!
Volgende keer met springen ben ik er klaar voor! *LOL*

Groetjes, Cadish

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:26

hey!
Ik had/heb dat probleem ook, maar bij mij lukt t het beste in draf, en toen ik de hindernis 4/5 x had genomen, lukte t me nog niet, toen toch nog maar een paar keer geprobeerd, en toen ging t steeds beter, totdat t lukte! Ik denk dat je t gewoon een keer moet proberen wanneer je ook echt gaat springen.